Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Topcob

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:36

Weet niet of ik wel "mag" reageren maar doe het toch.
Ik heb Welsh Cobs, ook hengsten.

Ik denk dat TS het zicht op de werkelijkheid een beetje verloren is in dat warme land daar.
Totaal vergeten hoe het er in Nederland uitziet, wat voor mensen hier paarden hebben en hoe het er hier aan toe gaat.
Het is een nobel streven om compleet Nederland te gaan heropvoeden met betrekking tot de paardenhouderij maar ik denk dat dat niet haalbaar is .

Braaf gefokte en opgevoedde Iberische hengsten zullen zich aanpassen aan de omstandigheden en leefomgeving waarin ze gehouden worden. Net zoals een geadopteerd afrikaantje niet meer om een kampvuur danst in Nederland verandert de brave Iberiaan in Nederlandse handen.

Mijn voorstel; hou die lekkere brave dieren lekker daar, we hebben hier zat knollen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:38

WenK schreef:
Nederland is nu eenmaal een dichtbevolkt landje waar het grootste deel van de mensen weinig of niets met paarden heeft of er vaak zelfs bang van is.
ik hoop dat het duidelijk is...

Er zijn in verhouding veel meer mensen met paarden dan hier. Hier is het nog echt een elite en boeren gebeuren. Je hebt dus werkpaarden en klassiek geschoolde paarden. Manèges moet je met een lantaarntje zoeken.
Dat zijn wel rijscholen waar je eerst minstens een jaar aan de longe zit en geen teugels mag vasthouden.
Bij de boeren die met vee werken en dus paarden hebben, worden ze van kleins af aan op de paarden gezet.
Ik bedoel dat het hier gewoon allemaal inderdaad wel anders in elkaar zit.

Van de Garrano, een inheems ponyras dat in het wild opgroeit, zegt men "stug en koppig, maar eenmaal getemd, zeer braaf".
En die worden ook niet gecastreerd en dat zijn kinderponies.

De Alter Real groeit ook semi wild op en wordt dan als vierjarige ingereden. Daar reageren ze verschillend op, maar hier staan ze dus bekent als onvoorspelbaar en lastig. Een leuk weetje: daar vloeit nou net weer buitenlands bloed in, oa Duits. Als je zegt dat je en Alter wilt, verklaren ze je voor gek.Toch zijn dit weer de paarden van de nationale Hoge School.
En in Nederland lopen mensen weer helemaal weg met hun Alter hengsten. Zo zie je maar. Wat is karakter, wanneer is het de opvoeding, helemaal als je kijkt naar het verschil tussen de Garranos en Alters die dus beide tot ze volwassen zijn nauwelijks mensen zien (alleen voor het brandmerken en bloedafname, kortom niet zulke leuke ontmoetingen).
Waar de Garrano zich vrij snel gewonnen geeft bij het inrijden, blijven veel Alters niet zulke lieve paarden. Genoeg om ze een slechte reputatie te bezorgen, in elk geval. Maar in Nederland vind men ze lief? Hebben die dan net die paar leuke Alters te pakken, of weten ze er wat beter me om te gaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:44

Topcob schreef:
Braaf gefokte en opgevoedde Iberische hengsten zullen zich aanpassen aan de omstandigheden en leefomgeving waarin ze gehouden worden. Net zoals een geadopteerd afrikaantje niet meer om een kampvuur danst in Nederland verandert de brave Iberiaan in Nederlandse handen..

Met andere woorden, jullie maken ze onbetrouwbaar, interessant uitgangspunt...
Topcob schreef:
Mijn voorstel; hou die lekkere brave dieren lekker daar, we hebben hier zat knollen.

Dát slaat nu weer nergens op, ik heb geen enkel invloed op export.
Het is mensen hun eigen keus of ze er een willen kopen, lijkt mij, en het is niet aan jou of mij om ze te dwingen het te laten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:48

Laten jullie in Nederland het dan maar helemaal alleen bij het Gelderse-, Groningse-, Friese en Nederlands trek-paarden houden, hè, als buitenlandse paarden zo onwelkom zijn. KWPN kan wel opdoeken, zoveel buitenlands bloed, schandalig.
Ik wist niet dat rascisme op deze manier geuit kon worden!!!

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:49

Lusitana, daar geef je zelf een heel mooie opmerking, hier in NL zijn heel veel mensen met paarden, maar hoeveel paardenmensen heb je hier? Ik kan niet oordelen over Portugal, daar ben ik niet bekend mee, maar als ik van jou hoor dat dat over het algemeen mensen zijn die opgroeien met en tussen de paarden...

Ik denk dat karakter ook een heel deel bepaald word door wie er mee om gaat. Paarden kunnen zo anders worden wanneer ze verkocht zijn en dus in andere handen komen. Van een "gemeen" paard kun je je dus afvragen hoe de eigenaar is...

