mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:51

Mijn fries is een kruising tussen het ''oude'' model en het ''nieuwe'' model zeg maar
ik rijd er zowel mee onder het zadel mee als met de kar.. wedstrijden..
gaat beiden prima.. heb in een half jaar onder het zadel 1 winstpunt maar verder wel gewoon punte in de 150.. valt niet tegen dus..
en met de kar zit ik vaker in de prijzen met dressuur dan met de andere onderdelen!..

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:56

polly2 schreef:
horseyfries schreef:
Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??

Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!
Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal....

De Arabofriezen zijn gefokt voor het werk in het span. En daar bewijzen zich al heel aardig op dit moment.
Dat er mensen ook op gaan rijden...prima...waarom niet...maar het idee voor de arabofries is vanuit de mensport ontstaan.
Ik heb nooit gezegd dat een Fries niet snel is van oorsprong. Er werden harddraverijen gedaan...maar...dat is kort en explosief...en dat was nou net het minpunt van de friezen die in de marathon gebruikt worden.
In de marathon heb je dressuur, vaardigheid en aansluitend een draftrjaject, daarna staptraject en dan een traject met hindernissen...en dan bleek dat de friezen hun kruit verschoten hadden en in de hndernissen niet meer in staat waren tot schakelen en snelheid opbouwen in de wenndingen en ook nog het traject in zijn gheel binnen de tijd af te leggen (ik generaliseer even voor eht gemak). Van hieruit wilde men meer hardheid toevoegen met arabisch bloed. Hardheid in de zin van duurzaamheid.
Wij rijden zelf ook marathons met Friezen. En een kennis van me doet het emt New Foresters. Ik train beide onder het zadel naast de training die ze in het tuig krijgen. Ik rij ook dressuur met de friezen (al jaren....twintig jaar geleden reed ik ook al dressuur met friezen en met WPN-ers...dus ik heb echt ruime ervaring).
Dat wij met de fries zijn gaan mennen is een samenloop van omstandigheden. Wij kregen een paard aangeboden om mee aan de slag te gaan en dat was toevallig een fries. de eigenaar had gezondheidsproblemen en wilde het later oppakken als hij weer beter was. In de tussentijd gingen wij er mee aan de slag, naast onze KWPN-ers. Ik had nog geen ervaring met een fries in de mensport en onze eerste marathon met een fries was voor ons dan ook zeer leerzaam.
Nu bereiden wij ze heel gedegen voor. Al in de winter begin ik met duurtraining en intervaltraining. En dat werpt zijn vruchten af: we hebben best vaak gewonnen (omdat we in de dressuurproef al een enorme voorsprong opbouwen en de marathon goed uitrijden). En soms treffen we andere rassen aan die de pijp uit hebben en die van ons is nog zo fris als een hoentje. Maar hier moet ik wel veel meer voor doen dan bij de new Foresters....die train ik met dezelfde dingen...maar die heb ik in no time na de winterstop op peil voor de marathon...de fries dus niet...die heeft dus in zijn training geen winterstop. Twee jaar geleden hadden we dat noodgedwongen vanwege een blessure wel...en in eht begin vaqn het zomerseizoen liepen we daardoor achter de feiten aan...aan het eind van eht zomerseizoen was het weer op goed niveau...
Dus als je de keuze maakt voor zo'n ras...dan moet je je beleid daar op toespitsen. En dat doen wij dus ook!

