Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:01

Precies. Ben ook groot voorstander van het kopen van Nederlands vlees, haal het gewoon rechtstreeks bij de boer. Maar goed, ik ben ook zo iemand die volgens vega's niet van dieren kan houden, heel simpel omdat ik vlees eet. Dat wij onze (vlees)koeien keurig netjes behandelen en mijn paarden een luizenleventje hebben hier doet dan blijkbaar niet ter zake ;) :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:33

Dat gunnen is soms best een probleem in Portugal, als je tenminste geen Portugees bent! Wij hebben dat ook al een paar keer aan den lijve ondervonden.
Ja, wat stierenvechten betreft; ik ben naar het 1e gevecht van dit jaar geweest in Campo Pequeno o.a. omdat ik het met mijn eigen ogen wilde zien. Diego Ventura reed toen ( en nog 2 waar ik de naam van kwijt ben) en die jongen kan echt een stukje sturen, was ook netjes naar zijn paard en was max. 15 minuten in de ring, een paar banderias in de stier en die mocht daarna weer met een groepje ossen de ring uit. De andere 2 ruiters hadden meer bravoure, maar reden minder netjes ( 1 paard had wonden van de sporen!) en de jongste ging nogal lang door aan het eind! Ik heb het gezien en ik hoef er nooit meer heen, maar heel eerlijk gezegd vond ik het veel minder erg dan ik verwacht had!
Dat het afgeschaft gaat worden is een feit, dat zei ook de Portugees die ons mee genomen had, en dat mag ook wel. Maar het Portugese stierenvechten is minder heftig dan het Spaanse stierenvechten, de stieren komen 20 minuten in de arena en krijgen een paar banderias in de vetbult op hun rug. Het Spaanse stieren vechten is afschuwelijk, dat heb ik daar op TV gezien ( in een restaurant ) en daar werd ik misselijk van ( o.a. ook om het geblinddoekte, met een soort matrassen behangen, paard waar de stier vol in dook!
De stieren hebben op zich een goed leven, tot ze de ring in gaan ( en dat zijn er maar een paar!) of naar de slacht gaan, lopen ze in grote kuddes buiten en hebben alle vrijheid. Overigens worden de stieren die de ring in gaan ook netjes geslacht in een slachthuis, in Spanje worden ze wel in de ring gedood.............
Maar de hele instelling "stierenvechten" is uit de tijd en het ergste vond ik eigenlijk de stress van de stieren in de ring, 1 ging maar liggen omdat die volslagen in shock was, die moest vervolgens de ring uitgeduwd worden...........een andere wilde uiteindelijk niet meer lopen en kwam ook niet in beweging toen de forcados tussen de horens wilde springen, puur shock, dat vind ik eigenlijk triester dan die paar banderias.

In California doen ze aan bloodless bullfights, daar hebben de stieren een lap met klittenband op de rug waar de klittenband banderias aan blijven kleven, dat geeft minder stress en leed bij de stieren, maar er is ngo steeds stress omdat de stieren uit hun kudde opeens in een verlichte arena terechtkomen en opgejaagd worden!

Het zijn van die lastige dingen en het grootste nadeel is dat de mensen die het nog nooit gezien hebben en geen idee hebben hoe de hele traditie in elkaar zit en hoe het precies werkt meestal de 1e zijn in het geven van hun uitgesproken mening.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:59

Ik net dit topic tegen en WOW wat gaaf zeg! Ik ben heel benieuwd of je gaat vinden wat je zoekt! Kriebelt het niet een beetje om nog een keer te gaan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 15:19

Misschien ook nog een idee om naar een lippizaner te zoeken ipv een lusitano. Degene die ik ken passen iig aardig in jouw plaatje, kwa karakter maar ook de maat is naar mijn idee wat makkelijker te vinden.

