Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:51

Ja super lief FB, lijkt ook heel erg op de mijne qua koppie van de voorkant. En die hooibalen, dat is ook eng natuurlijk. :D

Volgens mij is dat wel echt een karaktertrek van de Iberische paarden, dat ondanks hun eigen angst ze wel alles willen blijven doen en je mee blijven nemen. Ik vind dat zo fijn.

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:13

Dais_ schreef:
Die doet zijn naam eer aan! <3

Zo lief! Dank je wel

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:14

Elisa2 schreef:
Ja super lief FB, lijkt ook heel erg op de mijne qua koppie van de voorkant. En die hooibalen, dat is ook eng natuurlijk. :D

Volgens mij is dat wel echt een karaktertrek van de Iberische paarden, dat ondanks hun eigen angst ze wel alles willen blijven doen en je mee blijven nemen. Ik vind dat zo fijn.

Dit <3

Mooi dier annika en FB wat is hij knap <3 En dan die paardenetende hooibalen, geweldig _O-

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:16

Super lief al jullie reacties!!
Ik ben nog slecht in het geven van de juiste reacties door meerdere mensen te taggen dus doe ik het even zo

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 11:23

Elisa2 schreef:

Nou dat! En ze kunnen ook zo ongelooflijk snel schakelen in hun emoties, DOODSBANG - jongen het is niks- OH--> relaxt.
Ik heb werkelijk nog nooit zo snel een paard zien gaan van alles naar niets omdat ik het zeg. Zelfs als ze bang zijn dan nog blijven ze bij je. Heerlijke dieren.

Overigens is het de andere kant op ook zo. Als ik op hem roep of hem corrigeer dan is het alsof de wereld vergaat want OMG mijn mens is boos.

Dus heel herkenbaar flubberboot, met die paardetende balen :') :j

Oh en Annika: Welkom met je knapperd!

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:18

Ja als je zelf maar eerlijk blijft en met de juiste intentie blijft werken. Ik hoef bij 2 van de 3 echt niet met een chagrijnige bui te gaan werken :')
Dan kan ik beter de bruine pakken en lekker gaan buitenrijden ofzo. Die is veel vergevingsgezinder.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:23

Wat een knapperd Annika! Wauw <3
Dat van die hooibalen herken ik wel hoor haha _O-

Nero vanmorgen lekker gewassen nadat een stalgenootje hem had gereden. Super leerzaam om hem even bij iemand anders onder het zadel te zien!
Hij vond het wel zeer vermoeiend want tijdens het rollen viel hij spontaan in slaap _O-
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:07

Hahaha, gek paard!

Ja inderdaad Ania, ik vind vooral dat snel kunnen afvloeien fijn. Ik vind het ook echt zulke fijne paarden qua karakter.

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:12

Autumnn schreef:
Wat een knapperd Annika! Wauw <3
Dat van die hooibalen herken ik wel hoor haha _O-

Nero vanmorgen lekker gewassen nadat een stalgenootje hem had gereden. Super leerzaam om hem even bij iemand anders onder het zadel te zien!
Hij vond het wel zeer vermoeiend want tijdens het rollen viel hij spontaan in slaap _O-
[ [url=m/MsjM3B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BQnHFg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ahhh kijk m nou En wat lijkt hij zo op Guapo!

Alleen Guapo is verslaafd aan eten, denk maar niet dat die gaat slapen als hij ook kan eten

Herkennen jullie dat ook? Guapo heeft echt een obsessie voor eten, tot mijn frustratie toe. En als hij van de wei komt eet hij eerst snel al zijn eten op en gaat vervolgens verder met zn stro, smorgens heeft ie soms bijna niks meer en n dan het ergste nog, hij heeft totaal geen oog voor mij, heb ik geen eten? Dan draait ie zich gewoon om
Maar geef ik hem wel iets lekkers tussendoor, dan blijft hij bedelen en bijten Toen hij bij ons kwam moest hij ook op dieet, hij was echt veel te dik, de dierenarts gaf aan dat dit niet goed was, de hoefsmid en vele die hem voor het eerst zagen.
Hij is inmiddels ook door conditie opbouw afgevallen en ziet er nu goed uit, maar dat dwangmatig eet gedrag………
Hebben jullie de juiste tips?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:15

Jaa heerlijke karakters hebben ze <3

Dat extreme eten herken ik dan weer totaal niet. Peet is zelfs het enige paard van ons wat echt in een volle grasweide kan staan slapen of rusten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:29

Is Guapo wat tekort gekomen ooit?

Havanna is wel dol op eten maar ook op aandacht en die twee het liefst gecombineerd. Maar niet zo extreem. Moet wel zeggen dat ze bij ons altijd de beschikking hebben over eten.

