Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:06

mijn ouders wilde er ook eenkopen maar toen was ik een ukkie van net 7 of 8 geloof en het paard was wel heel groot vonden ze toch het rijde ging op zich wel maar ze hebben het niet gedaan nu heb ik 3 schatten van inkers

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:28

[
Ik kom je volgend jaar ook nog wel tegen op de wedstrijden dan, want ik ga met hesta ook vaak naar het 'Grunninger' land.
@Ik denk dat ik met wedstrijdrijden vaak in de kop van Drenthe zal zitten. Ik heb de Eswalmanege schuin tegen over me. Norg/Roden/Beilen/Eext/Zuidlaren/Tolbert/exloo is allemaal lekker dicht bij.
Maar ik zal ook wel uitstapjes naar het Grunninger land maken. Ik denk dat wel elkaar wel tegen komen.

18 juli gaat hij ook naar de keuring.
Kom je ook je titel verdedigen?

doei,[/quote]

Ik struin ook al die concoursen af. Zo niet met Hesta dan wel met een ander paard... Wij wonen zelf in de buurt van Beilen.

Ik weet nog niet helemaal of ik weer naar de keuring ga dit jaar... Ik kom zeker kijken, maar nationaal kampioen wordt je over het algemeen niet twee jaar achter elkaar. Knipoog

Maar ja, aan de andere kant komen er meestal niet zo heel veel paarden naar de keuringen... En ze staat er wel super voor op het moment. Ik vind haar zelf nog weer mooier en gespierder dan vorig jaar... dilemma, dilemma!
Misschien dat ik wel nog die gebruiksproef ga doen. (als ze die uitschrijven tenminste)
Het jaar daarop hoop ik met een veulen naar de keuring te komen. En dan wordt Hesta uiteraard ook wel gekeurd.

Wellicht nog een korte demonstratie in Tolbert??? (doe je ook mee? Haha! )
Dan mag Oscar wel achter Hesta aan. Dan heeft hij vast geen oog meer voor de rest van de omgeving?? Clown

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:57

hananya schreef:
Wellicht nog een korte demonstratie in Tolbert??? (doe je ook mee? Haha! )
Dan mag Oscar wel achter Hesta aan. Dan heeft hij vast geen oog meer voor de rest van de omgeving?? Clown

Dat lijkt me een strak plan!!

Ik stuur je wel een privemail.

Doei,

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:06

Was even vergeten dat ik een nieuw emailadres heb... Blond

Ik heb het net veranderd, dus mocht je je mailtje terugkrijgen, dan moet je het nog maar een keer proberen...
Groetjes

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:24

Leuk een topic over mijn favo platpootjes ras.Ik zag mijn naam ookal een paar keer staan.
Ik heb een kudde platpootjes (gronigers)Maar heb ze vorig jaar allemaal over laten schrijven naar het IHW stamboek www.ihwstudbook.com

Op dit moment de hengst Orbaldo II staan en de hengst ElDorade.merrie's Hinke,Libel,Waldfee en Awa en veulentjes Oleander en Indra.

Ben van het GRp naar het IHW gegaan omdat het GRP naar mijn mening teveel rijtypisch gaat fokken.
Hoewel mijn voorkeur gaat naar het ouderwetse type rijd ik toch fanatiek wedstrijden met mijn eerste groninger Lodewijk (v. Loek) heb ik Z1 gestart en met Orbaldo II (v. Onno) ben ik nu M1 startgerechtigd

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:16

Hallo,lodewijk en orbaldo 2 zijn toch een voorbeeld voor het groninger type,een sterruin en een goedgekeurde hengst.Ik heb van allebei familie en vind ze zelf voorbeeldige paarden.
Wij willen op 18 juli a.s in tolbert een kleindochter van Loek voorbrengen op de regionale keuring,ze is al ster maar misschien zit er nog meer in.Op die datum zijn er ook drentse kampioenschappen dressuur dus we moeten kiezen.
de amazone doet nog een keus.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:45

Oeps!! De drentse kampioenschappen... Die was ik even vergeten. Daar moet ik ook naartoe. Maar weet je zeker dat die al op 18 juli zijn? Meestal zijn die pas later. Vorig jaar viel het samen met de nationale keuring. Ik heb toen moeten kiezen...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:00

Ik kan overal net tussen door weet niet of ik me kan selecteren voor de regiokampioenschappen gelderland/flevoland maar dat is een week later dan de IHW keuring.

expiriment Orbaldo doet het echt hardstikke super gaat steeds meer op Onno Lijken Tong uitsteken

Afbeelding

Afbeelding

Orbaldo gisteravond

Afbeelding
Libel is nu drachtig van Balod 15 maart hoop ik op een mooi veulen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:07

Volgens mij, vind expiriment deze topic helemaal niet vervelend Haha! .
Met al die mooie foto's van Onno's nakomelingen.

