Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:11

Zinzi ze ziet er goed uit!
FB hoe gingen de kampioenschappen?
Autumnn, zo leuk dat hij zo enorm veelzijdig is!
Jenara, wat balen zeg en heel begrijpelijk, fijn dat je even een fijne wandeling hebt kunnen maken, ik hoop dat je snel weer leuke dingen met haar kunt doen!
Elisa, dat staat haar goed! :D

Rambo vandaag weer gereden en balkjes gedraafd, als je je nek wilt breken moet je dat gaan doen met hem, hij trapt er dus gewoon vol op Ipv netjes eroverheen _O-
Maar verder was hij weer braaf en deed hij goed z’n best <3

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:16

Dais_ schreef:
Hebben jullie aanraders wat betreft zadelmakers?

Jazeker!
Korina van Invite, zij werkt met Schutte zadels en heeft mij geholpen met het perfecte zadel voor mijn knappe stevige Spanjaard

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:22

Ania schreef:
Welkom in het 2e deel van het Andalusier/PRE eigenaars, verzorgers en liefhebbers topic

Het topic waar we onze Spaanse paarden delen en alle lief en leed dat erbij komt kijken!

Geniet alvast van de prachtige paarden die met regelmaat voorbij komen in het topic, en wees vrij om aan te sluiten en jouw paard toe te voegen.

Fuego van _Tarzan:
[ Afbeelding ]

Pegaso van BugsFunny:
[ Afbeelding ]

Latino van Captain:
[ Afbeelding ]

Nero en Autumnn:
[ Afbeelding ]

Jenara van Jenara:
[ Afbeelding ]

Hugo en keeyzie
[ Afbeelding ]

Cabana van Matheno:
[ Afbeelding ]

Lissy van Maartje_M:
[ Afbeelding ]

Chi-Chi van Balou_k:
[ Afbeelding ]

Izarra van Ineke2:
[ Afbeelding ]

En laat ik mijn eigen niet vergeten:
Cortes van Ania:
[ Afbeelding ]

Oh en hier nog een linkje naar het eerste deel: [FA] Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Wat een knappies allemaal!
Graag wil ik met mijn knappe jongen Guapo bij jullie aansluiten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:52

Autumnn: Wat goed om te lezen, lekker genieten! En benieuwd hoe jullie crosstraining gaat. Hugo vind springen helemaal geweldig.

Flubberboot: Wat een heerlijke foto. Je paard kijkt ook echt zo heerlijk droog. Hoe is het gegaan??

Jenara: Ah nee wat rot dat je zoveel stress hebt. Het schuilen zou ik een beetje loslaten. Hier staan bijna alle paarden 24/7 buiten. Als het regent staan de meeste gewoon buiten met hun kont in de regen ;-) Het is nu overal ellende, waar ik normaal in de zomer gewoon kon rijden moet ik nu ook uitwijken naar een weiland om te rijden. Ik denk dat je gewoon heel erg pech hebt met het weer op dit moment.

En zelf het schuren.. hier nooit geen dekens nodig gehad (lees 20 jaar) en dit jaar echt extreem. Morena begon ook heel haar manen eraf te schuren dus die staat nu onder een vliegendeken. Hugo alleen in de avond/nacht.

Elisa2: Wat een prachtig gezicht zo voor de koets. Die Spanjaarden zijn gewoon heel erg "benig" ;-)

_Tarzan: Goed te lezen dat je zo lekker bezig bent met Rambo. Wel echt een knappert hoor!

Welkom Annika_l83! Heb je foto's?

Hier ook even behelpen met het weer.. Mora begon ineens met schuren dus die mist de helft van haar manen. Zuur, want ik had juist gespaard voor haar lange manen. Nu nog twijfel of ik ze niet helemaal in sportcoupe ga doen. Dat is sowieso fijner voor onder haar deken.

