Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:07

Elisa2 schreef:
Haha...ah..altijd dat rotgeld he..

Nou hopelijk blijft de verbetering doorzetten bij Kim..denk je dan aan rugproblemen of wat anders?

Ik heb al 2 paarden, mijn vriend ziet me aankomen :+

Het zit bij Kim in ieder geval niet in de baarmoeder of eierstokken (die zijn nagekeken).

Verder heeft niemand meer een idee wat het zou kunnen zijn. Osteopaat heeft niet geholpen en mijn 2 (onafhankelijke) dierenartsen hebben geen logische ideeën meer. Als het niet beter word zal het dus random onderzoekjes worden, niet iets waar iemand op zit te wachten.

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:17

Wat vervelend zeg..zelf heb ik goede ervaringen met een magnetiseur voor rugproblemen bij paarden. Ook bij paarden die door een hele medische mallemolen al waren geweest dus en de reguliere artsen ook niets konden vinden, of moesten lopen gokken.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:54

Ah toch een beetje beterschap bij Kim, dat is goed nieuws.
Ik kan ook alleen maar bedenken dat het misschien iets met de baarmoeder/eierstokken kan zijn, maar dat is dus al uitgesloten.
Wat gek ook dat die buik zo hard is. En het leek ook echt alsof ze drachtig was.
Hopelijk verdwijnen de mysterieuze klachten vanzelf en hoef je er binnenkort geen zorgen meer om te maken.

Ik vind niets vervelenders dan niet weten wat er aan de hand is... en zo lukraak onderzoekjes, daar wordt inderdaad niemand vrolijk van. Zou maar net weer het allerlaatste testje zijn dat positief is, als je het al kan vinden wat er scheelt.

Elisa: ja dominantie inderdaad. Ik had me ook wel verwacht aan dergelijk gedrag vroeg of laat, alleen blijft hij echt aanhouden. Ik zet hem op zijn plaats en dan heeft hij diezelfde dag normaal terug wat respect, komt zich niet opdringen en gaat al wat verderop staan mokken vanaf ik mijn pinkje beweeg. Maar de volgende dag of in het beste geval 2 dagen later probeert hij opnieuw... Hij weet van geen ophouden.
Ik vrees dat het voor een deel te verklaren valt door het feit dat ik te weinig tijd heb. Ik geef hem 3x per dag zelf eten en mest ook zijn stal/paddock uit, maar dat moet vooral 's morgens en 's middags nogal vooruit gaan. Ik ben dan vaak zodanig bezig met de klus te klaren, dat ik hem niet altijd corrigeer wanneer dat eigenlijk al nodig is. :o Want al is het maar iets kleins zoals te dicht met zijn neus komen duwen terwijl ik aan het vegen ben of niet lang genoeg wegblijven van de voederbak tot ik toelaat te eten... En je geeft hem een pink en hij neemt je hele arm.

Ik hoop dat hij wat meer innerlijke rust vindt eenmaal hij definitief verhuist is (naar de boerderij die ik heb gekocht), maar zolang ik de omheining nog niet piekfijn in orde heb, durf ik hem echt niet achterlaten bij mijn merrie. :o

Ik geloof niet dat zijn hengst-zijn er veel mee te maken heeft. Als ruin zou hij nog steeds een opdringerige ruin zijn :+ Het zou er misschien wel de scherpe kantjes afhalen, maar daarvoor is het me niet waard om hem te laten castreren eerlijk gezegd.
Ik wil komend jaar namelijk heel graag een mooi veulentje van hem en mijn merrie :o :Y)En dna maar hopen dat die kleine het karakter van mams meekrijgt, dat zou wel een hele meevaller zijn, want die is zooooooooooooooo braaf en lief en knuffelig :+:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:04

Ze zat vorige keer bij de osteo wel vast in haar heup, maar dat is toen behandeld. Haar rug zal het niet zijn denk ik, maar wat dan wel?

Toch proberen in de omgang àltijd concequent te zijn Crines. Hoe moeilijk ook. Uiteindelijk kan je dan wat versoepelen maar eerst zal je een duidelijke basis moeten hebben.
Voor jou ook te hopen dat het onder het zadel snel beter gaat.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:04

hallo allemaal,

Sinds vrijdag ben ik de trotse eigenaar van een andalusier/PRE genaamd Apis III.