Ik ben het met je eens dat je voor een ras met al zijn voor en nadelen kiest en daar dan het beste trainingsprogramma voor uitstippelt.
Er zijn voorbeelden van Friezen genoeg die dit uithoudingsvermogen wel hebben, zoals de Friezen van Leo Kraaijenbrink, Jacob Jan Kramer (voormalig A kader tweespannen, de zwaarste categorie in de mensport qua uithoudingsvermogen!), en Nederlands Kampioenen Ito Werkman en Udo de Haan.
Ook zijn er een heleboel Friezen die momenteel in de dressuursport worden ingezet die waarschijnlijk minstens zo goed tot hun recht zouden komen in de mensport.
Zelf kreeg ik vorig jaar op een demonstratie te horen van één van de topmenjuryleden dat hij dacht dat mijn paard niet zou misstaan in de wereldtop mensport. Hij had toen door omstandigheden al meer dan drie uur onder het zadel gelopen en was nog onvermoeibaar. Ik heb hem nooit speciaal getraind op uithoudingsvermogen, dit heeft hij van nature net als zijn andere familieleden. Zoeken naar dat soort bloedlijnen als je niet leuk wedstrijdjes wilt rijden maar écht voor de topsport wilt gaan is natuurlijk superbelangrijk! Ook iemand die met warmbloeden gaat rijden zoekt niet een paar knollen bij de plaatselijke manege uit, maar zoekt paarden met uitstraling, supergangen, karakter en uithoudingsvermogen.
Deden ze dat bij de Friezen ook maar eens! Dan zoek je misschien wat langer omdat het aanbod minder groot is, maar de resultaten zullen er naar zijn.

Chivance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:38

horseyfries schreef:
Chivance: de A5/6?? (kan het niet lezen) winnen is niet zo moeilijk met een paard wat twee jaar geleden al Z dressuur was (en dus een hogere klasse liep dan nu). Als ik mijn Z paard met een andere ruiter in de L laat starten zal hij ook vast wel winnen.....

Saskia Meinema wint in de Lichte Tour met de échte Fries Remon van 't Wallestein, dat is pas een sportprestatie!

Nou dan moet je toch maar even moeite doen om het allemaal uit te pluizen hoor. Als je weet dat men de achterhand heel anders gebruikt in de mensport dan in de dressuur zal de amazone van Yk je uitspraak niet in dank afnemen.

Chivance

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:45

De gezamenlijke Kempische Rijverenigingen organiseerden een Winter Dressuur Cup welke op 12 maart beëindigd werd met een Kampioenschap in het Belgische Vliermaalroot.
Tussen een dertigtal beste Warmbloedpaarden won Sylvia in de klasse A6, met Yk Dark Danilo deze 'Wintercup.'. (A6 = M2/Z1 in Nederland).

--------------------------------------------------------------------------------
Deze overwinning is uitzonderlijk omdat ze als enige met een hengst en enige NIET-Warmbloedpaard deel nam in zijn klasse, maar ook omdat Danilo voordien jarenlang het leiderspaard was in Team Schrijvers-Aerts, die met Arabo-Friezen 8x Belgisch kampioen werd in de Belgische Vierspancompetitie.
Yk Dark Danilo heeft vele marathons, WK's en WEG's in de internationale mencompetitie gelopen en altijd zo hard gewerkt in de sport, dat eigenaar Cor Driessen eigenlijk de hengst alleen maar fit wilde houden door hem onder het zadel wat te laten doorwerken.

Sylvia kreeg echter zoveel plezier aan dit vroegere menpaard, dat ze er ook eens mee wilde starten in wedstrijden onder zadel.
Op de foto de amazone en Yk Dark Danilo tijdens een zomerwedstrijd vorig jaar. Toen werden ze reserve-kampioen van de Kempische zomercyclus met slechts 0,5 punt verschil.

Yk Dark Danilo is de grondlegger van de Arabo-Friezen fokkerij en werd vorig jaar teruggetrokken uit de mensport om de fokkerij te dienen via Hengstenstation Schreven te Weert.
Hij is reeds vaderdier van 4 zonen in deze nieuwe fokrichting, die over heel Europa goed begint aan te slaan. Ook in de USA en Canada willen ze dit jaar nog beginnen met deze Barokke sportpaarden fokkerij middels diepvriesperma van Dark Laes, een halfbroer van Danilo.

Meer lezen over de fokvere

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:55

Misschien moet je zelf iets meer moeite doen dan alleen de krantenartikels die de arabofriezenvereniging zelf opstuurt te geloven, dan had je geweten dat diezelfde Yk Dark Danilo twee jaar geleden Z1 dressuur was in Nederland........
Dat stond toen in de Paardenkrant!