Hugo en ik starten zondag weer in een working equitation in Bergen op Zoom. We hebben onze proef iets moeten aanpassen omdat hij te lang was. Dus die gaan we deze week nog wat oefenen. Ik ben qua bitten nog steeds aan het experimenteren. Nu de Trust Inno Sense met tongboog en dit lijkt voor nu hét bit te zijn :-D

Dank nog voor al jullie reacties op mijn foto topic!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:14

keeyzie - Waar ergens is het in BoZ? Lijkt me interessant om er een keertje te gaan kijken en dus goed in de buurt voor mij. Na 8 jaar uit de paarden te hebben gelegen was WE een totaal onbekend iets voor mij maar vind het zo gaaf wat je doet :=

Hier zijn we nog lekker aan het aantutten samen, nu inmiddels 2x grondwerkles gehad en wat een verschil. Ben erachter dat ik ook even goed terug naar de basis moet.
Helaas heb ik een soort heads up gekregen dat hij waarschijnlijk de verkoop in gaat. Volgende maand gaan we verhuizen van stal en het is een beetje afhankelijk of de eigenaresse er weer plezier in gaat krijgen daar. Snap haar helemaal want ze komt nu amper en dat is zonde. Alleen een beetje in dubio wat de opties gaan zijn (evt. bruikleen/lease/hem overnemen). Vind hem zó leuk maar ik moet zelf na 8 jaar behoorlijk wat oppakken.

Afbeelding

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:54

Beste allemaal,

Enige maanden heb ik nu ook een PRE.Fijn dat er een speciaal topic is Hij staat op een zandpaddock eet hooi en pavo vital

Welke balancer voeren jullie je Spanjaard? Ik hoorde dat ze ril kunnen worden van Pavo Vital, (maar hij is ook nog jong)

Zit daar wat in? Is een andere balancer beter? (Hij heeft overgewicht)

Het is fijn om hier mee te lezen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:30

Daydream, metazoa fitright esparcette is een brok waar je maar weinig van hoeft te voeren en waar bijna geen suikers in zitten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 14:48

Snoraly: https://manegedepaardenhoeve.nl/ ;-) leuk om te kijken!

Lastig dilemma. Altijd goed om te investeren in grondwerk, daar ga je nog heel veel profijt van hebben. Denk je dat jullie samen verder gaan komen? Dan is het interessant een koop te overwegen natuurlijk ;-) heel mooi dier!

Daydream: Daar kan ik helaas niet in meepraten. Met Hugo altijd de uitdaging hem op gewicht en in bespiering te houden. Nu met het gras gaat dat goed en krijgt hij naast wat pianissimo en vitamine E niets bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:19

Wat een knapperd Snoraly, je kunt ook samen groeien?

Dankje Tarzan en Keeyzie, ja ze zijn altijd druk met die beentjes he?

Daydream, hier krijgen ze Fibra..ook vanwege andere paard wat ZE heeft. Maar is fijn en sober voer met een balancer brok er door.

Leuk Keeyzie, ik zag vorige week een beginners les WE en het viel me op dat het niet zo makkelijk is als dat het er uit ziet. Blijft wel heel erg leuk om te zien en doen denk ik.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:24

@daydream Hier altijd metazoa of vitalbix gevoerd.
Omdat er veel gevoeligheid op luzerne over het algemeen is, is een keuze voor Espercette of Timothee fijn. Volgens mij is vitalbix daar inmiddels ook druk mee in de weer.
Vitalbix vind ik qua verhoudingen fijner.
Zo zijn er nog tal van andere balancers die je kan voeren.
Ik wisselde eens in de zoveeltijd van brok of voerden we een stop in van minimaal 8 weken - zou goed zijn om niet altijd hetzelfde te geven en om even helemaal te stoppen.

Bij overgewicht is het wel belangrijk om niet enkel naar je brok te kijken - ik hoop althans dat je daar geen kgs van voert, anders is daar mogelijk ook winst te behalen.

Maar echt afvallen doe je op basis van het ruwvoer. Analyseren wat je voert en wat hij nodig heeft. Best kans dat hij nu suikerrijk hooi krijg terwijl hij beter gebaat is bij hooi <10%.

Kort gras is suikerrijk en gestrest. Staat hij op een kale koeien weide? Of kan hij op een weide staan waar mooi hoog uitgebloeid (paarden)gras staat?

Dit zijn dingen die echt een wezenlijk verschil kunnen geven.

