Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:47

Mooie foto's van Duque!
Je geeft geen vitaminebrok erbij?

Mijn p.r.e. krijgt naast zijn hooi nog luzerne met wat grasmix en vitaminebrokje / balancer oja en lijnzaadvlokken voor een betere opname vd vitamines.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:56

Nog niet! Die ga ik wel bestellen :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:33

Wat komen er weer mooie plaatjes voorbij hier. ^^

Ik heb besloten om bij mijn dieetje te blijven voor mijn meisie. Eigenlijk doet ze het 'r best goed op.
Gisteren weer een wandeling alleen gaan doen, aan de hand, in de sneeuw. Ze vond het geweldig!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:54

Crines, als ik Adorno te rijk aan suikers voer dan gaat hij ook wat schuren. Maar alleen zijn manen, verder niet.
Viel me op dat hij het vooral bij voer van Pavo deed.

Zsazsa, heter makend voer wil niet zeggen dat er veel suikers in zitten :D
Adorno krijgt practisch alleen haver, betekend weinig suikers maar wel een fit paard!
Mooie foto van je knappie!

Pauline, sneeuw!! Wat leuk! Hier ligt niets haha

Duque is wel echt een knappe man!

Dit weekend zijn wij model geweest voor een workshop van HypoFocus.
Had al een paar foto's gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:23

Wat een mooie foto's Kelly, ook netjes voor de loodlijn. Ik ben fan :+

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:41

Ooh wat knap Kelly_Taco. Netjes ook inderdaad :j

Ik vind Adorno ook echt een mooie naam voor een PRE. Ik heb de naam zelfs op m'n lijstje met veulennamen gezet voor als mijn kleine pluisje geboren wordt dit voorjaar :+

Suikers zouden er niet veel in zijn voer mogen zitten. Ik heb indertijd de samenstelling nagekeken en was tot de conclusie gekomen dat dat wel goed zat.
Verder krijgt hij slechts heel beperkt gras nu en hooi van eigen weides dat heel lang gestaan heeft vooraleer te maaien (helemaal in zaad laten komen).

Hij krijgt nu ook nog maar 3x daags 3/4de van een literpot muesli. Schuren doet hij de laatste tijd een pak minder. Ik hoop dat ik hem nu zo kan houden. In ieder geval ligt er al een Rambo Sweet Itch deken klaar voor mocht het toch nodig zijn. Zo ben ik er komend voorjaar vroeg bij. Vorig jaar was ik bij gebrek aan passend deken te laat en waren zijn manen helaas al foetsie.

Indien hij weer begint te schuren, ga ik toch een nieuw voer proberen en zien of dat helpt.

Voorlopig zit ik vooral in met zijn gedrag onder zadel. Hij bokt als een volleerd rodeopaard 8)7 En het lijkt alleen maar erger te worden. :(

Osteo en veearts kunnen niets meer vinden. Zadel is ook nagekeken. Mijn lesgevers weten zich er ook geen raad mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:13

Wanneer doet hij dat?

Super foto's Kelly! prachtige combinatie

Edkingenzo: die van jou is ook prachtig, mooi barok type!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:41

Wat een prachtige foto's Kelly! Wat zijn jullie mooi zo samen <3

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 00:23

Kelly, als ik m'n paard ooit zo mooi voor elkaar heb als jij, zal ik heel tevreden zijn. Mooie foto's!

Crines; heb je misschien een filmpje of wat foto's waarop we kunnen meekijken wat je hengst allemaal uitsteekt en hoe het er zo'n beetje uit ziet? Wat betreft je voer, daar zou ik me zelf niet te veel zorgen meer om maken. Dat klinkt zeker goed, aan verzorging en voer zal het al niet liggen. ;)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:49

Hij doet het meestal als protest op mijn vraag om voorwaarts te gaan. Maar de laatste tijd ook gewoon out of the blue. Ik heb soms ook de indruk dat hij plots speciaal heel langzaam gaat lopen omdat hij weet dat ik dan zal vragen om voorwaarts te gaan. Maar waarschijnlijk lijkt dat alleen zo omdat hij op dat moment al op de één of andere manier voelt dat ik hem zal vragen om vooruit te gaan.
Ik heb er helaas geen foto's of filmpjes van. Alleen 1 filmpje van vorige zomer, waar hij het net begon te doen, maar aangezien dat op wedstrijd was en het bokken er nu al helemaal anders uit ziet, denk ik niet dat het heel representatief is.
Eenmaal hij begint is het echt minimum 10 bokken na elkaar en ondertussen draait hij rondjes om z'n as.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:29

Wat raar...ligt het zadel wel goed? longeer je hem weleens van te voren en doet hij het dan ook? Doet ie het op het been?

