Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Babootje schreef:Dat maakt voor het uitgroeien niet zo uit hoor. Vaak groeien ruinen ook nog wat meer uit omdat ze niet zoveel energie meer hoeven stoppen in het hengst zijn.
Voor het paard zelf is het fijner: ze kunnen dan lekker in de wei met een maatje of in een groep. Voor jezelf is het ook nog een stuk veiliger, zeker als je nog nooit een hengst hebt gehad zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je hem niet als dekhengst hebt, is er weinig meerwaarde aan het hengst houden.

Chanelle007 schreef:Babootje schreef:Dat maakt voor het uitgroeien niet zo uit hoor. Vaak groeien ruinen ook nog wat meer uit omdat ze niet zoveel energie meer hoeven stoppen in het hengst zijn.
Voor het paard zelf is het fijner: ze kunnen dan lekker in de wei met een maatje of in een groep. Voor jezelf is het ook nog een stuk veiliger, zeker als je nog nooit een hengst hebt gehad zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je hem niet als dekhengst hebt, is er weinig meerwaarde aan het hengst houden.
Ik wil hem ooit als dekhengst gebruiken maar nu nog niet

Ik ben niet tegen het hengst houden van hengsten, maar ik zou het wel per paard bekijken. Als hij er last van heeft en/of je ook niet aan de basisbehoeften zoals sociaal contact zou kunnen voldoen, zou ik hem castreren. Voor dekhengst zou ik helemaal kijken of je dat wel kunt faciliteren, komt veel bij kijken en zo’n kruising is ook niet heel gebruikelijk op keuringen. Daan13 schreef:Heb je wel eens aan grondwerk en of schriktraining gedacht?
Geen wortel geven omdat hij ergens van geschrokken is is wel een beetje Penny denkend. Je kunt dan beter nadenken over hoe je hem kan begeleiden daarin,hoe je hem uit de schrik krijgt en vanuit de rust weer verder gaan.
Mag hij buiten lopen in de wei of staat hij apart in een box?
Kan mij voorstellen dat niet overal zomaar een hengst mag lopen of gestald worden.
_Penotti schreef:Citaat:vooral als je straks eens een wedstrijdje wil starten
Dat is ook een goede opmerking.
Ben je dat van plan TS?
Zo ja, heb je eerder officiële wedstrijden gereden en wat is je klassering daar?
Want anders mag je niet eens zo maar starten met een hengst.

Oakland1990 schreef:Al ben je 12 en heb je een pony hengst... maakt niks uit helaas. Ook mag je dan gewoon op het laagste niveau starten zonder enige ervaring in wedstrijden.
Ik denk dat ze je schorsen als het te gevaarlijk blijkt maar in principe is er geen reglement rond.
anjali schreef:Het is wel een heel mooi paard. Ik snap best dat ts die hengst wil houden voorlopig.Ik ken ts en haar accomodatie niet dus ik weet ook niet of dat daar zou gaan.Maar castreren zonder dat het echt nodig is ,is toch wel jammer.Volgens mij zijn de hengsten van sommige buitenlandse rassen wel gemakkelijker dan die van kwpn-ers.In Spaanstalige landen worden hengsten liever niet gecastreerd want dat vind men niet macho. Wel worden ze apart gestald,niet samen met merries.Meestal worden alleen de hengsten gebruikt om op te rijden en de merries alleen voor de fok.Dit alles is mij verteld in de Dominicaanse Republiek.
xAnthea schreef:Oakland1990 schreef:Al ben je 12 en heb je een pony hengst... maakt niks uit helaas. Ook mag je dan gewoon op het laagste niveau starten zonder enige ervaring in wedstrijden.
Ik denk dat ze je schorsen als het te gevaarlijk blijkt maar in principe is er geen reglement rond.
Ik kan me nochtans herinneren dat ik met een hengst destijds niet mocht starten bij LRV omdat ik geen L1 gestart was. Is dat veranderd dan?