A6 is niet M2/Z1 in Nederland, als je in België A6 bent gestart mag je in Nederland beginnen in de L2 of M1. Kristien Beheydt reed met haar merrie in België L (dus hoger dan A6) en moest in Nederland in de M2 beginnen.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:02

@ horseyfries

Ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat wij, anders lijkt het misschien alsof ik tegen de Friezen ben, thuis Friezen hebben en Arabo-Friezen.
Dat Yk over twee jaar terug al Z-dressuur heeft gelopen, weet ik, ik ben trouwens lid van de Arabo-Friezenvereniging en krijg ook 'het showpaard'. Maar dat was enkel om training om naar de hengstenkeuring te gaan, verder is Yk altijd in de mensport ingezet geweest tot voor kort. Dus echt competitiegericht kun je dat niet noemen hé.
Hieronder de tekst:

Winter 2002-2003: Dressuur onder het zadel
Meteen na terugkomst van Jerez (in Spanje) moest Yk Dark Danilo intensief getraind worden voor dressuur onder zadel om zijn proef als dekhengst af te leggen.
Wat normaal slechts mogelijk zou zijn na een vol jaar intensieve training, lukte in slechts 2 ½ maanden tijd:
Yk D.Danillo presteerde het vlak na zo'n zwaar menseizoen en na korte training onder zadel zelfs winstpunten in Z-Dressuur te behalen!!
Ook hier laat deze eerste Arabo-Friese dekhengst zien een echt Sportpaard te zijn in een andere discipline op HOOG NIVEAU: dressuur onder zadel.

Wat nu precies overeenkomt in dressuurklassen in België en Nederland ga ik mij niet over uitspreken, maar zoals ik het hier gekopieerd heb, zo staat het op de website www.galop.be en ik weet niet of ze daar zomaar fouten maken.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:33

@horseyfries:

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:38

Chivance schreef:
@ horseyfries

Ten eerste wil ik duidelijk zeggen dat wij, anders lijkt het misschien alsof ik tegen de Friezen ben, thuis Friezen hebben en Arabo-Friezen.
Dat Yk over twee jaar terug al Z-dressuur heeft gelopen, weet ik, ik ben trouwens lid van de Arabo-Friezenvereniging en krijg ook 'het showpaard'. Maar dat was enkel om training om naar de hengstenkeuring te gaan, verder is Yk altijd in de mensport ingezet geweest tot voor kort. Dus echt competitiegericht kun je dat niet noemen hé.
Hieronder de tekst:

Winter 2002-2003: Dressuur onder het zadel
Meteen na terugkomst van Jerez (in Spanje) moest Yk Dark Danilo intensief getraind worden voor dressuur onder zadel om zijn proef als dekhengst af te leggen.
Wat normaal slechts mogelijk zou zijn na een vol jaar intensieve training, lukte in slechts 2 ½ maanden tijd:
Yk D.Danillo presteerde het vlak na zo'n zwaar menseizoen en na korte training onder zadel zelfs winstpunten in Z-Dressuur te behalen!!
Ook hier laat deze eerste Arabo-Friese dekhengst zien een echt Sportpaard te zijn in een andere discipline op HOOG NIVEAU: dressuur onder zadel.

Wat nu precies overeenkomt in dressuurklassen in België en Nederland ga ik mij niet over uitspreken, maar zoals ik het hier gekopieerd heb, zo staat het op de website www.galop.be en ik weet niet of ze daar zomaar fouten maken.

Hoe kun je "niet competitiegericht" Z wedstrijden rijden? Moet je mij eens uitleggen!
Waar denk je dat die informatie op galop.be vandaan komt? Hetzelfde stukje stond ook in het Landbouwleven, de Paardenkrant enz.enz.
Het gaat mij er om dat de "sportprestaties" van de Arabofriezen wel erg geflatteerd worden weergegeven op deze manier. Dat kan ook jij niet ontkennen, als je het eerst genoemde artikel leest dan geven ze je de indruk dat het paard nog nooit dressuur gelopen had, terwijl hij al Z geweest was (zelfs drie jaar geleden zie ik nu!).