Daarnaast heb ik hier (eerlijk waar) zo veel mensen gezien die bang zijn van hun eigen paard! Zo reed ik eens een hengst voor iemand, een jong dier, net zadelmak. Ik heb er nooit problemen mee gehad, dat had zijn eigenaar ook gezien, ik reed er inmiddels mee in een bak met andere paarden waaronder merries (wel met een zweep, ten alle tijden) kijken deed ie wel, reageren nooit. Zijn eigenaar stapte er eens op, om uit te stappen (de eigenaar zou hem uiteindelijk zelf gaan rijden etc, mijn bemoeienissen waren tijdelijk), hengst kijkt op terwijl er een ander paard in de bak is en voor ik iets kon zeggen stond de eigenaar er naast: hij spande zich! Wanneer je op die manier met een hengst om gaat denk ik niet dat het veilig is nee. En toch zie je dat heel erg veel in NL (en wellicht ook elders), dit voorbeeld is niet de eerste keer dat ik zulke dingen zie en meemaak met mensen die een hengst hebben. Om met een hengst om te gaan moet je denk ik de ballen hebben om er te staan...

Dus eigenlijk, ja wij maken de hengsten hier zelf zo moeilijk...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:50

lol, nou om te zeggen dat Nederland gelijk geen Iberische paarden meer wil gaat mij wat te ver.

Ik heb liever een braaf Iberisch paard, dan een hete nederlandse knol, als ik dit zo lees.

Inderdaad, beetje rare opmerking.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:51

Lusitana schreef:
Met andere woorden, jullie maken ze onbetrouwbaar, interessant uitgangspunt... .

Zoals ik al zei, het zicht op de werkelijkheid compleet kwijt, als je het niet begrijpt vind ik dat wel jammer maar het zij zo. Als je zo gek van het ras bent, bescherm ze dan.

Topcob schreef:

Dát slaat nu weer nergens op, ik heb geen enkel invloed op export.
Het is mensen hun eigen keus of ze er een willen kopen, lijkt mij, en het is niet aan jou of mij om ze te dwingen het te laten.
[/quote]

Is helemaal waar, maar mensen weten hier niet zo goed dat er daar een beetje anders met paarden om wordt gegaan dan hier.
Beetje jammer dat er altijd weer mensen zijn die schijnen te ruiken waar geld te verdienen is en zich compleet te buiten gaan aan alle mogelijke promotie om de naieve nederlander te verleiden.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:03

Lusitana schreef:
Amable schreef:
Overigens de aanhaling waarom dan niet bij merries alles weg halen kan je natuurlijk zelf wel invullen... Bij een merrie is het een veel ingrijpendere en risicovollere operatie. Daarbij zijn er maar weinig merries die gevaarlijk worden door hun hormonen. Lastig, maar niet gevaarlijk.

Als het een kwestie was van gratis injecties om je merrie geen cyclus meer te laten hebben, denk je dat mensen het zouden doen?
Ik vraag me af in hoeverre mensen eigenlijk gewoon uit en soort van gemakzucht beredeneren en het liefst een paard hebben met een zo gelijkmatig mogelijk, voorspelbaar karakter. Of zit ik er dan weer helemaal naast?

Ik denk het eerlijk gezegd wel ja. Zeker niet iedereen, maar er zijn genoeg mensen die idd graag een paard hebben met een gelijkmatig karakter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:09

Topcob schreef:
Beetje jammer dat er altijd weer mensen zijn die schijnen te ruiken waar geld te verdienen is en zich compleet te buiten gaan aan alle mogelijke promotie om de naieve nederlander te verleiden.

Die naieve nederlanders moeten zich gewoon niet aan paarden wagen van welk ras dan ook.

Zijn mensen uit alle landen die producten exporteren dan maar slechterikken als jullie niet met het product om kunnen gaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:14

Topcob schreef:
Zoals ik al zei, het zicht op de werkelijkheid compleet kwijt, .

Ahum, ik zal dat maar niet als kwetsend opvatten. Ik ga, en dat heb ik ook gezegd, in dit topic uit van wat er hier gezegd wordt en daar reageer ik op. Ik ken de Nederlandse situatie niet meer, dus ik moet uitgaan van wat jullie me vertellen. En ik wordt niet vrolijk van het beeld dat jullie schetsen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:17

Lusitana schreef:
Zijn mensen uit alle landen die producten exporteren dan maar slechterikken als jullie niet met het product om kunnen gaan?

Verklaar je nu hierbij dat je je Iberische hengsten een produkt vindt? Dat zou ook verklaren waarom je ze liever niet castreert, dat maakt het produkt een flink stuk duurder en dus de winst magerder.

