Azteca

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:07

Het paard in je link vind ik wel echt prachtig heeft een mooi rams hoofd.ik hou hier wel van
Cambiar schreef:
Jessix schreef:
Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

Ik heb 3 veiga's. Hm...welwillend worden ze met goeie training, maar het zijn absoluut geen simpele paarden. Ik heb hier al wat meegemaakt in het begin.... Ik vind het wat te rooskleurig voorgesteld. Ze gaan zich hechten aan 1 baas en doen hun best omdat je hun vertrouwen hebt, dat kan ik beamen. Ze zijn ook eerlijk, maar komen ook best eerlijk uit voor hun eigen mening :D
Stop je ze dan in de handen van iemand anders...mijn merrie's zijn toch wel best erg eenhandig en kieskeurig....als het niet klikt, dan laten ze dat echt op het gevaarlijke af merken...

Je mag ook niet vergeten dat die Portugezen hun paarden enorm kunnen 'zetten'. Eens ze getraind zijn, kun je er inderdaad veel mee doen. Heb je al eens gezien hoe Quiosque gereden wordt (ik heb paar foto's zien staan op FB tijdens training met nep-stier)? Die mannen spelen kort op de bal, paarden hebben echt geen ruimte om hun zin te doen....je zou voor minder braaf zijn als zo'n vent op je rug zit en met een scharenbit je mond gijzelt....

Ik begrijp de reden niet om te kruisen met een quarter en zie absoluut geen meerwaarde voor de doorsnee bokt-meiden, we hebben hier weinig vee te hoeden....ook ken ik in België of Nederland geen plek waar er stieregevechten plaatsvinden. Ik vind Azteca's dus gewoon weer een luxe product en geen meerwaarde voor de Lusitano (kruisingen zijn altijd link van karakter, je weet nooit hoe het zal uitvallen).
Voor het ogenblik ben ik in contact met iemand die Berber kruisingen doet, Berbers zijn de voorouders van de Lusi, maar dus ook van de quarter!!! Dat is al een betere keus én je krijgt wél een beter karakter als je Lusi kruist met Berber (dit kan ik beamen, ze zijn cooler).
In Frankrijk heb je een andere soort kruising, namelijk de Lusitano X Berber. Ze noemen het : Le genet.
Ik zou persoonlijk eerder zo'n keuze maken dan een Lusi met en Quarter fokken. Quarters zijn onnatuurlijk, met Berber fok je terug naar het oude type Iberisch paard. Natuurlijk zijn Azteca's opzichtiger, meer gebolde spieren en dergelijke....maar ik hou er niet van...
Le Genet zijn iets kleinere paarden, maar hebben een enorme uitstraling en zalig karakter.
Dit is zo'n type genet kruising:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8MYKT4G.jpg
Deze hengst heeft een prachtige zwarte zoon, 3/4 berber, 1/4 Lusitano. Ik zou er 1 van merrie's wel eens willen door dekken...

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:10

go girl @ Chambier hahaha

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:11

Stierenvechten is levengevaarlijk voor paard en ruiter dus paarden worden iid onder veel sumisie gereden en dat er zo min mogelijk fouten gemaakt worden , maar de basistraining blijft hetzelfde als je tenminste een goede ruiter treft. Niet alle lusitanos deugen voor rejoneo ze moeten namelijk veel expresie tonen tegenover de stier ook al gaan ze langs een stiertje wil niet zeggen dat ze goed zijn in de plaza , mijn buurman is 1 van de betere rejoneadores geweest en hun trainen paarden hiervoor als het paard niet goed genoeg is voor de plaza worden ze verkocht en er rijden bij ons in de buurt veel mee in gewone dressuurwedstrijden omdat de basis gewoon netjes gedaan is. Paard wat eenmaal klaar is om de plaza in te gaan kost een vermogen.

Maar goed wat dit met de Azteca te maken heeft :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:13

@ Cambiar ..ik zou zeggen open een topic ..prachtig paard hoor .... jammer dat het geen azteca is.. :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:14

castano schreef:
@cambier ik begrijp jou vijandigheid echt niet
wij hebben het hier gewoon over de azteca en dat jij de berber beter vindt maakt mij niet uit.
dat het voor boktmeiden (ik dus OOk) volgens jou geen meerwaarde zou hebben ???wie ben jij om dat voor mij te beslissen..ik heb genoeg verstand van de azteca en zijn geschiedenis ik hoef de azteca helemaal niet te verantwoorden aan jou. En het blijkt allen maar uit jou domme uitspraken, dat je niet eens weet wat hier al allemaal gezegd is...alsof je enkel een lusitano mag hebben...of een natuurlijk paard de rest is bagger of zo???pleur dan gewoon op en ga op een forum zitten die jou kan behagen en laat ons gewoon genieten van de AZTECA..