In de A proeven in België wordt nog geen verzameling gevraagd, dat komt pas in de L. In de A proeven worden ook geen zijgangen gevraagd dus kun je eigenlijk al niet spreken van vergelijkbaar met de M in Nederland, omdat daarin al verzameling, schouderbinnenwaarts en in de M2 travers wordt gevraagd. Dus is de simpele uitkomst dat het te vergelijken is met L niveau in Nederland.

@ Starbreeze: keep on smiling!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:56

Chivance schreef:
Tussen een dertigtal beste Warmbloedpaarden won Sylvia in de klasse A6, met Yk Dark Danilo deze 'Wintercup.'
--------------------------------------------------------------------------------
Deze overwinning is uitzonderlijk omdat ze als enige met een hengst en enige NIET-Warmbloedpaard deel nam in zijn klasse[...]

Nou zou ik persoonlijk überhaupt vraagtekens zetten bij dit stukje als bron, want dat mensen Friezen voor koudbloeden aanzien a là, maar zeggen dat Yk Dark Danilo als zijnde Arabofries géén warmbloedpaard is ?

Natuurlijk bedoelen ze met Warmbloedpaard 'de bruinen' - ik vond het alleen zo'n grappige 'woordspeling'

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:14

Ik heb zelf ook een fries en die kan echt wel heel behoorlijk dressuur lopen hoor! Ga in april voor het eerst met hem starten en ik denk dat hij echt wel de potentie heeft om hoog te komen.

Voor geintereseerden kijk even op www.tietse.nl is een leuke site over een super fries

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:55

Ow jeetje de Arabo Friezen zijn er ook weer bij betrokken zie ik!

horseyfries schreef:
Het ging niet snel? Als je weet dat er Friese harddravers geweest zijn? En dat ze gebruikt zijn voor export naar Engeland om de dravers aldaar te verbeteren??

Van de arabofriezen die ik tot nog toe heb gezien kreeg ik over het algemeen niet de indruk dat ze "harder en vlugger" waren zoals jij zegt..... De amazones moesten er nogal aan werken!

Een doel is leuk maar of je er ook in slaagt om dat doel te halen is natuurlijk een heel ander verhaal...
.

Daarom doen mensen het ook in kleine stapjes Dit is stap 1 en straks komt stap 2. Geduld is ook bij de Arabo Friezen een schone zaak!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:30

Ze zijn van oorsprong rijpaarden en GEEN!!!!!!!!! boerenknollen. Ze werden tijdens een grote economische crisis gebruikt door de boeren op het land en ook gekruist met trekpaarden. Tegenwoordig zijn ze weer in hun oorspronkelijke staat terug gefokt: rijpaard dus. Ik denk dat de friezen die het nu zo goed doen in de dressuur bewijs genoeg zijn dat ze het fisiek wel kunnen

pearl_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:20

ik rij zelf ook dressuur met een 5 jarige fries, en dit weekend mijn eerste winstpunt gehaald. ( derde wedstrijd van ons samen) Ik denk zeker wel dat friezen in de dressuur ver kunnen komen, maar toch zullen ze bepaalde oefeningen niet zo goed kunnen uitvoeren als een KWPN-er. Maar daar in tegen heeft elk paard wel een bepaalde oefeningen die ze moeilijk vinden..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:02

Ik denk dat veel Friezen geknipt zijn voor de dressuur. Het zijn mooie barokkepaarden, barokkepaarden hebben vaak veel front en een sterke natuurlijke stuwing vanuit de achterhand, wat hun bouw vaak erg geschikt maakt voor de dressuur. Net als Andalusiers en Lusitano's enzo. Maar dan moet ik wel zeggen dat ik wel graag een ouderwetse Fries zie, meestal zijn de ranke Friezen erg doorgefokt, en het steeds meer veredelen van het ras gaat vaak ten koste van de kwaliteit van het gangenwerk van de Fries. En ik zie het ook liever een kleinere voller Fries met veel front, dan een ranke Fries met lange benen, die er misschien wel atletischer uit ziet, maar wat qua kwaliteiten toch tegen valt.
Ik wil hierbij trouwens geen mensen beledigen die een ranke Fries hebben, en het geld vast en zeker ook niet voor alle ranke Friezen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:05

