Andalusier, waar kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Andalusier, waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:14

sorry hoor maar ik vind dat nogal bedragen ! Een Kwpn of Nrps koop ik niet voor dat geld! Ik denk dat de prijzen opgedreven worden door dat er niet veel goede zijn in nederland. Met zulke prijzen wordt het hier nooit een ras wat je meer gaat zien in de wedstrijd sport. Dus met andere woorden voor iemand die graag een Andalusier of een Lusitano voor de sport zou willen is het bijna onmogelijk er een te kopen.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:30

Barrye,

Kenners weten wel dat het een prikkie was voor deze merrie. Ik had haar persoonlijk erg graag gekocht maar heb nu een jaarling volle zus van haar. En die gaat op deze leeftijd niet weg voor dat geld wat jullie er toen voor vroegen en deze is nog wel schimmel.

Je zal mij niet horen zeggen dat jullie slecht zijn. Over dat onder het zadel zijn was mijn enige kanttekening maar dat komt omdat ik al wat meer wist over deze merrie. Ik was er bij toen ze werd afgespeend en naar haar eigenaar voor jullie is gebracht.

Kohl, over welke bedragen heb jij het precies? Over 5000 Euro of 13000 Euro. Eerlijk gezegd vind ik het wel leuk dat niet iedereen op een PRE rijdt, dan wordt het ook weer normaal. En daarbij als ze goedkoper zijn moet je eerst nog eens de juryleden overtuigen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:51

Dat over die jury leden ben ik het niet eens.
ik rij een nrps van 1.58 en rij tussen de paarden z2. Dus korekt rijden is punten rijden heeft niets met het ras te maken. Ik vind 5000 als een heel aardig bedrag en vaak is het paard groen. En vaak zijn ze rond de 1.60 hoog dus ook niet echt de maat voor top dressuur. Ik ben een paar keer in Ned en Belgie naar keuringen geweest en was daar zeker niet onder de indruk van het rijden van veel ruiters. Dus het verschil wat ik een topper vind of mensen met een Andalusier is groot.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:56

Als je kijkt op spaanse sites lijken de prijzen daar nog bijna hoger als hier. Tenminste voor merries met papieren want daarnaar was ik op zoek. Als ik Evita vergelijk met de cartujano merries die in Spanje voor 30.000 euro van de hand gaan vind ik (zonder op te scheppen Schijnheilig of mezelf eer aan te doen ofzo... persoonlijke smaak Knipoog ) Evita mooier Vingers aflikken . Ze heeft een hele brede hals, een compact lichaam maar gangen die goed zijn voor de engelse dressuur (dus niet extreem veel knieactie). Haha!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:59

Een andalusier koop je ook niet als dresuur/spring paard of wat dan ook.... een andalusier koop je om de uitstraling en karakter. De waarde van een paard is afhankelijk van het paard zelf niet van wat hij wel of niet heeft geleerd. Dat is een compleet andere instelling van paarden kopen en met paarden omgaan. Je ziet het aan de sfeer rondom spaanse paarden... heel anders dan de sfeer rondom KWPN paarden.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:09

kohtje schreef:
Dat over die jury leden ben ik het niet eens.
ik rij een nrps van 1.58 en rij tussen de paarden z2. Dus korekt rijden is punten rijden heeft niets met het ras te maken. Ik vind 5000 als een heel aardig bedrag en vaak is het paard groen. En vaak zijn ze rond de 1.60 hoog dus ook niet echt de maat voor top dressuur. Ik ben een paar keer in Ned en Belgie naar keuringen geweest en was daar zeker niet onder de indruk van het rijden van veel ruiters. Dus het verschil wat ik een topper vind of mensen met een Andalusier is groot.

Ik dacht toch dat het algemeen bekend was dat dressuur een jurysport is?? 5000 Euro betaal je voor een goed veulen dus tja die zijn dan wel groen. Een paard kan nog goed zijn ook al zit er een slechte ruiter op. Ik moet wel toegeven dat er vaak belabberd gereden wordt. Maar dat zegt toch niks over de kwaliteiten van een paard?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:36

barrye schreef:
Vreemd Patriesje, dat jij die daar nog nooit geweest bent een oordeel zo maar durft te geven op een stal.

