[FOTO] Friese paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:34

hielkebro schreef:
@Gett, Friezen hebben over het algemeen een zwakkere rug dan andere paarden. En ik denk dat het veel door ouderdom komt.

Zouden ze er met fokken niet beter op kunnen letten ofzo?

Heb het inderdaad alleen bij oudjes gezien, maar eerlijk het ziet er niet uit... lijkt me ook niet fijn voor het dier.

ffnessence

Re: [FOTO] Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:40

Gister voor het eerst gemend. Wat leuk om te doen. Afbeelding

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:11

Nog een foto met friesche billen in beeld! Leuk!

En een Siebert :D hier wordt het meestal afgekort naar Sieb. Ik vind het altijd zo grappig, die typische Friese namen.

Siebe heeft ook altijd veel last (gehad) met mok. Nu hebben ze dit jaar zijn sokken eraf geschoren en dat scheelt veel!
Maar voor een klein plekje is dat wat drastisch.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:11

Kris_P schreef:
Oke even samen gevat:
Dit is ons fries paardje Lieuwkje ze is 13 jaar, ong: 155/160 en super lief!
Ze is nu sinds zondag bij ons en doet het heel goed! *\o/*
En wat ben ik nu al gek op haar! <3 [ [url=m/d08Rw3.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3
[ [url=m/GRmoud.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappie!

_Lonneke schreef:
Ik wil me ook melden! Heb een 4jarige friese merrie gekocht.
Ze is sinds zondag bij mij. Ze is al best goed gewend op stal maar de bak en alles buiten de wei is nog heel spannend dus heb er thuis nog niet opgezeten. We doen rustig aan :)

Welkom Lonneke

_Lonneke schreef:
Hier een paar foto's :)!
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ook een knappe merrie! :)

jUst_eVa schreef:
Wat een knappe dames!!

Hier mijn haarbal weer [ [url=m/oQz2t4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En weer gevlochten

[ [url=m/KmejLi.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Wat een manen en nek <3

jUst_eVa schreef:
Ik heb het toch maar bij longeren nog gehouden. Het was erg druk op stal dus lekker getraint met bij zet.

[ [url=m/HVVASF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZOfn3D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jezus hij is echt heel knap <3 <3

Elmira schreef:
Mag ik hier ook mee kletsen? Lees al een tijdje mee, en wauw wat een mooie friezen komen hier voorbij zeg <3 .

Vooral Pablo hierboven, wat een prachtdier zeg.

Ik zal ook even kijken of ik nog wat leuke foto's heb van mijn friesje. Ik heb toevallig ook een tijdje in Zuid Afrika gewerkt, met jawel (onder andere), Friese paarden! :)) zie het topic in mijn onderschrift.

Welkom Elmira!
Ik ga zo ook even in je topic kijken! :)

renskep schreef:
https://youtu.be/IUsf_ip-Aj8
Siebe voor de kar!
(zorg dat je geluid zacht staat, de wind waaide verkeerd)

Wauw dat doet ie netjes die knappe Pablo!

Welkom Elmira!

Dat ziet er lekker uit! :)

KittyDylan schreef:
Vanavond even bijlezen + reageren. :)

Vandaag weer heerlijk bos gecrossed. Erna even zonder zadel ik de bak gestapt. Heerlijk gevoel, zo'n warm paard onder je kont <3
[ [url=m/QZOYl1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh ja dat ken ik, alleen trek geen fleecetrui aan, als je dan afstapt in de winter krijg je van die stroomschokjes :')

chriske schreef:
Lees en reageer morgen!

Vandaag medame weer voor het eerst gelongeerd sinds een week :) bedoeling rustig stappen en een drafje, werkelijkheid.. kei hard stappen, draven en ach nu kon ze ook ineens galopperen aan de longeerlijn! Ze was niet te houden, zowel op der goede als slechte kant liep ze erg goed, ze was ook onwijs vrolijk ben blij der zo te zien <3
[ [url=m/EQXkpg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kijkt ze lief op die foto <3
En volgens mij heb ik hetzelfde halster voor jetske :=

Bonnalie schreef:
Vandaag weer even updaten hoe het met mij en Byou (mijn kleine verzorg fries) gaat :)
Dit was de eerste foto die ik instuurde
[ [url=m/WTBaVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
, toen was het de eerste keer dat ik haar zag. Over 10 dagen ken ik haar een jaar *\o/* !