Krijgt Guapo overdag ook ruwvoer?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:38

Wat leuk @eliza. Wat een veelzijdige paarden zijn ze toch he<3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:39

Dankjewel :)

Ja je kan er alles mee, dressuur, bosritjes, WE, voor de kar, grondwerk. Heerlijk!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:03

Nee ik herken dat van het eten ook niet zo. Het is wel een makkelijke eter! Maar niet tot het obsessieve aan toe. Gewoon normaal. Hoewel Nero wel véél hooi eet. Hij staat op onbeperkt ruwvoer en wordt er niet dik van gelukkig maar hij eet wel echt veel. Vraag me altijd af waar het allemaal blijft :')

lijkt meer alsof hij vroeger tekort is gekomen qua eten inderdaad Annnika.
Tips geen idee, krijgt hij onbeperkt ruwvoer? Misschien dat je zijn hooi met wat stro kan mengen?

Wij hebben zondag cross ik heb er zo’n zin in *\o/*

Dat veelzijdige herken ik ook! Nero heeft vroeger 9 jaar voor de kar gestaan, nu is het echt een heerlijk buitenrijpaard, als springpaard is hij geslaagd en als dressuurpaard ook! Daarnaast is het ook een heerlijk gezellig paard om op vakantie mee te nemen. Nieuwe dingen uit te proberen, trec-trainingen, schrik-en obstakeltrainingen te doen, strandritten mee te rijden, dronefilmpjes mee te maken en volgens mij vergeet ik nog de helft _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:21

Ania schreef:
Elisa2 schreef:

Nou dat! En ze kunnen ook zo ongelooflijk snel schakelen in hun emoties, DOODSBANG - jongen het is niks- OH--> relaxt.
Ik heb werkelijk nog nooit zo snel een paard zien gaan van alles naar niets omdat ik het zeg. Zelfs als ze bang zijn dan nog blijven ze bij je. Heerlijke dieren.

Overigens is het de andere kant op ook zo. Als ik op hem roep of hem corrigeer dan is het alsof de wereld vergaat want OMG mijn mens is boos.

Dus heel herkenbaar flubberboot, met die paardetende balen :') :j

Oh en Annika: Welkom met je knapperd!

Heel herkenbaar allemaal!
Gisteren op buitenrit eerst DOODSBANG voor 4 koeien dus ik vraag of ze even wil kijken op het gemakje. Zij; welnee, ik ga er wel gewoon langs, doe niet zo gek. En ze stapt er gewoon langs alsof het de normaalste zaak van de wereld is :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:41

Haha Dais _O- zo is Nero echt ook precies zo. Ik zie iets waarvan ik denk, oei, even wachten. En Nero hóór je denken, ja, wat, kunnen er gewoon langs baas +:)+
En als hij wel iets engs ziet gaat hij stilstaan en gaat kijken en geeft, na een paar seconden, zelf aan dat we weer door kunnen. Zo fijn <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:53

Hahahha die Nero!

Fuego was wel obsessief met eten, maar meer naar andere paarden toe. Ik had bijna nooit lekker bij mij, alleen zo af en toe en toch bleef hij altijd even graag naar mij toe komen <3
Maar andere paarden mochten niet aan z’n eten komen :+

Fuego ging alleen piafferen als hij iets eng vond, oren erop en dan zei hij echt nee baas dit kan echt niet (en dan ging het om een witte streep of uit de asfalt komende boomstronken _O- ) Als ik hem dan de rust gaf en tijd om te kijken dan ging hij er uiteindelijk wel overheen of langs. Maar grote dingen is hij nog nooit van geschrokken :+

Rambo ging weer fijn vandaag <3
We beginnen elkaar te begrijpen lijkt het!

Autumnn, succes zondag!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:06

Oh hier wel wat schrikkerig heid maar das dan (meestal) ook weer zo over.

Vanavond heerlijk buiten gereden met vriendinnen en er zijn fotos gemaakt <3
Eindelijk ook rijfoto's met de zwarte :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:35

Nee grote apparaten zijn prima, maar dat de buurman zijn heg uit de grond heeft gehaald, is echt not done :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:53

Wat een heerlijke verhalen over jullie paarden en het blijft zo grappig dat die karakters toch erg gelijkend zijn!

Jenara vind grote dingen ook echt niets eng aan.. ze wordt wel wat nerveus van koeien en andere paarden, maar al veel minder dan vroeger. En als er onderweg iets is dat dan toch spannend is, is even stilstaan en kijken genoeg om er dan langs te kunnen ook.
Ze kan wel heel erg gaan doorstappen of gaan trippelen als ze spanning opbouwt, maag dat is het wel.

Ik heb ook nog eens positief nieuws te delen
Het pisteweitje midden tussen de weides was eindelijk vrij, dus daar vandaag voor het eerst gereden en ging best goed we zitten allebei wat vast precies maar wel even genoten van nog eens even wat te kunnen rijden

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:09

Jenara, wat bedoel je met ‘vast’ zitten?

Dais, ik ben jaloers, ik wil ook buitenrijden.

Hier thuis zijn heel wat ontwikkelingen aan de hand, we hadden eigenlijk een huis gekocht met wat grond, hier zouden paarden gehouden mogen worden, waar de gemeente dan uiteindelijk op terug kwam. De koop ik gelukkig zonder boete ongedaan gemaakt, heel fijn dat de verkoper hier heel begripvol in was!
Verder staat er niks te koop dat ons hartje streelt.

