Mijn droompaard gekregen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:31

Erg mooi paard TS!

Als je hem alleen nog even hengst laat ivm uitgroeien denk ik dat dit weinig oplevert. Juist als ze gecastreerd zijn, groeien ruinen vaak nog wat meer door. Als je dat in deze herfst doet heeft dat twee voordelen: in de herfst is een goede tijd omdat er minder vliegen zijn en dus minder kans op infectie. Daarnaast heeft je paard toch even rust nodig om te genezen en dat zou mooi passen in je aanpak om het voorlopig even rustig aan te doen met de opleiding. Iets dat ik overigens heel verstandig van je vindt. Zoals gezegd: hij is nog erg jong dus dat zou goed uitkomen en hij kan dan na een tijdje ook lekker met andere paarden in de wei. Lekker met vriendjes spelen, goed voor zijn ontwikkeling.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 13:40

Babootje schreef:
Dat maakt voor het uitgroeien niet zo uit hoor. Vaak groeien ruinen ook nog wat meer uit omdat ze niet zoveel energie meer hoeven stoppen in het hengst zijn.
Voor het paard zelf is het fijner: ze kunnen dan lekker in de wei met een maatje of in een groep. Voor jezelf is het ook nog een stuk veiliger, zeker als je nog nooit een hengst hebt gehad zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je hem niet als dekhengst hebt, is er weinig meerwaarde aan het hengst houden.

Ik wil hem ooit als dekhengst gebruiken maar nu nog niet

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:49

Ts: heel goed...
Liever nog: belast hem tot zijn 4 niet op zijn rug.
Zoals je overal hebt kunnen lezen, zijn Pre’s laatbloeiers en worden ze normaal gesproken pas met hun 4 jr ingereden...
Suc6 en je kan in dat jaar longeren, dubbele longe, wandelen en fietsen (in bos / straat etc ), grondwerk zodat je er toch 3 x p w iets intensiefs mee doet waar je jullie band mee versterkt, je hem wat vd wereld last zien zodat hij goed verkeersmak ed wordt, je ervoor zorgt dat stap / draf / galop / stuur en ho er al goed opzit.
Dus allemaal voordelen voor over 1 jr..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:13

Leuk paard TS!
Voel je vooral niet aangevallen door de adviezen die je hier ontvangt. Ik had al 20 jaar eigen paarden toen ik mijn eerste eigen paard ging beleren met hulp van een instructrice. Daar had ik dus geen ervaring mee. Inmiddels ben ik weer 20 jaar verder en heb zojuist weer een jong paard onder het zadel. Als ik na ga hoeveel ik de afgelopen 20 jaar nog heb geleerd.... Iets nog moeten leren of ervaring opbouwen, maakt je nog geen beginner. En daar is helemaal niets mis mee. :)

Zoek iemand die je kan helpen. Begin lekker op de grond, werk aan vertrouwen en maak je paardje sterk. Het rijden wordt dan veel makkelijker. Neem de tijd, hij is nog jong. Hoe beter je het aanpakt, hoe meer plezier je van hem zal hebben en houden. Een gezond en vrolijk paard die met plezier aan het werk is, daar moet je het voor willen doen.

Heel veel plezier van hem!

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:17

Ik heb zelf een kruising kwpn x pre gefokt. Ik heb die laten castreren op 1 jaar omdat ik merrie’s had en het hengst zijn in de weg begon te zitten. Die is goed uitgegroeid hoor. Wat het dekhengst worden betreft, heeft hij goede papieren? Anders is het moeite voor niets... ik heb heel het topic doorgelezen, en wat me vooral opvalt, is dat je geen kritiek wil horen. Ik ben al wat ouder, heb al jaren paarden, en wat ik vooral geleerd heb, is dat je met paarden vooral moet weten wat je niet kan.... en dat moet je aan deskundige mensen over laten. Als ik het zo lees, ontbreekt vooral het grondwerk, het leren luisteren naar jou, er staat genoeg op het internet van filmpjes en uitleg om je paard te laten luisteren. Je reactie op zijn “domme” reactie op een paraplu zegt genoeg. Je weet spijtig genoeg te weinig om dit aan te pakken. En uiteindelijk gaat het paard hiervan de dupe worden want die gaat “onhandelbaar” worden. Zeker als je hem hengst gaat laten. Dus probeer vooral zelf te leren hoe je dit moet aanpakken. Lees boeken hierover, zie naar filmpjes. Maar geef vooral het “domme” paard niet de schuld van je eigen onkunde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:49