Dat er nu 2 mensen zoals Cuento en Alano hier op bokt constant deze stal aan het zwart maken zijn, wil niet zeggen dat je dat klakkeloos over kunt en mag nemen. Wanneer je werkelijk hoort waarom deze 2 mensen geen gelijk hebben gekregen met hun klachten bij Vliestede, dan zul we wel anders praten. Maar ik mag hier niet andermans vuile was buiten hangen. Toevallig ken ik deze 2 gevallen en de paarden, al voordat zij ze kochten. Dus ik weet waar ik over praat. Ieder medaille heeft 2 kanten, maar blijkbaar is het hier leuk om maar een zijde van de medaille te bekijken.

Ga er eerst eens een paar keer kijken. En oordeel dan zelf. ER zijn genoeg mensen die er wel goede ervaringen hebben, maar die hebben waarschijnlijk geen zin om zich met dit geklets en geroddel op bokt bezig te houden.

Ik kom daar regelmatig in de stallen en snap niet waar je het vandaan durft te halen om zo klakkeloos kritiek van anderen over te nemen.

punt 1 vind ik het behoorlijk asociaal om mij zo zwart te maken met namen noemen! ook tegenover cuento!!!

ken jij mijn paard? vertel dan eens wie je bent!

ik heb inderdaad hele nare ervaringen met de vlietstede en ben niet de enige....ik ken al 3 mensen persoonlijk die nu, of niks meer met hun paard kunnen, of heel veel dierenarts kosten aan die paarden hebben gehad vanwege dingen die er bij aankoop al waren....ik ga geen namen noemen van mensen omdat ik niet weet of ze willen dat ik hun naam noem. dat zijn alleen de mensen die ik persoonlijk ken....ik ken er nog veel meer van verhalen...maarja dat is natuurlijk maar van gehoord hebben....

en over dat geen gelijk hebben gekregen.....is evaline een dierenarts? dacht het niet...evaline wil altijd der zin hebben dus op een gegeven moment ben je het zat om steeds tegen haar in te gaan....ze geloof alleen maar haarzelf....naar andere verhalen wil ze niet luisteren dus wat doe je dan tegen zo'n persoon? op een gegeven moment ben ik het zat en dan heb ik er geen puf meer voor om er tegen in te gaan....

mijn mening is dat evaline paarden met gebreken verkoopt....helaas zijn wij erin getuind met alle mooie verhalen....maar daar hebben we gelukkig van geleerd.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:54

Ik heb een super mooi jaarling te koop!!!! Kost wat euries, maar is dan wel goedkoper dan bij een Residelca. Het is eigenlijk een Residelca jaarling. Moeder was voormalig fokmerrie daar en Polaco staat daar. Alleen de fokker is Bink, dus de prijs is anders Haha! .

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:02

Kom opeens overal je atje patatje tegen Knipoog ik zou hem niet onder de normale prijs verkopen hoor, je hebt een kampioentje in handen. Er is een duitse site (soort marktplaats voor paarden) waar veel goede anda's opstaan, misschien hem daar een keer opzetten?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:03

Of op marktplaats.... veel gekken maarja.... ook veel potentiele kopers!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:11

Niemand wil hem kopen Verdrietig . Hij kan wel blijven, maar dan wordt het einde hengst zijn voor hem. Dat is heel zonde. Volgens kenners klopt hij van exterieur, is hij bloedmooi, hij is braaf, hij staat in de opfok met leeftijdgenootjes en een opvoedruin. Hij is het evenbeeld van zijn vader, kampioen van NL en B. Reacties ho maar. De meeste kopen liever een Andalusiers die goedkoop is met gratis trauma's of andere ellende dan een mooi Atje die nog helemaal naar eigen hand te zetten is. Daarbij is Atje ook nog 1 van de wenige hengsten van Polaco die te koop staat. Zo'n kans krijg je niet snel.
Een Residelca jaarling voor een Binkprijs. Haha!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:15

Alano,

Oke dan nu maar het verhaal namens Vlietstede over de ruin die jij ruim een jaar (14 maanden) geleden bij haar hebt gekocht.

Begin mei kwam hij als 5 jarige net uit Spanje in Nederland. ER was inmiddels enkele malen opgezeten voordat hij verkocht werd aan de tiener die zich hier Alano noemt Het meisje was ca. 15 a 16 jaar oud. De ruin was enkele malen gereden door een stagaire, een lief rustig, maar nog onervaren paard

Aangezien een mondelinge verkoop ook bindend was heeft men bij stal Vlietstede de verkoop niet kunnen annuleren. Maar in de week voor aflevering en keuring bleek dat juffrouw Alano werkelijk alles anders en beter wist. Een puber die eens paardje had gehad en ouders met ook geen "paardenverleden", dacht het veel en veel beter te weten dan een stel ervaren paarden mensen. Ze was o.a. van plan om hem maar zonder zadel verder in te rijden in het bos. Nou ja als je dat nu perse wilt... Men mocht er in ieder geval niet meer mee rijden; wat dat konden wij niet op de wijze zoals zij dat van plan was.