Dat je de Nederlandse situatie niet (meer) kent is eigenlijk diep triest. Wij proberen met zn allen hier ons een voorstelling te maken hoe het in het verre Portugal aan toe gaat en jij stuurt je lievelingsdieren zomaar naar een ver en onbekend land.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:18

Amable schreef:
Ik denk het eerlijk gezegd wel ja. Zeker niet iedereen, maar er zijn genoeg mensen die idd graag een paard hebben met een gelijkmatig karakter.

Zou dat dan een gevolg zijn van er nu zoveel mensen met paarden zijn en veel daarvan geen echte paardenmensen zijn?

We dwalen wel een beetje af, maar het lijkt wel de kern van de zaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:22

Topcob schreef:
Lusitana schreef:

Verklaar je nu hierbij dat je je Iberische hengsten een produkt vindt?

Alles waar je voor betaald, is in wezen een product. Maar het is niet zo dat ze overal worden gefokt voor de export. Maar er zitten bv wel Portugezen met enorme fokkerijen in Brazilië, voor de Amerikaanse markt. Er wordt dus wel degelijk commercieel gedacht. Als je professioneel fokt, ben je per definitie commercieel bezig. Je fokt niet om ze zelf te houden.
Dat ligt heus niet anders voor fokkers van KWPN paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:25

Topcob schreef:

Dat zou ook verklaren waarom je ze liever niet castreert, dat maakt het produkt een flink stuk duurder en dus de winst magerder.

Eh deze snap ik niet? Castreren betaald de koper.
Een ruin is niks waard, maar voor de nederlandse markt wel, dus daar duurder te verkopen dan hier, dus meer winst...
Als het om de winst ging, liepen er hier veeeeel meer ruinen rond.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:31

Lusitana schreef:
Je fokt niet om ze zelf te houden.

Ik dus wel, ik fok omdat ik gek ben van "mijn" ras. Ik wil dat ras behouden en het liefst ook nog verbeteren. Ik probeer goede rasvertegenwoordigers te fokken en die wil ik dus houden. Dat dat in de praktijk niet werkt, je kunt in Nederland nu eenmaal niet alles aanhouden op onze kleine postzegeltjes land, betekend niet dat ik commercieel bezig ben.
Ik fok, selekteer en verkoop de dieren waar ik zelf niet mee verder wil fokken.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:35

Topcob schreef:
Weet niet of ik wel "mag" reageren maar doe het toch.
Ik heb Welsh Cobs, ook hengsten.

Ik denk dat TS het zicht op de werkelijkheid een beetje verloren is in dat warme land daar.
Totaal vergeten hoe het er in Nederland uitziet, wat voor mensen hier paarden hebben en hoe het er hier aan toe gaat.
Het is een nobel streven om compleet Nederland te gaan heropvoeden met betrekking tot de paardenhouderij maar ik denk dat dat niet haalbaar is .

Braaf gefokte en opgevoedde Iberische hengsten zullen zich aanpassen aan de omstandigheden en leefomgeving waarin ze gehouden worden. Net zoals een geadopteerd afrikaantje niet meer om een kampvuur danst in Nederland verandert de brave Iberiaan in Nederlandse handen.

Topcop .................... dit stukje ga ik uitprinten en inlijsten ......... ik lig nog onder mijn buro .............

Oja ik ben ook even door het topic gevlogen ........... mijn visie Waarom hengst houden als je er toch niet mee fokt ... (Alleen goedgekeurde hengsten van wat voor ras dan ook zouden moeten mogen dekken om het ras gezond te houden) ????? Ruinen hebben hier een leuker leven kunnen in groepsverband gehouden worden enz ....

Tja en hoe het in Portugal end gaat ............. heb zowiezo weinig respect hoe daar met paarden omgegaan wordt ...... dus of ze daar nu wel of niet geruint worden maakt voor die beesies niet zoveel uit ze worden daar over het algemeen toch als varkens behandeld .........

Tja dat is mijn ...gedachte
Laatst bijgewerkt door elllis op 05-06-06 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:37

@Lusitana,

Aha, vandaar jouw plannen om in de toekomst zelf paarden te gaan houden en te laten castreren om ze daarna ingereden en als ruin te kunnen verkopen aan landen waar men nog steeds hengstfobisch is...

Principieel ben je tegen het castreren van de makke en betrouwbare Iberische hengsten, maar omdat je er je brood mee kunt verdienen, doe je het wel?

Grappig dat je valt over bepaalde redenen waarom mensen in Nederland er voor kiezen hun hengst te laten castreren, en dan jouw reden ergens tegenkomen..