Mocht je alles onder controle hebben en blijft hij te dik, dan kan je controlen of hij last heeft IR.
Of een kruiden traject in gaan bij bijvoorbeeld een PureHorse.
Hier op stal hebben we fijne resultaten kunnen behalen op verschillende problematiek op basis van kruiden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:44

Mijn Spaanse schone is helemaal niet dik !
Maar heb toch opgelet qua voer
Lager gehouden qua suikers en zetmeel , wel voldoende eiwitten .
Er is van pavo een speciale weight care lijn , slim fit meen ik .
Geen idee van gehaltes .
Maar Spanjaarden zijn over het algemeen sober te voeren , wat niet wil zeggen weinig voeren , maar wel niet te rijk voeren .
Armer hooi , geen vet gras e.d.

Annika_l83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:17

keeyzie schreef:
Autumnn: Wat goed om te lezen, lekker genieten! En benieuwd hoe jullie crosstraining gaat. Hugo vind springen helemaal geweldig.

Flubberboot: Wat een heerlijke foto. Je paard kijkt ook echt zo heerlijk droog. Hoe is het gegaan??

Jenara: Ah nee wat rot dat je zoveel stress hebt. Het schuilen zou ik een beetje loslaten. Hier staan bijna alle paarden 24/7 buiten. Als het regent staan de meeste gewoon buiten met hun kont in de regen ;-) Het is nu overal ellende, waar ik normaal in de zomer gewoon kon rijden moet ik nu ook uitwijken naar een weiland om te rijden. Ik denk dat je gewoon heel erg pech hebt met het weer op dit moment.

En zelf het schuren.. hier nooit geen dekens nodig gehad (lees 20 jaar) en dit jaar echt extreem. Morena begon ook heel haar manen eraf te schuren dus die staat nu onder een vliegendeken. Hugo alleen in de avond/nacht.

Elisa2: Wat een prachtig gezicht zo voor de koets. Die Spanjaarden zijn gewoon heel erg "benig" ;-)

_Tarzan: Goed te lezen dat je zo lekker bezig bent met Rambo. Wel echt een knappert hoor!

Welkom Annika_l83! Heb je foto's?

Hier ook even behelpen met het weer.. Mora begon ineens met schuren dus die mist de helft van haar manen. Zuur, want ik had juist gespaard voor haar lange manen. Nu nog twijfel of ik ze niet helemaal in sportcoupe ga doen. Dat is sowieso fijner voor onder haar deken.

Hugo en ik starten zondag weer in een working equitation in Bergen op Zoom. We hebben onze proef iets moeten aanpassen omdat hij te lang was. Dus die gaan we deze week nog wat oefenen. Ik ben qua bitten nog steeds aan het experimenteren. Nu de Trust Inno Sense met tongboog en dit lijkt voor nu hét bit te zijn :-D

Dank nog voor al jullie reacties op mijn foto topic!

Dank je wel
Jazeker heb ik die!
Dit is Guapo! Mijn 7jarige PRE waar ik nu ruim 4 maanden de gelukkige eigenaresse van ben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:04

Die doet zijn naam eer aan! <3

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:47

Wauw, dat is inderdaad echt een guapo <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:51

Wat een knap paard zeg … wow

Heb eergisteren voor het eerst zelf op Cam gezeten , super braaf en eerder flegmatisch als ril en had ril verwacht ten tijde van de voorbereiding .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:00

Wat leuk! Kan me voorstellen dat je ril had verwacht.

Guapo is knap!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:16

Oh wat fijn Zinzi, hoe voelde het verder?
Wat een knapperd Annika!

Wij hebben zondag weer een TWE wedstrijd. Dit keer in Bergen op Zoom.
Mora is helaas begonnen met schuren dus die gaat nu als zebra door het leven.
Had zo gespaard op haar manen, maar twijfel nu toch om het in sportcoupe te knippen.
Missen hele stukken. Gelukkig met deken en masker nergens last van!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:25

Ooohhh wat is Guapo knap zeg!!!