[ [url=m/uKC7j9.jpg]Afbeelding[/url] ]
eind zomer 2015, helaas heeft ze hier een schuurplek -O- , ze schuurt zomers ook haar manen :( . Maar ze groeien wel heel snel terug!
[ [url=m/60OYuQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
dit was najaar 2015
[ [url=m/2KzkJE.jpg]Afbeelding[/url] ]
begin zomer 2015 :)
We hebben veel vooruitgang geboekt sinds de zomer van 2015! :)
[ [url=m/cF6m1Q.png]Afbeelding[/url] ]
Niet letten op mijn houding, ik denk dat ik haar been gaf of iets anders. :D :P
Ik stuur straks nog recente filmpjes :D

Gaat vast weer steeds beter! :)

Bonnalie schreef:
Whoops filmpjes doen het niet -O- :( :(
ik doe er nog wel een foto bij van vorige week :)
[ [url=m/hCJ12f.jpg]Afbeelding[/url] ]
ze was er duidelijk niet mee eens dat haar manen in knotjes moesten voor het borstelen :D :j

hahaha dat hoofd ken ik uit duizenden :')

hannelover schreef:
haha bonnalie heel charmant ook :') en veel vooruitgang zeg!

fijn chriske!

lekker kittydylan!

ohw pablo hij is zo prachtig <3 <3 <3 <3 :~ :~ :~

echt super gereden en de aanleuning gaat steeds beter *\o/* is alleen nog niet bevestigd maar dat komt nog wel :D https://www.facebook.com/britt.ouwerker ... 3430157470

Ziet er goed uit :)!~

LadyKim schreef:
Leuk ! Nieuwe mensen !
En nieuwe heren in het spel tussen alle dames zag ik !

Ik ga er morgen ook even voor zitten , heb alles wel gelezen maar geen tijd gehad om te reageren ... Laatste pagina's zijn zoo snel gegaan (echt leuk ) .

Laatste tijd veel dingen gaande dus erg druk ... Maar ik ga morgen even gaatje zoeken .. Hoop ik .

Dit blijft trouwens een heerlijk topic!

Ik ben vandaag ook een groot rondje wezen karren , heerlijk !

Tot morgen ! [ [url=m/Uyv2Kf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KSKRCU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ziet dat er allemaal heeeerlijk uit zeg! <3

ffnessence schreef:
Gister voor het eerst gemend. Wat leuk om te doen. [ [url=m/wGt6Hy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knappe billen!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:59

Elmira, wat een fantastisch topic heb je daar zeg. Dat moet een geweldige ervaring voor het zijn geweest. Welkom in dit topic en veel lees en kijk plezier.

Renskep, gaaf filmpje. Lijkt mij ook ooit nog wel eens leuk met de kar...

KittyDylan, wat heerlijk zeg dat je zo lekker veelzijdig bezig bent. Is ze braaf zonder zadel?

chriske, fijn toch dat zo goed ging!

Hannelover, je bent goed bezig hoor.. Je ziet duidelijk vooruitgang.

Ladykim, leuk hoor!

Bonnalie, geweldig!!

ffnessence, eerste keer voor jou of voor je fries??

Ik ben vandaag weer heerlijk naar de ruiterpaden geweest. Ik heb alleen nu eventjes geen tijd meer om de foto's te plaatsen. Komt nog!!! Ben in iedergeval weer bij haha.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:22

Jullie mening gevraagd:
Ik mag vanaf volgende week weer gaan rijden met floor, nu twijfel ik een beetje aangezien ik geen zadel heb en na dat wat de osteo over der rug zei het geen fijn idee vind. Wanneer ze druk is stuiter ik soms nog en dat lijkt me niet echt fijn..

