barock pinto eigenaren

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:33

Zó, die heeft een hele omzwerving gemaakt! Leuk paard!

Ik moest nog aan jou denken dit weekend, Esaqar. Ik was bij de clinic van Bent Branderup en ineens had hij het over goede hulpen en houding van de ruiter. En jij zei dat iedereen je andere aanwijzingen gaf. Bent zei dat een goede hulp en goede houding er 1 is die je paard helpt. En soms is dat he handen wat hoger, wat lager, been meer naar voor, naar achter. Verschilt per paard (en per ruiter). Dat er veel mensen zijn die een bepaald ideaalplaatje voor ruiter en paard willen, maar dat dat dus niks met paardrijden te maken heeft. Vond ik dan wel weer lollig om te horen, zo vlak nadat er hier in het topic over gekletst werd. Dus last je niet afleiden door iedereen, zou ik zeggen. Bent Branderup is een paar x per jaar in NL. Mss vind je het ook wel leuk om een kerr te kijken als theoriedeelnemer. Ik vind het altijd heel leerzaam.

Het onderwerp was dus houding en zit dit x en de praktijkdeelnemers moesten dan ook de zijgangen en verzameling en voorwaarts doen zonder gebruik van benen en handen. Hij gaf dan heel gericht aanwijzingen hoe ze hun gewicht moesten gebruiken en die paarden deden het allemaal ook nog! Vond ik zo tof! Een aantal van die ruiters ken ik goed en van 1 weet ik dat ze nog niet heel ver is in haar opleiding. Maar ook haar paard deed het super daarmee. Zó tof!

Dus, geinspireerd als ik was, wilde ik natuurlijk zelf 's avonds ook aan de slag. Nu was 1 van de deelnemers een jonge dame die met haar kinderpony kwam. Ze had dat dier al sinds haar 11de en pony was inmiddels 24. Omdat hij zo klein was, kon Bent in stilstand overal bij en 'boog' hij dat paard in houdingen die gewenst waren, door alleen met zijn had de zit van de ruiter na te bootsen. Nou, dat kon ik best ook even snel doen bij mijn paardjes, vond ik.

Ik weet niet of jullie een beetje thuis zijn in de horsenalities van Parelli? Hij deelt oaarden in in 4 karaktersoorten. Ik heb thuis 2 x LBI (introvert en gaat zijn eigen gang), 2x LBE (extravert en heeft duidelijke eigen mening) en 1x RBE (Sjaak dus, extravert en nogal wantrouwend en onzeker).

De 2 LBI-ers laten alles rustig toe, maar gaan gewoon verder met wat ze aan het doen waren (eten! :D ).

De 2 LBE-ers laten het toe en zijn nieuwsgierig. Komen er nog een keer voor terug om het nog eens te proberen.

Maar Sjaak (als RBE-er) vertrouwende er niks van _O- . Liep weg, ging duwen, deed alles verkeerd en zag t niet zitten. Toen het héél in de verte op iets begon te lijken, wetd hij wat geruster en je zag m denken; ze vreten me toch niet op... _O-

Dus ik wil heel graag met hem aan de slag, maar het weer werkt niet mee. Voor ik met hem iets kan doen, moet ik m wel een half uur longeren. Anders is t 1 bonk zenuwen en wordt t niks. Maar het regent steeds en dan is de bak en ring te nat/glad en wordt t weer niks. Dus ik baal....

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:37

_Jeann schreef:
Ze is 3 jaar, bromfiets. Ze mag nog wel iets groeien voor mijn lengte. Maar wordt meer en neer paard


Ik had haar een jaartje ouder geschat, maar dan zal ze in maat ook nog wel wat groeien. Hoewel ze je nu ook niet misstaat hoor :) Prachtig dier!

Jouw nieuwe merrie is ook een plaatje Ivypower *D

Bent Branderup is academisch toch? Hoewel ik geen fan ben van die stroming heeft hij gelijk dat elk paard een andere aanpak en hulpen nodig heeft. Ieder paard is maatwerk :)

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:54

Citaat:
"...elk paard een andere aanpak en hulpen nodig heeft. Ieder paard is maatwerk..."

Bedankt haha, dit opent mij even de ogen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:20

Hahaha, graag gedaan.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:36

Tjonge jonge, is t eindelijk droog, de bak is droog, ik voel me niet al te beroerd, dus kan ik eindelijk Sjaak rijden.

