PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:28

Ik las de titel en vroeg mij al af of het topic van jou was TS
Maxi kennende zou ik het erg moeilijk vinden, hij is goed in de hand te houden ja
Maar waar je wel aan moet denken is dat hij af en toe wel gebrult heeft (weet niet hoe het nu is) naar de merries, met andere woorden hij zit dus wel met die frustraties.

Mijn mening zou toch zijn om hem te laten castreren :)

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:28

nombrado schreef:
Ik denk dat hier het merendeel , die zo fel zijn betreffende het houden van een hengst, naar zichzelf zouden moeten kijken, waarom zij er bang voor zijn. (ben je ook bang voor mannetjes honden)
Een mannetjes paard is niet gevaarlijk
dat wij (nederlanders) de ballen eraf halen is iets nederlands/duits/engels (gemakzucht/prestatiedrang)
dat vinden ze bv in spanje totaal niet nodig
overigens ook in bv Tunesie met de berbers.
echt niet, dat die gecastreerd gaan worden anders.....ongelukken?

Een mannetjeshond die opeens zot gaat doen, is niets vergeleken met een hengst die opeens zot gaat doen, sorry, maar die vergelijking gaat dus echt niet op.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:31

Biebabeloeba schreef:
Een mannetjeshond die opeens zot gaat doen, is niets vergeleken met een hengst die opeens zot gaat doen, sorry, maar die vergelijking gaat dus echt niet op.

ik begrijp echt niet dat jullie paarden hebben
als er zoveel angst in je zit...betreffende de omgang
alsof een hengst iets gevaarlijks is?? :(
heb jij wel eens een mannetjeshond in je been gehad?
ik wel
en toch ben ik er niet bang voor
ik kijk wel naar de ogen, en die zeggen genoeg
zo ook een hengst, kijk naar de ogen!
ze spreken boekdelen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:32

nombrado schreef:
Ik denk dat hier het merendeel , die zo fel zijn betreffende het houden van een hengst, naar zichzelf zouden moeten kijken, waarom zij er bang voor zijn. (ben je ook bang voor mannetjes honden)
dat wij (nederlanders) de ballen eraf halen is iets nederlands/duits/engels (gemakzucht/prestatiedrang)

Nou, dan nog een laatste keer, er is hier in NL erg WEINIG PLAATS om hengsten te houden. In Spanje is er VEEL MEER PLAATS om hengsten te houden, en is de PAARDENCULTUUR er veel meer op ingesteld. Maar dat hoef ik JOU toch niet te vertellen Nombrado???!?!??!?!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:32

nombrado schreef:
Biebabeloeba schreef:

ik begrijp echt niet dat jullie paarden hebben
als er zoveel angst in je zit...betreffende de omgang
alsof een hengst iets gevaarlijks is?? :(

Gezien de kennis en kunde van de gemiddelde paarden eigenaar.
JA! dan is een hengst iets gevaarlijks.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:33

Was al een beetje bang dat dit zo'n topic zou gaan worden. Het klopt dat hij af en toe frustraties heeft brullen na de merries etc. Ik wil hem zeker die rust in zijn hoofd gunnen en hem een zo'n paardvriendelijk mogenlijk leven gunnen. Wel vind ik het zonde om mijn hengst zijn mannelijkheid af te nemen en noem me ouderwets of achterhaald of egoistisch. ik vind dat een hengst nou eenmaal net iets meer heeft. En daarbij zou ik misschien wel eens met hem na de keuring willen. Ik neig nu toch het meeste na castreren, beter voor hem en voor mezelf. Wel wacht ik nog even, om mezelf goed te gaan bedenken of ik hem na de keuring wil ja of nee.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:33

Een hengst IS niet perse gevaarlijk, maar KAN gevaarlijk zijn. En laat ik nou niet de mogelijkheid hebben om even uit te testen welke hengst wel en welke hengst niet in sommige situaties levensgevaarlijk is. Laat dat maar aan de ervaren mensen over, met de mogelijkheid om een hengst te houden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:34

Biebabeloeba schreef:
nombrado schreef:

Ik denk als je een grote hond mannetjes hond hebt, die ff zot gaat doen dat je best lelijk toegetakeld kan worden :j

En ik vind dat als je paard als hengst handelbaar is, en gewoon naar buiten kan gaan, zou ik hem lekker hengst laten.
Waarom ballen eraf halen, als hij het met ook goed doet?

Ik heb vandaag voor het eerst een hengst gereden ( heb altijd merries gehad)
Nou nergens last van hoor dat het een hengst is, merkte geen verschil als bij een ruin of merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:34

Het is echt niet te doen om met mensen de proberen te discussieren die niet openstaan voor de mening van een ander en al helemaal geen topics doorlezen of links volgen. Geen zin om hier nogmaals alles neer te zetten, kost me teveel energie...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:35

nombrado schreef:

En in de landen die je noemt staan de hengsten overwegend op stal. Leuk leven hoor! :')

nombrado

Cassidy schreef:
Het is echt niet te doen om met mensen de proberen te discussieren die niet openstaan voor de mening van een ander en al helemaal geen topics doorlezen of links volgen. Geen zin om hier nogmaals alles neer te zetten, kost me teveel energie...