Question wat zouden jullie doen? Begin april mag ik de zadelpasser laten komen dus zou nog 2 weekjes wacht zijn.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:24

Ik snap niet zo goed wat je vraag nu is. Je hebt geen zadel? Dus of met een week zonder zadel rijden of wachten tot 2 weken tot de zadel maker komt? Is dat je vraag? Dan zou ik voor dat laatste kiezen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:42

Ik zou ook niet zonder zadel rijden, als je daar niet zeker van bent.
Maar ik denk dat de osteopaat het wel belangrijk vind dat ze in beweging blijft. Dus ik zou wandelen of longeren oid?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:45

Jah ga elke zondag met de buitenrit mee aan de hand en verder longeren en vrijheidsdressuur :)

ffnessence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:41

@kusvoorjou. Eerste keer voor mij. Mocht met een ervaren menner en paard mee

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:52

Chriske, ik zou ook niet zonder zadel rijden, dan maar eventjes nog twee weken wachten.. Snap dat dat niet fijn is, maar wel het beste voor je paard :j!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:04

niet moeilijk voor mij denk dat madame een bolletje energie zal zijn :P
gisteren lekker gewandeld door de hagel haha

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:23

Ik heb gewoon afgelopen week helemaal niks met Jetske gedaan... Ingevallen op het werk voor een zieke, nu zelf ziek zijn :( , vriendjelief had toch gelijk, misschien moet ik dan toch maar eens uitzieken :=, maar ik heb geen tijd om ziek te zijn, moet vandaag toch echt Sjors rijden, en naar Jetske, morgenochtend werken bij mijn huidige parttime baantje, en dan 's middags inwerkdag op m'n (hopelijk) nieuwe fulltime baan... Dus tijd om ziek te zijn is er niet :')

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:14

chriske schreef:
Jah ga elke zondag met de buitenrit mee aan de hand en verder longeren en vrijheidsdressuur :)

Ik zou ook eventjes niet rijden, en anders werken aan de dubbele longe oid :j

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:15

Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor het trainen van de rug/buik? Die van mij krijgt dus een enorme ingezakte rug, door d'r leeftijd. Longeren met pessoa doen we al, maar heb toch het idee dat de ouderdom het een beetje overneemt :=

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:22

Kris_P schreef:
heeft iemand van jullie een tip voor een fries paard met mok?
Net achter gekomen dat lieuwkje last heeft van een beetje mok... |( :x -:(-

Ik heb (bijna standaard) de sokken eraf.. Anders kun je het bijna niet behandelen. Zou het eerst zonder even behandelen en als het niet werkt alles eraf. Groeit wel weer aan.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:34

Elmira schreef:
Zijn er hier nog mensen die tips hebben voor het trainen van de rug/buik? Die van mij krijgt dus een enorme ingezakte rug, door d'r leeftijd. Longeren met pessoa doen we al, maar heb toch het idee dat de ouderdom het een beetje overneemt :=

werken met drafbalkjes, cavalletie?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:13

Super mooie foto's gett! Wat heb jij ook mooi haar! <3 <3
Vervelend is dat het criske, dat je altijd te maken hebt met een eigenaar.. Je probeert in ieder geval het beste voor haar te doen!
Leuke foto's KittyDylan. :D Misschien valt hij zo in omdat het winter is? Heeft Menno ook altijd, trekt wel weer bij in de zomer!
wauw kusvoorjou! Wat een super mooie omgeving. _O_
Mooi halster voor Siebert! <3
hannelover wat een fijne foto's, ziet er lekker ontspannen uit!
Pablo blijft zo machtig mooi he, wauw! _O_
Fijne foto's ook steffiee, let erop dat je je schouders naar achteren houdt. Ik ken het hoor, heb ook rugklachten en dan is het zo verleidelijk naar voren te leunen maar probeer er veel op te letten dan wordt het vanzelf beter!
Volgens mij is het heel mooi bij jou in de zomer fabske, als alle bomen groen zijn!
Prachtige merrie Kris_P, lekker eigenzinnig hoofdje! :D
Welkom Lonneke, ook al zo'n schoonheid! <3 <3
Die wit onderlegde neusriem staat Pablo heul erg goed!
heerlijk filmpje renskep! <3
lekker KittyDylan! Heb je oortjesfoto? Die zijn altijd welkom! :))
Prachtige foto LadyKim! <3 _O_
Welkom Elmira, mooie foto's! Die in het water, wauw!