Vandaag is de veearts geweest en helaas kunnen ze de chip die in zijn spaanse paspoort zit niet meer vinden. hij is dus opnieuw gechipt. Weet iemand of er hier iets is van een nederlands PRE stamboek?
of moet ik het laten veranderen in spanje? of gewoon een nieuw paspoort aanvragen.

het was wel heel grappig de VA vroeg komt hij echt uit spanje? dus ik zeg ja... hij zegt dan moet je even opletten als ik de chip ga zetten. maar Apis reageerde niet eens... hoezo vooroordeel over spanjaarden _/-\o_

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:07

Gefeliciteerde dekoezegtboe, dat vraagt om foto's natuurlijk!
Dit is de Nederlandse tak van het stamboek http://www.pre-stamboek.nl/ maar ik vind het overschrijven behoorlijk prijzig dus heb het nog niet gedaan.

Mijn merrie is dan wel weer doodsbang voor alles wat mogelijkerwijs pijn zou kunnen gaan doen, maar dat zal ook aan het karakter liggen vermoed ik zo.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:30

Proficiat dekoezegtboe! Ik wil ook graag een foto zien.

Maar wat die chip betreft, vind ik het heel erg vreemd dat ze die niet kunnen vinden.
Heeft hij wel een echt stamboekpapier (ANCCE)?
Als ze de chip niet vinden zou ikzelf al direct alarm slaan en gaan denken aan fraude eerlijk gezegd.
Het lijkt mij problematisch om een nieuw chipnummer te laten registreren bij hetzelfde paard ook eerlijk gezegd.

En Azmay: ik weet het dat ik consequent moet zijn. Dat probeer ik ook. Hij is helaas niet zo snel meer onder de indruk, waardoor ik naar mijn gevoel veel te grof moet uithalen om hem nog op zijn plaats te zetten.
Dat heb ik met rijden ook (wat de laatste twee keren trouwens een pak beter ging). Hij begint zodanig als een gek te bokken, dat ik vind dat ik het niet ongestraft kan laten. Vorige vrijdag bijvoorbeeld stapte ik op en stapte zonder problemen weg. Toch voelde ik vanaf de eerste seconde al dat hij zat te wachten tot ik draf vroeg om te ontploffen. En inderdaad: ik vraag voorzichtig en uiterst vriendelijk om aan te draven en hij gaat helemaal uit z'n dak (=zeker 20 bokken na elkaar, terwijl hij om zn as draait). Ik weet echt niet meer wat ik ermee moet aanvangen dus heb ik hem maar een paar flink rake tikken gegeven met de zweep :( (ja sorry maar als iemand een andere oplossing weet, geef ze mij gerust). Daarna is hij eigenlijk redelijk braaf geweest. Ik denk dat hij nog zo'n 2à3 keer opnieuw is beginnen bokken, maar dat was al een pak minder.
De week daarvoor had ik voor het eerst echt eens een paar flinke tikken uitgedeeld nadat hij heel smerig was beginnen bokken (hij was al een half uur quasi non-stop aan het bokken geweest). En plots was het gedaan, hij mepte nog een paar keer verontwaardigd venijnig naar achter en dat was het dan. Het volgende half uur heeft hij flink zijn best gedaan en geen voet meer verkeerd gezet (dat was de allereerste keer in 2 maand tijd). Ik betwijfel dan ook dat er medisch iets aan de hand is. Anders zou hij volgens mij geen half uur goed kunnen lopen...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:23

Heel lastig Crines. Zelf denk ik toch altijd eerst aan iets medisch. Zo begon mijn vorige ruin ineens met stijgeren. Na bezoeken van dierenarts, osteopaat en zadelmaker was mijn paard en zadel helemaal in orde gemaakt en bevonden, maar hij kwam nog steeds omhoog omdat hij dacht dat het nog pijn zou doen. Uiteindelijk is hij vanzelf gestopt met stijgeren toen hij merkte dat het ongemak weg was en niet terug kwam. Maar eerst was het dus iets medisch en daarna was het dus iets psychisch en dat laatste duurde nog het langste. Kan het misschien bij jouw paard ook zoiets zijn?