Chanelle007 schreef:
Babootje schreef:
Dat maakt voor het uitgroeien niet zo uit hoor. Vaak groeien ruinen ook nog wat meer uit omdat ze niet zoveel energie meer hoeven stoppen in het hengst zijn.
Voor het paard zelf is het fijner: ze kunnen dan lekker in de wei met een maatje of in een groep. Voor jezelf is het ook nog een stuk veiliger, zeker als je nog nooit een hengst hebt gehad zit een ongeluk in een klein hoekje. Als je hem niet als dekhengst hebt, is er weinig meerwaarde aan het hengst houden.

Ik wil hem ooit als dekhengst gebruiken maar nu nog niet

:')

Castreer hem nou maar gewoon. Niet te penny doen.
Dat uitgroeien is volgens mij gewoon een fabel.

Hutcherson

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:53

Heeft hij zo'n interessante stamboom dan?
Het is nog geen culinair hoogstandje qua bouw/body etc. Loopt ook niet heel bijzonder op de fotos te zien.
Waarom wil je fokken?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:30

Ik heb denk ik meer dan 100 paarden zadelmak gemaakt en door gereden.
Maar altijd een kundig iemand er bij gehad.
Dat je zo'n opmerking krijgt is niet om rot te doen, maar dat het voor iedereen verstandig is.
Zonder kundige mensen om zich heen kan geen 1 ruiter verbeteren.
Elk paard is anders, elke combinatie is anders. Met paard rijden ben je nooit uitgeleerd.
En iemand erbij die meer ervaring heeft blijft enorm goed.

Persoonlijk zou ik het paard castreren.
Zo veel fijner voor ruiter en vooral paard.
Fokken moet je overlaten aan de paarden die goed gekeurd zijn op de hengstenkeuring :)

En ik zou hem lekker deze winter niet meer onder het zadel doen.
Vroeger op een stal zo ook geleerd.
Met de 3 in het najaar een keer of 10 onder het zadel (dus minder dan die van jou)
Dan in de winter weer met een groep het land op (die man had zelf grote droge weilanden)
En dan eind maart pakten we die paarden weer op.
Dat werkte echt fijn. Ze waren niet verleerd wat ze geleerd hadden, maar ze leken het juist geestelijk erg fijn op te pakken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:32

Hij is toch een kruising KWPN / Anda? Ik ben er totaal niet in thuis hoor, in die wereld, maar heeft hij dan wel interessante waarde voor de fokkerij? Die opweegt tegen een vaak toch geïsoleerd bestaan als hengst en toch ook complexer in de omgang?
Gewoon interesse hoor. :)

Verstandig besluit om het rustiger aan te doen met hem. :)
Qua ervaring: het is helemaal niet gek om een paard tegen te komen waar je op dat moment niet de ervaring voor hebt. Of je nu 10, 20 of 50 jaar rijdt en werkt met paarden. Dat is het leuke van werken met paarden: ieder paard brengt zijn of haar eigen uitdagingen mee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:34

Zelfs professionals krijgen begeleiding, zeker in dit stadium is dat zo belangrijk :j Ik ben niet tegen het hengst houden van hengsten, maar ik zou het wel per paard bekijken. Als hij er last van heeft en/of je ook niet aan de basisbehoeften zoals sociaal contact zou kunnen voldoen, zou ik hem castreren. Voor dekhengst zou ik helemaal kijken of je dat wel kunt faciliteren, komt veel bij kijken en zo’n kruising is ook niet heel gebruikelijk op keuringen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:36

Daan13 schreef:
Heb je wel eens aan grondwerk en of schriktraining gedacht?

