CPL topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:10

Awel, iemand op facebook had ik de link gegeven, die kreeg ook geen contact, nu plots wel want ze waren een week op show, maar die netjes zouden niet leverbaar zijn ...
Beetje raar verhaal, dus ik zou het zeker niet laten rusten ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:21

Dat zou flauw zijn... :\

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:02

Ah bah, Janneke! Das niet leuk! Misschien even langsgaan? Of hebben ze enkel een webshop?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:42

Wat ik kan vinden alleen webshop. Anders was ik allanka binnen gestapt

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:55

Ik ben een meelezer, maar heb helaas ook niet altijd positieve ervaringen met de UHG shop. Vroeger kocht ik daar mijn stormshield dekens en die ging ik altijd afhalen, zodat ik niet vooruit hoefde te betalen. Er staat wel een adres op de site:
Ds. C.W. van de Poelstraat 4
3258 AE Den Bommel

Dit is ook het adres waar ik de dekens ophaalde, maar dat is wel alweer een aantal jaar geleden. Ik weet niet of ze daar nog steeds wonen. Is geen winkel, maar een woonadres.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 05:43

Ik had het adres ook gevonden, maar aangezien het geen winkelpand is, ga ik niet zo maar langs. ;)

Gister weer z'n pootjes gewassen en die vieze maden eruit gespoeld. Van de CPL zelf heeft hij nu amper wondjes eigenlijk, dat lijkt echt 'rustig'.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:42

hee,
waar vind ik een handig checklijstje waarmee je rekening moet/kunt houden?

ik probeer duitsers namelijk te leren wat ze er allemaal aan kunnen doen. helaas kun je op zijn duits niet erg veel vinden. dus zou het handig zijn als ik het vanuit het nederlands na duits vertalen kan

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:26

Hier nog steeds geen reactie op die leg guards dus ga ze nu maar ergens anders proberen te bestellen... :( :(

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 10:08

Nou ja, waarom bied je ze dan te koop aan :?

Hier gaat alles super, ik heb eergisteren de sokken weer helemaal bijgeknipt, maar de benen zijn zo mooi strak (alleen voelen, maar het feit dat ik in alles rust de benen goed stevig kon bevoelen zonder dat ze zenuwachtig werd zegt mij dan al genoeg :j ). Een paar plekjes bij de voorbenen met schilfers, kwam ook omdat het haar alweer redelijk lang was, maar niks ernstigs, ik ben superblij dat ze tot nu toe zo goed door de zomer komt :D Ik heb haar ook wel een tijd gehad dat ze echt pijn had en agressief werd als je alleen al naar de benen keek :x

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:50

Goedemorgen ,

Ik zit met een dilemma en wilde jullie de ervaringsdeskundigen hier om raad vragen.

Gisteren naar een schat van een paard wezen kijken , ik wil haar graag hebben , maar tot mijn grote schrik zaten er plekken met korsten vooral op de voorbenen ,ze had er jeuk aan.
Ik heb in de kootholtes gevoeld en daar zat een grote ja , een richel leek het, in ieder geval niet een normale kootholte.
De da van de eigenaar had gezegd dat het rasp is.
Ik vraag me af of het geen cpl is.

Wat zouden jullie doen , ze is precies wat we zoeken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:23

Klinkt precies CPL. Hoe lief het paard ook is. Begin er niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:23

Dat klinkt zeker als CPL.
Welk ras is het, en hoe oud is ze?
Als het een belg is dan zou ik het niet zo'n probleem vinden, want elke belg heeft of krijgt CPL. En de jeuk en korsten zijn vrij goed te behandelen.
Wel zou ik zeker even goed voelen of de rimpel echt alleen in de kootholte zit, of dat die misschien ook al bij het onderbeen zitten, en of je geen knobbels voelt.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:33

Bedankt voor de response , ik weet genoeg.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 05:45

Moge,
Kaatje, lastige keuze. Ondanks alle tijd, energie, geld en frustratie dat CPL kost/gaat kosten, zou ik er geen paard voor laten staan als de CPL voor de leeftijd meevalt.

Ik heb eindelijk contact met die winkel gehad. Had een helder moment zaterdag en dacht ineens "Facebook!" Dus opgezocht, bericht verstuurd en paar uur later al bericht terug. Problemen met de mail, zei die man. :? Maar de leg guards gaan hard op het moment en waren weer op, dus weer besteld. Als ze er zijn neemt hij contact op.
Bah, dus ik ben verder aan het zoeken naar Cashel dealers :(

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:22

Euro-Horse.nl ?
Daar heb ik mijn vliegenmaskers gehaald...