hahaha, spiegelen is altijd zo leuk

Fransje_70

NienkeNiels schreef:
Was al een beetje bang dat dit zo'n topic zou gaan worden. Het klopt dat hij af en toe frustraties heeft brullen na de merries etc. Ik wil hem zeker die rust in zijn hoofd gunnen en hem een zo'n paardvriendelijk mogenlijk leven gunnen. Wel vind ik het zonde om mijn hengst zijn mannelijkheid af te nemen en noem me ouderwets of achterhaald of egoistisch. ik vind dat een hengst nou eenmaal net iets meer heeft. En daarbij zou ik misschien wel eens met hem na de keuring willen. Ik neig nu toch het meeste na castreren, beter voor hem en voor mezelf. Wel wacht ik nog even, om mezelf goed te gaan bedenken of ik hem na de keuring wil ja of nee.

Ok NienkeNiels, dat lijkt me een prima besluit.
Maar ik denk dat Nombrado nog wel een paar pagina's haar ego zal laten doorklinken in dit topic pffffffffffffffff 8)7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:36

NienkeNiels schreef:

Wat je kunt doen, als je echt ooit een keer een veulen van hem wilt, is sperma invriezen. Als je dat alleen doet voor eigen gebruik en het zaad goed in te vriezen valt, kun je ooit een keer een veulen van hem fokken.
Maar doe jezelf een lol en castreer hem. Rust in zijn hoofd, en jij hoeft niet iedere keer op scherp te staan als je met hem omgaat. En niet bang te zijn voor de gevolgen voor anderen....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:36

Cassidy schreef:

Jij staat toch ook niet open voor andere meningen, jouw mening is een feit in jou ogen.
Maar niet alle hengsten zijn gevaarlijk hoor, prcies wat nombrado zegt, het ligt gewoon aan de opvoeding en wederzijds respect
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 29-01-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:37

Sammy_xxs schreef:
Nou nergens last van hoor dat het een hengst is, merkte geen verschil als bij een ruin of merrie.

haha, nee hoor, niks geen verschil
alleen klotst er zo nu en dan iets daaronder , verder is er niets anders hoor

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:37

Misschien zou jij het dan ook eens kunnen proberen.
Leuk voor u dat al uw hengsten geweldig in de omgang zijn, maar je kunt dat niet veralgemenen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid/kennis/zin/...om ermee om te gaan, punt.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:38

nombrado schreef:
Sammy_xxs schreef:

Zelfs daar niks van gemerkt :+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:38

nombrado schreef:
Cassidy schreef:

hahaha, spiegelen is altijd zo leuk

De TS heeft iets in haar eigen topic gepost na eindeloze pagina's geklets die niet relevant zijn!!!!
Misschien, dat je daarvoor wel interesse hebt, of wil je dit topic nog verder kapen Nombrado om je eigen ego te laten klinken....

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:39

nombrado schreef:
Sammy_xxs schreef:

(Ze l ult maar door werkelijk waar, het is echt geniaal)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:39

Laten we het feit over kennis en handelbaar heid van een hengst achterwege laten svp. Ik kan mijn hengst prima hanteren en corrigeren en heb goede begeleiding.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:41

NienkeNiels schreef:
Laten we het feit over kennis en handelbaar heid van een hengst achterwege laten svp. Ik kan mijn hengst prima hanteren en corrigeren en heb goede begeleiding.

Als je je hengst prima kan hanteren, hij kan naar buiten met jou ruin.
Waarom zou je hem dan willen castreren, als je er geen last van heb?

Is gewoon een vraag hoor, niet sarcatisch bedoeld :)

NZ92

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:42

Omdat ik toch merk dat hij af en toe frustraties heeft! Brullen naar merries, gefocused als hij los is in de paddock op andere merries tegen het hek beuken etc.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:45

NienkeNiels schreef:

Brullen is toch niets mis mee? vooral als zijn vriendjes of vriendinnetjes verderop staan
dat zal hij als ruin ook nog doen.
Het is wat anders als hij niet meer rustig op stal kan staan, heen en weer loopt en mager wordt.
dan wordt het "zielig" ondraaglijk voor hem.
Maar tot die tijd, ga leuke dingen met hem doen, zet hem zo lang mogelijk met anderen nog buiten als het kan
Niet onthouden van contact met anderen, daar gaan ze aan kapot.
Je hebt volgens mij ook iets homeopathisch om het randje even van deze periode af te zwakken (want het is jan/feb echt de tijd hoor!) en verder de zomer nog even aan te kijken. (ik weet niet meer hoe dat heet)
Hij wordt ook zo puber. Dan kan het zijn dat je alsnog je handen vol hebt , (maar dat zal je als ie ruin is ook hebben)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:45

NienkeNiels schreef:
Omdat ik toch merk dat hij af en toe frustraties heeft! Brullen naar merries, gefocused als hij los is in de paddock op andere merries tegen het hek beuken etc.

beuken? loopt ie tegen het hek?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:46

Is dat constant of af en toe? Want denk dat hengsten altijd wel zullen brullen naar merries, maar als het echt overdreven is, en hij er echt last van heeft ja dan kan je castreren.
Maar als het gewoon zo af en toe is als er een merrie langs loopt ofzo zou ik hem lekker zo laten.