Geen wortel geven omdat hij ergens van geschrokken is is wel een beetje Penny denkend. Je kunt dan beter nadenken over hoe je hem kan begeleiden daarin,hoe je hem uit de schrik krijgt en vanuit de rust weer verder gaan.

Mag hij buiten lopen in de wei of staat hij apart in een box?
Kan mij voorstellen dat niet overal zomaar een hengst mag lopen of gestald worden.

Mezelf even gequote,misschien had je erover heen gelezen.

Dat je nu van 0 begint lijkt mij een goed plan. Zeer zeker met ervaren lesmensen om je heen. Klikt het niet met een lesgever probeer dan een andere.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:40

Verstandig van je op bij 0 opnieuw te starten, daar zul je zeker geen spijt van krijgen en het zal de band met je paard ook alleen maar groter maken als jullie alle stapjes samen zetten vanaf het begin.
Dan zul je hem ook beter en sneller leren begrijpen.
Ik zou een ervaren iemand zoek die je daarin kan begeleiden, dan komt het vast goed en gaan jullie heel veel plezier samen hebben!

Ik zou eerlijk gezegd ook voor castreren gaan, dat zal voor jullie beide uiteindelijk veel prettiger en meer ontspannen zijn, vooral als je straks eens een wedstrijdje wil starten of met anderen een buitenrit wil maken.
En een kruising heeft toch ook geen enorme fokwaarde.
Ik heb een volle lusitano die ik als 2,5 jarige heb laten castreren en ik heb er nooit spijt van gehad.
Hij loopt heerlijk met zijn maatjes in de wei en ik kan hem probleemloos overal mee naar toe nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:53

Citaat:
vooral als je straks eens een wedstrijdje wil starten

Dat is ook een goede opmerking.

Ben je dat van plan TS?
Zo ja, heb je eerder officiële wedstrijden gereden en wat is je klassering daar?
Want anders mag je niet eens zo maar starten met een hengst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:00

Volgens mij moet je tegenwoordig L2 met winst zijn om een hengst te mogen starten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:03

Ja dat dat klopt.
Geen idee of ts dat is met een ander paard.
Maar zeker iets om rekening mee te houden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:22

_Penotti schreef:
Citaat:
vooral als je straks eens een wedstrijdje wil starten

Dat is ook een goede opmerking.

Ben je dat van plan TS?
Zo ja, heb je eerder officiële wedstrijden gereden en wat is je klassering daar?
Want anders mag je niet eens zo maar starten met een hengst.

Dit is in België niet van toepassing gezien TS West-Vlaams blijkt.

@TS ik weet niet in welke regio je zit maar ga eens kijken/luisteren bij Thibault Dehondt in Bredene. Die importeren ook Lusitanos/PRE voor opleiden dressuur en WE. Die mensen zijn heel kundig en kunnen vast helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:22

Ze is toch van België? Daar zal het vast anders zijn als hier in NL.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:24

Oke bedankt, kwam er net inderdaad ook achter dat ze niet van Nederland is :)

In België geen regels voor het starten van hengsten?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:27

Al ben je 12 en heb je een pony hengst... maakt niks uit helaas. Ook mag je dan gewoon op het laagste niveau starten zonder enige ervaring in wedstrijden.

Ik denk dat ze je schorsen als het te gevaarlijk blijkt maar in principe is er geen reglement rond.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:33

Oke, dank je wel Oakland1990.
Brrr, beetje eng zeg dat het mag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:35

Het is wel een heel mooi paard. Ik snap best dat ts die hengst wil houden voorlopig.Ik ken ts en haar accomodatie niet dus ik weet ook niet of dat daar zou gaan.Maar castreren zonder dat het echt nodig is ,is toch wel jammer.Volgens mij zijn de hengsten van sommige buitenlandse rassen wel gemakkelijker dan die van kwpn-ers.In Spaanstalige landen worden hengsten liever niet gecastreerd want dat vind men niet macho. Wel worden ze apart gestald,niet samen met merries.Meestal worden alleen de hengsten gebruikt om op te rijden en de merries alleen voor de fok.Dit alles is mij verteld in de Dominicaanse Republiek.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:37

Oakland1990 schreef:
Al ben je 12 en heb je een pony hengst... maakt niks uit helaas. Ook mag je dan gewoon op het laagste niveau starten zonder enige ervaring in wedstrijden.