Raar trouwens, want je had ze besteld toch????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:41

Ik zou zelf niet beginnen aan een paard dat nu al CPL heeft. :o

Apart hoor, Janneke!! Zeker niet netjes!!
Had je al betaald ook?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:01

Dat blijft een beetje vaag Jaan, wat vervelend.... :(

Ik ben het wel eens met Jaan, ik zou om vermoedens van lichte cpl waarschijnlijk een paard die perfect bij je past ook niet laten staan. Er zijn zoveel aandoeningen bij paarden waarvan we van een aantal waarschijnlijk het bestaan nog niet eens afweten en daarbij kan een paard op elk moment ziek worden of een ongeluk hebben oid. Bijna elk paard heeft wel iets, maar het meeste wordt helaas stilgehouden door het stamboek, ik ben alleen maar heel blij dat het tinkerstamboek zowel pssm als cpl erg serieus nemen en er ook over willen uitweiden in hun blad. _/-\o_ Ze zijn een voorbeeld voor menig stamboek waar ziektes (erfelijk of niet) stilgehouden worden en waar zieke paarden/veulens door de achterdeur vertrekken. Ik ken zo alleen al 3 stamboeken waarbij dat gebeurt, tot zover het doel van een stamboek om een zo gezond mogelijk ras in stand te houden... :n

Maar ik durf ook te wedden dat als je elk paard/pony compleet door zou lichten qua foto's e.d. dat er ook een heel aantal zijn met een botsplintertje oid en die afgekeurd worden, ik ken zo al een aantal wat ik van dichtbij heb meegemaakt. Van paarden die tot 3 jaar alleen maar op de wei hebben gestaan en toch bij een eerste keuring worden afgekeurd wegens toch een afwijking bij de benen, tot paarden die met een bemerking daar hun hele leven geen last van hebben/krijgen. Je kunt nou eenmaal niet alles voorkomen en je kan ook niet in de toekomst kijken. Afwijkingen en ziektes horen erbij, dat geldt voor alle mensen en dieren. Zo heb ik een forrester gehad die na 2 jaar (aangekocht als 12-jarige) zomereczeem ontwikkelde hier. Terwijl ik echt niet een zomereczeem pony zou kopen omdat die hier gewoon geen fijn leven hebben, maar ja, dat soort dingen heb je ook niet altijd in de hand. Liever niet natuurlijk, maar het komt zoals het komt, dat neemt niet weg dat ik enorm van haar genoten heb al die jaren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:12

Ik denk dat het bij mij vooral ook komt omdat we nu in 1 jaar 4 paarden kwijt zijn geraakt en ik nu gewoon zorgeloos wil genieten.
En tuurlijk kan er iets gebeuren als ze bij ons zijn, maar niet bij voorbaat al.
Al zegt keuren ook niet veel, want zelfs inclusief een goede keuring, kun je soms toch een kapot paard kopen. :x

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:27

Precies, het zegt allemaal niet zoveel helaas. Ik denk zelf dat de instelling 'ik wil nu zorgeloos genieten' niet een goede is, want dan ga je elk klein dingetje misschien uitvergroten en maak je je alleen nog maar meer zorgen omdat je denkt aan wat er allemaal aan kan mankeren. Misschien ook niet hoor en het is ook niet als aanval bedoel ofzo hoor, ik snap na wat je meegemaakt hebt die instelling, maar gewoon om te relativeren :)

Ik betrap mezelf er ook op dat ik bij mijn tinkers nu ook steeds vaker (lees 2 keer daags :o ) de benen controleer op cpl, maar dat heeft niet zoveel zin heb ik besloten. Ik kan me er wel zorgen over maken, maar ik houd de sokken kort en ik help ze zoveel mogelijk om gezond te blijven qua voeding en beweging en als ik terug zie in hun manier van doen dat ze ergens last van krijgen dan is dat zo, dat zie ik dan wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:45

Dat doe ik nu sowieso wel. :)
Ik denk dat veel mensen dat zouden doen namelijk.
Je bent meer gefocussed op de kleine dingen dan.
Maar goed, als er een paard bij komt, dan gewoon een zo gezond mogelijke.
De problemen krijg je er later wel bij.
Dat is aan ieder voor zich ook.

Bij Kim scheren we nu alleen nog de benen en behandelen we met Cydectin als het nodig is.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:19

Inderdaad, bij aankoop wil je natuurlijk altijd een gezond paard :j

Hoe is het nu met de benen en gezondheid van je paard Kim? Geen behandelingen meer verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:10

Geen behandelingen meer inderdaad, behalve het scheren en Cydectin.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:03

Ik ben nu naar verschillende tinkers wezen kijken en ik denk dat
ze allemaal cpl hadden :oo
De ene had korsten en een ribbel in de kootholte ,de andere had korsten , veel jeuk en een dikke
ribbel net onder de knie.

Ik zie maar af van een tinker.

Natuurlijk , problemen en ziekte kun je altijd krijgen , maar omdat nu te kopen terwijl je al weet dat je een arbeidsintensieve behandeling moet geven en ook weet dat het de never ending story is......
nog niet te praten over de kosten.
Koop ik een dier dat na verloop van tijd cpl krijgt dan is het nog anders.

Mijn mening...........

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 11:24

Ach, mijn tinker heeft al dik 10 jaar een rimpel in zijn kootholte, maar met goede voeding heb ik er echt totaal geen omkijken naar of kosten aan. Hij is nu 17 en heeft nergens last van, nooit korsten gehad, en ik weet zeker dat hij er zonder problemen 30 mee kan worden.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:24

Eentje met enkel een ribbel in de koot , maar zonder korsten en jeuk ben ik nog niet tegengekomen.