Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:41

Hardlopen naar stal begin ik niet aan, is al een half uur in de auto, hardlopend... ga ik er niet komen, haha.
Maar respect!
Motivatie met dit weer is ook wel wat ver te zoeken, of juist niet, als je een dikke bui op je kop krijgt of harder moet lopen, dan was ik ook harder gaan lopen :D

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:50

Het is ongeveer 3,5 kilometer enkele rit en ik kan vanaf huis gelijk door het bos tot aan de stal lopen. Dat maakt het al een stuk leuker. Het lukt me alleen omdat ik een doel heb om heen te lopen. Gewoon random een rondje rennen wordt het niet voor mij. Maar het is wel pittig, want na het rijden moet ik ook terug :') .. Maar het geeft ook zoveel goede energie :D !

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:54

Maar.. Loop je dan in je rijkleding?

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:06

Paardjes staan aan huis dus ik kan en rondje rond mn huis lopen, maar dat heeft niet veel effect :+

Wel knap van je! Ik doe het je niet na!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:13

Ik loop ook hard na het rijden meestal. Ook wel eens op stal, neem ik gewoon mn hardloop spullen mee. Net zoals ik wel eens uit mijn werk mn rijkleding vast mee neem.

Pff k heb sinds maandag nu 3 weken vakantie, maar wat een rot weer zeg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:22

Hier staan ze ook aan huis. En doe ook niet aan hardlopen. Geen zin in en met mijn werk is het al rennen en vliegen om alles elke dag weer schoon te krijgen.

Balen dat het nu dit weer is met je vakantie, Marjolein. Hoop dat het binnenkort weer mooi weer wordt. Alles is hier nu behoorlijk nat.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:23

Balen marjoelein.

Hardlopen doe ik ook niet aan ik ga naar de sprotschool :')

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:34

Ik probeer om de dag naar stal te hardlopen. Dus de dagen dat ik niet hardloop ga ik met de fiets of de auto, dan neem ik meestal een jas en/of rijkleding mee om op stal te leggen.
Maar soms ook wel in rijkleding.. is ook bedoeld om te sporten, dus gaat ook wel prima!

Sportschool zou ik weer m'n motivatie niet voor kunnen vinden.. vind het altijd zo knap dat mensen daar weer elke keer naartoe gaan!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:39

Dat heb ik juist met hardlopen haha dan denk ik hoe houden ze het vol. De sport school is juist gezellig!
Leer je leuke mensen kennen en je maakt een keer een praatje.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:43

Hmm ik krijg hierdoor wel meer motivatie! Ik ga eens kijken of ik het ook kan combineren :D

Gaan jullie trouwens meedoen aan de KFPS indoorcompetitie?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:25

Ik denk dat ik daar niet goed genoeg voor ben maar leuk lijkt het me wel

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

De indoorcompetitie vond ik altijd te ver weg, maar ik zie nu op de website dat ze ook wat meer zuidelijke locaties hebben toegevoegd dit keer. Ik ga het eens overwegen. Werkt deze competitie hetzelfde als de Post Kogeko in de zomer?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:38

Ik doe aan beide competities niet mee. In de winter wil ik niet ver rijden. En in de zomer zijn er voor mij genoeg andere leuke wedstrijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:50

Ik loop hard mét mijn paard.

Aangezien ik niet altijd de lust heb om in het zadel te gaan zitten. Doe ik ook veel grondwerk. En dan niet longeren, waarbij je in het midden blijft staan. Nee, gewoon een lang halstertouw, en dan mee rennen, voltes maken, draven, verruimen. Mijn merrie vind het ook nog leuk ook!
Ook naast de weg, ik op de weg, zij er naast, en dan bepaal ik het tempo.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:05

Fredt schreef:
De indoorcompetitie vond ik altijd te ver weg, maar ik zie nu op de website dat ze ook wat meer zuidelijke locaties hebben toegevoegd dit keer. Ik ga het eens overwegen. Werkt deze competitie hetzelfde als de Post Kogeko in de zomer?

Geen idee, daar heb ik dit jaar nog niet aan meegedaan.
Je moet minimaal 4 maximaal 6 wedstrijden rijden om geselecteerd te worden :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:22

Amoor douwe krijgt die musli ook maar hij wordt er niet heet van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:38

Laura1982 schreef:
Amoor douwe krijgt die musli ook maar hij wordt er niet heet van

Merkte je wel verschil?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:33

Ik geef een klein beetje sportfit musli van pavo en ga weer muslce build bijgeven.