Maar goed Alano werd klinisch goed gekeurd, geen bemerkingen en voor vertrek verzekerd bij de Hippo. De keurende dierenarts staat XXXXXXXXXXX goed genoeg bekend, dus werd de keuring niet overnieuw bekeken door een inspekteur. De familie van juffrouw Alano had inmiddels van te voren ook al contact op genomen met de verzekering. Ook al om te vragen hoe men daat bekend stond. Goed dus.

Paard afgeleverd, en een paar verhelderende gesprekjes met de ouders tussendoor. Na enkele weken komt een mailtje dat Alano ook rontgenologisch was goed gekeurd, verder deed hij het prima. Ze was er blij mee.

Daarna een hele tijd totaal geen bericht. Tot enkele maanden geleden. Alano was er bijna een jaar. ER kwam een mailtje en een telefoontje. Hij bleek afgekeurd te zijn voor de sport )recreatie is wellicht gewoon mogelijk. Maar hij is inmiddels stront lastig en vlgs. Alano daarom niet te rijden.)'
XXXXXXXXXXXXXXXXx

Evaline heeft daar op gevraagd waarom men in hemels naam bij problemen
nNiet eerder contact op neemt met de verkoper. Die heeft tenslotte ook nog een paar wettelijke rechten. Nee, dat wilde men niet want dan had hij terug gemoeten. Onzin dus, binnen een bepaald tijdsbestek is ook een gedeeltelijk teruggave van de aankoopprijs bespreekbaar.

Alano had losse knieen. Vlgs de familie aangeboren. Vlgs de boeken van o.a. Offreins en uitleg van dierenartsen kunnen losse kniebanden ook ontstaan door o.a. verkeerde training. Overmatig losgooien of longeren in te zware (zand) bodem enz.

Paard was inmiddels langer dan een half jaar bij de koper. De bewijslast ligt dus wettelijk gezien bij de koper, die bovendien wettelijk gezien binnen een maand schriftelijk melding moet doen aan de verkoper van het geconstateerde mankement.

Stal Vlietstede heeft toen de Hippo gebeld: Die deelde mede dat wij er wettelijk gezien geen verantwoording meer voor zouden hebben. Maar men heeft toen toch gevraagd om een officiele koopvernietigende verklaring van de dierenarts die hem afgekeurd had. Indien nodig kon dan eventueel nog contra-expertice aangevraagd worden bij de faculteit in Utrecht. Na ontvangst van de verklaring was men bereid verder te overleggen over het probleem

......................................maaaaar helaas de verklaring komt niet,

alleen maar zwart makende insinuaties van juffrouw Alano.

Sorry maar niemand, handelaar of particulier zal na een jaar zomaar klakkeloos XXXXX overmaken.

O ja, Monya van Balingerhof mocht ook niet proberen Alano te revalideren van juffrouw Alano zelf, want na de revalidatie zou hij naar een andere baas gaan.

Iedereen dus nu op de hoogte van de andere kant van dit verhaal. In dit geval blijft Alano in gebreke is c.q. inmiddels veel te laat met haar klachten, gegrond of niet gegrond. De bewijslast blijft in ieder geval uit.

Wat Cuento betreft. Die heeft het halve Bokt forum al eens over zich heen gehad toen ze Barquillero daar kocht. Vervolgens heeft ze een andere account aangevraagd.

Inmiddels heeft ze genoeg boze opmerkingen gehad rond de verkoop van Cuento en al weer een ander account aangevraagd. Cuento is nu op vakantie. Vindt ze het nodig om te reageren, dan wordt ook het verhaal rond haar aankoop gepubliceerd
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 24-07-06 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast. Er zijn dingen verwijderd. Persoonlijke/prive info hoort niet op bokt!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:33

hier staan meer onwaarheden dan waarheden. ik verspil mijn energie er niet aan. degene die echt geinteresseerd zijn die kunnen me pmmen.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:44

zolang jij, juffrouw Alano niet komt met een officiele koopvernietingende verklaring, heb je verder hier over geen recht van spreken. Men heeft bij Vlietstede een paar maanden geleden aan geboden om een oplossing te zoeken voor het probleem. Het is nu jouw beurt om voor de verklaring te zorgen, anders moet je op houden met zeuren. Alleen Vlietstede en de zeer naast medewerkers weten naast jou de juiste toedracht

Als jij constant eenzijdige nare berichten rond strooit heeft men recht op verdediging. Ik denk dat ze inmiddels genoeg van je hebben en dat je met je verhaal en de verklaring maar naar de kantonrechter moet stappen.