Maar ik zou me voor jouw doel niet vastprikken op een ras, maar puur op karakter zoeken, maar dat zul je vast wel doen ;)

Je kunt natuurlijk ook een mooie stevige imposante Franse koudbloed pakken ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:08

rider schreef:
Haha, ja, het is inderdaad erg veel gedoe en ook wel een risico, straks eindig ik met twee tuigers die ik niet wil, haha. :o

Ik doe nu een poging om te onderhandelen met de eigenaren van de schimmel, maar sjonge, die willen echt geen strohalm toegeven en dat wekt nogal irritatie op, aangezien mijn collega daar ook een paardje wil kopen en wij vinden dat ze het ons dus wel een beetje mogen gunnen als we er toch twee tegelijk kopen. Het is ook niet dat we extreem scherp aan het onderhandelen zijn.

De vriendenprijzen van de klassieke stal vielen ook wat tegen, haha, al had ik dat wel verwacht gezien de kwaliteit daar, maar we wachten nog op wat meer info over de jonge paarden die ze daar hebben staan.

Verder heb ik er inmiddels alweer spijt van dat ik het topic met foto's op Bokt gezet heb, want mensen kunnen duidelijk niet voorbij het stierenvechten kijken. Dat ik overigens in Portugal echt niet extreem schokkend vond. :o

Onderhandelen gaat daar inderdaad niet zo makkelijk. Het is een trots volk, ze moeten je het echt gunnen. De prijs die ze in hun hoofd hebben is vaak ook echt wel de prijs die ze voor willen hebben. Natuurlijk zijn er altijd mensen die van hun paard afwillen, maar bij grote(re) stallen laten verkopen ze dan het paard net zo lief niet. Soms zijn ze inderdaad wel van het ruilen of valt er een afspraak te maken met dekkingen o.i.d. Maar verder is het vooral gunnen.

Wel jammer, maar aan de andere kant.. Buiten die valk om heeft volgens mij nog geen enkel paard echt je hart gestolen of wel? In dat geval zou ik gewoon lekker verder kijken. Een land vol... ;)

Wat betreft het stierenvechten. Ik vind het afschuwelijk. -O- Ik heb inmiddels veel Portugese vrienden, maar hier worden we het nooit over eens. :o Ik snap het helemaal vanuit het ruiter oogpunt hoor. Maar ik bekijk het toch ook vanuit de stier en dan haak ik toch echt af. ;)

Maar goed, die discussie hoeft inderdaad niet altijd en overal gevoerd te worden. :) Jammer van je topic.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:18

Ik heb door die discussie het andere topic ook ontstipt. Gek werd ik ervan. Ik wordt ook niet wild van stierenvechten maar daar ging dat topic niet over dus voer ik die discussie niet. Overigens heb ik er ook de ballen verstand van dus waag ik mij er liever sowieso niet aan.

Ik hoop voor jou TS, dat je snel een leuk paardje zal vinden. De potentiële kandidaten zagen er al erg leuk uit!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 03:04

Oh mss goed nieuws! Een ander paard dat ik erg leuk vond maar dacht niet te kunnen betalen mag mss wel voor mijn max bod weg! De cremell psl. Kan ff niet uitgebreid over vertellen want ben paar dagen weg voor shows maar update volgt zsm! :D

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:54

Ik ben benieuwd rider!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:07

Gaaf! Succes met je shows..

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:32

Spannende zoektocht en wat heb je al veel meegemaakt en gezien! Een rijkunst waar velen, en ik benadruk velen, heel wat van kunnen leren!
Bij een leerling van Nuno zit je altijd goed. Mijn voormalige trainer was ook leerling van Nuno en Borba.

Ik wens je veel succes met jouw zoektocht en de keus, ik hoop dat je jouw ideale paard vind.

Blijf vooral lekker cultuursnuiven, dat doen namelijk te weinig mensen wanneer ze in het buitenland zijn ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:52

Heerlijk topic dit, het is al jaren m'n droom om een pre of lusitano te halen uit het land van herkomst <3

En die tuigpaarden ik heb er 2 voor je ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:00

Zou mooi zijn als het toch nog lukt met die cremello!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:33

*\%/* ik volg ook, wat superinteressant!

