CPL topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:08

Voor wie het interessant vindt, dit is het abstract (voor het hele artikel moet je betalen als je niet aangesloten bent bij een uni oid). http://onlinelibrary.wiley.com.ezproxy. ... 7/abstract

Relatief lage heritability, maar dan moet je dus wel bedenken dat ze paarden vanaf 3 jaar hebben bekeken. Zal me dus niet veel verbazen als veel van de 'geen CPL' paarden op latere leeftijd toch bij de andere groep blijken te horen.

Heritability is altijd een lastige om uit te leggen, in het rekenwerk van genetica is het een factor die laat zien hoeveel van de variatie in een populatie een genetische grondslag heeft. Maar die definitie maakt het dus vaak niet heel helder.
Als de heritability 0 is, kan je er dus niet op selecteren. Want niets van de variatie wordt genetisch bepaald OF er is geen variatie. Als de heritability 1 zou zijn (wat ik nog nooit heb gezien) dan is het perfect om erop te selecteren, want alle fenotypische variatie die je ziet in een populatie wordt bepaald door erfelijk materiaal.

Wat belangrijk is om te beseffen is dat een heritability van bijvoorbeeld 0.6 dus niet betekent dat 60% van de eigenschap van een individu (bijvoorbeeld lengte) is bepaald door je genen en 40% door de omgeving. Die fout wordt wel vaak gemaakt omdat dat minder abstract is dan 'variatie binnen de populatie die toe te schrijven is aan genetische factoren'.
Omdat de heritability hier echt laag is (meestal wil je toch wel rond de 0.4 of hoger hebben voor selectief fokken) maar omdat het wel een serieus probleem is wordt er dus aangeraden om fokwaarden te gebruiken. Ik verwacht trouwens dat de heritability zo laag is omdat er bij Belgische trekpaarden ontzettend veel gevallen zijn van CPL, dus dat je een populatie hebt met heel weinig variatie. Dus het probleem is niet zozeer dat het slecht vererft, maar dat je maar heel weinig dieren hebt met een variant van het gewenste genotype.

Dit is nog wel een redelijk toegankelijk filmpje over heritability
https://www.youtube.com/watch?v=j6uaqXneGQ0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:21

Ok. Ik ben echt helemaal van slag. Nog steeds weet ik niet voor de volle 100% zeker dat het CPL is maar iets in mij zegt van wel.

Vandaag weer de sokken geschoren en hoe mijn merrie een paar weken geledne nog hele slanke voorbenen had, beginnen de eerste knobbels/rimpels zich te vormen. Ze lijkt in een snelvaart achteruit te gaan.

Ze heeft een achterbeentje die erg slecht is en waar ook de meeste knobbels en rimpels zitten. Knobbels zijn aanzienlijk gehroeid, op een zat een korstje en die is opengesprongen. Troebel pus en bloed kwam eruit. Moppie heeft pijn want ik mocht er liever niet aan zitten. Ze liet het wel allemaal toe, zo lief als ze is. We hebben gister een fijne les gehad en vandaag wilde ik er mee aan de slag gaan. Ik was nog aan het instappen toen een stalgenootje me erop wees dat ze echt niet fijn liep. In draf was ze echt stok kreupel..

Ben direct afgestapt en heb eerst een potje tegen dr aan zitten janken. Toen dr wondjes gewassen op dr achterbenen met betadine, ze zit ineens helemaal onder.. Daarna dik ingesmeerd met sudocrem en morgen verder kijken.

Ik begrijp niet hoe het komt datze ineens zo zwaar achteruit is gegaan. Het was nog zo minimaal allemaal maar ineens is het 180 graden gedraaid. Maandag of dinsdag ga ik toch de DA erbij halen, alleen weet ik gewoon niet zo goed hoe ik het dan moet uitleggen. Ik heb nog nooit een DA hoeven te bellen voor een paard, laat staan voor mijn eigen beessie..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:35

Wat vervelend! Het is ook schrikken hoor als je ineens achteruitgang ziet en bloedende wonden. Maar het kan heel goed zijn dat de benen nog wel weer wat dunner worden en als de wondjes weer dicht zijn dat je er weer heel anders tegenaan kijkt.

Wondjes goed verzorgen, desnoods morgen nog even wassen met betadine om te ontsmetten, en dan idd de DA even bellen volgende week. Maar eens horen wat die er van zegt. Je kan gewoon aan de telefoon zeggen dat je paard kreupel is, dat je CPL vermoedt en vragen of ze er even naar willen kijken. Dan komt dat wel goed.

Duhelo

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:00

hoe oud is je paardje dominique? Die uitbraken herken ik wel.Het gaat maanden goed, en dan in een paar uur tijd ligt gans het been open...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:22

Bedankt voor de tip zorro! :D

@Duhelo ze is pas 6 geworden..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:36

Is er iets veranderd in haar leefomgeving en/of voerpatroon?

Gister Tych z'n pootjes weer gekortwiekt. Ze waren echt te lang, z'n sokken, om goed te kunnen blijven behandelen. Was te zien ook aan de hoeveelheid krioelende witte wormpjes, gatverdamme! :(
Leg guards nog niet binnen, hoop vandaag of maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:42

Helemaal niks..

Zelfde voer, land staat ze al een paar weken niet meer op. We rijden heerlijk door en dat ging echt heel goed allemaal. Mijn stalbaas is super meedenkend en dacht dat het wellicht ook door de zon en warmte zou kunnen komen. Wat eventueel het extreem erge zwarte beentje zou kunnen verklaren. De andere benen zijn wit namelijk.

Heb er echt slecht van geslapen trouwens..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:11

Welke veearts heb je Do?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:15

Dominique: ohja, dat is idd wel nog heel jong, apart dat dit nu plots zo snel gaat...
Denk je dat ze kreupel loopt van de wondjes/kloven, of kan er iets onderliggends aan de hand zijn?

