Lusitano's is het waar??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

Re: Lusitano's is het waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:21

Lusitana schreef:
Dit festijn is er trouwens elk jaar rond st. maarten, dit jaar van 3 tot 12 november. Mensen komen dan uit de hele wereld Lusitanos bewonderen (en kopen).
een indruk

Hoi,

Volgens mij is het festival dit jaar tussen 7 en 16 november. Zijn er nog mensen die naar Golega gaan?
Misschien is het dan leuk om wat af te spreken, aangezien ik in die week in Portugal zit en vlakbij Golega logeer.

Heb er al enorme zin in! Daarnaast ga ik weer op de prachtige lusitano hengsten rijden (lusitana: waaronder Pagao).
Aankomende vrijdag zit ik er al, kan niet wachten Haha!

Mirjam

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:40

Off.. even off topic, de pre of andalusier. Want niet elke andalusier zonder papier is een middelmatig of slecht paard! (dit er maar even bij gezet, daar er ook over andalusiers een vooroordeel bestaat.. ) daarbij is de Ancce nog niet zo lang te boek als orgaan, en gerommel met paarden zonder papieren die 'ineens' wel papieren kregen kwam in het verleden ook nog regelmatig voor..

Of een boertje wat hobbymatig paarden fokt.. maar de rompslomp en het geld er niet voor een papier wil uitgeven, wil ook niet zeggen dat je hiermee slechte paarden fokt..

En als ik mag kiezen tussen een klein en barok mooi paard, kies ik die liever dan de moderne met langere ruggen enz..
Want van origine is de pre niet groot.. Pas de laatste jaren zijn ze veel groter gaan fokken.. maar of dat ten behoud is van het ras moet je maar afwachten.. (die discussie loopt al en wil ik hier niet verder aanhalen.. )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:13

[/quote]
Doma Vera (je schrijft het anders, maar weet niet meer precies hoe...) Hoop kunstjes (spaanse pas, sprongen steigeren, knielen, opzij. Veel krabbelen, weinig tact, ontspanning, geen verruimingen etc.) Ik wil een dressuurpaard, geen circuspaard.

Lusitana schreef:
En om maar even een opperst staaltje van iberisch werk te laten zien, wat heus wel ook wel wijst op gedegen dressuur en geen wildwest rijden is:
http://nl.youtube.com/watch?v=hG9efPyerw4

Dat is prachtig Knipoog

Oei oei Jasmijn, je moet wel weten war je het over hebt. Het bovenste filmje is Doma Vaquera! Inclusief de Garrocha!
Doma Vaquera is de veehoedersstijl en tussen het ve heb je echt niets aan kunstjes, paarden die zo opgeleid zijn zijn heerlijk licht aan de hulpen, puur en alleen op je zit te rijden. Overigens is er niet eens zoveel verschil als je op een echt lichte manier dressuur rijdt.
Ik ben juist DV gaan rijden om mijn paard prettiger aan de hulpen te krijgen en weet je...het werkt Haha!

Overigens de paarden die jij beschrijft worden ook gefokt bij de Woeste Hoeve hier in Nederland. Ze fokken met paarden met een echt Spaans uiterlijk gangen, waar wel knieactie in zit, maar ook ruimte en rust.Zeker hun kampioenshengst Grelo fokt goede dressuurmatige gangen en een aantal van zijn nakomelingen lopen dan ook al Z dressuur of hoger.
Ik heb zelf ook een Grelo zoon van 1,63 dit is hem;
Afbeelding

En dan hier nog een broertje die Z loopt;

Afbeelding

En papa Grelo;
Afbeelding

Toch denk ik niet dat je aan een Spaans of Portugees paard moet beginnen, want zoals ik lees gaat het je alleen om de resultaten in de ring en dan kan je idd prima een goedkopere KWPNér kopen die dat goed doet. Iberische paarden moeten in je hart zitten! Heb je dat zijn ze verslavend en wil je nooit meer anders, omdat een ander ras jouw nooit dat gevoel kan geven wat zij je geven. Je moet ze niet kopen omdat alleen het uiterlijk je wel aanstaat. Daarnaast zijn het zeer veelzeidige paarden die van veel afwisseling en uitdaging houden, zowel geestelijk als lichamelijk.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:01

Schitterende link! Prachtig om zo werk te zien!!

Heel mooi, Doma Vaquera op hoge klasse... (dit zie ik de anky's nog niet doen...)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:08

Nee ik ook niet!! Tijdens de OS reed er een Duitse haar pitouttes op 1 hand, vroeg me af waarom. Bleek dat je dan meer punten krijgt.....Je zou denken; waarom rijden ze hun hele proef dan niet op 1 hand...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:05

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:49

Zo dat is zeker een waanzinnige Spaanse draf!! Toch heb ik ook zeker genoten van Fuego (PRE) en Relempago (PSL) op de OS hoor!! Die 2 paarden liepen ronduit super!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:20

Dat heb ik niet gezien.. dus daar kan ik niet over meepraten..

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:19

Sterre schreef:
Ten eerste: ik vind Lusitano´s en PRE´s prachtige paarden Lachen , maar ik wil heel even wat kwijt over onderstaand filmpje Nagelbijten / Gniffelen !
Ik schrok er een beetje van hoe het eerste paard hier gepresenteerd wordt (de schimmel). Ik vind het een prachtig dier, maar dan komt er een vrouw met een rugzakje op, die hem door de zooi heen lootst, een paar keer met hem op en neer loopt en dan vervolgens het paard los door al die troep laat lopen (rennen) Scheve mond . Vind het er erg onprofessioneel uitzien Nagelbijten / Gniffelen ...
Het laatste paard op deze video is idd een plaatje Kwijl !

Ik begrijp de kritiek, maar het is inderdaad zo dat in Spanje veel finca's er zo uit zien (en erger). Als wij de indruk hebben dat de paarden mishandeld worden, niet gezond zijn (de klant mag altijd een aankoopkeuring laten doen) of niet goed te eten krijgen nemen we ze niet in de verkoop. Wij werken niet alleen met (dure) stallen met topaccomodatie, maar ook met kleinere en onbekende stallen en soms particulieren. Wij zoeken steeds naar goede en betaalbare paarden. De schimmel waar je het over hebt is een heel leuk paard met een bovendien een fantastische afstamming. Had dit paard bij een commerciële stal gestaan dan had hij minstens het dubbele gekost van waarvoor wij hem aanbieden. Het paard is er niets te minder om en ik ben trots op de manier waarop wij ons bedrijf runnen.