Dekoezegtboe: mail het nederlands pre stamboek en stel je vragen aan haar (Mevr. Maas). Zij kan je goed verder helpen.
Heb je wel het paspoort en de carta? Is de carta ondertekend door de vorige eigenaar?
Om een nieuwe chip te registreren op een bestaand paspoort zullen ze misschien eerst een dna controle doen? Gokje hoor, maar kan me er wel iets bij voorstellen ivm de fraudes die er voorkomen.
Succes ermee. En vooral veel geluk met je nieuwe paard!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:31

Crines, dat kan ook op dominantie wijzen dat gebok..als het minder is nadat duidelijk is dat het niet mag.
Ik heb veel paarden getraind maar als ze "zomaar" bokken dan ben ik ook degene die het laatste woord heeft qua tikken want dat is gewoon gedrag wat je niet kunt tolereren..pijn of niet. {dat is natuurlijk wel altijd belangrijk om uit te sluiten}

Doet hij het ook als je hem van te voren longeert? het kan ook spanning zijn..

Welkom dekoezegtboe! foto lijkt me ook leuk.
Het kan wel dat er iets mis is gegaan met chippen, of de chip verdwijnt..ik heb het ook gehad met een kwpn'er waar van alles verder gewoon zeker weten klopte.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:51

Elisa: ik longeer hem altijd op voorhand en dan gaat hij ook wel al wat bokken, maar dat is niets vergeleken met als ik er eenmaal op zit.
Ik denk echt dat het inderdaad een dominantie probleem is ofwel is er echt een reden waarom hij niet vooruit wil. Ik heb namelijk de indruk dat hij ook aan de longe niet vooruit is. Ik mag er zelfs een lange longeerzweep bij nemen, daar krijg ik hem nog niet mee aangespoord of ik moet hem echt gaan gebruiken. Sneller dan een rustig galopje zul je hem meestal niet bewegen.
Nochtans lijkt hij wel energie genoeg te hebben. Het bokken vergt enorm veel energie (toch de manier waarop hij het doet) en eenmaal hij op dreef is kan hij echt met alle gemak mooie stukken laten zien, zonder gebrek aan energie.
Ik heb hem nu al verschillende keren laten nakijken door mijn DA (uiteindelijk was er dan ziekte van lyme vastgesteld). Hij heeft bijna een half jaar rust gehad en in oktober/november ben ik langzaam terug beginnen opbouwen. Osteo heeft hem nagekeken en behandeld (heup die niet echt goed zakte, maar verder niets aan gevonden) en zadel nagekeken.
In eerste instantie leek hij het nog erg lastig te hebben maar na amper 2 weken liep hij terug goed. Daarna begon het bokken weer en deze keer erger dan ooit tevoren... Het is volgens mij ook niet van de spanning. Hij kan zich erg opwinden bij het aankomen bij de piste (alle andere paarden zien) en het opzadelen, maar eenmaal erop lijkt hij zich niet al te veel meer van de paarden aan te trekken (behalve als er grote ruinen heel dicht in de buurt komen). Vorige vrijdag waren we met 11 paarden in de les (dat heeft hij nog nooit meegemaakt denk ik) en hij kijkt er niets of nauwelijks naar. Ik kan hem dan ook aan lange teugel laten galopperen en draven (na het bokken) tussen de andere paarden door.

hij is ook al mee geweest op zomertornooi (en dan lopen er honderden paarden rond), ook daar is hij nog goed te rijden.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:13

Bedankt voor de tips. Ik heb een mail gestuurd naar het Nederlands stamboek. Ik ben benieuwd.

Even kijken of het foto's plaatsen lukt...

Hmm niet dus... Even kijken of het straks vanaf de computer lukt...

Crines, jeetje wat heftig zeg... Ik zou het ook niet weten... Je lijkt inderdaad alles al te hebben uitgeloten. Zijn er foto's gemaakt van zijn rug/hals? Een osteo ziet ook niet altijd alles?
Sorry ik heb nog niet alles terug gelezen als je het al ergens geschreven hebt.
Maar dan is het idd wel vreemd dat je na de bokpartijen wel rustig kan rijden...

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:43

Hallo allemaal,

Ik sluit me ook graag aan bij deze topic!

Ik heb een andalusier genaamd Amigo

Mijn eigen paard en mijn beste vriend <3
Hij is nu 19 jaar en een jaar lang bij mij. Hij heeft een erg zwaar verleden en was mentaal gebroken, het arme beestje. Zijn angstige karakter en de littekens over heel zijn lichaam liegen helaas niet :(. We zijn nu samen een jaar lang bezig met revalideren, en oh wat gaat het goed met hem <3 Er is nog maar weinig te zien van het gebroken paardje. Hij heeft inmiddels een mooi lichaam en we kunnen je ribben ook niet meer tellen.

