Jessix schreef:Ik ken vele Veiga's en ook die staan bekend om hun welwillende karakter, ja ze kunnen wat 'elektrischer' reageren, maar eerlijkheid en inzetbaarheid staat bij Manuel Veiga voorop. Je moet 100% op je paard kunnen vertrouwen.
Ik heb 3 veiga's. Hm...welwillend worden ze met goeie training, maar het zijn absoluut geen simpele paarden. Ik heb hier al wat meegemaakt in het begin.... Ik vind het wat te rooskleurig voorgesteld. Ze gaan zich hechten aan 1 baas en doen hun best omdat je hun vertrouwen hebt, dat kan ik beamen. Ze zijn ook eerlijk, maar komen ook best eerlijk uit voor hun eigen mening
Stop je ze dan in de handen van iemand anders...mijn merrie's zijn toch wel best erg eenhandig en kieskeurig....als het niet klikt, dan laten ze dat echt op het gevaarlijke af merken...
Je mag ook niet vergeten dat die Portugezen hun paarden enorm kunnen 'zetten'. Eens ze getraind zijn, kun je er inderdaad veel mee doen. Heb je al eens gezien hoe Quiosque gereden wordt (ik heb paar foto's zien staan op FB tijdens training met nep-stier)? Die mannen spelen kort op de bal, paarden hebben echt geen ruimte om hun zin te doen....je zou voor minder braaf zijn als zo'n vent op je rug zit en met een scharenbit je mond gijzelt....
Ik begrijp de reden niet om te kruisen met een quarter en zie absoluut geen meerwaarde voor de doorsnee bokt-meiden, we hebben hier weinig vee te hoeden....ook ken ik in België of Nederland geen plek waar er stieregevechten plaatsvinden. Ik vind Azteca's dus gewoon weer een luxe product en geen meerwaarde voor de Lusitano (kruisingen zijn altijd link van karakter, je weet nooit hoe het zal uitvallen).
Voor het ogenblik ben ik in contact met iemand die Berber kruisingen doet, Berbers zijn de voorouders van de Lusi, maar dus ook van de quarter!!! Dat is al een betere keus én je krijgt wél een beter karakter als je Lusi kruist met Berber (dit kan ik beamen, ze zijn cooler).
In Frankrijk heb je een andere soort kruising, namelijk de Lusitano X Berber. Ze noemen het : Le genet.
Ik zou persoonlijk eerder zo'n keuze maken dan een Lusi met en Quarter fokken. Quarters zijn onnatuurlijk, met Berber fok je terug naar het oude type Iberisch paard. Natuurlijk zijn Azteca's opzichtiger, meer gebolde spieren en dergelijke....maar ik hou er niet van...
Le Genet zijn iets kleinere paarden, maar hebben een enorme uitstraling en zalig karakter.
Dit is zo'n type genet kruising:
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-C8MYKT4G.jpgDeze hengst heeft een prachtige zwarte zoon, 3/4 berber, 1/4 Lusitano. Ik zou er 1 van merrie's wel eens willen door dekken...