CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RiannePlanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:00

Ik heb een Franse draver met CPL. Ik vroeg me af wat jullie doen met de weidegang ? Voor de beweging wil ik hem het liefst de hele dag op de wei hebben staan maar vanwege de suikers en eiwitten weet ik niet wat ik moet doen..

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:03

Wij hebben onze merrie overdag een paar uur op de weide, maar dit is arm gras met vooral een hele hoop kruiden, geen vet koeiengras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:15

Die van mij staat met een graasmasker op een redelijk korte wei, en gaat straks als het gras te hoog is wat korter erop met masker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

8nnemiek: net het korte gestresste gras zorgt voor problemen, dat gras produceert nl veel suiker.
Het langere bloeiend gras is geen probleem voor cpl'ers, ook al is het veel...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:28

Klopt, dat schijnt inderdaad..
Toch heeft die van mij totaal geen problemen met het korte gras in de winter, dan staat hij er zelfs zonder masker op, maar zodra het gras langer is in het voorjaar krijgt hij direct problemen := Ik denk dat het niet alleen aan de lengte van het gras ligt maar ook aan de weersomstandigheden/warmte/vocht en bemesting.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:33

dat is wel apart eigenlijk. is het dan ook lang lang? (uitgebloeid?) of eerder koeienweide groen gras?
bemesting kan inderdaad wel een grote rol spelen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:38

Ik mest de wei altijd met een speciale kunstmest voor gras met weinig fructaan. Daar blijven ze dan een paar maanden vanaf, totdat het gras goed in bloei staat. Als het graszaad zo goed als rijp is dan gaan de paarden erop. Misschien is dat ook wel het probleem. Het gras schiet bij ons heel snel in bloei, en dat graszaad zit natuurlijk vol met suikers, dat is alsof je hele scheppen krachtvoer met graan voert :=
Met masker krijgen ze die lange zaadhalmen niet snel te pakken, valt het zaad eruit en hebben ze minder problemen.. Denk ik :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:41

als het helpt, dan zit je juist denk ik :D
het is altijd zoeken naar de juiste keuze en mogelijkheden, en, if it aint broke, don't fix it...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:02

Mijn CPL-er is gister ingeslapen. Ze is om onduidelijke reden maandag kreupel geraakt ergens rond haar knie en kon afgelopen weekend niet meer staan, ik heb de keuze gemaakt haar niet meer in de medische molen te zetten maar haar in te slapen.
Hier dus niet meer de vraag of ze nog op gras moet of hoe de zomer gaat lopen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:03

Heel veel sterkte... :\

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:07

Cpl is niet te genezen, maar wel te onder controle te houden. Mijn merrie bijvoorbeeld, cpl waar je u tegen zegt (tot gezwellen aantoe) is super verbeterd door strak management:
Ijzers rondom, ze sloft heel erg. Nu met ijzers tilt ze haar benen beter op wat dus de doorbloeding stimuleert.
Beweging, een paar keer per week aan het werk. Meestal op buitenrit, stimuleert de doorbloeding.
Dectomax spuiten, werkt binnen van binnen uit vooral tegen mijten. Waar paarden met cpl erg gevoelig voor zijn.
Sebacil/byemyte, zie hierboven.
Goede mokzalf, van de dierenarts (met antibiotica) tegen de mok en de smetplekken tussen de vochtophopingen/rimpels.
Voer, geen suiker! Ik voer mijn merrie brok met veel vitamines en haver, omdat ze de energie nodig heeft voor het rijden.
Weidegang, zo veel mogelijk buiten laten lopen. Zorg dat de weide amper voedings stoffen bevat, dus echt alleen maar "buikvulling" is.

Wat ik heel erg jammer vindt is dat er onder de dierenartsen weinig bekend is over cpl, gelukkig heeft mijn dierenarts er wel verstand van en doen we er alles aan om het onder controle te houden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:13

oh jeetje, heel veel sterkte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:23

Ach wat erg zeg, lovingtweety.. Heel veel sterkte Y;(
Wat een prachtig dier was het!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:27

LovingTweety schreef:
Mijn CPL-er is gister ingeslapen. Ze is om onduidelijke reden maandag kreupel geraakt ergens rond haar knie en kon afgelopen weekend niet meer staan, ik heb de keuze gemaakt haar niet meer in de medische molen te zetten maar haar in te slapen.
Hier dus niet meer de vraag of ze nog op gras moet of hoe de zomer gaat lopen.

[ [url=m/DY9wlw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vreselijk. Sterkte! Y;(

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:30

Sterkte lieverd. Y;(

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:39

Dankjulliewel, het komt hier nog niet helemaal binnen. Ik verwacht haar gewoon te zien staan als ik er ben, maar ze is er echt niet meer. Mijn lieve knappe meisje.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:06

Oh wat vreselijk verdrietig zeg, ik kan je alleen maar veel sterkte wensen. Je hebt een hele dappere beslissing genomen. Y;(

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:23

heel veel sterkte!! zo een naar idee.

@lizet, je voert haver?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:33

DarkoFoitzik schreef:
heel veel sterkte!! zo een naar idee.

@lizet, je voert haver?

Brok met een hoog percentage haver en vitamines :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:38

interessante keuze, wat voorn werk doet hij dan? aangezien hij het nodig heft.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:43

3 à 4 keer ik de week onder het zadel, mijn jonge paard opvoeden en het is een ontzettende stuiterbal op de wei. Ik had haar eerst op vitamine brok staan, maar toen begon ze gewicht te verliezen, moeite met verharen en ze zag er gewoon niet goed uit. Aangezien ze onbeperkt kuil/hooi kan eten, verbaasde mij dat wel. Met de brok met haver gaat het een stuk beter!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:51

dat vind ik vreemd inderdaad. die van mij krijgt reformin in combinatie met super brok plus van haysters healthy herbs en nu dan onbeperkt hooi en de hele dag weide gang. heeft nu kleine plekjes maar ze lijken te slinken. hij glanst als een hengst en heeft meer dan voldoende energie. als het maar werkt voor je paard lijkt me dat prima.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:07

Want in principe zou je het echt niet nodig hoeven te hebben... Het is namelijk dezelfde brok die ik aan jonge sportpaarden voer die flink in training staan. Maar goed, ze is al een keer door de medicemolen getrokken, en daar af gezien haar cpl niks raars is gevonden.

Maar het blijft een raadsel.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:13

ja precies, je zou zeggen dat de brok de cpl zou verergeren. zo zie je maar dat elk paard anders is.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:10

Het blijft denk ik inderdaad zoeken naar wat werkt..

Ik ga de greenXL proberen, nadat ik de goede resultaten van Jaan voorbij zag komen. Eigenaar heeft toestemming gegeven om het eens te proberen.. ben erg benieuwd!