Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:13

Ah Duna, super lieve merrie, leuke eigenaar! Knap gedaan zo voor het eerst op de keuring hoor!
Als Duna groter geweest was, had ik er zelf niet over getwijfeld,....maar jah, lange benen hé! ;-)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:34

nombrado schreef:
Dank je
Hier een foto van hem (en zijn bouw)
bij dit paard ligt het middelpunt precies in het midden
een super evenwichtige bouw kwa skelet.
[ Afbeelding ]
Kzou er zeker merries mee dekken die een langere rechte rug hebben!

Ik vond het erg jammer dat ik niet kon komen , ik moest werken -O-
Maar bovenstaand paard heeft inderdaad weinig bot. Ik denk dat hij met die pijpomvang bij de PRE APTO keuring ook niet de minimale omvang heeft en dus ook niet goedgekeurd zou worden.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 21:58

Ik zal jullie ook maar weer op de hoogte houden. Ik heb inmiddels contact met Gaby, en ik ben zelf ook al een beetje op zoek. Had al een cruzado gevonden(maar probleem dat het niet puur lusitano is....). En ik heb even met de eigenaresse van Duna contact gehad. Ik ben trouwens ook bij de keuring geweest en vandaag bij het Horse event. Dus ik heb het erg druk met paardjes bekijken. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:21

juliaka schreef:
Ik zal jullie ook maar weer op de hoogte houden. Ik heb inmiddels contact met Gaby, en ik ben zelf ook al een beetje op zoek. Had al een cruzado gevonden(maar probleem dat het niet puur lusitano is....). En ik heb even met de eigenaresse van Duna contact gehad. Ik ben trouwens ook bij de keuring geweest en vandaag bij het Horse event. Dus ik heb het erg druk met paardjes bekijken. :)

Waarom moet het puur lusitano zijn dan? wil je ook fokken?

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:31

Dank jullie wel voor de lieve woorden over Duna! Zo met z'n allen moet het toch lukken een fijn baasje te vinden :) Julia heeft contact met me opgenomen en komt kijken dus erg benieuwd!

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 09:22

Jessix schreef:
juliaka schreef:

Waarom moet het puur lusitano zijn dan? wil je ook fokken?

Het hoeft niet perse een puur lusitano te zijn, maar ik zou het wel leuker vinden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:55

Cyrina:wat wordt er bedoeld met te weinig bot?

Ik vondt die bruine hengst echt een plaatje..zijn hals was inderdaad wel erg zwaar dus ik kan me voorstellen dat dat TE was,maar qua beweging en natuurlijke verzameling vondt ik hem echt heel fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:47

[quote="juliaka"
Het hoeft niet perse een puur lusitano te zijn, maar ik zou het wel leuker vinden![/quote]

Je keuze wordt wel veel groter met een beperkt budget als er niet perse een papier bij hoeft te zitten. Zo heeft een vriendin van mij onlangs een onwijs leuke valk cruzado Postugees gekocht. Zij wilde niet fokken, heeft deze hengst laten castreren en heeft er nu een schitterend, leuk rijpaard aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:49

Elisa2 schreef:
Cyrina:wat wordt er bedoeld met te weinig bot?

Ik vondt die bruine hengst echt een plaatje..zijn hals was inderdaad wel erg zwaar dus ik kan me voorstellen dat dat TE was,maar qua beweging en natuurlijke verzameling vondt ik hem echt heel fijn.

Voor de fokkerij wordt wel verder gekeken dan het plaatje, hij zou ook echt niet afgekeurd worden vanwege een te zware hals. Benen, rug en gangen worden veel zwaarder beoordeeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:49

Cyrina schreef:
nombrado schreef:
Dank je
Hier een foto van hem (en zijn bouw)
bij dit paard ligt het middelpunt precies in het midden
een super evenwichtige bouw kwa skelet.
[ Afbeelding ]
Kzou er zeker merries mee dekken die een langere rechte rug hebben!

Ik vond het erg jammer dat ik niet kon komen , ik moest werken -O-
Maar bovenstaand paard heeft inderdaad weinig bot. Ik denk dat hij met die pijpomvang bij de PRE APTO keuring ook niet de minimale omvang heeft en dus ook niet goedgekeurd zou worden.

dat bot (als je daarmee de pijpomvang bedoeld) is gelijk aan mijn gemelo
die heeft als worstje een paar stokjes onder zijn lijf :D maar hij voldeed compleet aan de maat
ik denk niet dat je je moet vergissen met zijn massa (dikte) waardoor dit dunner lijkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:51

@ nombrado, dan vergist de jury zich blijkbaar ook. En twee jaar geleden een compleet andere jury ook.. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat deze hengst gewoon niet geschikt wordt gevonden als APSL dekhengst.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:11

Jessix schreef:
@ nombrado, dan vergist de jury zich blijkbaar ook. En twee jaar geleden een compleet andere jury ook.. Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat deze hengst gewoon niet geschikt wordt gevonden als APSL dekhengst.