Ik heb een vraag jullie weten vast het andwoord toen ik voor een fries ging kijken zeiden ze je moet op het inteelt percentage letten maar hoeveel procent is nou dat je zegt dat is niet goed of dat zou ik niet doen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:44

Hangt er vanaf wat je ermee wilt doen, als je wilt rijden, dan maakt het inteelt percentage geen moer uit :) Je paard is al geboren en erfelijke afwijkingen vanwege inteelt (denk aan misvormingen, onvolledig skelet etc) is natuurlijk al uitgesloten.
Als je wilt fokken, dan wordt aangeraden om het onder de 5% te laten blijven. Maar er zijn paarden waarbij lijnteelt wordt toegepast (opa x kleinzoon), waar het inteelt hoger is om zo goed genetisch materiaal te verankeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:20

Sanet schreef:
Hangt er vanaf wat je ermee wilt doen, als je wilt rijden, dan maakt het inteelt percentage geen moer uit :) Je paard is al geboren en erfelijke afwijkingen vanwege inteelt (denk aan misvormingen, onvolledig skelet etc) is natuurlijk al uitgesloten.
Als je wilt fokken, dan wordt aangeraden om het onder de 5% te laten blijven. Maar er zijn paarden waarbij lijnteelt wordt toegepast (opa x kleinzoon), waar het inteelt hoger is om zo goed genetisch materiaal te verankeren.

Mag dat? Opa/oma x kleinzoon/dochter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:22

Voeren jullie naast basisbrok nog andere brok?

Mijn paard krijgt 2 kilo basis brok en sportfit muesli (zoals bericht eerder gezegd)
Maar 2 kilo is best veel en dan is het alleen nog maar basis. Dus niet echt gevarieerd.. Wat zouden jullie doen? Ik wil wat meer rijden, dressuurmatig. Dus ze gaat ook wat meer bewegen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:26

Die van mij krijgt er verder niks bij. Zij heeft hier voldoende aan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:31

AmoorM schreef:
Sanet schreef:

Mag dat? Opa/oma x kleinzoon/dochter?

Er is geen fokpolitie.. Dus alles mag.
Maar mijn merrie is een Jillis, Jillis heeft een goedgekeurde zoon Abe en die heeft weer een goedgekeurde zoon Aan.
Wat dus wel gebeurt is dat er dan een Jillis merrie met Aan gedekt wordt.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:48

Sanet schreef:

Okee dankje wel! Misschien alleen fokken voor me zelf maar dat duurd nog wel een paar jaar

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:13

AmoorM schreef:
Voeren jullie naast basisbrok nog andere brok?

Mijn paard krijgt 2 kilo basis brok en sportfit muesli (zoals bericht eerder gezegd)
Maar 2 kilo is best veel en dan is het alleen nog maar basis. Dus niet echt gevarieerd.. Wat zouden jullie doen? Ik wil wat meer rijden, dressuurmatig. Dus ze gaat ook wat meer bewegen.

Ik zou overwegen om af te stappen van de basisbrok en een condition/sportbrok te proberen. Daar zit meestal wat meer in dan de basisbrok en meestal hoef je dan ook minder te voeren. Ik weet niet of jouw fries wat schraal is of niet, maar twee kilo brok vind ik aardig wat voor een Fries. Het is bekend dat zij wat soberder eten kunnen hebben dan bijv een KWPN-er. Maar enkel paard reageert anders op voer dus je zou het echt moeten zoeken wat bij je paard past.

Ik voer zelf enkel een granenmix plus muesli en ben er tot nu toe wel tevreden over. Toen ik begon met hem te rijden stond hij op 1/2 kilo basisbrok en muesli, dat is verhoogd naar 1 kilo basisbrok en ben langzamerhand overgestapt op conditionbrok waar hij het beter op ging doen. Hij stond toen op 1 kilo brok plus muesli (en na het werk kreeg hij nog een kwartje). Nu sinds 6 weken helemaal over op granen (ongeveer 3/4 tot 1 kilo per dag). Hij moest even wennen met eten, dus daarom heb ik er nog muesli bij gedaan. Ben er erg tevreden over!