Ik had een merrie die heel erg bokte op het zadel en de singel, als ik van te voren longeerde ging het prima. {was net zadelmak} maar bij onzekere ruiters die "zonder been en te afwachtend reden" begon zij ook in te houden en spanning op te bouwen en kon ze ook gaan schrikken/bokken. In feite nam ze gewoon totaal de leiding over..

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:15

Bedankt voor het meedenken.

Zadel zou goed moeten liggen. Is helemaal nagekeken en goedgekeurd door de osteo.
Het is een Bates Innova met Cair, dus vulling die drukt kan ook al uitgesloten worden.
Ik longeer hem altijd even vooraf. Aan de longe is eigenlijk een weerspiegeling van onder zadel. Hij wil alleen maar bokken en rondspringen als een konijn. Echt voorwaarts gaan doet hij niet. Als ik de longeerzweep erbij haal en hem echt ga aanporren, dan kan ik hem tot een middengalopje bewegen, maar dat is het dan ook. En van zodra ik de druk eraf haal, gaat hij terug trager lopen. Of het zadel dan op zijn rug ligt of niet, dat maakt niets uit.
Echt volle gas vooruit heb ik hem nog nooit toe kunnen bewegen. (heb ik hem ooit wel eens een zeldzaamheid in de weide zien doen).
Ik heb nooit echt het gevoel dat hij zelf vooruit wil. Heel zelden eens wel (en dan is dat meestal als er een grote stoere ruin hem passeert en hij niet wil onderdoen). Een dik jaar terug had ik hem zover dat hij zelf begon aan te trekken wanneer ik hem bijvoorbeeld om een middendraf vroeg. Daar valt nu weinig of niets meer van te merken.
De ene keer gaat hij wel vooruit, de andere keer begint hij al te bokken als ene gek van zodra ik nog maar durf denken om mijn kuitspier aan te spannen. Helaas komt die tweede reactie meer en meer voor tot op het punt van nu, waarbij hij de helft van de keren uit z'n dak gaat :(
Dat hij geen energie genoeg heeft, dat kan ik me niet voorstellen: het bokken kost hem immers pakken meer energie dan een correcte reactie op mijn simpel verzoek om voorwaarts te gaan.
Wanneer het weer wat begint te dooien en ik wat meer tijd heb, wil ik een nieuwe lesgever proberen (die ervaring heeft met PRE's en jonge hengsten).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:21

Wat naar Crines, bij mij ligt het net anders maar ik deel je probleem..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:11

Crines schreef:
Bedankt voor het meedenken.

Zadel zou goed moeten liggen. Is helemaal nagekeken en goedgekeurd door de osteo.
Het is een Bates Innova met Cair, dus vulling die drukt kan ook al uitgesloten worden.
Ik longeer hem altijd even vooraf. Aan de longe is eigenlijk een weerspiegeling van onder zadel. Hij wil alleen maar bokken en rondspringen als een konijn. Echt voorwaarts gaan doet hij niet. Als ik de longeerzweep erbij haal en hem echt ga aanporren, dan kan ik hem tot een middengalopje bewegen, maar dat is het dan ook. En van zodra ik de druk eraf haal, gaat hij terug trager lopen. Of het zadel dan op zijn rug ligt of niet, dat maakt niets uit.
Echt volle gas vooruit heb ik hem nog nooit toe kunnen bewegen. (heb ik hem ooit wel eens een zeldzaamheid in de weide zien doen).
Ik heb nooit echt het gevoel dat hij zelf vooruit wil. Heel zelden eens wel (en dan is dat meestal als er een grote stoere ruin hem passeert en hij niet wil onderdoen). Een dik jaar terug had ik hem zover dat hij zelf begon aan te trekken wanneer ik hem bijvoorbeeld om een middendraf vroeg. Daar valt nu weinig of niets meer van te merken.
De ene keer gaat hij wel vooruit, de andere keer begint hij al te bokken als ene gek van zodra ik nog maar durf denken om mijn kuitspier aan te spannen. Helaas komt die tweede reactie meer en meer voor tot op het punt van nu, waarbij hij de helft van de keren uit z'n dak gaat :(
Dat hij geen energie genoeg heeft, dat kan ik me niet voorstellen: het bokken kost hem immers pakken meer energie dan een correcte reactie op mijn simpel verzoek om voorwaarts te gaan.
Wanneer het weer wat begint te dooien en ik wat meer tijd heb, wil ik een nieuwe lesgever proberen (die ervaring heeft met PRE's en jonge hengsten).