Wat Monya betreft die doet veel goed werk, en het is meer dan logisch dat zij hem dan later herplaatst. Ze heeft tenslotte geen paardenrusthuis of een onbeperkt aantal boxen en financiele middelen om Alano tot zijn dood te onderhouden. In principe wentel je het probleem van de ruin nu af op anderen. Als je zo gek met hem bent en niet wilt dat iemand hem berijdt c.q. revalideert, dan is de kans wel heel erg groot dat je maar een (extra) bijbaantje moet zoeken om hem de rest van zijn leven zelf te kunnen onder houden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:57

Dames, zouden eventuele persoonlijke problemen buiten dit topic gelaten kunnen worden?
Alvast bedankt!!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:03

barrye schreef:
zolang jij, juffrouw Alano niet komt met een officiele koopvernietingende verklaring, heb je verder hier over geen recht van spreken. Men heeft bij Vlietstede een paar maanden geleden aan geboden om een oplossing te zoeken voor het probleem. Het is nu jouw beurt om voor de verklaring te zorgen, anders moet je op houden met zeuren. Alleen Vlietstede en de zeer naast medewerkers weten naast jou de juiste toedracht

Als jij constant eenzijdige nare berichten rond strooit heeft men recht op verdediging. Ik denk dat ze inmiddels genoeg van je hebben en dat je met je verhaal en de verklaring maar naar de kantonrechter moet stappen.

Wat Monya betreft die doet veel goed werk, en het is meer dan logisch dat zij hem dan later herplaatst. Ze heeft tenslotte geen paardenrusthuis of een onbeperkt aantal boxen en financiele middelen om Alano tot zijn dood te onderhouden. In principe wentel je het probleem van de ruin nu af op anderen. Als je zo gek met hem bent en niet wilt dat iemand hem berijdt c.q. revalideert, dan is de kans wel heel erg groot dat je maar een (extra) bijbaantje moet zoeken om hem de rest van zijn leven zelf te kunnen onder houden.

evaline vond dat we te laat gereageerd hadden maar na alles proberen heeft onze dierenarts een gebrek aan kunnen tonen in het bewegingsapparaat dit nam drie kwart jaar in beslag dus wij hebben het gelijk gemeld toen het bekend was.

wij zijn nog nooit geholpen met een oplossing te vinden! de enige die we kregen is dat er niks aan de hand was. wel vreemd he dat evaline ineens dierenarts is geworden!

ik heb nooit gezeurd! ik heb 1 keer gebeld en dat was het. dus wat nou zeuren!!!

wat voor berichten heb ik dan rond gestrooid?

ik heb alleen aan monya gevraag of ze plek voor hem had...ze zij dat ze dat had maar hij word wel herplaatst op een gegeven moment en dat is mijn bedoeling niet....ok naja dan zoek ik verder....
voor alano heb ik al een goede plek gevonden. (ik kan het pas met zekerheid zeggen als hij er staat natuurlijk)

oja ik wil nog 1 ding even kwijt! barrye: "maar hij is inmiddels stront lastig en vals" waar heb jij dat vandaan?! hij is ontzettend lief en is nooit vals of lastig...(met rijden lastig vanwege zijn gebrek) dat vind ik toch heel gemeen van je want zulke grote onzin heb ik nog nooit gehoord! je zij toch dat je hem kende? nou dan weet je toch dat hij super lief is! of niet?!

wij wilde niet dat alano terug ging omdat hij dan weer de handel in kwam....terugname was volgens evaline alleen mogenlijk... een gedeelte van het aankoopbedrag terug krijgen was echt niet mogenlijk! maar dan het 2de wat doet evaline dan met hem? weer verkopen als een gezond paard?!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:31

Alano,

Je verdraaid weer de hele boel.

Als je eerder gereageerd hebt dan ca. een jaartje na aankoop kom dan maar met een bewijs.