Ik ben niet vijandig, ik zeg gewoon dat ik het voor het paard zelf geen meerwaarde vind. Ik wist niet dat je in een topic geen eigen mening mag hebben. Ik vind het vooral jammer dat ze een moeilijk karakter hebben. Ik zocht vroeger een azteca, omdat ik net gehoord had dat ze zo werkwillend en cool zijn, maar ik kwam helaas iets heel anders tegen.
Neemt niet weg dat ik Neosho (hoop dat ik het goed schrijf), een pracht van een paard vind!!!
Ik wil de pret niet bederven meiden, mijn excuses. Was niet zo mooi van mij, maar daar ik er zelf mee bezig ben, met kruisingen, wou ik m'n mening eens geven ;-)
Veel succes met de zoektocht naar een hengst ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-13 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Re: Azteca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:16

Voor het paard geen meerwaarde? Ik hoop binnenkort bij wat Azteca's te kunnen kijken, als ze met hun koppies depri naar beneden staan omdat hun bestaan geen meerwaarde heeft zal ik het hier komen melden en zal ik een andere fokrichting kiezen voor mijn merrie. ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:19

Ik vind het wel super dat je voor Lusi kiest om te kruisen. Jij hébt een gezonde Quartermerrie, daar is dus niets verkeerd aan ;) !
Ik zag echter sommige Lusitano's die gekruist werden met van die opgebolde, onnatuurlijk gespierde Quarters. Ook karakter was niet zo super. Toen ben ik me vragen beginnen stellen over de Azteca...
Maar inderdaad, in jouw geval was het geen gepaste opmerking van me! Sorry :o

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:20

En ik heb ook op qiuosque gezeten en heb de stang niet aangeraakt want vind dat zelf ook niks.ik ben op quiosque echt een beginner,paard probeert echt zijn best te doen om mee tedenken en was echt niet gemeen.ik vind het een zeer fijn paard zelfs voor mij die dressuur matig niet veel doet
Cambiar schreef:
Jessix schreef:
Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.

Ik heb 3 veiga's. Hm...welwillend worden ze met goeie training, maar het zijn absoluut geen simpele paarden. Ik heb hier al wat meegemaakt in het begin.... Ik vind het wat te rooskleurig voorgesteld. Ze gaan zich hechten aan 1 baas en doen hun best omdat je hun vertrouwen hebt, dat kan ik beamen. Ze zijn ook eerlijk, maar komen ook best eerlijk uit voor hun eigen mening :D
Stop je ze dan in de handen van iemand anders...mijn merrie's zijn toch wel best erg eenhandig en kieskeurig....als het niet klikt, dan laten ze dat echt op het gevaarlijke af merken...

Je mag ook niet vergeten dat die Portugezen hun paarden enorm kunnen 'zetten'. Eens ze getraind zijn, kun je er inderdaad veel mee doen. Heb je al eens gezien hoe Quiosque gereden wordt (ik heb paar foto's zien staan op FB tijdens training met nep-stier)? Die mannen spelen kort op de bal, paarden hebben echt geen ruimte om hun zin te doen....je zou voor minder braaf zijn als zo'n vent op je rug zit en met een scharenbit je mond gijzelt....