Zeg nimber, hoe groot is Orbaldo II eigenlijk?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:29

Hee Allemaal!

Ik ben net voor het eerst met Hesta op concour geweest. De eerste paar keer nog even in de L dressuur. Het ging heel goed. Ik had al veel bekijks.( dat Hesta met haar staart op de rug het losrij terrein opkwam hielp ook wel een beetje... Haha! ) Allemaal mensen die naar me toekwamen met de vraag of dit nu een échte groninger was.

Jááá!! mocht ik toen zeggen... ( vol trots Bloos )
Vlak voordat ik de eerste proef in moest viel er iemand van zijn paard. dat paard alle kanten op en door de ringen heen. Veel paarden moesten daar natuurlijk achteraan, maar Hesta stond dat paard maar een beetje na te kijken van: Doe jij effe maf? Verward ( zoals een echte groninger laat Hesta zich op zulke momenten de kop niet op hol brengen.. Een wegvliegend vogeltje echter....) Knipoog

Maar goed ik dus de eerste proef in. Ze was een beetje heet. Ik moest alle zeilen bijzetten om haar binnen de bak te houden in de galop.

De tweede jury liep wat achter dus ik had mooi tijd om Hesta weer tot bedaren te brengen. Diegene voor mij is klaar en de jury komt uit de auto zetten. Hij wil de chip even controleren voor ik de proef inga. ( Met mijn Jazz zou ik nu peultjes zweten, maar Hesta staat rustig om zich heen te kijken en geeft het jurylid in het proces nog een lekkere slijmkus mee op de mouw van zijn cobertje. Bloos

De tweede proef ging een stuk ontspannender. Nog niet geheel naar mijn zin, maar een stuk beter dan de eerste...

Ga ik later de punten halen: Ben ik gedeelde EERSTE in de tweede proef. In de eerste proef had ik nog net geen winstpunt, maar gezien de grove fouten die daarin zaten had ik dat ook niet verwacht...

En daarna nog een hoop leuke reacties van mensen di ehet gezien hadden!! Was echt heel erg gaaf. *LOL*

Groetjes!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:49

wat is hesta haar afstammeling en hoe heet haar moeder (en hoe oud is ze) volgens mij heeft ze bij ons op stal gestaan maar weet niet zeker

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:40

Hesta is een Eendracht x Floryan. Haar moeder heet Henda. Ze wordt dit jaar 7... Ze is, geloof ik, ook een tijdje van Henk de Boer geweest. Ken je haar daarvan? Ze is gefokt in Woudenberg.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:59

ik jken haar heb haar geboorte zelfs op videoband liggen
heb geloof ik geen fotos maar iemand die ik ken wel heb ook ng wel op der moeder gereden

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:47

je reed afgelopen paard en koets toch mee met hesta of niet?

Orbaldo si niet zo groot hoor maar 163 als hij ondertussen niet een klein beetje meer gegroeid is.
Vandaag met een kudde platpootjes gestart. Anouk reed met Olympic (v.Orbaldo) 1 winstpunt in de L2 en karin reed met Luuk (v. Loek) in de M1 helaas geen winstpunt. Ik had met Orbaldo 2 winstpunten in de L2 en had ook nog weer wat prijzengeld gewonnen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:26

testebeest schreef:
ik jken haar heb haar geboorte zelfs op videoband liggen
heb geloof ik geen fotos maar iemand die ik ken wel heb ook ng wel op der moeder gereden

Oh echt!! Dan ben ik zo jaloers!!! Maar ja leusden is niet bij de deur, anders kwam ik een keertje kijken...
Jammer dat je geen foto's hebt.
Hoe was haar moeder trouwens? Weet jij dat?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:02

Nimber schreef:
Orbaldo si niet zo groot hoor maar 163 als hij ondertussen niet een klein beetje meer gegroeid is.

