Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:05

Het feit dat jij het hard vind, hoe ze onderling al met elkaar omgaan, zegt eigenlijk al een beetje, dat je je eigen grens moeilijk durft te bewaken.
grenzen aangeven is wat anders dan agressie
grenzen aangeven is duidelijk zijn hoe ver men bij je mag gaan.
dat bedoel ik met staan voor wie je bent

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:21

nombrado schreef:
Het feit dat jij het hard vind, hoe ze onderling al met elkaar omgaan, zegt eigenlijk al een beetje, dat je je eigen grens moeilijk durft te bewaken.
grenzen aangeven is wat anders dan agressie
grenzen aangeven is duidelijk zijn hoe ver men bij je mag gaan.
dat bedoel ik met staan voor wie je bent

Hier ga ik serieus eens over nadenken!!
Ik ben totaal niet consequent, naar mijn hondjes niet, maar ook niet naar andere mensen.
( Om maar eens iets te zeggen)
Mijn eigen grenzen?
Moeilijk te zeggen, ik heb een grotere mond ( achteraf) dan dat ik iets direct aangeef....Ik laat inderdaad wel heel veel over me heen lopen, zeg niet snel nee....
Maar als ik nee zeg weet ook iedereen dat ze niet verder moeten puchen ;-)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:33

leuk dat je dit wil leren "de magie van paarden"
besef wel dat Jij hier jezelf leerd kennen, je angsten je grenzen je eigenwaarde en je zelfrespect.
gespiegeld door het paard.
veel plezier XX

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:37

castano schreef:
leuk dat je dit wil leren "de magie van paarden"
besef wel dat Jij hier jezelf leerd kennen, je angsten je grenzen je eigenwaarde en je zelfrespect.
gespiegeld door het paard.
veel plezier XX

Juist daarom heb ik er ook zoveel plezier in, juist omdat het niet alleen om het paard gaat maar ook mijn eigen ik ;-)
Ik ben erg gefacineerd door hengsten, mede door de boeken die ik heb gelezen en wil het nu graag irl bekijken ;-)

Eens gaan zoeken naar een stoeterij voor hengsten in de buurt en vragen of ik eens mag komen kijken een dagje ;-)

castano

Re: Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:49

gaaf hoor moet je doen!
het leren werken met paarden is niet enkel over macht en de baas worden, maar deel worden van een groep/kudde (soms bstaande uit 2) en hier in je plek weten en samenwerken, zonder verlies van eigen waarden. ook al ben je nu nog onder de indruk van de hengst en die ruin begin te snappen dat je facinatie hier is, dat hun zo heel goed weten wie ze zijn..

zoek niet het paard maar jezelf

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:47

GroteVogel schreef:
Eens gaan zoeken naar een stoeterij voor hengsten in de buurt en vragen of ik eens mag komen kijken een dagje ;-)

als je ooit naar spanje gaat, ben je zo welkom bij de fokker waar ik al jaren kom.
dat is voor mij de eerste keer ook zooooooooooon eyeopener geweest.
vooral hoe ze met de hengsten omgaan.
dat ze....aan een halstertje naar de merries gaan, om die te dekken
en smiddags , met uitzicht op de mooie dames heel serieus gaan trainen voor de dressuur.
kheb het allemaal op film....fascinerend om te zien, en eigenlijk ook weer zo natuurlijk en gewoon.
wij doen er allemaal zo moeilijk over hier in Holland, maar die hengsten zijn echt niet gek.
ze weten dondersgoed dat ze niet zomaar op een merrie kunnen springen die er niet klaar voor is.
die merrie geeft zeker wel grenzen aan..... ;)

o, je bent hier ook altijd welkom hoor, om 4 van die mannen te bewonderen, maar hier staan geen merries. :D

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:25

nombrado schreef:
GroteVogel schreef:

als je ooit naar spanje gaat, ben je zo welkom bij de fokker waar ik al jaren kom.