Jaan: komen de wormpjes in wondjes, of ook gewoon in de kloven?

Dit is echt mijn grootste angst, merrie laat zich niet aan de benen behandelen, dus ALS er wormpjes inkomen heb ik een héél groot probleem ...
Nu heeft zij een aantal kloven en eerder oppervlakkige wondjes, maar toch ...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:16

Bij ons zaten de wormpjes/maden tussen de kloven. Drama de hele zomer door. Dat mis ik absoluut niet. Mocht er wel gewoon aanzitten trouwens, flink peuteren elke keer, als ik hoor hoe moeilijk sommige paarden daarover doen ben ik daar wel blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:22

Ik heb Meursing Eef!

Ja ik denk echt door die knobbels/wondjes Duhelo. Anders is t wel echt heel toevallig en apart dat ze aan dr slechtste beentje kreupel is. -O-

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:05

Duhelo schreef:
Dominique: ohja, dat is idd wel nog heel jong, apart dat dit nu plots zo snel gaat...
Denk je dat ze kreupel loopt van de wondjes/kloven, of kan er iets onderliggends aan de hand zijn?

Jaan: komen de wormpjes in wondjes, of ook gewoon in de kloven?

Dit is echt mijn grootste angst, merrie laat zich niet aan de benen behandelen, dus ALS er wormpjes inkomen heb ik een héél groot probleem ...
Nu heeft zij een aantal kloven en eerder oppervlakkige wondjes, maar toch ...

Dat heb ik dus ook, mijn merrie laat zich ook niet behandelen, zeker niet als de benen gevoelig zijn.
Tot nu toe gaat het hier ook wel aardig goed, maar als het wel ineens fout gaat zoals hierboven beschreven, dan weet ik het echt niet... -O-

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:15

_Dominique schreef:
Ik heb Meursing Eef!

Ja ik denk echt door die knobbels/wondjes Duhelo. Anders is t wel echt heel toevallig en apart dat ze aan dr slechtste beentje kreupel is. -O-

Vraag ff hoeveel ervaring die met CPL heeft. Franklin van de Raaphorst heeft ons altijd geholpen met dat van Mo onder controle te houden, die bleef ook maar onderzoek doen en nieuwe producten proberen omdat er zo weinig over bekend is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 10:25

Ze zitten in de ribbels

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:18

ohjee, dan maar straks ook even goed controleren. Ze hebben momenteel alledrie geen wondjes (jongste heeft pas hele lichte mate, ander trekpaard behoorlijk en de oudste tussen de twee), maar ik dacht dat ze vooral in wondjes gingen kruipen, in de ribbels is wel een stuk moeilijker ...
Was het neocidol dat vliegenmaden dood doet?
Of zou de cydectin dat ook doen?
(in de zin van, de paarden die zich niet laten behandelen kan er mss met een drukspuit neocidol opgespoten worden / ingedrenkte bandages omdoen(want raar maar waar, bandages omdoen lukt wel.) )?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:45

Ik gebruikte altijd neocidol, een deel in water in emmers en dan de benen in halflauw water in emmers zetten, dat deed ze op een gegeven moment heel makkelijk. Dan 20 minuutjes laten staan, ondertussen uitgebreid paard poetsen en dan kwamen ze er vanzelf uit. Met operatiehandschoentjes aan in het water door de plooien met je handen/vingers en ze had weer ff schone benen zonder beestjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:31

Met paarden die hun voetjes in emmers zetten of zich uberhaupt laten aanraken aan de benen lijkt me dit idd een goede optie. maar gewoon inspuiten zal dus niet voldoende helpen?

Nu, vandaag extra goed gecontroleerd en gelukkig geen maden te zien.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:02

De enige manier om CPL uit een ras te krijgen lijkt mij Outcross.

Erfelijkheidsfactor wordt volgend mij ahv de hele populatie berekend. Je schijnt het per x opnieuw te moeten bepalen. Lastig iets om mee te rekenen en niet altijd betrouwbaar omdat de interpretatie nogal eens kan verschillen.

11 jaar geleden hebben we Jenny vanwege ernstige CPL + maden laten inslapen. Ik had toen contact opgenomen met de Uni van Antwerpen waar de onderzoekers De Cock en van Brantegem toen zaten. Benen ophalen bleek wat lastig maar ook zaten ze met beperkte financiën voor het onderzoek. Was geen onwil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:10

Hoe goed werkt honingzalf (Vitramil??) tegen de wondjes? Iemand ervaring mee?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:33

Ik alleen met propolis (ook honingzalf). Het werkte in het begin een beetje, maar na een week of 4 deed dat ook niets meer extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:59

Ah oke! Het is het dus eventueel wel waard om te proberen? Mag van een stalgenootje het gebruiken namelijk..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:09

ja hoor, kan zeker geen kwaad. Ik gebruik een aantal zalfjes afwisselend, (honingzalf, calendulazalf, uiercreme voor de plooien die niet open zijn, groene klei voor verse wondjes of vieze wondjes.)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:40

Honing (zalf) heeft een natuurlijke antiseptische werking. Prima zalf die wij op de praktijk ook veel verkopen. Reden dat het bij CPL weinig doet is omdat CPL meerdere oorzaken heeft. (Wondjes daarvan ook) zalf is slechts symptomatisch...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:43

izzy: had jij dan die beennetten besteld bij Uhg?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:07

Duhelo schreef:
izzy: had jij dan die beennetten besteld bij Uhg?

Nee, dat was ik, maar ik krijg maar geen contact met ze. Wil ze ophalen, maar ben al aantal mailtjes verder en nog geen reactie helaas... :( Is hier op t eiland, dus ja.