Friezen hebben gewoon een zwakke rug, vaak kort maar bij de wat luxere typjes is de rug juist erg lang vergeleken met de rest van het lijf. Ook is de nek vaak lang waardoor ze lastig correct over de rug te rijden zijn.

Mok is echt ruk, wij hebben toen eens de sokken geschoren, scheelde echt een hoop! Ziet er even niet uit maar groeit toch wel weer aan. :)
Heerlijke foto ffnessence!

Chriske, ik denk dat je prima kunt rijden, desnoods enkel stappen. Toen Menno's zadel niet goed meer lag heb ik ook tijdelijk zonder zadel gereden, ondanks dat hij pijn in zijn rug kreeg van het zadel had hij geen pijn als ik zonder zadel reed dus dat een poosje gedaan.

Elmira, rijd je haar wel? Zo ja, hoe stel je haar in met het rijden? Ik vind laag, rond en diep altijd wel prettig, en dan bedoel ik geen rollkur maar laag ingesteld maar wel dat ze de rug en buikspieren aan moeten spannen zeg maar!

Zo. :')
Sorry voor lange afwezigheid.. Erg druk met school en veel bij Menno.
Zondag heerlijke buitenrit gemaakt, gruwelijk hard gegallopeerd. Krijg morgen mijn GoPro binnen dus kan ik het binnenkort eens filmen. :))
Verder is er een vriendin pas meegeweest, dus zal ff kijken of ik zo wat epics kan photoshoppen weer.. 8-)

En heb ook nog wat foto's:
'ff kijken of je het wel goed doet..'
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:38

Oeps moet nog steeds bijlezen O:) Doe het zo snel mogelijk, heb nu tijdgebrek :=
@Captain, nee geen oortjes foto's! Vind het een beetje gevaarlijk. 't Is tenslotte niet mijn paard, maar van de manege. Staat wel eens op de planning om te maken, maar pas over een jaar misschien _O-

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:51

Bij mok helpt ook regelmatig de zee in gaan. En goed afdrogen als ze natte sokken hebben.
En natuurlijk af scheren, dat helpt het beste, je kan ook alleen de kootholtes scheren.

Ik twijfel ook om de sokken van mijne er af te halen, hebben jullie dat wel eens gedaan? Zo ja foto's? :D

Kris_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:58

Wij hebben nu de onderste laag van de sokken er af gehaald maar de bovenste laag hangt er nog overheen en volgens mij werkt het goed! En zo zie je het niet :D :+

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:35

Ik zal vanavond wel eens kijken voor een sokkenfoto.
Het grootste nadeel is dat de paddock van Sieb meteen een grote drab is als het een beetje geregend heeft. Dus daar staat ie heel de dag in rond te soppen, tja daar helpt afdrogen niet meer tegen helaas.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:19

Captain schreef:
Super mooie foto's gett! Wat heb jij ook mooi haar! <3 <3
Vervelend is dat het criske, dat je altijd te maken hebt met een eigenaar.. Je probeert in ieder geval het beste voor haar te doen!
Leuke foto's KittyDylan. :D Misschien valt hij zo in omdat het winter is? Heeft Menno ook altijd, trekt wel weer bij in de zomer!
wauw kusvoorjou! Wat een super mooie omgeving. _O_
Mooi halster voor Siebert! <3
hannelover wat een fijne foto's, ziet er lekker ontspannen uit!
Pablo blijft zo machtig mooi he, wauw! _O_
Fijne foto's ook steffiee, let erop dat je je schouders naar achteren houdt. Ik ken het hoor, heb ook rugklachten en dan is het zo verleidelijk naar voren te leunen maar probeer er veel op te letten dan wordt het vanzelf beter!
Volgens mij is het heel mooi bij jou in de zomer fabske, als alle bomen groen zijn!
Prachtige merrie Kris_P, lekker eigenzinnig hoofdje! :D
Welkom Lonneke, ook al zo'n schoonheid! <3 <3
Die wit onderlegde neusriem staat Pablo heul erg goed!
heerlijk filmpje renskep! <3
lekker KittyDylan! Heb je oortjesfoto? Die zijn altijd welkom! :))
Prachtige foto LadyKim! <3 _O_
Welkom Elmira, mooie foto's! Die in het water, wauw!