Nu hebben we besloten om ons weiland van een hectare maar aan te pakken. Hier een nieuwe stal op laten zetten, hier hebben we wel een vergunning voor gekregen. Dit ligt in ons dorp, 5 minuten fietsen van ons huis. Wie weet komt er later iets te koop daar in de buurt.
Uiteindelijk zitten wij toch met de gedachte om te emigreren met de tijd, nu is helaas echter nog niet het goede moment, dus nog even zo.

Verslaafd aan eten herken ik niet, mijn jongste merrie is wel redelijk kattig met haar eten, maar zij is sowieso behoorlijk kattig tegen andere paarden. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:14

Ah dat is jammer van dat huis Balou, maar een wei met stal op 5 min van jullie huis klinkt ook niet verkeerd.

Wat fijn dat je eindelijk weer hebt kunnen rijden Jenara!

Klinkt heerlijk Audesta, ben benieuwd naar de foto's.

Heerlijk dat ze uiteindelijk allemaal zo dapper zijn.

Veel plezier alvast bij het crossen Autumn, Nero klinkt ook echt als een heerlijk veelzijdig paard!

Tarzan, ook super dat Rambo weer zo fijn ging..gaat steeds beter of niet?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:32

[/quote]

Ahhh kijk m nou En wat lijkt hij zo op Guapo!

Alleen Guapo is verslaafd aan eten, denk maar niet dat die gaat slapen als hij ook kan eten

Herkennen jullie dat ook? Guapo heeft echt een obsessie voor eten, tot mijn frustratie toe. En als hij van de wei komt eet hij eerst snel al zijn eten op en gaat vervolgens verder met zn stro, smorgens heeft ie soms bijna niks meer en n dan het ergste nog, hij heeft totaal geen oog voor mij, heb ik geen eten? Dan draait ie zich gewoon om
Maar geef ik hem wel iets lekkers tussendoor, dan blijft hij bedelen en bijten Toen hij bij ons kwam moest hij ook op dieet, hij was echt veel te dik, de dierenarts gaf aan dat dit niet goed was, de hoefsmid en vele die hem voor het eerst zagen.
Hij is inmiddels ook door conditie opbouw afgevallen en ziet er nu goed uit, maar dat dwangmatig eet gedrag………
Hebben jullie de juiste tips?[/quote]

Ik herken het wel. Ik wil graag met voerbeloning werken als ze dingen moeilijk vind. Dus bijvoorbeeld met voetjes geven. Maar het resultaat is eigenlijk het tegenovergestelde. Ze is dan zo bezig met het stukje wortel dat ze ongedurig wordt en gewoon geen voetjes geeft omdat ze niet in de gaten heeft dat dit de bedoeling is. Ook op stal heel erg druk als ze ziet dat ik haar na het werk op stal zet. Ik ben nu bezig om haar pas haar voer te geven als ze een stap naar de boxdeur doet. Uiteindelijk moet ze dan met haar hoofd naar buiten staan voor ik het in de bak doe. Ze heeft gelukkig geen voernijd, ik kan gewoon bij haar voer komen.

En wat ik eigenlijk nog nooit gehad heb is dat ze inderdaad gaat bijten als ze dan haar zin niet krijgt. Dus ook als ik niets vast heb maar ze vindt dat ze iets verdiend heeft, dan bijt ze naar je hand. Ik kreeg ook al commentaar van degene die haar buiten zetten dat ze happerig was. Dus hier gaan de voerbeloningen voorlopig niet meer door. Een kriebel moet dan maar genoeg zijn. En dat vindt ze ook leuk.

En nu heeft ze het geintje dat ze zich losrukt als ze de wei in gaat. Dat is gekomen na het opjagen, dus ik snap het wel. Maar het is wel onhandig omdat we in het weekend het buiten zetten verdelen. Dat is dus een trainingspuntje :) Naar binnen gaan geeft geen probleem, dan is ze echt braaf.

Het is ook gewoon een temperamentvolle Spaanse en niet iedereen kan daar even goed tegen. Eigenlijk doet ze het hartstikke goed maar ze is wel expressief. En als je dan altijd trekpaarden of haflingers gewend bent is dat even wennen :o

Ik heb het zelf even heel erg druk gehad met een nestje puppy's. Dat geeft veel visite, regelen en alles eromheen. Ik wist dat het ook niet handig was om op dat moment een paard te kopen maar ze was echt alles wat ik zocht. Nog even en dan zijn alle pups de deur uit en krijg ik meer tijd en energie voor Jarana. En natuurlijk voor mijn eigen pup, er blijft er eentje bij haar familie wonen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:20

Afbeelding

<3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:02

Leuke foto! dat ziet er heerlijk uit zo buiten.

Ahja Dartel ze kunnen wel expressief zijn ja. Ik werk eigenlijk om de reden die jij aangeeft nooit met voerbeloningen. Ja in de stal voor en na het werk kunnen ze wat krijgen maar nooit uit de hand.