Meestal heeft een paard die niet wilt lopen ergens pijn..is hij rontgenologisch gekeurd?
Andere lesgever is ook een goed idee denk ik..iemand die even goed kan mee denken en ervaring heeft met dit soort gedrag.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:29

Ik ben toch erg nieuwsgierig naar je oude filmpje crines.
Kun je geen recente maken?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:59

Hmmmm cair vulling kan wel drukken hoor, juist precies in het midden waardoor aangalopperen moeilijk kan zijn. Lees dit maar eens https://www.facebook.com/zadelserviceti ... 7956487858. Je zou je zadel opnieuw kunnen laten vullen met schapenwol, dat vinden de meeste paarden veel fijner.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:44

Zo ff niet geweest heb een heleboel mooie foto's gemist!
T blijven mooie paarden!:)

Mijne heeft lichte zomerexceem ( staart en manen). Ik probeer daarom op de suikers te letten. Hij krijgt muesli van Pavo ( nu natures best me wil nr care for live) vitamine brok, olie en kruiden vr zijn huid. En verder onbeperkt hooi. Heb wel een deken vr de zomer en dan heeft hij bijna geen last van zijn huid gelukkig.

Crines wat vervelend! Hoop dat een andere lesgeefster helpt en nieuwe inzichten kan bieden. Mijn ventje, Troy is een binnenvetter. Nu na 1,5-2 jaar laat hij zich pas helemaal gaan bij t spelen, en stelt hij zich open. Kan je geen advies geven want zulk soort gedrag heeft hij nooit geuit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:09

Afbeelding

Afbeelding

Gister nog wat foto's gemaakt van de knapperd van mijn moeder..eigenlijk zou hij eens in een mooi bos op de foto moeten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:16

Waarom staat hij eigenlijk te koop Elisa? :)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:14

Elisa: knapperd! Ik had hem al te koop zien staan. Hopelijk vindt hij snel een goede nieuwe thuis.

Interessant van die Cair-vulling, dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat er met Cair weinig mis kon gaan... zo zie je maar weer :(
Ik heb eens zelf gevoeld aan de kussens en ik kan het niet voelen, maarja ik kan er dan ook geen echte druk op zetten natuurlijk.

Het zou me echter verwonderen dat het daardoor komt... Hij deed het namelijk ook met een ander zadel (Zaldi) maar dat zadel lag om andere redenen niet helemaal goed. Het is echt een hele zoektocht geweest naar een deftig passend zadel. Mijn Bates Innova met een smallere boom erin (was het zadel van mijn warmbloed) bleek uiteindelijk veruit het beste. Hij lijkt geen problematische rug te hebben (is wat gebouwd als een normale warmbloed), maar bijna elk zadel zweeft aan de kussens, of spant aan de schouders of schoft , terwijl de rest flappert. Mijn Osteo was tevreden met mijn Bates. Sowieso komt er een op maat gemaakt zadel eenmaal hij wat is uitgezwaard.

Intussen ben ik toch maar weer meer aan de slag gegaan met grondwerk (rotweer of niet) en ik moet zeggen... WAW! Ik ben aangenaam verrast. Ik vergeet altijd maar weer hoe slim hij is en hoe snel hij iets leert. Na zijn gebruikelijke nukkigheid werkt hij nu meestal ook goed mee. Soms krijgt hij wel eens een uitbarsting (het lijkt een beetje op een woede-uitbarsting) wanneer ik blijf aandringen en hij ergens geen zin in heeft, maar uiteindelijk doet hij het dan wel.