Tijdens het longeren begon het al; last van de dazen |o . Verzamelen zag hij niet zitten, balans was ver te zoeken. Hij wilde alleen maar hard.

Ok, toch zadel erop. Heb een uiteijdeken gekocht, dus die er op. Kan dat ding niet eens over mijn zadel (en ik heb een picollo zadel nota bene!). Nou, dáár kon hij dus helemaal niet mee lopen. Hij is nogal specifiek in zijn wensen :roll: >;) . Dus vliegendeken er weer af, ik erop. Nou, in stap kon al helemaal niet. Dan maar in draf. Dat ging iets beter, maar balans was ver te zoeken. Ook steeds maar bijten naar die dazen. Geen enkele concentratie....pfffff. Nou, toen er in de verte iets begon te lijken op een balans en een schouderbinnen op de volte in draf, heb ik maar beloond en ben ik afgestapt. Dit is vragen om ellende. Alles van m af gepeld en zijn gewone vliegendeken op. Hij als een speer naar de stal gerend. En wou daar niet meer weg. Heb ze daar maar gevoerd. Wat n ellende.

Ik was van plan om hem dit droge ( >;) ?) seizoen door te rijden, maar dat gaat m niet worden. Ik hoop maar dat het najaar wat droger is.

ReadTheRulez
Berichten: 1431
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:50

Wat jammer fabster

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:03

Balen Fabster! Hopelijk gaat het de volgende keer beter!

.. hier ook droog, bak droog, maar ik ziek... net in slaap gevallen op de bank terwijl ik net 10 minuten van Teen Wolf had gekeken, toen ik wakker werd was ik 4 episodes verder, oeps.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:03

Afbeelding

Afbeelding

Supertrots op mijn kanjer. Vandaag les gehad en het ging goed. Ik merk dat ik teveel met teugel en been wil doen. Daar kan hij dus helemaal niet tegen. Dus alles op zit. Dat viel in draf nog niet mee, want hij gooit aardig hoog op. Heb er een filmpje van. Mijn juf was heel aardig en zei dat het er echt niet zo slecht uit zag. Maar ik heb t filmpje terug gezien en dat is toch niet hoe ik mezelf graag zie := Maar er zaten echt goede momenten tussen, dus wie weet kunnen we die nog weer wat meer uitbouwen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:30

En vandaag voor het eerst in de kinderles met Sjaak. Samen met mijn dochter. Echt zó leuk! Hier vooral slangenvoltes en om pionnetjes heen in stap en draf. Sommige dingen gingen spectaculair, maar vooral het stuurwerk heeft echt wel wat aandacht nodig. Ook de 'ho' was ineens weg >;) . Normaal rijd ik altijd alleen in de bak, maar niu dus in gezelschap. Dat heeft echt een andere invloed. Normaal hoef ik alleen maar 'ho' te denken en hij staat al stil. Maar nu wou hij toch wel achter het andere paard aan. Ook wat om te oefenen, dus.

En meteen mij. Eerste schrikreactie gekregen. De buurman kwam met de trekker om het weiland naast ons de bemesten met kunstmestkorrels. Daar schrok hij vreselijk van. Nou blijf ik wel zitten, als hij gewoon blijft staan, maar bij hem ben ik dan echt bang dat hij om gaat. Zal niet de eerste x zijn en zijn balans is (zeker mét ruiter) nog niet altijd even goed. Maar bet ging goed. De buurman zag t ook en besloot om het bemesten maar een andere x te doen. Die vindt het sws idioot dat ik op Sjaak ga zitten. Hij vindt het een levensgevaarlijk paard. Dus hij ziet me graag nog even heel en vetrok dus met de trekker. Ik had gewoon door gelest, als hij had gebleven. Hij miet er wel aan wennen. Maar dit was wel relaxter.... <<)

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:33

Leuk Fabster! En chill dat de boer weg ging (alhoewel het een goede oefening zou zijn geweest als hij bleef, maar hey- nu heb je gewoon fijn kunnen rijden). En in een groep rijden is gewoon een kwestie van oefenen, meestal pakken ze het naar een tijdje gewoon op, oefenen oefenen oefenen!