Het rijden heeft hem pijn gedaan, dat merk ik aan zijn lichaam en zie het in zijn ogen. Daarom lieve Amigo sta ik altijd naast je als een echt maatje. We doen leuke dingen samen, dingen die wij beide erg leuk vinden.

Ik ben een tijd geleden ook een topic over hem gestart.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1858680
Voor de mensen die meer willen weten :)

Zo was hij toen ik hem net had
Afbeelding

En nu....
Afbeelding

Afbeelding

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:07

Welkom YvonneAmigo: dat is inderdaad een hele fijne transformatie!

ik heb hier ook een hengst staan met littekens over zijn hele lijf (nochtans was hij pas 4 toen ik hem kocht).

Ze kunnen zoveel met zich meedragen hé. Gelukkig heeft hij nu blijkbaar een heel goed plekje gevonden bij jou. Jammer voor het beestje dat hij daar 19 jaar lang heeft moeten op wachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:02

Natuurlijk mag je mee kletsen..wat vond je wennen aan het karakter?

Yvonneamigo: welkom! wat een transformatie..heb even snel je topic door gekeken, fijn dat hij bij jou terecht gekomen is.

Crines, de ziekte van lyme is vastgesteld dus, in hoeverre is hij daar van genezen? want volgens mij kan dat voor behoorlijke spierpijn zorgen. Misschien dat hij daarom niet vooruit te branden is en dat het bokken een reactie is op de spierpijn?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:19

Ja leuk hoor RG, welkom :)

Elisa: ik hou contact met mijn veearts en hij had me groen licht gegeven zoveel maand terug. Ik heb hem ingelicht over zijn gedrag nu. Er zijn geen nieuwe tests meer gedaan.
Misschien moet ik hem inderdaad nog eens bellen om te vragen of dat kan getest worden of hij nu genezen zou zijn of niet.
Ik vrees echter dat dit niet echt getest kan worden.
Ik zit er met mijn neus zo dicht op dat ik denk ik niet eens heb stilgestaan bij het feit dat hij inderdaad gewoon nog steeds last kan hebben van spierpijn door de lyme... :\ Dom van mij.

Maar hij leek nu zo'n ander paard tov toen hij ziek was. Hij is weer vol energie en draait zijn hoef niet om om gek te doen of kattekwaad uit te halen. Toen hij echt ziek was stond hij alleen maar te suffen en leek niets hem nog echt te kunnen interesseren...
Hij lijkt te barsten van energie, maar de vooruit zit er niet in. Zo kan hij dus met gemak wel een uur bokken, maar niet vlot vooruit draven? Ook kan hij met gemak bij het grondwerk 5 min aan een stuk een verzameld trippeldrafje tonen (neigt naar het begin van piaffe, zonder dan het nodige kantelen van het bekken, daar is hij nog niet sterk genoeg voor) maar niet 5 min vooruit draven of galopperen?
Ik ga mijn VA nog eens opbellen want die is van het systeem: hoor ik niets, dan zal het wel in orde zijn :o :P hij heeft namelijk nogal wat veel werk :+
Bedankt voor het meedenken :j

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:36

Crines, ik heb vaak gezien bij paarden van klanten die Lyme gehad hebben dat het hersteltraject langdurig en grillig is. Het zou dus inderdaad zomaar kunnen zijn dat hij het weer even heel moeilijk ermee heeft.

Wow wat een verschil YvonneAmigo! Mooi zeg.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:42

Maar kan hij ook echt ontspannen lopen Crines? Dat zegt vaak meer dan verzamelen, dat is Immers spanning.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:21

De premiekeuring in Heeze is (bijna) bij mij in de straat dus ik ga nu al 2 jaar kijken. Of ik een paard mee neem dit jaar weet ik nog niet.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:44

Welkom R_G :wave:

Welkom YvonneAmigo :wave: Wat een transformatie zeg! Hij ziet er happy uit nu :j

Wanneer is die keuring eigenlijk? Dan ga ik maar alvast vrij vragen :=.
Ik ga eerst naar de apto keuring in mei. Ik heb nu al zenuwen eerlijk gezegd := Wellicht dat ik iemand zoek om haar voor te brengen want ik weet eigenlijk helemaal niet of ik het tegen die tijd al zelf kan := Moesten jullie nog iemand weten? :D