Ik begrijp de reden niet om te kruisen met een quarter en zie absoluut geen meerwaarde voor de doorsnee bokt-meiden, we hebben hier weinig vee te hoeden....ook ken ik in België of Nederland geen plek waar er stieregevechten plaatsvinden. Ik vind Azteca's dus gewoon weer een luxe product en geen meerwaarde voor de Lusitano (kruisingen zijn altijd link van karakter, je weet nooit hoe het zal uitvallen).
Voor het ogenblik ben ik in contact met iemand die Berber kruisingen doet, Berbers zijn de voorouders van de Lusi, maar dus ook van de quarter!!! Dat is al een betere keus én je krijgt wél een beter karakter als je Lusi kruist met Berber (dit kan ik beamen, ze zijn cooler).
In Frankrijk heb je een andere soort kruising, namelijk de Lusitano X Berber. Ze noemen het : Le genet.
Ik zou persoonlijk eerder zo'n keuze maken dan een Lusi met en Quarter fokken. Quarters zijn onnatuurlijk, met Berber fok je terug naar het oude type Iberisch paard. Natuurlijk zijn Azteca's opzichtiger, meer gebolde spieren en dergelijke....maar ik hou er niet van...
Le Genet zijn iets kleinere paarden, maar hebben een enorme uitstraling en zalig karakter.
Dit is zo'n type genet kruising:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8MYKT4G.jpg
Deze hengst heeft een prachtige zwarte zoon, 3/4 berber, 1/4 Lusitano. Ik zou er 1 van merrie's wel eens willen door dekken...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:24

een paard met een niet zo goed karakter moet je in ieder geval al niet mee fokken. dat is echt werkelijk waar het stomste wat je kan doen.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:26

@ Cambier oke hier kan ik wat mee..jij heb ervaring met de azteca als zijnde niet zo cool en werkwillig..dat vindt ik interessant en wil daar wel wat over horen..ervaringen zijn altijd welkom.

Ik heb zeker gemerkt dat ze niet zo goedelijk zijn als de quarter (die ik ken) .Er zit echt wel karakter in, cool zijn ze wel en moedig.Het zijn geen watjes en win je hun vertrouwen zijn ze geweldig. Ze zijn erg stoer en binden zich erg aan hun leider en ja ze eisen echt een leider.

En je moet weten het stamboek kijkt erg naar de quarter hoor die over bouwde dingen die je wel eens voorbij ziet komen op facebook van die bodybilders echt erg...ik weet niet of jij de azteca's die je heb gezien ook echt geregistreerde waren???

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:27

@ koena hij heeft ook bij ons wel eens meegereden in het showteam echt super lief en makkelijke hengst kon er zo tussen :0

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:39

castano schreef:
@ Cambier oke hier kan ik wat mee..jij heb ervaring met de azteca als zijnde niet zo cool en werkwillig..dat vindt ik interessant en wil daar wel wat over horen..ervaringen zijn altijd welkom.

Ik heb zeker gemerkt dat ze niet zo goedelijk zijn als de quarter (die ik ken) .Er zit echt wel karakter in, cool zijn ze wel en moedig.Het zijn geen watjes en win je hun vertrouwen zijn ze geweldig. Ze zijn erg stoer en binden zich erg aan hun leider en ja ze eisen echt een leider.

En je moet weten het stamboek kijkt erg naar de quarter hoor die over bouwde dingen die je wel eens voorbij ziet komen op facebook van die bodybilders echt erg...ik weet niet of jij de azteca's die je heb gezien ook echt geregistreerde waren???

Ik zit vooral in Franse. Daar zijn enkele meiden en ook jonges die met Azteca's rijden (shows). Het zijn enorm mooie paarden, daarom was ik er ook holder de bolder van. Ik heb er op m'n andere computer nog foto's van staan.
Ik weet dat Lusitano's ook niet simpel zijn, als je dat kruist met een niet simpele Quarter...
Ik weet niet of ze geregistreerd staan, zal de naam eens zoeken van die persoon. Ik heb altijd gedacht dat ik Neosho herkende en hij van daar kwam, maar dat ben ik niet zeker. Hij reed met een prachtige Buckskin Azteca.

M'n laatste quartertje, Joy, was een enorm heet dametje. Mijn idee was om haar te kruisen met Ultramar, elcid zal zich dat vermoedelijk nog herinneren ;) . Best dat ik het niet gedaan heb...
Als jij een coole merrie heb zou ik zeggen: DOEN!!!!

