PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:09

Inderdaad gewoon losjes de kuit er aan blijven houden zodat ze wennen! Niet knijpen, of drijven (tenzij ze echt stoppen). Een paard wat loopt schommelt en daardoor komt de buik vanzelf tegen de kuiten aan.

Het "probleem" met oudere merries die hierheen komen is dat ze meestal een behoorlijk vrij leven hebben gehad op de Campo daar, in groepen merries met jonkies. Ze lopen daar lekker in de heuvels, hoefslijtage gebeurd vanzelf etc. Het enige waar ze voor in handen komen is het afspenen van de veulens en het scheren. Slecht behandeld zijn ze dus niet, maar het weinige contact wat ze hebbe ngehad was ook weer niet positief. Dan komen ze hier, s'nachts alleen in een box, iemand moet op hun rug zitten, mensen gaan opeens je bene vasthouden etc. etc. dat is natuurlijk wel even een cultuurshock voor ze!
Toch wanneer je het goed doet en ze raken er aan gewend, dan komt het goed en gaan ze het zelfs heel leuk vinden.

PinkPrincess

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:13

Cyrina, ik vind eigenlijk niks mooiers als merrie om met een veulentje in een grote groep in een enorme grote vlakte te kunnen leven. helaas gaan de spanjaarden alleen zo met de merrie's om, ik betwijfel of de vrouwen ook zo heilig worden geeerd. hihi

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:14

De tips van PP zijn echt goed, ik kan er niet meer dan 100% achter staan.
Die van mij ook, als ik maar iets naar voren zit is dat het teken om harder te gaan. ALs ik scheef zit uit zich dat door over de schouder scheef te gaan lopen enz... Ik heb een hele tijd in een soort stoel zit gereden om mijn benen er maar af te houden. Dat is moeilijk af te leren, maar ik heb gelukkig meerdere paarden en train enorm op zit op mijn andere paarden zodat ik ook op Jubi steeds netter kan gaan zitten.

Ik zal vanavond op papier zetten hoe ik mijn paard het afgelopen jaar getraind heb.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:01

@ PP: Nou ze heeft overal littekens over haar hele lichaam, op de neus in de mondhoeken, op de benen, op de flanken. Ik heb haar deze winter geschoren en ik schrok er best wel van. Dus erg best behandeld is ze volgens mij niet. Maar zoals ik al zei, met zekerheid kan ik het niet zeggen. Klopt wat je zegt qua gevoeligheid, ik heb al 3 zadels gehad in de tijd dat ik haar heb, ik rijdt momenteel met een testzadel van buitenzinnig, boomloos, tot nu toe heb ik het idee dat ze hier heel erg goed op reageert. Dus laten we hopen dat dat zo blijft. En ik accepteer haar volledig zoals ze is, het is een vreselijke lieverd, ze bedoeld het allemaal zeker niet verkeerd. Dus ik vind het ook helemaal niet erg dat ze zo is, het zou alleen voor haar wat meer plezier geven als ze zich wat meer ontspant :)

@ Kady: Ik ben reuze benieuwd naar je verslag !!! Alvast reuze bedankt :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:03

Oh ja en medische gebreken zijn uitgesloten, alles maar dan ook alles is gecontrolleerd

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:01

wat bij mijn merrie ook goed helpt om de spanning tegen te gaan is om direkt al heel rustig te gaan stappen en pas te draven als ze ook echt goed rustig en ontspannen is :)

gelukkig heeft dessy maar 1 litteken en die heeft ze achter in de kootholte van haar haar linker achterbeen
wel 1 voordeel dat die spaanse al 'scheermak zijn' :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:35

Carmy, wat fijn dat het meteen al bij je werkte! +:)+
Heel goed!
vooral vol blijven houden!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:58

Carmy : De merries in spanje word niks mee gedaan alleen net wat Only zegt, geschoren en gedekt.
ze leven vrijwel wilt. Sommigen gaan mee naar de keuring of worden verkocht, maar dan ook weer leven ze in groeps verband, ze worden niet gereden ook niet in de mensen hand opgevoed.

Alle merrie's op de stoeterij bij ons zitten ook onder de littekens, maar van elkaar, bijten en schoppen en rangorde bepalen. Maargoed het kan dat jouw paard ergens anders voor gebruikt is, toeristen of voor een koets lopen is ook erg typische in Andalucia.

Maar het betekend dan niet als je precies weet wat haar verleden is dat je het kan oplossen. Ik denk dat wij allemaal niet meer dan ons best kunnen doen voor ons paard en zo jij ook, komt vast allemaal wel weer goed ! geef het de tijd.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:13

Het beste is in het hier en nu te leven net als je paard en . Als je steeds terug kijkt/ denkt naar haar vermoedelijke geschiedenis. Als je merkt dat er iets omhoog komt borrelen dan moet je er natuurlijk naar handelen, maar niet bij voorbaad al gaan pamperen.

Overigens ken ik meer Spaanse paarden met een Hollands trauma dan met een Spaanse, al ken ik die ook.