Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:04

Citaat:
Zou er mee oppassen met wat je gaat geven, Els. Goed kijken wat er allemaal inzit. Want lang niet alles is dopingvrij. En als je dan een keer controle hebt, ben je het bokje.

Het is een kruidenmengsel, meer richting homeopatisch. Ik zal nog even een keer naar de samenstelling kijken maar heb daar alleen maar kruiden bij zien staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:41

Sanet schreef:
Heb jij ooit al eens een controle gehad dan? Ik heb dat nog nooit gezien op reguliere wedstrijden, FriesWytske.

En die cliché's.. pff.. Friezen zijn lui, en lomp en hebben altijd mok en ze mankeren altijd van alles. Nee, al die andere paarden zijn allllltijd gezond en mankeren noooooit wat :(:) .

Wij gaan voorbereiden op een onderlinge wedstrijd aanstaande zaterdag :)

Nee, maar hoor er de laatste tijd wel steeds meer over dat ze regelmatiger aan het controleren zijn.

Ik heb toen met mijn dierenarts overlegd wat ik mijn eigen merrie kon geven tijdens de hengstigheid en voor haar spanning in de proef.

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:21

moet eerlijk zeggen dat ik lang niet alle friezen mooi vind. Maar bij mijn merrie was het echt liefde op het eerste gezicht heb haar nu een jaar en ze mag echt nooit meer weg, we hebben ups en downs gehad maar ze is zo lief en onder het zadel doet ze echt haar best en ze is vooral niet traag of de welbekende trapzak
Heb eigenlijk geen last van haar hengstigheid behalve dat ze een beetje sloom word.

Helaas staat ze nu al een paar dagen stil door gemeen wondje en een dik been :(

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:09

Grappig, dat heb ik ook. In het begin vond ik Friezen helemaal niks, totdat ik mijn huidige paard ging rijden.
Ben inmiddels echt verliefd op d'r geworden en eigenlijk ook wel op het ras, al vindt ik ze inderdaad ook lang niet allemaal mooi.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 14:11

Ik vind ze ook lang niet allemaal mooi.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:34

Oh nee hoor, ik vind ze ook lang niet allemaal mooi. En ook lang niet iedereen vindt mijn meisje mooi :) en dat mag prima, als ik haar maar leuk en mooi vind :)

Voor mij geldt zeker wel, eens een Fries, altijd een Fries. Misschien dat er ooit nog een pony bij komt om mee te mennen en fokken (bijzonder kleurtje oid). Maar om te rijden, echt altijd een Fries :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:12

Wat geven jullie je fries voor voer?

Op dit moment geef ik cubes en lunamix van het merk equifirst. Ze krijgt 150ml van beide 2x per dag. Ze staat van 09:30 tot 16:00 buiten kan ze gewoon grazen, sochtends; bij binnenkomst en voor het ''slapen'' krijgt ze kuil.

En aangezien ze zo heet is... en ontzettend veel energie geef ik zo weinig.

Rij haar 5 dagen per week.

Het ziet er heel weinig uit, maar ze eet eigenlijk de hele dag dus wat is het 'kracht'voer nou voor een aanvulling?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:14

basissportbrok krijgen ze hier. En mijn wedstrijdpaard krijgt 2 kilo per dag. Mijn vorige wedstrijdpaard deed haar M2 proeven op een handjevol brok.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:26

FriesWytske schreef:
basissportbrok krijgen ze hier. En mijn wedstrijdpaard krijgt 2 kilo per dag. Mijn vorige wedstrijdpaard deed haar M2 proeven op een handjevol brok.

Ik ben bang, als ik mijn fries meer geef dan wat ik nu geef.. ze enorm gaat stuiteren. ze is nu al erg heet en soms niet te houden.
En wil haar op gewicht houden... mag nog wel iets af

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:32

Het ene paard heeft meer nodig dan het andere paard. Als die van jouw het goed doet op je huidige voer, zou ik er niks aan veranderen. Is ze je nog te heet, kun je misschien nog wat minderen. Dat moet je gewoon uitproberen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:49

Ik vind bijna geen een Fries mooi, komt ook door de verzorging die ze krijgen. Vind het vreselijk log en boers als een paard met dode manen, pluimen uit zn oren, dreadlocks in zn staart, sokken tot aan zn oksels heeft, mega baard onder zn kin ed rondloopt!!! Op een of andere manier geld dit voor 90% van de paarden, durf er een scheerapparaat op te zetten!!!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:59

Ik vind de meeste friezen ook niet mooi.
Die van mij, eerlijk is eerlijk, vond ik in het begin ook niet mooi.
Ze is wel mooi geworden, vind ik zelf.