Btw, even stout zijn en off topic, maar ik ben deze week toevallig op zoek gegaan naar Quiosque, die vermoedelijk in Duitsland zit. Is om een grullo Lusitano-Sorraia merrie te laten dekken:http://www.mijnalbum.nl/Album=RFRCE3B7
Keona, zou jij me info kunnen geven waar hij ter dekking staat aub?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 21:44

Cambiar geeft niet :D het Quarter stamboek is het grootste stamboek ter wereld, en helaas mag elke hengst elke merrie dekken, daardoor is er een hele grote variëteit in kwaliteit. Mijn merrie is onwijs goed van karakter (volgens sommigen zou ze te braaf zijn). Ik vind Iberische paarden prachtig en het idee om zowel eigenschappen van mijn merrie als Iberische paarden terug te zien klinkt mij erg interessant. Vandaar dat ik me erin wil verdiepen. :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:52

Wat een apart ras! Zitten prachtige paarden tussen zeg. Wist ik helemaal niet.
Ik vind ze echt heel mooi :j

Moet ik nog zeker in mijn portfolio hebben dus... aanmelden via PB :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:01

Authentic schreef:
Cambiar geeft niet :D het Quarter stamboek is het grootste stamboek ter wereld, en helaas mag elke hengst elke merrie dekken, daardoor is er een hele grote variëteit in kwaliteit. Mijn merrie is onwijs goed van karakter (volgens sommigen zou ze te braaf zijn). Ik vind Iberische paarden prachtig en het idee om zowel eigenschappen van mijn merrie als Iberische paarden terug te zien klinkt mij erg interessant. Vandaar dat ik me erin wil verdiepen. :)

Is al enorm belangrijk het karakter van de moeder! Ik weet niet of dit klopt, maar ik merk dat de vader ook soms veel invloed heeft op karakter, model zullen ze eerder van de moeder hebben.
Misschien zal het juist goed zijn om wat meer temperament toe te voegen! Ik denk alleen dat sommige veiga's niet zo geschikt zijn als niet-werk-veedrijf paard (wel voor de arena en zo....) misschien eerder een alter real, andrade type?
Wil je dat ik info over de Azteca's terug ga zoeken in Frankrijk voor je?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-01-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:01

oke je als met Neosho..mijn Neo bedoeld ..
zijn vader is geen azteca maar de zwarte Lusitano hengst (Habitual oco)
zijn moeder is een azteca D
ben erg benieuwt naar dat show team die jij bedoelt...Ik denk wel dat je niet moet vergeten dat een azteca zo gefokt is...maar het is pas een azteca als het papier heeft (net als bij de lusi) wij zijn erg streng met onze fokdieren.en zoals Jos al aangaf fokken met paarden die op karakter slecht zijn is uit den boze...zo hebben wij het hier al uitgebreid over gehad op dit forum.wat de eisen zijn bij het stamboek.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:03

Ow....Neosho is van jou...mooi paard, dat is zeker!
Ik zoek het showteam even op, normaal had ik nog mails op m'n hotmail staan. Ik denk dat het familie was van Merlin ook...

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:06

ook denk ik is het jou nog niet duidelijk dat de azteca niet enkel een arena paard is
het is een enorm veelzijdig ras die alles kan en niet alleen kudde koeien kan vangen..In mexico rijden ze grand prixx met deze paarden..
ja en over het karakter van merlin hebben we het ook al gehad hihihi hij is ook geen geregistreerde azteca

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:09

Cambiar schreef:
castano schreef:

:D
Ik zit vooral in Franse. Daar zijn enkele meiden en ook jonges die met Azteca's rijden (shows). Het zijn enorm mooie paarden, daarom was ik er ook holder de bolder van. Ik heb er op m'n andere computer nog foto's van staan.
Ik weet dat Lusitano's ook niet simpel zijn, als je dat kruist met een niet simpele Quarter...
Ik weet niet of ze geregistreerd staan, zal de naam eens zoeken van die persoon. Ik heb altijd gedacht dat ik Neosho herkende en hij van daar kwam, maar dat ben ik niet zeker. Hij reed met een prachtige Buckskin Azteca.

M'n laatste quartertje, Joy, was een enorm heet dametje. Mijn idee was om haar te kruisen met Ultramar, elcid zal zich dat vermoedelijk nog herinneren ;) . Best dat ik het niet gedaan heb...
Als jij een coole merrie heb zou ik zeggen: DOEN!!!!

