ik rijd er zowel mee onder het zadel mee als met de kar.. wedstrijden..
gaat beiden prima.. heb in een half jaar onder het zadel 1 winstpunt

en met de kar zit ik vaker in de prijzen met dressuur dan met de andere onderdelen!..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
polly2 schreef:horseyfries schreef:Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??
Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!
Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal....
De Arabofriezen zijn gefokt voor het werk in het span. En daar bewijzen zich al heel aardig op dit moment.
Dat er mensen ook op gaan rijden...prima...waarom niet...maar het idee voor de arabofries is vanuit de mensport ontstaan.
Ik heb nooit gezegd dat een Fries niet snel is van oorsprong. Er werden harddraverijen gedaan...maar...dat is kort en explosief...en dat was nou net het minpunt van de friezen die in de marathon gebruikt worden.
In de marathon heb je dressuur, vaardigheid en aansluitend een draftrjaject, daarna staptraject en dan een traject met hindernissen...en dan bleek dat de friezen hun kruit verschoten hadden en in de hndernissen niet meer in staat waren tot schakelen en snelheid opbouwen in de wenndingen en ook nog het traject in zijn gheel binnen de tijd af te leggen (ik generaliseer even voor eht gemak). Van hieruit wilde men meer hardheid toevoegen met arabisch bloed. Hardheid in de zin van duurzaamheid.
Wij rijden zelf ook marathons met Friezen. En een kennis van me doet het emt New Foresters. Ik train beide onder het zadel naast de training die ze in het tuig krijgen. Ik rij ook dressuur met de friezen (al jaren....twintig jaar geleden reed ik ook al dressuur met friezen en met WPN-ers...dus ik heb echt ruime ervaring).
Dat wij met de fries zijn gaan mennen is een samenloop van omstandigheden. Wij kregen een paard aangeboden om mee aan de slag te gaan en dat was toevallig een fries. de eigenaar had gezondheidsproblemen en wilde het later oppakken als hij weer beter was. In de tussentijd gingen wij er mee aan de slag, naast onze KWPN-ers. Ik had nog geen ervaring met een fries in de mensport en onze eerste marathon met een fries was voor ons dan ook zeer leerzaam.
Nu bereiden wij ze heel gedegen voor. Al in de winter begin ik met duurtraining en intervaltraining. En dat werpt zijn vruchten af: we hebben best vaak gewonnen (omdat we in de dressuurproef al een enorme voorsprong opbouwen en de marathon goed uitrijden). En soms treffen we andere rassen aan die de pijp uit hebben en die van ons is nog zo fris als een hoentje. Maar hier moet ik wel veel meer voor doen dan bij de new Foresters....die train ik met dezelfde dingen...maar die heb ik in no time na de winterstop op peil voor de marathon...de fries dus niet...die heeft dus in zijn training geen winterstop. Twee jaar geleden hadden we dat noodgedwongen vanwege een blessure wel...en in eht begin vaqn het zomerseizoen liepen we daardoor achter de feiten aan...aan het eind van eht zomerseizoen was het weer op goed niveau...
Dus als je de keuze maakt voor zo'n ras...dan moet je je beleid daar op toespitsen. En dat doen wij dus ook!
horseyfries schreef:Chivance: de A5/6?? (kan het niet lezen) winnen is niet zo moeilijk met een paard wat twee jaar geleden al Z dressuur was (en dus een hogere klasse liep dan nu). Als ik mijn Z paard met een andere ruiter in de L laat starten zal hij ook vast wel winnen.....
Saskia Meinema wint in de Lichte Tour met de échte Fries Remon van 't Wallestein, dat is pas een sportprestatie!
Chivance schreef:@ horseyfries
Ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat wij, anders lijkt het misschien alsof ik tegen de Friezen ben, thuis Friezen hebben en Arabo-Friezen.
Dat Yk over twee jaar terug al Z-dressuur heeft gelopen, weet ik, ik ben trouwens lid van de Arabo-Friezenvereniging en krijg ook 'het showpaard'. Maar dat was enkel om training om naar de hengstenkeuring te gaan, verder is Yk altijd in de mensport ingezet geweest tot voor kort. Dus echt competitiegericht kun je dat niet noemen hé.
Hieronder de tekst:
Winter 2002-2003: Dressuur onder het zadel
Meteen na terugkomst van Jerez (in Spanje) moest Yk Dark Danilo intensief getraind worden voor dressuur onder zadel om zijn proef als dekhengst af te leggen.
Wat normaal slechts mogelijk zou zijn na een vol jaar intensieve training, lukte in slechts 2 ½ maanden tijd:
Yk D.Danillo presteerde het vlak na zo'n zwaar menseizoen en na korte training onder zadel zelfs winstpunten in Z-Dressuur te behalen!!
Ook hier laat deze eerste Arabo-Friese dekhengst zien een echt Sportpaard te zijn in een andere discipline op HOOG NIVEAU: dressuur onder zadel.
Wat nu precies overeenkomt in dressuurklassen in België en Nederland ga ik mij niet over uitspreken, maar zoals ik het hier gekopieerd heb, zo staat het op de website www.galop.be en ik weet niet of ze daar zomaar fouten maken.
Chivance schreef:Tussen een dertigtal beste Warmbloedpaarden won Sylvia in de klasse A6, met Yk Dark Danilo deze 'Wintercup.'
--------------------------------------------------------------------------------
Deze overwinning is uitzonderlijk omdat ze als enige met een hengst en enige NIET-Warmbloedpaard deel nam in zijn klasse[...]
horseyfries schreef:Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??
Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!
Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal....
karlijnd schreef:het is niet zo dat friezen niet hoog kunnen komen in de dressuur, maar ze hebben wel een andere bouw als bijvoorbeeld kwpners, waardoor bijvoorbeel changementen en keertwendingen moeilijker zijn voor hun om te lopen dan voor een "gewoon"paard.
mellamoshan schreef:ik persoonlijk zie liever een fries de ring binnen komen dan een kwpn er. ze hebben een geweldige uitstraling dat maakt de minpunten zoals de hier bovengenoemde changementen ed weer goed vind ik hoor! elk paard heef minpunten. ook friezen, maar ik ben toch wel van mening dat ze geschikt zijn voor dressuur. menig fries heeft dat al bewezen, kijk maar bijv naar tietse!
Chivance schreef:(A6 = M2/Z1 in Nederland).
Sfieke schreef:Discussies kan je enkel voeren met mensen die open staan voor ideeen van anderen... niet als ze oogkleppen op hebben. Ik weet zeker dat er mensen op dit topic zitten die wel open staan en die het objectief kunnen bekijken.
Dan pas wordt het interessant om over te praten![]()
@Horseyfries: erg jammer dat je doet alsof je niet open staat door deze opmerking te plaatsen. Een gemiste kans zou ik zeggen!
BTW mijn opmerking (van die lange tenen) heb ik niet voor mijzelf geplaatst, maar puur om daarmee aan te tonen hoeveel mensen de Friezen nog lang niet mooier vinden dan de KWPN-ers. En dat ze ze al helemaal niet liever in de dressuurring zien. Ik persoonlijk wil er nu onderhand wel eens serieuzer naar kijken. Hier op mijn stage adres hebben ze enkele goede paarden staan. Onder andere van de Iduna's. Dan wordt het wel interessant vind ik