Oz ook niet, hij is nog maar 1.60. Er zullen nog wel een aantal cm bij komen hij is net 5 jaar geworden.

Gisteren hebben we een try-out gedaan voor de endurance in Onstwedde. Hij is er helemaal klaar voor. We zijn 3 uur onderweg geweest en Oz had geen centje pijn. Heerlijk gereden over het Baloerveld. Mijn vriendinnen hebben een onwijze rengalop gemaakt. Oz nog niet, daar is hij nog niet klaar voor. Hij vond het niet bepaald leuk dat de anderen er als een gek vandoor gingen.
Toch bleef hij netjes bij me. Af en toe gaf hij een bok, maar die kun je goed uitzitten op zijn brede rug Haha! .

De komende 4 weken ga ik gewoon lekker doortrainen. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat doen.
Mijn vorig paard was heel geschikt voor de endurance, maar die had ook een flinke dosis arabisch bloed in zich. Oz is toch wel een heel ander paard en ik ben er wel achter dat moet toch wel anders getraind worden. Wat ik wel lekker aan Oz vind is dat hij het werken wel heel erg leuk vind. Hij staat altijd voor me klaar en of ik nu 15 min werk of 3 uur hij laat me niet in de steek.

Hebben jullie Groningers dat ook?

Doei,

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:39

jep dat hebben die van mij ook.Daarom ben ik zo vreselijk gelk op ze. Hinke bv heeft een half jaar stil gestaan vanwege de dracht daar stap je op en rijd je mee weg ondanks dat ze toen ze stil kwam te staan hooguit een keertje of 20 onder het zadel was geweest

Caralie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:46

Die van mij is helaas niet zo voorwaarts. Eten is zijn grote hobby!
Dus sta open voor tips!!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:12

euh een l;ange stok met aan het end een wortel?
ok flauw ander voer dat ie wat actiever word misschien

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:30

Ik heb mijn groninger op Power Plus staan van Havens. Daar zweer ik echt bij. Nu was hij altijd wel al heel heet hoor. Die van mij loopt zich letterlijk helemaal dood voor je, maar ze is er aanzienelijk minder van gaan zweten. Ook is de spierpijn veel minder geworden. Je moet het wel gedoseerd voeren, maar ik vind het superspul...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:06

Orbaldo is liever lui dan moe.Maar hij werd heel bokkerig van ander voer dus ik ben gewoon heel streng geworden.In een hoog tempo lopen en anders met de zweep na 3 dagen had ie door dat ie onder het zadel echt moest lopen en dat ie in de wei mag sjokken

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:52

Oz krijgt in verhouding maar weinig krachtvoer. 1.5 schep basisbrok en s'avonds nog een beetje muesli. Voorlopig krijgt hij niet meer hij is energiek genoeg. Alleen als er een lange trainingsrit op het programma staat dan krijgt hij s'morgens wat meer en na de training ook. Ik ben wel van plan straks wat elektrolyten te gaan voeren zeker voor een lange training. Want hij zweet als een otter. Na de training kun je het sjabrak echt uitwringen en is hij loodzwaar van al het zweet. Laast heb ik eentje een dag in de auto laten liggen.... dan kun je vast wel voorstellen hoe de auto stonk...

doei,

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:07

Wij hebben Onan ( v. Onno) nu 7 weken onder het zadel en loopt in de stap ook liever in zijn eigen rustig tempootje.
Maar krijgt steeds beter in de gaten dat hij idd onder het zadel moet werken.
Verder is hij erg werkwillig.

Wij voeren hem 3 kg basis brok en een 2 scheppen lucerne per dag.
Aangevuld met hooi of gras.

Ik moet wel zeggen sinds hij lucerne krijgt hij veel beter in zijn vacht komt en veel minder zweet.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:01

hey marieke, jij ook op bokt gezellig

hoe gaat t met hesta verder?
ik rijd nu sinds kort op alderic (leonie is ermee gestopt) en niet meer op roos.

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:43

Gisteren is OnnOs vierde dochter geboren bij de tandarts in Zuidhorn.Tot nu toe alleen nog maar merrieveulens.