Btw, even stout zijn en off topic, maar ik ben deze week toevallig op zoek gegaan naar Quiosque, die vermoedelijk in Duitsland zit. Is om een grullo Lusitano-Sorraia merrie te laten dekken:http://www.mijnalbum.nl/Album=RFRCE3B7
Keona, zou jij me info kunnen geven waar hij ter dekking staat aub?
voor zo ver ik weet staat quiosque nog bij romina steiner.als ze hem uitgeleend of verkocht heeft dan kan zij jou wel zeggen waar hij nu is.hoop in ieder geval waar hij ook is dat hij met liefde en respect behandeld word want dat wens ik dat paard zeker toe.wat een super karakter.hoop stiekem dat hij dus nog bij romina is en ik hem nog eens kan bewonderen de vader van onze merrie
Laatst bijgewerkt door keona op 13-01-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:18

castano schreef:
ook denk ik is het jou nog niet duidelijk dat de azteca niet enkel een arena paard is
het is een enorm veelzijdig ras die alles kan en niet alleen kudde koeien kan vangen..In mexico rijden ze grand prixx met deze paarden..
ja en over het karakter van merlin hebben we het ook al gehad hihihi hij is ook geen geregistreerde azteca

Jawel, dat is me wel duidelijk ;) , ik bedoel alleen als je gewoon wilt reinen of buitenritten maken, misschien dan beter een alter Lusitano nemen, of een Andrade...of gewoon een lusitano met een cool karakter.
Sommige Veiga hengsten zijn iets feller. Dat kan handig zijn in de arena (veedrijverij). Veiga's gaan meedenken met je en zijn hypersensitive, ze zijn ongelofelijk intelligent.... maar misschien iets minder geschikt als kruising om een buitenrij paard te bekomen (ivm meer training om hetzelfde te bekomen). Niet elke Veiga is even heet, maar de mijne zijn dat nu wel... dat is om buiten te rijden niet altijd handig....

Ik weet niets over geregistreerd, maar dus alle geregistreerde Azteca's hebben een cool karakter?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:28

keona schreef:
voor zo ver ik weet staat quiosque nog bij romina steiner.als ze hem uitgeleend of verkocht heeft dan kan zij jou wel zeggen waar hij nu is.hoop in ieder geval waar hij ook is dat hij met liefde en respect behandeld word want dat wens ik dat paard zeker toe.wat een super karakter.hoop stiekem dat hij dus nog bij romina is en ik hem nog eens kan bewonderen de vader van onze merrie

Helaas, hij is verkocht. Na talloze mailtjes geen antwoord. Ik had het al opgegeven....Ik heb nu mensen bestookt die Romina kennen om het eens persoonlijk te vragen, maar blijkt maar niet te lukken...
Q zou in Duitsland zitten naar verluid, bij een meisje....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:31

Cambiar schreef:
keona schreef:

Helaas, hij is verkocht. Na talloze mailtjes geen antwoord. Ik had het al opgegeven....Ik heb nu mensen bestookt die Romina kennen om het eens persoonlijk te vragen, maar blijkt maar niet te lukken...
Q zou in Duitsland zitten naar verluid, bij een meisje....

ik zal edwin vragen hij heeft onze merrie gefokt en kent romina heel goed.hoop dat hij daar een fijne baas heeft waar hij ook aandacht krijgt want dat verdient hij.wel jammer dat hij weg is.ik kon hem toen ook kopen maar wat moet ik met een hengst kon hem gewoon niet plaatsen en dan ook nog de geld kwestie natuurlijk ;) ik zal kijken wat ik kan doen

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:32

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:36

Ik weet niets over geregistreerd, maar dus alle geregistreerde Azteca's hebben een cool karakter?

mmm hier hoef ik hoop ik! geen echt antwoord op te geven toch?

tis net zo iets als wat jij zegt met de Veiga lijn niet elke....

ps wat raar dat die hengst spoorloos is?? misschien aan odemira vragen zei reed hem wel eens

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:24

keona schreef:
ik zal edwin vragen hij heeft onze merrie gefokt en kent romina heel goed.hoop dat hij daar een fijne baas heeft waar hij ook aandacht krijgt want dat verdient hij.wel jammer dat hij weg is.ik kon hem toen ook kopen maar wat moet ik met een hengst kon hem gewoon niet plaatsen en dan ook nog de geld kwestie natuurlijk ;) ik zal kijken wat ik kan doen

Echt? Kon je hem kopen? Hij is idd heel erg speciaal. Ik wou graag een dek voor een grullo project met Sorraia's, maar zal er zelf eens een topic voor maken met gans m'n verhaal ;)