Ik hoop dat die uitbarstingen (die vaak gepaard gaan met toeklappende tanden, gebok en gecross) steeds minder en minder worden en dat hij leert dat het veel fijner is om gewoon samen te werken.
Het lijkt soms echt een klein kind dat zich te trots voelt om te doen wat je vraagt, maar eenmaal hij het dan goed doet en ik zeg hoe trots ik op hem ben, dan blaast hij op als een brulkikker van trots 8)7 := Dan wil hij niets liever dan het nog een keer doen en nog een keer en nog een keer .. :+

We zijn beiden enkele grote stappen vooruit gegaan. Ik kon hem de laatste tijd echt achter het behang plakken met zijn opdringerige gedrag altijd maar opnieuw. Ik betrapte me erop dat mijn geduld steeds sneller op geraakte. Dat is nu terug een pak beter. :)

Ik heb bewust 2 weken niet gereden, maar vanavond ga ik er normaal terug op (les). Ik hoop echt met heel m'n hart dat ik op zijn minst een verschil merk... :j

Kelly_Taco: ik wil al lang een filmpje van dat gebok (ook om aan m'n VA te laten zien), maar tot nu toe helaas nog niemand bereid gevonden om het te maken. Ik probeer vanavond nog eens.

Elisa: nee, hij werd niet röntgenologisch gekeurd. Ik kan nu wel niets meer ontdekken in zijn bewegingen dat op pijn kan wijzen. Ook mijn lesgevers (allebei zeer ervaren) kunnen niet bedenken wat er mis kan zijn. Hij loopt niet stijf en is al helemaal niet mank. In het grondwerk heb ik me wat beziggehouden met hem snel te laten reageren op een voorwaartse hulp. Ik zie dat hij toch al reactiever wordt op dat vlak, hopelijk werpt dat z'n vruchten af onder het zadel. Ik merk echter nog steeds dat al hem echt eventjes moet pushen vooraleer hij écht vooruit gaat. Nadat hij de eerste keer zijn turbo gevonden heeft, gaat het meestal een pak vlotter.
Ik probeer nu zijn spieren wat te trainen met grondwerk, want dat zou wel eens het probleem kunnen zijn misschien. Hij is weinig bespierd. Dat was hij vroeger ook, maar misschien heeft het er toch mee te maken, want hij is natuurlijk wel echt heel veel spieren kwijt geraakt met zijn ziek zijn. Die zijn inmiddels al wel gedeeltelijk terug, maar het is waarschijnlijk toch nog niet hetzelfde.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:50

Knap paard Elisa, zou wat voor mijn vriend zijn O:)

Ik heb gisteren diva ruitermak gemaakt, ze lag op de grond en ben erop gaan zitten :')
Het kon haar eigenlijk niet minder interesseren, ze was verbaasd dat het brokjes waard was geloof ik.

Kim word heeel langzaam beter lijkt het, haar buik gaat van tonnetje rond en hard naar iets zachter en haar hele houding word kalmer. Laat ik het hopen, zou fijn zijn voor haar (en voor mij).
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:52

Dat kan meespelen inderdaad, ik vind het wel een goede zet dat je weer met grondwerk bent begonnen en zo een stapje terug hebt gedaan. Hij komt wel dominant over..hij is nog hengst toch? succes alvast vanavond!

En bedankt, hij is ook knap..maar helaas heeft hij een zekere ruiter nodig omdat hij nog jong is en zelf vrij onzeker en mijn moeder {60} is een beetje bang op het paard dus dat werkt niet samen. Onze bijrijdster rijd hem nu met heel veel plezier..maar hij heeft gewoon een leuk baasje nodig die veel met hem doet want hij werkt enorm graag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:53

Wat heeft Kim met haar buik dan? Haha, altijd handig om van de gelegenheid gebruik te maken.

Dankje..nou als je vriend interesse heeft..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:57

Elisa2 schreef:
Wat heeft Kim met haar buik dan? Haha, altijd handig om van de gelegenheid gebruik te maken.

Dankje..nou als je vriend interesse heeft..

Phoe dat speelt al even, heb ik vast ook al hier in het topic gezegd maar ze was enorm pijnlijk op aanraking en ze loopt baggerslecht. Er zit nu een beetje verbetering in dus ik ga duimen, anders word het een heel duur medisch grapje vrees ik. -O-

Diva is pas 2,5 dus het is meer voor het "debieletjes-proof" maken dan echt iets serieus. Ze mag nu langzaam leren longeren en dergelijke en (op zijn vroegst) volgend jaar wil ik eens kijken of er een ritje gemaakt kan worden.

Oja, en als ik de loterij komende maand win laat ik je wat weten :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:02

Haha...ah..altijd dat rotgeld he..

Nou hopelijk blijft de verbetering doorzetten bij Kim..denk je dan aan rugproblemen of wat anders?