Ik denk dat ze je schorsen als het te gevaarlijk blijkt maar in principe is er geen reglement rond.

Ik kan me nochtans herinneren dat ik met een hengst destijds niet mocht starten bij LRV omdat ik geen L1 gestart was. Is dat veranderd dan?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:38

anjali schreef:
Het is wel een heel mooi paard. Ik snap best dat ts die hengst wil houden voorlopig.Ik ken ts en haar accomodatie niet dus ik weet ook niet of dat daar zou gaan.Maar castreren zonder dat het echt nodig is ,is toch wel jammer.Volgens mij zijn de hengsten van sommige buitenlandse rassen wel gemakkelijker dan die van kwpn-ers.In Spaanstalige landen worden hengsten liever niet gecastreerd want dat vind men niet macho. Wel worden ze apart gestald,niet samen met merries.Meestal worden alleen de hengsten gebruikt om op te rijden en de merries alleen voor de fok.Dit alles is mij verteld in de Dominicaanse Republiek.

Het is net andersom; een paard hengst houden als het niet nodig is, is jammer. Het zorgt in de meeste omstandigheden voor frustraties bij het paard... een hengst gelukkig houden in een groep of normale stalling vereist 1 een uitzonderlijk karakter van de hengst en/of 2 iemand met erg veel kennis over hengsten houden en trainen.

In TS haar geval kan het alleen maar mislopen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:40

Hallo TS, prachtig paard heb je. Ook ik heb een paar tips en opmerkingen, doe er mee wat je wilt, ze zijn goed bedoelt iig.

Even wat het hengst laten blijven; Een hengst gaat vooral op pension eigenlijk nooit een fijn leven hebben. Want ze kunnen niet met anderen op de wei. Dus je zult voor jezelf moeten gaan bepalen of je dat je allerliefste paard aan wilt doen, zo een leven altijd alleen op stal en wellicht een paar uurtjes alleen op de paddock. Omdat je er misschien ooit eens mee wilt gaan fokken? Dan komt daar ook nog eens bij dat een hengst idd een andere aanpak vereist. Heb je daar geen ervaring mee en hij staat dus ook nog eens altijd alleen wat dus antisociaal gedrag gaat opleveren, hoef ik je denk ik niet uit te leggen hoe mis dat kan gaan voor jullie beide.

Wat het hulp zoeken betreft, zal ik mijzelf als voorbeeld geven: ik zit mijn halve leven al in de paarden en ik ga richting de 50. En toch heb ik nu ook hulp gevraagd en krijg ik, bij mijn toch ook nog redelijk jonge paard, nadat ik er van af ben gestuiterd, omdat het zadel dus niet meer paste, wat dus gewoon bij ons allebei veel spanning, bij mij ook angst heeft opgeleverd. Ik kan het simpelweg niet alleen om weer even van voor af aan te beginnen, ik heb daar gewoon wat hulp bij nodig. En ik vind daar persoonlijk niets mis mee om dat te vragen. In mijn ogen is het toch allemaal in het belang van je paard en jezelf trouwens ook, dat het vanaf nu gewoon in alle rust en weer vertrouwen krijgen in elkaar gelijk goed gaat in kleine stapjes. En daar doe je het toch voor?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:48

xAnthea schreef:
Oakland1990 schreef:

Ik kan me nochtans herinneren dat ik met een hengst destijds niet mocht starten bij LRV omdat ik geen L1 gestart was. Is dat veranderd dan?

Ik sprak over de VLP inderdaad. Lrv hanteert vaak Nederlands systeem maar weet niet of dat identiek overgenomen werd