vertel..vertel... :j

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:27

Nombrado -> Vertel....hihi
Waar staan jou hengsten????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:32

castano schreef:
nombrado schreef:

vertel..vertel... :j

kijk en geniet
zie de jonge hengsten in de bergen opgroeien
de merries
dekkingen
dressuurmatige trainingen
ik zou best wel eens een clinic bij ze kunnen organiseren
het is in de buurt van Alicante
zoveel kost dat niet meer omdaar naartoe te vliegen
verblijf kan op de finca.
http://www.youtube.com/watch?v=yryZrxDn5Tc

(ik heb thuis een andere film, maar vergelijkbaar met wat je ziet)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:33

GroteVogel schreef:

vlakbij enkhuizen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:36

<3 op 3.38, de vader van mijn Nombrado

en die bruine hengst die Candido rijd heb ik ook mogen rijden.
die is wel inmiddels weg nu hoor, maar die heeft hij tot GP gereden (nationaal)
pft. wat kon dat dier bewegen , passage?? strekken?? pft...

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:09

Woow wat mooi, ondanks de zeer slechte kwaliteit van het filmpje ;-)

Wat hebben die paarden een gangen!
Ik ben vorig jaar op Equitana geweest en zag de meeste hengsten, waarom geen merries die zo getraind worden voor een show?
Verder Nombrado, ik las je adver. waarom is een hengst niet meer te castreren als ze zo oud zijn als die van jou? Zijn de hormonen met een bep leeftijd weg?

Om terug te komen op TS ( sorry voor het offtopic!)
Je kunt een hengst toch met een normale opvoeding zoals je ook met een merrie omgaat opvoeden? ( Gillen lijkt me helemaal niet zo erg, en zolang hij luistert/of uit zijn gemoeds toestand te krijgen is?

Wat is het verschil dan met een hengst die nog nooit gedekt heeft en 1 die wel dekt? Is de een anders in karakter?
Maakt het dan ook nog uit welk ras hengst je hebt? Of is hengst gewoon een hengst?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:21

GroteVogel schreef:
Verder Nombrado, ik las je adver. waarom is een hengst niet meer te castreren als ze zo oud zijn als die van jou? Zijn de hormonen met een bep leeftijd weg?

Dat specifieke paard is het écht niet nodig om te castreren.
Hij weet precies waar abraham de mosterd haalt ;)
afgelopen zomer was ik met hem een buitenritje aan het doen, en ik kwam 5 paardrijdende tegenliggers aan die ik kende. 1 van de merries werd spontaan hengstig toen ze mijn hengst zag :D
en hij? ach, bleef gewoon onder mij stilstaan, terwijl ik ff aan het babbelen was met de andere.
ik laat hem dan natuurlijk niet neuzen met de andere paarden, blijf wel op een beetje afstand, maar 1 meter kan prima.

Deze hengst zal, ben ik bang, op zijn leeftijd , met het weghalen van zijn testosteron toch wel wat in zijn karakter veranderen. (dat is mijn gevoel hoor) maar vooral dat het gewoon niet nodig is.....is voor mij al voldoende.
Goloso, mijn witte, moet ik nu echt ook niet castreren. Die leeft ervan en mee...lekker zo laten.
echter is hij wel wat "moeilijker" dan andere. Die heeft rond februari echt de hormonen kriebels.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:27

Wat bij mij als eerste opkomt als ik je titel lees:
Als je dit al moet vragen, waarom begin je dan aan een hengst ???

Zal wel half bokt over me heen krijgen maar naar mijn mening begin je gewoon niet aan hengsten wanneer je geen verstand hebt van de omgang ermee. En hoe je dat dan wel krijgt.... ga eerst een meelopen met iemand met een hengst, en liefst meerdere mensen want er zijn niet zoveel die goed met hengsten om kunnen gaan.
Daarbij vind ik een internetforum nou ook niet de beste keuze voor advies, natuurlijk zitten er mensen bij met kennis van zaken, maar óók een hoop knoeiers...die dénken dat ze ermee om kunnen gaan.Niet beledigend bedoeld naar mensen hier maar in algemene zin van het woord
En hengst houden?? zelfs om medische redenen ( wat ik niet erg geloofwaardig vindt, sorry) gaat je eigen veiligheid boven alles.
Verder ben ik van mening dat hengsten alleen hengst moeten zijn wanneer ze iets toevoegen aan de fokkerij óf wanneer ze "gewoon paard" kunnen zijn.