Sommige friezen vind ik te kort in de rug. Te hoog op de poten. Vreselijke onderhals!!!
Of veel te lang in de rug, waardoor de lendenen niet mooi uit komen.
Korte voorbenen...

Die van mij vind ik ook degelijk lang in de rug, maar het valt mee.

Eerste week dat we haar hadden. Haar manen zijn afgeschuurd door ZE.
We hebben haar gekocht in begin oktober 2013

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... _L0N_l_u70

Na 3 weken leek ze weer anders. Het leek wel alsof ze in een groeispurt zat.
Ze was toen 6.5 jaar oud. Eind oktober 2013

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... _L0a_l_u70

Nu, 2 weken terug.
Haar manen hangen naar links en zijn nu 35 cm lang.
Voor de rest hoef ik niets te zeggen denk ik.

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... _L0qvl_u70

Even een actie foto van 2 weken geleden erbij.

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... _L04vl_u70

Waar het ons om ging: Ze past bij ons. Ze loopt voor de wagen met mijn vriend. Ik pak haar voor onder het zadel, en mijn vriend stapt haar uit.
We hebben heel wat te stellen gehad onder het zadel. Aangezien ze minder kende, zoals gezegd was.
Maar door les, hebben we dat nu aardig kunnen bijschroeven.
Toen zou ze al klaar zijn voor de B. Nu is ze nog net niet klaar voor de B (uitspraak instructeur)

Qua voer? 3/4 brok per dag, met 1/2 aan luzerne grasmix. (Over het eiwitgehalte? Grasmix zit beduidend minder in als in Luzerne zelf) en 20 gram magnesium op een dag.
Alles verdeeld in 2 voerbeurten.
Ze is goed te doen... Lekker heet onder de reet om zo boers te zeggen!
In het begin toen we haar hadden niet hoor! Kreeg ze een handje. En toen stuiterde ze al alle kanten op.
Maar na 3 weken magnesium voeren, kreeg ik er een heel ander paard voor terug.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:19

Waarvoor geef je magnesium? En welk merk? :-)

De meeste Friese vind ik ook niet mooi, wanneer ze mooi onder het zadel worden getoond dan juist wel weer.
Vind sommige erg uit elkaar gevallen er uit zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:42

Ik gaf magnesium omdat ze enorm groeide vanuit het niets. Achteraf was het ook wel logisch dat ze ineens groeide, dat doe ik liever op PB.

Omdat ze zo hard ineens groeide, in spieren, tussen haar oren en hoogte, kreeg ze enorme krampen.
Vooral met hengstigheid, wat toch wel veel vroeg van haar, trok het dwars door haar lendenen. Wat resulteerde in een rodeo. Ze schrok altijd hevig, en geen rem op te krijgen. Ze was ook erg rillerig.

In overleg met een dierenarts zijn we gaan kijken, wat kan het zijn? Ze kon de spanning in haar spieren niet kwijt, dit krampte en doordat dit krampte, kreeg ze al snel last van vluchtdrang. Dit hoor je dus wel vaker.

Ik ben begonnen met 40 gram. Na 2 weken 30 gram. En toen kwam er een verschil uit! Ze is wél nog 2 cm de hoogte in gegaan. En vergelijk de eerste foto eens met de laatste. Je herkent haar niet meer eruit terug.

Ze is van 1 a 2 x in de week (vorige eigenaar) na 3 a 4 x in de week werken gegaan. Dit wel met beleid hoor! De eerste maand bij ons, was het veel wandel werk en loslaat in de bak werk.
Waarvan 1 dag in de week, een uurtje mennen.
2 dagen rijden en 1 longeren.
nu wisselen we dit vaak af...

Edit, ik lees ook merk.

Merk van deze poeder heb ik niet.
Ik regel dit vanuit de dressuurstal waar ik les.
Ik betaal werkelijk waar maar 1.80 per kilo magnesium.
Heb 3 kilo besteld, en daar kan ik bijna een jaar mee doen.
Het zou ook de bedoeling zijn, om op den duur over te gaan op 10 gram per dag.
Maar dit pakte ze niet lekker op, dus houd ik het op 20. Wat ze niet meer nodig heeft, scheid ze uit via haar urine.
Ook heb ik via de dierenarts gekeken, en via ruitersportzaken.
Maar algauw kwam ik tussen de 15 euro en 30 euro per kilo uit. En dan niet te spreken over
Pavo Nerv Control.