Nou hier vorig weekend regio kampioenschappen. Wegens het slechte weer werd het vrijdag middag programma verplaatst naar zondag ochtend. Achteraf echt enorm blij mee want wat hebben we lekker weer gehad zeg!! Had wel flink wat spanning, maar ik had leuke mensen mee dus dat werd snel al beter! Eenmaal aan het losrijden ging het eigenlijk hartstikke goed! Hij was mooi op mij gefocust. Eenmaal in de ring stopte ik een beetje met rijden dus helaas niet de proef neer kunnen zetten zoals wij ze kunnen, maar echt slecht was het niet! Geen grote fouten, wel wat oefeningen die beter konden maar echt verkeerd gingen ze zeker niet! Heb vooral flink genoten om daar te mogen rijden en trots op wat wij even neerzetten op zo een groot evenement.

Foto4u was er dus ik heb eindelijk wedstrijdfoto's!
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:34

Cam voelt vooral smal aan tegen over mijn vorige paard .
Maar ze is heel braaf .
Volgende week wordt haar zadel beter aangepast naar haar en gaan we proberen haar iets vaker onder zadel te laten lopen .
Ze is 5 jaar , ze zal wel wat flinker worden door arbeid ook .
Ik denk dat ik er een super fijn paardje aan ga krijgen of eigenlijk heb ik dat al .
Ze is wel klein met 158 cm
Maar m’n vorige was ook maar 161 cm

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:02

Wat leuk om te lezen dat iedereen zo lekker aan de gang is, behalve de schade door dat vreselijke snertweer natuurlijk.

Hier even wat mineur. Had zo gehoopt om Zara drachtig te hebben, maar de derde inseminatie is ook niet gelukt. Dus nu ben ik ontzettend aan t twijfelen om alsnog een andere hengst te zoeken of gewoon te wachten tot volgend jaar. Daar bovenop vandaag te horen gekregen dat onze geboekte berghut in zwitserland dubbel geboekt is, dus de vakantie is ook geannuleerd :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:31

He wat balen allemaal zeg!

Andere hengst en onverdund sperma wil nog weleens helpen.

Ik denk ook dat je er een super fijn paardje aan gaat krijgen Zinzi. 1.58 cm voor een PRE is helemaal niet zo klein vind ik. :-)

Wat leuk FB, eindelijk beeldmateriaal! Mooie combinatie zijn jullie en ik smelt voor dat hoofdje. Mooie ervaring er bij zo te lezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 18:13

Klopt ze is ook niet klein voor een PRE
Maar heb jaren een Gelders kanon gehad van dik 170 cm .
Maar zo een grote hoefde ook niet meer van mij

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:56

Elisa2 schreef:
He wat balen allemaal zeg!

Wat leuk FB, eindelijk beeldmateriaal! Mooie combinatie zijn jullie en ik smelt voor dat hoofdje. Mooie ervaring er bij zo te lezen.

Dankjewel <3 Ja lief kopje heeft hij eh <3
Heb deze twee foto's ook besteld:
Afbeelding

Afbeelding

Overigens is meneer echt een watje. Echt een enorm groot watje. Komt heel stoer over maar vanbinnen.... We huren de weide bij de buren en dan hoeven we alleen de straat over. Naast ons erf is een maisveld en daar naast is een grasveld waar ze dit jaar doen hooien. Vanochtend lag daar nog gras, nu ineens paardvretende rechthoekige plastic balen? We zijn in een piaffe/passage naar huis gegaan :') Hij zag ze ook alleen toen ik hem uit de weide haalde terwijl hij die balen ook vanuit zijn weide kan zien... Maar hij is wel een lieverdje <3 En erop zoekt hij enorm veel steun bij mij en na een kleine aanmoediging zou hij alles voor mij doen.
Foto met de levensgevaarlijke balen op de achtergrond :') Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:07

Heerlijk
Dat gevoel heb ik ook bij mijn Spaanse merrie dat ze alles voor me wil doen

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:24

Ja heerlijk zo een karakter! Als Peet schrikt is het ook altijd “Baas, ik breng ons wel in veiligheid” waar ik altijd gewend ben dat ze zichzelf redden en jij maar koet hopen mee te kunnen.

Had laatst in galop wat langere teugels zodat hij wat meer ging strekken, zat iets in verlichte zit, had niet super veel controle en balans en meneer schrok. Ben nog nooit zo snel van de B naar de X gekomen maar hij nam me wel echt mee. Heb geen seconde gedacht “oh daar ga ik”