Wat was het commentaar van de jury? waardoor hij niet goedgekeurd werd?
was het de omvang, de gangen, de hals, ??
Ben er wel benieuwd naar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:53

nombrado schreef:
Jessix schreef:

Wat was het commentaar van de jury? waardoor hij niet goedgekeurd werd?
was het de omvang, de gangen, de hals, ??
Ben er wel benieuwd naar.

Ik heb commentaar gehoord over zijn beweging en dat zo'n paard geen toevoeging zou zijn voor het ras, verder ben ik er niet zo mee bezig geweest eigenlijk... :o Ik zou zeggen, vraag het zijn eigenaresse.

De keuring kent natuurlijk ook gewoon een puntensysteem. Die heb ik hem jammer genoeg niet horen noemen, dus ik heb geen idee welke cijfers er aan welk paard zijn gegeven. Op de keuring in Gesves worden deze wel altijd benoemd bij elk paard, wat heel leerzaam is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:57

De punten werden (geloof ik) opgeschreven op dat bord dat achter de jurytafel stond.
Dus wie wilde kon dat gaan checken. ;)
Ik heb wel mensen gezien die het allemaal zaten te noteren. Maar daar heb ik mezelf ook niet mee bezig gehouden.
Zou dat ook niet ergens na te zoeken zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:37

Ik heb geen idee.. Van dat de punten werden opgeschreven staat me nu je het zegt ook wel iets van bij. Misschien dat de punten nog geplaatst worden op de website van LVN? Ik weet het niet, maar zover reikt mijn interesse ook niet voor deze hengst, dus ik voel me nou ook niet geroepen om dat uit te zoeken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:05

:+ Same here.
Ik snap de commotie erover eerlijk gezegd ook niet zo goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:14

geen commotie hoor. Meer belangstelling
dat ze een neerwaarts gebouwde wel opnemen als dekhengst
en een zeer barokke niet.
Ben idd benieuwd hoe ze beoordelen vanuit het Lusitano stamboek.
wel grappig....eigenlijk weet niemand waarom niet ;-)...
kga me er eens in verdiepen en idd de eigenaar eens vragen
Kheb zelf meer verstand van PRE's ;-)
de maten waaraan ze moeten voldoen bij de pre is:
Technische karakteristieken van het ras

Hengsten

minimale schofthoogte
1.54

maximale schofthoogte

1.72

Minimale hoogte van de grond tot aan de buikwand

0.82

Lengte van het lichaam

1.54

Borstbreedte

0.40

Borstomtrek

1.81
Knie omtrek

0.33

Kogel omtrek

0.19

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:23

De vraag lijkt mij eerder 'waarom wel?'
Wat heeft dat paard dat iemand hem persé als dekhengst zou willen?
Ik zie het niet hoor.

En dat de schimmelhengst neerwaarts gebouwd is, ben ik het ook niet mee eens eigenlijk.
Ik heb die foto's nog eens zitten bekijken en zie dat echt niet. Er zijn zeker dingen die ik daar minder mooi aan vind.
Maar dat neerwaartse zie ik niet. Hoogstens dat hij opgetrokken staat, maar geef dat beest een baal hooi te vreten en dat is weg. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:27

nombrado schreef:
geen commotie hoor. Meer belangstelling
dat ze een neerwaarts gebouwde wel opnemen als dekhengst
en een zeer barokke niet.
Ben idd benieuwd hoe ze beoordelen vanuit het Lusitano stamboek.
wel grappig....eigenlijk weet niemand waarom niet ;-)...
kga me er eens in verdiepen en idd de eigenaar eens vragen
Kheb zelf meer verstand van PRE's ;-)

Nu formuleer je het een beetje vreemd. Ik weet best wel waarom deze hengst niet goed gekeurd is. Zoals ik al pagina's lang schrijf is hij in mijn opinie ook geen aanwinst als dekhengst. Lees maar terug waarom ik dat vind. Ik heb ook al geschreven wat ik van het jury commentaar heb meegekregen. Verder heeft het me gewoon niet geïnteresseerd en dat doet het nu nog steeds niet.

Misschien moet je je inderdaad wat meer in het ras verdiepen en eens kijken naar de paarden die wel met hoge punten worden opgenomen in het stamboek, dan snap je de standaard wellicht wel. Nu kijk je er na met de PRE in je achterhoofd... Maar het gaat om de Lusitano.