Tijdens stage kwam ik met de hoofdstalruiter en stalruiter in gesprek over magnesium.
De stalruiter komt vaak bij een ruitersportzaak, die het voor 80 cent per kilo in kan kopen.
Hij vond het niet nodig dat het zo duur was, dus heeft er maar 1 euro erbij op gedaan.
Het rare is nog: Het is exact hetzelfde spul, precies dezelfde poeder met dezelfde bestanddelen als van bijvoorbeeld een welkoop. Maar omdat ze het in een zak doen, ipv een plastick doosje met naam. Kunnen zij het zo goedkoop houden.

Via PB kan ik je wel meer info sturen...
Laatst bijgewerkt door maralyn op 19-08-14 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:43

@maralyn: Die is lekker opgeknapt!!

@romyv: klopt helemaal! Ik vind wel dat ze er netjes uit moeten zien! Achter zijn de sokken er sowieso af ivm zijn lymfe oedeem en scheer ik de benen tot aan de kogel sowieso kaal. de achterkant van de benen (boven de kogel) gaat ook gewoon mee zodat het er netjes uitziet.
Bij de voorbenen scheer ik alles af wat langer is dan zijn normale haar boven zijn knie (dus zijn sokken beginnen echt pas onder de knie) Die 'varkensharen' die hij heeft vind ik echt verschrikkelijk. Kootholtes gaan ook mee, sok blijkt zitten. Het liefst scheer ik alles wat over de hoef hangt ook nog weg, maar de eigenaren hebben dit liever niet.
Baard en overbeharing bij zijn hoofd gaat ook allemaal weg. Knapt ie altijd lekker van op :)
Op wedstrijd knot ik zijn voorpluk altijd wel, ik vind het zelf altijd wat mooier en netter staan

Ik geef de fries 3/4 tot 1 kilo Granenmix (Havens Kentucky LiteE) plus en halve schep muesli. Daarbij krijgt hij LiquiHorseRelax (zit magnesium in) en appelazijn voor zijn achterbenen.

Hij stond op 1 tot 1,5 kilo conditionbrok en een halve schep muesli.
Ik heb het idee dat hij met het nieuwe voer het veel beter doet! Ook begint hij nu nog iets strakker in zijn lijf te worden en dat past hem ook wel.

Magnesium helpt ook voornamelijk om paarden minder gestresst te maken. Schrikkeriger of hete paarden worden er iets rustiger van. Met rijden letten ze meer op jou en mocht er spanning zijn dan kan je dat makkelijker af laten vloeien. Zaterdag heb ik weer wedstrijd dus dat is voor mij een goede proef om te kijken of zijn nieuwe voerbeleid zal helpen :-)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:22

maralyn schreef:
Ik gaf magnesium omdat ze enorm groeide vanuit het niets. Achteraf was het ook wel logisch dat ze ineens groeide, dat doe ik liever op PB.

Omdat ze zo hard ineens groeide, in spieren, tussen haar oren en hoogte, kreeg ze enorme krampen.
Vooral met hengstigheid, wat toch wel veel vroeg van haar, trok het dwars door haar lendenen. Wat resulteerde in een rodeo. Ze schrok altijd hevig, en geen rem op te krijgen. Ze was ook erg rillerig.

In overleg met een dierenarts zijn we gaan kijken, wat kan het zijn? Ze kon de spanning in haar spieren niet kwijt, dit krampte en doordat dit krampte, kreeg ze al snel last van vluchtdrang. Dit hoor je dus wel vaker.

Ik ben begonnen met 40 gram. Na 2 weken 30 gram. En toen kwam er een verschil uit! Ze is wél nog 2 cm de hoogte in gegaan. En vergelijk de eerste foto eens met de laatste. Je herkent haar niet meer eruit terug.

Ze is van 1 a 2 x in de week (vorige eigenaar) na 3 a 4 x in de week werken gegaan. Dit wel met beleid hoor! De eerste maand bij ons, was het veel wandel werk en loslaat in de bak werk.
Waarvan 1 dag in de week, een uurtje mennen.
2 dagen rijden en 1 longeren.
nu wisselen we dit vaak af...

Edit, ik lees ook merk.