Friezen hebben gewoon een zwakke rug, vaak kort maar bij de wat luxere typjes is de rug juist erg lang vergeleken met de rest van het lijf. Ook is de nek vaak lang waardoor ze lastig correct over de rug te rijden zijn.

Mok is echt ruk, wij hebben toen eens de sokken geschoren, scheelde echt een hoop! Ziet er even niet uit maar groeit toch wel weer aan. :)
Heerlijke foto ffnessence!

Chriske, ik denk dat je prima kunt rijden, desnoods enkel stappen. Toen Menno's zadel niet goed meer lag heb ik ook tijdelijk zonder zadel gereden, ondanks dat hij pijn in zijn rug kreeg van het zadel had hij geen pijn als ik zonder zadel reed dus dat een poosje gedaan.

Elmira, rijd je haar wel? Zo ja, hoe stel je haar in met het rijden? Ik vind laag, rond en diep altijd wel prettig, en dan bedoel ik geen rollkur maar laag ingesteld maar wel dat ze de rug en buikspieren aan moeten spannen zeg maar!

Zo. :')
Sorry voor lange afwezigheid.. Erg druk met school en veel bij Menno.
Zondag heerlijke buitenrit gemaakt, gruwelijk hard gegallopeerd. Krijg morgen mijn GoPro binnen dus kan ik het binnenkort eens filmen. :))
Verder is er een vriendin pas meegeweest, dus zal ff kijken of ik zo wat epics kan photoshoppen weer.. 8-)

En heb ook nog wat foto's:
'ff kijken of je het wel goed doet..'
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ [url=m/P80PYm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor de tips! Jou rijfotos zien er altijd goed uit! Menno is zo leuk! <3

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:24

Ik heb afgelopen maandag met bokker Tigra_ een buitenrit gemaakt met Jetske, en wat voor een :o
iets minder dan 3 uur onderweg geweest, 17,82 kilometer! God wat was ze braaf zeg!! Zelfs nog een stukje gegaloppeerd, wat ben ik trots <3!
Ze was wel weer echt zeik en zeik nat, maar toen we terug op stal waren lekker met een dekentje en hooi op stal gezet!
Oooh ik ben zo trots <3

Ik rijd trouwens sinds kort (alleen buiten hoor) met een martingaal, en merk dat ze hier zelf ook heel veel steun aan heeft, ook weer een pluspuntje dus!

Dit was de route, die overigens echt heel erg rustig en mooi was!
Wel veel België, maar dat is niet erg :D
Afbeelding

Ze was erg moe toen we terug kwamen :o
Afbeelding

En toen na zelf even een warme kop thee te hebben gedronken, weer even bij haar gaan kijken, lief dier <3
Afbeelding

Het galopperen ging overigens best redelijk, de pony die de andere bokker mee had was echt enorm snel, en ze moest en zou die pony bijhouden natuurlijk, maar dat lukte haar niet, ook sprong ze achter telkens over van galop, waardoor ik echt niet meer lekker zat (stond wel in verlichte zit)
Tweede keer toen we gingen draven (bijna thuis, ik dacht dat ze moe was :+)
Sprong ze zelf aan in galop, en had ik even geen rem/stuur meer, maar ook dat is goed gekomen!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:50

@Captain, jazeker ze wordt gereden, zo'n 3-4 keer in de week. Maar dat is juist het lastige, omdat ze zo ontzettend opgooit en haar nek in de lucht gooit is de moeilijk naar beneden te rijden, omdat dat een beetje haar natuurlijke houding is zeg maar :j
En wat een leuke foto's zeg, wat een heerlijk snoetje :D

@jUst_eVa ik scheer alleen de achtersokken ivm praktische redenen ivm mok en mijt, maar mét blijft toch wel echt mooier hoor :o . Maar je kan het natuurlijk altijd eens proberen, t groeit wel weer aan :D

@Steffiee_ Wat een heerlijke rit zeg, lekker veel km's maken buiten helpt enorm. En nog even en we mogen weer lekker in de lentezon, kan niet wachten.