Zet meteen het een en ander in de juiste context

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:41

Ik vind, heel simpel, dat elk paard een paardwaardig bestaan moet kunnen hebben! Mijn paard is dan ook gecastreerd. Dit omdat hij ook met merrie's in de wei heeft gelopen. Dekken zal hij toch nooit doen, dus waarom ballen houden en het paard niet overal op wei kunnen hebben?

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:45

Lusitana, is het ook niet algemeen bekend dat Spanjaarden niet op merries rijden en alleen op hengsten. Dus waarom zouden ze ruinen. Of de hengst moest idd te gevaarlijk zijn of de ruinen waar wel op gereden worden zijn meestal cruzado's dwz bv Andalusier X ander ras, veelal te zien in de Garocha. En daarbij gaan veel Spanjaarden niet te zachtzinnig met hun hengsten om en omdat de PRE zo goedaardig is zullen ze zich hieronder schikken. Bij een ander ras bv hedendaagse KWPN-er zullen ze dit niet voor elkaar krijgen.

Ik denk wel dat er teveel mensen met een paard in NL zijn en te weinig paardenmensen. Maar daarbij als elke janboerenlul hier op een hengst gaat rijden krijg je gewoon ongelukken, ook als het brave PRE's zijn.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:46

Lusitana schreef:
Amable schreef:

Zou dat dan een gevolg zijn van er nu zoveel mensen met paarden zijn en veel daarvan geen echte paardenmensen zijn?

We dwalen wel een beetje af, maar het lijkt wel de kern van de zaak.

We leven tegenwoordig in een nogal haastige maatschappij. Mensen willen een paard voor de ontspanning, als uitlaatklep, om te knuffelen en te verwennen. Er zijn zoveel paarden die compleet over hun eigenaar heen lopen omdat de eigenaar het zielig vindt om ze op hun plaats te zetten. Een paard met een gelijkmatig karakter is in dat geval gewoon het makkelijkste. Is dat omdat het geen echte paardenmensen zijn? Ook, maar vooral omdat er in onze consumptiemaatschappij vooral gemakzucht heerst. Alles moet makkelijk gaan en mag geen moeite kosten. Rekenmachines, Mobiele telefoons met enorm geheugen en agenda, navigatie systemen enz. We hoeven zelf niet veel meer na te denken en niet veel meer te doen. En dat werkt door in de paarden. Kijk eens hoeveel onopgevoede honden en kinderen er rond lopen... En dan is het vreemd dat men z'n eigen paard niet onder controle houden kan? En dus het liefst een makkelijk paard heeft?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:52

@Amable, mee eens. Maar een paard wat over je heen loopt is helemaal-niet-leuk, en de mensen die in de 1e instantie als mensen met een paard zijn begonnen, zullen dan heel snel hun best doen om een paardenmens te worden als ze hart voor hun dier hebben, de andere groep verkoopt het dier snel -denk ik- en zoekt een andere hobby?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:59

hoera schreef:
Tja en hoe het in Portugal end gaat ............. heb zowiezo weinig respect hoe daar met paarden omgegaan wordt ...... dus of ze daar nu wel of niet geruint worden maakt voor die beesies niet zoveel uit ze worden daar over het algemeen toch als varkens behandeld .........

Gebaseerd op?

Ik denk niet dat het handig is om landen te bepreken. Je kunt niet iedereen over een kam scheren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:00

Topcob schreef:
Lusitana schreef:
Je fokt niet om ze zelf te houden.

Ik dus wel, ik fok omdat ik gek ben van "mijn" ras.

Ik fok, selekteer en verkoop de dieren waar ik zelf niet mee verder wil fokken.

Je verkoopt dus toch...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:03

Lusitana schreef:
hoera schreef:

Gebaseerd op?

Ik denk niet dat het handig is om landen te bepreken. Je kunt niet iedereen over een kam scheren.

Gebasseerd op ervaring ......

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:04

Ann schreef:
@Lusitana,

Aha, vandaar jouw plannen om in de toekomst zelf paarden te gaan houden en te laten castreren om ze daarna ingereden en als ruin te kunnen verkopen aan landen waar men nog steeds hengstfobisch is...

Principieel ben je tegen het castreren van de makke en betrouwbare Iberische hengsten, maar omdat je er je brood mee kunt verdienen, doe je het wel?

Grappig dat je valt over bepaalde redenen waarom mensen in Nederland er voor kiezen hun hengst te laten castreren, en dan
jouw
reden ergens tegenkomen..

Zet meteen het een en ander in de juiste context

lk ben niet pricipieel tegen castreren(waar haal je dat uit?), ik vind het alleen niet zo logsich meer en ik onderzoek waarom ander mensen het wel logisch vinden. Waarom ze denken een Iberische hengst te moeten castreren. Maar het is inmiddels duidelijk.