Nog even toevoeging: Ik weet dat Friezen heel vroeger (voordat de boeren ze nodig hadden voor het werk op/rond de boerderij) ook rank waren. Maar toen zat er een stuk meer kwaliteit in dan menig ranke Fries van tegenwoordig. En toen haalde de meeste ook geen stokmaten van 1.70 of hoger.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:27

het is niet zo dat friezen niet hoog kunnen komen in de dressuur, maar ze hebben wel een andere bouw als bijvoorbeeld kwpners, waardoor bijvoorbeel changementen en keertwendingen moeilijker zijn voor hun om te lopen dan voor een "gewoon"paard.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:37

Ik heb een tijd in een friezencarrousel gereden, van de 16 (+2invallers) waren er maar een paar die een beetje normaal konden galopperen, dat is toch een belangrijk punt in de hogere dressuur. Ligt natuurlijk wel aan de ruiters maar bij veel friezen is de galop echt wel een zwak punt.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:22

karlijnd schreef:
het is niet zo dat friezen niet hoog kunnen komen in de dressuur, maar ze hebben wel een andere bouw als bijvoorbeeld kwpners, waardoor bijvoorbeel changementen en keertwendingen moeilijker zijn voor hun om te lopen dan voor een "gewoon"paard.

Ze hebben een grotere aanleg voor de verzameling

Dat dan weer wel

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:15

ik persoonlijk zie liever een fries de ring binnen komen dan een kwpn er. ze hebben een geweldige uitstraling dat maakt de minpunten zoals de hier bovengenoemde changementen ed weer goed vind ik hoor! elk paard heef minpunten. ook friezen, maar ik ben toch wel van mening dat ze geschikt zijn voor dressuur. menig fries heeft dat al bewezen, kijk maar bijv naar tietse!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:14

mellamoshan schreef:
ik persoonlijk zie liever een fries de ring binnen komen dan een kwpn er. ze hebben een geweldige uitstraling dat maakt de minpunten zoals de hier bovengenoemde changementen ed weer goed vind ik hoor! elk paard heef minpunten. ook friezen, maar ik ben toch wel van mening dat ze geschikt zijn voor dressuur. menig fries heeft dat al bewezen, kijk maar bijv naar tietse!

Ho ho rustig aan he! Ik denk dat je nu op heel wat lange tenen staat te dansen

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:32

Waarom?? Ze zegt de waarheid: elk paard heeft pluspunten en minpunten, alleen een Fries is mooier....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:58

Discussies kan je enkel voeren met mensen die open staan voor ideeen van anderen... niet als ze oogkleppen op hebben. Ik weet zeker dat er mensen op dit topic zitten die wel open staan en die het objectief kunnen bekijken.

Dan pas wordt het interessant om over te praten

@Horseyfries: erg jammer dat je doet alsof je niet open staat door deze opmerking te plaatsen. Een gemiste kans zou ik zeggen!

BTW mijn opmerking (van die lange tenen ) heb ik niet voor mijzelf geplaatst, maar puur om daarmee aan te tonen hoeveel mensen de Friezen nog lang niet mooier vinden dan de KWPN-ers. En dat ze ze al helemaal niet liever in de dressuurring zien. Ik persoonlijk wil er nu onderhand wel eens serieuzer naar kijken. Hier op mijn stage adres hebben ze enkele goede paarden staan. Onder andere van de Iduna's. Dan wordt het wel interessant vind ik

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:10

Chivance schreef:
(A6 = M2/Z1 in Nederland).

Spuit elf reageert even zeer laat en zeer offtopic maar A6 is ongeveer L-niveau in Nederland, daarbij meegenomen dat het dressuurniveau in Belgie flink wat lager ligt dan in Nederland... Ik wil je natuurlijk niet beledigen maar A6 stelt echt geen *** voor. Het M2/4-niveau in Belgie is ongeveer de Z qua manier van lopen van het paard. En ja, ik heb zowel in Nederland als in Belgie gereden dus ik kan het vergelijken

Ik begrijp ook wel waarom jij het Z1 erbij betrekt: vanwege de eenvoudige galopwissel in de A6. In het Z1 is het de bedoeling dat die gereden wordt op een manier zodat het paard voortdurend op de achterhand blijft. In het A6 is het vooral sleur-paard op voorhand getrokken-andere galop. Het paard heeft op dat niveau gewoon nog niet genoeg kracht en verzameling om op de achterhand te blijven.