De premie keuring wil ik sowieso komen kijken! En mocht mijn merrie apta gekeurd worden dan wil ik haar wellicht ook wel mee nemen, maar eerst maar eens zien of ze Apta goedgekeurd wordt :)

Crines, ik vind het héél lastig. Het spreekt zichzelf allemaal nogal tegen. Hopelijk heeft je dierenarts nog ideeën over wat het zou kunnen zijn.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:00

Ik hoef er zelf niet mee te rennen dus? Want stil staan op een volte lukt wel en wandelen lukt hopelijk tegen die tijd ook al, maar rennen vrees ik voor :')
Dankjewel, datum van premie keuring staat genoteerd :j APTO keuring is al vrij gevraagd :D Dat is trouwens toch maar 1 dag dat je er aanwezig moet zijn met je paard? Of moet je paard er ook echt 2/3 dagen zijn?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:12

Echt waar? Oh jeetje! :') Dat wist ik dus niet. Longeren moet wel lukken :) En opmeten zijn we al mee aan het oefenen. Ze heeft het alleen niet zo op vreemde, dus vanaf nu ga ik iedereen die mee komt vragen om haar op te meten :') Ze moet er maar aan wennen en zo leert ze gelijk dat vreemden haar niks doen :)

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:23

Haha dat is ook wel pre eigen geloof ik, dat eenkennige. Heb er 3 maanden over gedaan voor ik de merrie uit haar stal kun halen zonder dat het n half uur duurde.
En de hengst moest ook echt niks van mij hebben in het begin haha

Ze zijn ook heel kalm hoor met de keuring en als je even aangeeft dat het nog spannend is houden ze er nog meer rekening mee.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:34

Apto-keuring valt inderdaad goed mee.
Wil je rennen, dan ren je maar. Zie je dat niet zitten dan is longeren even goed :j
Ik had geoefend met het rennen, maar mijn hengst was zodanig uit zijn lood geslagen dat ik op het moment zelf toch maar gewoon gelongeerd heb :o

Opmeten best wel even oefenen inderdaad. Die van mij kon je overal aanraken, maar vreemde mensen is hij niet zo voor te vinden.
Gelukkig was het een vrouwelijke keurmeester en was ze heel zachtaardig en liet ze hem eerst uitgebreid aan haar ruiken vooraleer ze echt ging opmeten. Anders was dat waarschijnlijk wel anders uitgedraaid :')

Twee jaar terug ben ik al eens in Heeze naar de keuring geweest. maar als belgje ga ik steeds naar de Campeonata in Oud-Heverlee.

Voor mij is het zowat het topevenement van het jaar en ik zou het vooor geen geld willen missen :)

Ik ga er vanavond eens goed op letten of hij zijn spieren nu minder ontspant dan voor hij ziek werd.

Mijn VA was heel eerlijk tegen me bij de diagnose, dat hij nog haast geen lymepatiënten gehad had en dat die enkelingen veel minder anti-lichamen hadden dan mijn hengst. Bovendien waren het recreatiepaarden. Ze zijn alles hersteld en konden hun oude werk hervatten, maarja echt sporten moesten ze niet.

Nu vraag ik wel enkel de basis natuurlijk, dus indien hij zou hersteld zijn nu, dan zou hij dat toch echt wel aan moeten kunnen. Ik vraag niets abnormaals van hem.
Ik denk dat het toch niet meer de lyme is, maar ik laat het zeker en vast nog eens nakijken, want als het dat zou zijn, dan weet ik tenminste de oorzaak en zou ik al een pak geruster zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:58

Misschien is anders verstandig om een soort second opinion te vragen bij een dierenarts die wel veel ervaring heeft met lyme bij paarden?
Bij mensen is het heel moeilijk op te lossen..
Had hij al lyme toen jij hem kocht? ik ben wel benieuwd of je verschil merkt anders...

R.G. ik vind ook veel verschil tussen de kwpn'ers en de Andalusiers..die laatsten zijn veel meer mensgericht en inderdaad veel gevoeliger..wat heel fijn voor je kan werken. {en heel fijn tegen je haha}

Moet je voor de keuring een PRE hebben met papieren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:02