Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Slmt9 schreef:Ik ben me sinds kort aan het orienteren op de freiberger. Voor mij een compleet nieuw ras, maar eigenlijk precies wat ik zoek qua formaat en karakter. Ik heb op de fb pagina ook al om tips gevraagd, maar daar zit ik zelden. Ben wel benieuwd welke tips jullie me kunnen geven.
Ik ben zelf minder valide en kan momenteel niet rijden, vraag is of dat weer kan. Voor de kar zou dus voor mij ook ideaal zijn. Concrete vragen waar ik benieuwd naar ben:
1. hoe geschikt zou een 4-jarige voor mij zijn? Of een twenter? Het beleren zou ik dan uitbesteden
2. kiezen jullie in mijn geval voor importeren of dichtbij huis (noord/midden nederland) en waarom?
3. voor welke ziektes is dit ras gevoelig? Denk dan aan PSSM
4. kiezen jullie voor klinisch en/of rontgen keuren en waarom?
5. wat is een reele koopprijs voor 3, 4 of 5 jarige? Dus onbeleerd, beleerd of groen?
Ben benieuwd, heel erg bedankt alvast.
Lara_Silver schreef:Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.
Ziezo_X schreef:Lara_Silver schreef:Het ras is inderdaad allround. Ze doen met alles mee; van western, mennen, dressuur, tot een sprongetje meepakken. (Hier zie je ze meestal t/m de 1m westrijden en t/m L dressuur) Maarrrr het is zeer zelden dat ze ergens écht in uitblinken. Bv. ik heb van heel veel FM's pas eentje gezien in de 1m30 en één in het Z dressuur, succesvol dan. Maar zoals al gezegt, ze doen hun best bij alles, ze zijn braaf, zeer werkwillig en vooral sober en 'er is nooit wat aan'. Heerlijk voor op buitenrit ook.
In Nederland lopen toch meerdere paarden succesvol in het Z-dressuur (t/m ZZlicht) en internationaal rijdt Jérôme Voutaz bij de top van de wereld mee met zijn vierspan Freibergers. Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat mensen die graag recreatief rijden zonder sportambities een allround brave Freiberger kopen en deze niet verder voor de sport opleiden, en mensen die graag de wedstrijdsport in gaan een talentvol warmbloed sportpaard kopen.
Als mensen geïnteresseerd zijn of meer willen weten over Freibergers kan ik jullie doorverwijzen naar de facebookgroep Nederlandse Vrienden van het Feiberger Paard. Hier is veel beeldmateriaal te vinden, delen mensen ervaringen de aanschaf van Freibergers, leuke avonturen en sportprestaties. Ook worden er veel activiteiten georganiseerd zoals buitenritten, clinics en trainingen. Ook ideaal om eens te komen kijken om kennis te maken met de Freiberger!
https://www.facebook.com/groups/197257050806610
Lieser schreef:Dit topic is al wat ouder, maar ik wil toch graag een vraag stellen. Onze Freiberger merrie staat sinds 1,5 week op een nieuwe stal en krijgt daar een soort sportbrok/biks. Hiervoor kreeg ze altijd Pavo vital en (meer) hooi. Nu valt me op dat ze wat narriger lijkt te worden onder het zadel. Veel meer bokken en klieren. Zijn er meer Freibergers die 'heet' worden van brok? De stalhouder is (met wat frisse tegenzin) best bereid om Pavo vital te geven, zolang wij zorgen dat het klaar staat. Maar ik wil eerst weten of het inderdaad aan het voer kan liggen.
Blue_flower schreef:Lieser schreef:Dit topic is al wat ouder, maar ik wil toch graag een vraag stellen. Onze Freiberger merrie staat sinds 1,5 week op een nieuwe stal en krijgt daar een soort sportbrok/biks. Hiervoor kreeg ze altijd Pavo vital en (meer) hooi. Nu valt me op dat ze wat narriger lijkt te worden onder het zadel. Veel meer bokken en klieren. Zijn er meer Freibergers die 'heet' worden van brok? De stalhouder is (met wat frisse tegenzin) best bereid om Pavo vital te geven, zolang wij zorgen dat het klaar staat. Maar ik wil eerst weten of het inderdaad aan het voer kan liggen.
Er zijn meer zaken nodig om tot een conclusie te komen.
- hoeveel uur staat je paard buiten?
- het is een koude periode, daar reageren paarden ook op. Hoe lang heb je je paard?
- wat is het verschil tussen je huidige stal en de vorige qua uren op stal en beweging buiten?
- medisch nagekeken op tanden, rug etc?
Lieser schreef:Blue_flower schreef:Alle paarden kunnen heet worden van brok wat niet in de juiste verhouding is voor wat ze nodig hebben.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, maar toch bedankt.
Lieser schreef:De adviezen bij ons op stal zijn behoorlijk tegenstrijdig, varierend van 'sommige paarden doen er 6 maanden over om te wennen' tot 'hup, zadel erop en rijden'. Het enige wat mensen ons vragen, is of we er al op gezeten hebben. Misschien is dat omdat de stal ook een manege is, waar rijden een doel op zich is voor veel klanten.
We hebben al van twee mensen gehoord dat ze dominant zou zijn en aangepakt moet worden, maar dat vragen wij ons dus af. Opvoeden (niet dwars door je heen de stal uit mogen lopen) is toch wat anders dan aanpakken.