Hier gaat het ook weer wat beter.
Begin te denken dat Sterre misschien aan het wisselen is, met haar 5 jaar, want met bit was ze van de één op de andere dag onwijs sterk op rechts... ook kreeg ze wondjes in één mond hoek (de wit gekleurde mondhoek) omdat de huid gevoeliger is en ze daar verbrand was... heel fijn. Dus vandaag om die reden maar even de hackamore gepakt, en daar liep ze erg fijn op... terwijl ze daar normaal juist minder fijn op loopt. Fijn in de aanleuning (alhoewel dat niet echt kan met een hackamore omdat je met weinig contact rijd), en stil in het hoofd. In galop bleef ze netjes onder me.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:05

Aanleuning met hack gaat echt prima hoor. Ik rij alleen maar met hack. Sins nog met kaptoom erbij ook, dus 4 teugels. Soort stang en trens, zeg maar, alleen dan op de neus. Moet er wel bij zeggen, dat hoe langer de scharen worden, hoe lastiger de dressuur wordt.

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:31

Ja klopt! Alleen ik heb er een met lange scharen dus als je dan teveel contact hebt rijd je met constante druk op de neus, iets wat ik niet wil.

Afbeelding

Misschien dat ik ooit op een dag eens een flower hackamore koop. Net iets minder druk.

Afbeelding

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:58

Iedereen aan het genieten van het betere weer?

Bloemhack vind ik altijd een fijn systeem. Pup wil ik opleren met een kaptoom/serreta en later pas een bitje introduceren. Maar voorlopig mag ze nog lekker doorgroeien.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:23

Jouw lange scharen daar werk ik mee in de dressuur. Dat gaat heel goed, maar is inderdaad wel de max. Bij Sjaak zijn de scharen korter, maar voir 1 van mijn fjorden heb ik voor het buiten rijden 2 x zo lange scharen. Daar kun je echt geen dressuur meer mee rijden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:25

Sjaak aan de kletter met zijn vriend. Beetje jammer dat het vanmorgen om half 6 was en ik er wakker van werd.... >;)

https://youtu.be/HwAUWmI2ImY

ReadTheRulez
Berichten: 1431
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:07

Fvroege vogels :')

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:52

Haha ze worden gek! Altijd leuk als de paarden even lol hebben! :D

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:15

Ik zit een klein beetje in de stress :+ mijn dame trof ik vorige week in de opfok aan met bultjes en korsten op haar hals. Eerst dacht ik aan mijt, maar toen ik vandaag weer kwam hadden de bultjes plaats gemaakt voor rode, ruwe verdikte huid.
Kan dit zonnebrand zijn? Hebben jullie hier misschien ervaringen mee met jullie bonte paarden?

Foto vorige week:
Afbeelding


Foto vandaag:
Afbeelding

ReadTheRulez
Berichten: 1431
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:03

Oei.....nee ik zou (gelukkig) niet weten wat dit is.
Is jou paard de enige die het heeft?

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:46

Oef dat ziet er niet prettig uit denk niet dat het verbrand is want dan zouden het korstjes zijn lijkt mij?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 06:23

Eczeem of muggen/andere steekbeesten. Hier heb ik t ook al een paar x gezien. De steekbeesten zijn op moment echt niet normaal.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 07:39

Kan inderdaad een heftige reactie op een steekbeest zijn, de reactie lijkt van 'binnenuit' te komen. Bij ons op het land liep er ook een met ogenschijnlijk een wond, bleek ook een heftige reactie te zijn. Die van mij reageert op zijn ogen heel gevoelig, een dag zonder vliegenkap is een dik oog.
Zonnebrand denk ik niet. Die van mij was verbrand op zijn bles (dus boven zijn roze neus..), begon als een soort stoffige strepen die erg gevoelig waren. Na een paar dagen waren het donkere korsten die naar boven kwamen (met vacht er dus op).

Bij twijfel zou ik de DA raadplegen, is de plek gevoelig of pijnlijk?

Celine_Mirte

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-11-12

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:54

Het is wel gevoelig inderdaad, maar ik mag er aan zitten. Ze is de enige die het heeft.

Fabster, zag dat er hetzelfde uit?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:00

Nou, die eerste foto wel. Alleen bij mij niet zo veel. Daarna heb ik meteen de vliegendeken erop gedaan (dag en nacht) en nu is het weg. En ingesmeerd met bio huidolie. Maar je zou het ook met babyolie kunnen proberen. Daar doe ik het normaal mee. Maar de vorige x was het inderdaad heel erg en heb ik grover geschud ingezet. Die bio huidolie is ook tegen de jeuk, voor eczeempaarden.

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Re: barock pinto eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:27

Ik heb ook geen idee...