Einde offtopic stukje. Sorry voor het late reageren, ik zit niet vaak op RP.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:14

Sfieke schreef:
Discussies kan je enkel voeren met mensen die open staan voor ideeen van anderen... niet als ze oogkleppen op hebben. Ik weet zeker dat er mensen op dit topic zitten die wel open staan en die het objectief kunnen bekijken.

Dan pas wordt het interessant om over te praten

@Horseyfries: erg jammer dat je doet alsof je niet open staat door deze opmerking te plaatsen. Een gemiste kans zou ik zeggen!

BTW mijn opmerking (van die lange tenen ) heb ik niet voor mijzelf geplaatst, maar puur om daarmee aan te tonen hoeveel mensen de Friezen nog lang niet mooier vinden dan de KWPN-ers. En dat ze ze al helemaal niet liever in de dressuurring zien. Ik persoonlijk wil er nu onderhand wel eens serieuzer naar kijken. Hier op mijn stage adres hebben ze enkele goede paarden staan. Onder andere van de Iduna's. Dan wordt het wel interessant vind ik

Waarvoor moeten mensen precies open staan? Ik vind dat ik met mijn fries uitstekend kan meekomen in de dressuur, met een KWPNer kan ik dat ook. Persoonlijk heb ik geen GP ambities, maar maakt dat uit dan? Ik zou Z2 al heel wat vinden en ik weet zeker dat we daarin ook succesvol zullen zijn. Ook niet iedere KWPN-er is daarvoor geschikt. Ieder paard heeft sterke en minder sterke punten en daaraan kun je werken. Zo zie ik bv veel KWPN-ers die nauwelijks sprong hebben in galop, die kunnen nog een voorbeeld nemen aan de galop van mijn fries terwijl er vaak gesteld wordt dat friezen uberhaubt niet of nauwelijks kunnen galopperen. Paard van een kennis van me komt het M2 niet uit, paard kan niet strekken en buigen en loopt ponyachtig.. een KWPN-er nota bene! Je moet het gewoon per paard bekijken. Ik zie ook wel eens friezen lopen die zo slap zijn als een tod, met de achterbenen ergens in het zuiden en de voorbenen in het noorden, dat vind ik ook vreselijk. Maar dat ligt dan meer aan de ruiter dan aan het paard, je kan overal aan werken. Op de een of andere manier worden alle friezen altijd over één kam geschoren enmoeten ze allemaal op GP niveau kunnen presteren.. dat is toch ook geen eerlijke bewering? Voor KWPN-ers gaat dat ook niet op. Met een fries die meer als een tuigpaard loopt zou ik bv ook niet zo snel gaan dressuren.. maar een fries met dressuurgangen, uitstraling én aanleg? Wat is dan het probleem precies?

Over het beeld wat mijn fries in de ring geeft, krijg ik alleen maar complimenten, van de jury, omstanders en deelnemers. Tja over smaak valt niet te twisten maar men kan mijn paard toch gewoon beoordelen op het gevraagde? Als een jury dat niet kan dan heb heeft die bijscholing nodig, of een bril! Maar dat van jury's die een fries niet in de ring willen zien, die ken ik zelf alleen van horen zeggen, want ik ben die zelf nog nooit tegen gekomen.

Ik geniet iedere seconde van mijn mooie paard en dat zal ik voorlopig nog wel blijven doen! kwpn heb ik ook gereden en ja dat ging ook erg makkelijk maar mijn fries blijft toch net even specialer voor mij!! en wat de rest daarvan vind, daar heb ik eerlijk gezegd geen boodschap aan.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:39

Wat rijd je zelf met je KWPN er Sfieke??

Ben wel benieuwd waar ik nu eigenlijk niet voor opensta??
Jij bent degene die "hoho nu sta je op lange tenen te dansen" roept???
Zo valt er inderdaad geen discussie te voeren, als iemand gelijk "hoho" roept.....