* tuigpaarden zijn dus ook geregeld :+

ik volg, ben erg benieuwd waarmee je thuiskomt. En wat superfijn, dat Lusitana ook meehelpt +:)+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:07

Pff zo heb je niets, zo vanalles. De verkoper van de schimmel wil ineens ook zakken in prijs.

Zo moeilijk! De perlino had ik echt een klik mee,maar hij is erg jong en onervaren.

De schimmel is 6, net wat meer routine onder het zadel en met hem hebben we kunnen checken hoe schrikproof hij was.

Seven ik kom nog ff op je pm terug, maar ik zit nog tm zaterdag op een evenement

Oh ja, weg te regenen ook, welkom terug in Nederland, haha.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:44

Jammer van de regen.

Maar dat zul je altijd zien, dan komt alles tegelijk en heb je toch weer keuze...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:44

Seven, dan kan je misschien wel meedingen met een leuke lusi of cruzado...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:30

Dat is alleen maar beter, dan heb je weer wat meer keus.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:55

Nou dat lijkt mij wel wat hahaha tcm, droom al jaren van een pre of lusitano vorig jaar er bijna 1 gekocht maar bleek wat mis mee te zijn waardoor dat niet door ging.

Geen probleem hoor rider veel plezier op het evenement

Ik blijf dit topic met veel plezier volgen ben zeer benieuwd waar je mee thuis komt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 01:35

Even een update, ik ben terug van het evenement, pff was vermoeiend maar leuk.

Lusitana heeft een aantal erg leuke paarden voor me opgedoken én na wat vaag gedoe ben ik er niet uitgekomen met de schimmel en de cremello (zal er hier verder niet op in gaan maar er bleken wat zaken niet te kloppen en dat gaf mij niet zoveel vertrouwen in een correcte afhandeling). Dus ik ga toch maar bij de paardjes van Lusitana kijken en waarschijnlijk ga ik woensdag dus terug naar Portugal, dit keer met de auto omdat ik niet last minute voor een redelijke prijs vliegtickets kan regelen. :P

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:11

Spannend rider, succes...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:55

Dat wordt een beste trip met de auto :=
Veel succes ginder !

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:09

Poeh voor de prijs van die auto rit zou je denken dat je ook kunt vliegen. Ook niet vanuit Duitsland?

Veel succes bij deel 2 van je zoektocht

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:43

Nou, er gaan twee vrienden mee die het leuk vinden om paardjes te kijken en beetje strand te hangen en port te slurpen in Porto. ;) Dus met z'n 3en was auto wel goedkoper. We hebben nog even overwogen om er ook direct een trailer achter te hangen, maar dat vind ik toch een beetje een eng idee, was lastig ivm papieren en overnachtingen boeken en we hebben niet zo heel veel tijd, want zondag moet ik weer acte de presence geven voo een generale showrepetitie dus tsja.

De beslissing was ook ietwat impulsief, ik wilde niet alleen en m'n vrienden konden wel mee maar dan in het kader van, is goed maar dan moeten we NU vertrekken.

Dus Lusitana is nu ongeveer rond de klok bezig geweest om allerlei verkopers op een rijtje te zetten zodat we een beetje keus hebben, haha.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:48

Ja pff, ik mag wel een medaille. :P O:)

Helaas kan ik dus niet mee als je in het noorden begint, maar ik weet dat jullie in goede handen zijn bij mijn vrienden. Alleen taal is een beetje een dingetje, maar met een beetje Frans en Portugees en mij bellen indien nodig voor portugees, komen jullie er wel uit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:51

Papieren zijn zo geregeld en kosten een fractie van wat je in Nederland voor hetzelfde betaald ( kostte ons ca. 1 uurtje en 30,- voor 2 paarden bij een kantoortje in Lissabon + een handtekening van een DA ( 10,- p/ paard ) en ik heb een hele lading overnachtingsadressen voor paard en ruiter op de route van Lissabon naar Nederland, die hebben wij gebruikt toen we begin dit jaar daar 2 maanden met de paarden zijn geweest. Dus mocht je nog van gedachten veranderen, dan hoor ik wel. ;)