Merk van deze poeder heb ik niet.
Ik regel dit vanuit de dressuurstal waar ik les.
Ik betaal werkelijk waar maar 1.80 per kilo magnesium.
Heb 3 kilo besteld, en daar kan ik bijna een jaar mee doen.
Het zou ook de bedoeling zijn, om op den duur over te gaan op 10 gram per dag.
Maar dit pakte ze niet lekker op, dus houd ik het op 20. Wat ze niet meer nodig heeft, scheid ze uit via haar urine.
Ook heb ik via de dierenarts gekeken, en via ruitersportzaken.
Maar algauw kwam ik tussen de 15 euro en 30 euro per kilo uit. En dan niet te spreken over
Pavo Nerv Control.

Tijdens stage kwam ik met de hoofdstalruiter en stalruiter in gesprek over magnesium.
De stalruiter komt vaak bij een ruitersportzaak, die het voor 80 cent per kilo in kan kopen.
Hij vond het niet nodig dat het zo duur was, dus heeft er maar 1 euro erbij op gedaan.
Het rare is nog: Het is exact hetzelfde spul, precies dezelfde poeder met dezelfde bestanddelen als van bijvoorbeeld een welkoop. Maar omdat ze het in een zak doen, ipv een plastick doosje met naam. Kunnen zij het zo goedkoop houden.

Via PB kan ik je wel meer info sturen...

Als je wil graag, mijn paard kan ook heel schieterig zijn. En het schijnt dat friesen ook meer verzuring krijgen dan andere rassen en magnesium voorkomt Dat op zekere hoogte.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:23

Isanne krijgt een deel Pavo Sportfits, daar zit ook magnesium in.
Goed om te lezen dat het voor schieterige paarden een voordeel kan zijn, dat heeft Isanne ook wel eens.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:33

Mike krijgt gewone magnesium door de basisbrok heen daar krijgt ze een kleine 2 kg pd van.
Pfff das wel hele goedkope magnesium! K betaal 20 euro voor 1.5 kilo. :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:37

Moet je na gaan...

Die leveranciers worden er gewoon rijk van joh ;)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:42

Ja echt slechte zaak! Maar ze kunnen het er gewoon voor vragen, het verkoopt toch wel.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:11

Douwe krijgt 2x en halve kilo sport basis brok en kwartje sport musli met pavo mussle builder 50 gr per dag. Loopt overdag lekker buiten en bij binnenkomst 2 flinke plakken hooi en om 2200 nog twee plakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:58

Ik ben nu ook bezig met voer. Wat goed is ect.
Mijne krijgt 2 kilo havens basis brok en normaal kreeg ze een handje basis muesli erbij.
Vanaf vandaag heb ik een andere muesli gekocht. Namelijk deze: http://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-sportsfit

Ik hoop dat ze wat meer energie krijgt! Kennen jullie dit? Wat vinden jullie daar van?
Wat is handig om nog meer te voeren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:04

Kan ook zijn dat doordat je juist zoveel voert, er weinig energie uit het paard komt. Heb in het begin bij mijn eigen merrie ook behoorlijk zitten schuiven met hoeveelheid krachtvoer. En toen bleek dat zij bij veel krachtvoer juist luier werd. Daarom kreeg zij altijd maar een handjevol brok, waar ze het werk juist wel goed deed. En behoorlijk energiek bleek te zijn.

Hier gisteravond weer naar clubles geweest. Instructeur vind haar steeds beter gaan lopen. En ze is voor de verandering weer eens aan het groeien. :o

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:26

Hier krijgt hij elke ochtend en einde van de middag 1 kilo muesli en 1 kilo haver en een flinke bult hooi.
Als het ontbijt op is gaat hij in de stapmolen en daarna in de wei (of gelijk in de wei en daarna in de stapmolen). De haver had hij wel nodig om er goed genoeg aan te blijven trekken. Met name nu de trainingen richting het Z toch zwaarder worden..
Ben zelf trouwens ook begonnen om mijn conditie wat op te krikken.. Had toch wel moeite met het fatsoenlijk doorkomen van de M2-proeven.. Niet echt eerlijk tegenover hem. Dus nu 3x per week hardlopen naar stal... Nu al spijt := :P ..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:29

Knap zeg hardlopen naar stal en daar dan dus ook nog rijden? Respect!
Ik wil ook weer beginnen, maar ik heb de motivatie nog niet gevonden..