Je leest niet goed er staat alleen dat hij stront lastig is. En helemaal niet dat hij vals is. Er staat de afkorting vlgs dat is volgens!!
Je hebt zelf in een aantal PB's aan mij persoonlijk gereageerd dat hij in middels allang niet meer te rijden is omdat hij zo lastig was. Jij wilde hem zonder advies aan te nemen zelf verder rijden.

Je hebt zelf NOOIT contact opgenomen met de verkoper. Alleen je moeder heeft bijna een jaar na aankoop een keertje gebeld. Toen heeft men om een koopvernietigende verklaring gevraagd. Die nog steeds moet komen. Het is niet van belang of je dierenarts er driekwart jaar over doet om uit te vinden wat het probleem is. Je hoort wettelijk gezien problemen gewoon te melden aan de verkoper. Anders heb je uiteindelijk juridisch geen recht van spreken meer

Lees al je eigen berichten maar door op bokt enz. Zo lovend zijn ze niet.

Het is jullie eigen keus om totaal geen contact op te nemen met de verkoper De consequenties moet je dan ook zelf dragen.

Hou dus op met dit soort berichtjes. Trek er leergeld uit voor een eventueel volgend paard. Reageer dan voortaan direct bij problemen, dan kan er naar een oplossing gezocht worden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:45

En daarmee Basta!
De eerste die nog over dit gedoe begint, kan een OW etc verwachten.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:39

ik begrijp je heel goed sjoert maar ik wil even wat zeggen en daarna hou ik op.

ik heb ooit 1 pm naar barrye gestuurd met de vraag of ze interesse in alano had omdat ze in mijn topic reageerde op deze pm is nooit gereageerd...dat is de enige pm ooit die ik naar barrye verstuurd heb dus dat is een FEIT.

de informatie die hier door barrye word gegeven kan alleen evaline de gruijter (vlietstede) weten. ik heb slechte ervaringen met de vlietstede en als barrye daar niet mee om kan gaan is dat haar probleem.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:43

Wij hebben op dit moment een andalusier hengstveulen te koop. Vader is Grelo. Hij is superaanhankelijk, kan goed bewegen en is mooi barok gebouwd. Voor foto s zie onze website www.reiderhoeve.nl. Volgend jaar verwachten we 2 veulens van onze eigen, superlieve hengst Halley. Op de keuring zullen wij aanwezig zijn met Halley en onze 2 jarige merrie Esperanza. De moeder van Esperanza is Chistosa, vader is Grelo. Chistosa was in 2003 kampioen in haar rubriek. Daarnaast komt ook Desperado naar de keuring. Desperado is door ons gefokt, maar verleased en deze mensen brengen hem zelf voor op de keuring.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:05

Als we het toch zo lekker over vlietstede hebben dan kan ik er ook wat over vertellen.

Ik heb daar vorige zomer 4 weken stage gelopen en heb het daar erg naar me zin gehad. Ik geef eerlijk zo, het zijn geen super paarden maar wel leuke paarden voor een normale prijs (voor een PRE). Ik heb zelf daar elke dag de paarden gereden en geen 1 met een gebrek of iets. Evalien is heel eerlijk over haar paarden, zoals de lusitano hengst die ze heeft gehad, Genio. Aan dat paard zat een verhaal en dat heeft ze er ook erlijk bij verteld. Zo hadden ze nog een hengst die aan Marianne Scherps is verkocht, en zij is heel erg blij met haar (super mooie) hengst. Er staan ook oudere paarden maar het is logisch dat die al enige slijtage vertonen, wat wil je met die spanjaarden?

Die Grelo merrie heb ik zelf ook gereden toen ze haar net hadden. Ze kwam van een boerderij waar ze met mensen werkten die niet helemaal 100% waren. Deze merrie is daar dus meer als hobbelpaard gebruikt en bleek daar niet geschikt voor te zijn. De merrie is goudeerlijk maar moest nog veel leren, Evalien was zelf heel wijs met deze merrie en wilde haar ook zeker voor de fokkerij gebruiken maar helaas kon dit niet omdat hun hun land kwijt raakte waardoor ze genootzaakt hun merrie moesten verkopen.

Ik heb ooit is een topic gemaakt met foto's toen ik daar stage liep, ik zal deze is opzoeken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:26

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:07

Foto's van die Grelo merrie staan er zo te zien niet bij.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:59

Nee maar daarom heb ik dr nog wel gereden..

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:20

Dat bedoel ik er niet mee hoor!! Ik heb een volle zus van haar en hoop dat die ook zo leuk uitgroeit en zo'n karakter heeft. Die moeder is ook zo'n lieve merrie.