Verder wil ik het er eigenlijk niet zo over hebben, ik ken de eigenaresse goed en ik vind het jammer voor haar dat het niet is gelukt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:28

nombrado schreef:
de maten waaraan ze moeten voldoen bij de pre is:
Technische karakteristieken van het ras

Hengsten

minimale schofthoogte
1.54

maximale schofthoogte

1.72

Minimale hoogte van de grond tot aan de buikwand

0.82

Lengte van het lichaam

1.54

Borstbreedte

0.40

Borstomtrek

1.81
Knie omtrek

0.33

Kogel omtrek

0.19

Dat is heel fijn, maar wel bespreken hier Lusitano's ;)

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 14:29

Jessix schreef:
[quote="juliaka"
Het hoeft niet perse een puur lusitano te zijn, maar ik zou het wel leuker vinden!

Je keuze wordt wel veel groter met een beperkt budget als er niet perse een papier bij hoeft te zitten. Zo heeft een vriendin van mij onlangs een onwijs leuke valk cruzado Postugees gekocht. Zij wilde niet fokken, heeft deze hengst laten castreren en heeft er nu een schitterend, leuk rijpaard aan.[/quote]

Ja, ik hoef er ook niet mee te fokken ofzo, en ik laat alle opties open. Voordat ik verder oordeel moet ik eerst op dat paardje gezeten hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:39

Luckystory schreef:
Ik zie het niet hoor.

En dat de schimmelhengst neerwaarts gebouwd is, ben ik het ook niet mee eens eigenlijk.
Ik heb die foto's nog eens zitten bekijken en zie dat echt niet. Er zijn zeker dingen die ik daar minder mooi aan vind.
Maar dat neerwaartse zie ik niet. Hoogstens dat hij opgetrokken staat, maar geef dat beest een baal hooi te vreten en dat is weg. ;)

wat ik al eerder schreef....als dit paard een wat langere merrie met rechtere rug zou dekken, kan je een heel mooi plaatje kunnen krijgen!
door zijn mooie gewelfde rug en zijn vierkants model, is hij (naar mijn idee) juist een type dat een goede bijdrage zou kunnen leveren.
maar goed. Ik zal eens navragen bij Lusitano kenners...Wellicht kunnen zij mij dit vertellen.
(doet voor mij nog steeds niet af, aan dat ik het een mooie hengst vond hoor ;-) )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:43

@ juliaka, daar heb je gelijk in. Ikzelf moet ook altijd een bepaalde klik met een paard hebben. Sommige kunnen helemaal goed zijn, maar toch net niet het paard voor mij. Ik zag mijn Lusitano uiteindelijk op een foto en wist meteen dat hij het was voor mij. Ik heb er 2200 km voor moeten reizen, maar heb uiteindelijk alles wat ik wil en geniet daar nu elke dag van.

Gewoon lekker gaan kijken overal en geniet van je zoektocht. Het is ook zo leuk om overal op stal te komen, paarden te kijken en te proberen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:48

nombrado schreef:
Luckystory schreef:
Ik zie het niet hoor.

wat ik al eerder schreef....als dit paard een wat langere merrie met rechtere rug zou dekken, kan je een heel mooi plaatje kunnen krijgen!
door zijn mooie gewelfde rug en zijn vierkants model, is hij (naar mijn idee) juist een type dat een goede bijdrage zou kunnen leveren.
maar goed. Ik zal eens navragen bij Lusitano kenners...Wellicht kunnen zij mij dit vertellen.
(doet voor mij nog steeds niet af, aan dat ik het een mooie hengst vond hoor ;-) )

Maar waarom dan dit paard opnemen zodat hij een merrie kan dekken met een langere rug? Er zijn genoeg Lusitano's die wel aan alle eisen van de APSL voldoen. Anders kun je alles wel goedkeuren, op elk potje past tenslotte een deksel. Andere Lusitano kenners zullen je hetzelfde vertellen. Hij voldoet gewoon niet aan de eisen. Te weinig bot, de beweging en te weinig type. Dat jij het een mooie hengst vind snap ik ja, hij heeft een PRE uitstraling. En dat zoeken we nou net niet! ;)

Kijk maar eens naar de kampioen der kampioenen. Kijk en vergelijk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:50

Ok op een merrie als mijn Quarter-merrie zou hij misschien wat kunnen verbeteren...
Maar ik gok zomaar dat mijn QH-merrie geen Lusitano-keuring doorkomt? :)*
Maw; ik vrees een beetje dat je hard gaat moeten zoeken naar stamboekmerries die dit type 'nodig' hebben. Want die merrie zou dan wel ook nog eens een goede hals moeten hebben om dat voor die hengst te compenseren.
En dan nog zijn er waarschijnlijk wel beter alternatieven.