Ik hoop dat het goedkomt met je en je hengst en wens je in elk geval veel succes ermee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:30

wat een onzinnige post el camino.
Heb jij zelf een slechter ervaring met hengsten ofzo?

moeten alle mannen, die zich niet voortplanten , of niet fokwaardig zijn dan ook maar gecastreerd worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:16

Als ik me nog even met castratie mag bemoeien... :o Ik vind dat toch altijd een risico. (bij alle dieren trouwens) Ik vind het altijd wel eng om in een gezond dier "te snijden". Daarbij ben ik van mening dat een ouder paard ook meer risico loopt vanwege de narcose. En ik vraag me af in hoeverre het nog invloed zo hebben in het gedrag van het dier na zoveel jaar. Dus hopelijk hoef ik die keuze nooit te maken.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:41

ElCamino schreef:
Wat bij mij als eerste opkomt als ik je titel lees:
Als je dit al moet vragen, waarom begin je dan aan een hengst ???

Zal wel half bokt over me heen krijgen maar naar mijn mening begin je gewoon niet aan hengsten wanneer je geen verstand hebt van de omgang ermee. En hoe je dat dan wel krijgt.... ga eerst een meelopen met iemand met een hengst, en liefst meerdere mensen want er zijn niet zoveel die goed met hengsten om kunnen gaan.
Daarbij vind ik een internetforum nou ook niet de beste keuze voor advies, natuurlijk zitten er mensen bij met kennis van zaken, maar óók een hoop knoeiers...die dénken dat ze ermee om kunnen gaan.Niet beledigend bedoeld naar mensen hier maar in algemene zin van het woord
En hengst houden?? zelfs om medische redenen ( wat ik niet erg geloofwaardig vindt, sorry) gaat je eigen veiligheid boven alles.
Verder ben ik van mening dat hengsten alleen hengst moeten zijn wanneer ze iets toevoegen aan de fokkerij óf wanneer ze "gewoon paard" kunnen zijn.

Ik hoop dat het goedkomt met je en je hengst en wens je in elk geval veel succes ermee.

Ik ben het ermee eens dat je zeker niet aan een hengst moet beginnen als je niet weet waarover je het hebt ( geld voor elk dier)
Ik vind een internet forum juist wel ideaal voor advies, juist omdat je meerdere antwoorden krijgt,soms tegenstrijdig, soms totaal verzonnen ;-)
Maar juist dan kun je die antwoorden mee nemen naar een kenner en er verder op door gaan. ( Zou ik dan doen)
Veiligheid boven alles!

Maar er zijn zoveel mensen die bv een hengst kado krijgen als veulen en niet beseffen wat het inhoud als ze ouder worden ( zoals ik) Ik heb geen hengst hoor, niet eens een shettie haha.

Ik vind het juist goed dat TS hier vraagt om tips/advies!
Je leert tenslotte niks door het niet te vragen of zelfs doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:04

nombrado schreef:
wat een onzinnige post el camino.
Heb jij zelf een slechter ervaring met hengsten ofzo?

moeten alle mannen, die zich niet voortplanten , of niet fokwaardig zijn dan ook maar gecastreerd worden?

Niet helemaal onzinnig. In noord/noordwest europa is het niet gebruikelijk om hengsten hengst te laten en dus te selecteren op hanteerbaarheid. Dat is in bv Spanje en Portugal wel gebruikelijk gezien de visie : hengsten zijn voor het rijden en de merries voor de fok. Dat geeft andere selectiekriteria dan die bv het KWPN hanteerd, aangezien die meer interesse hebben in sportprestaties dan hanteerbaarheid van de hengsten. Plus dat maar weinig hengsten deklicentie krijgen en de rest uit gewoonte en hanteerbaarheid gecastreerd wordt. Daarnaast heb ik sterk de indruk dat bij de engelse manier van rijden en omgang er een flink gat in de opvoeding zit. Dan is een ruin of merrie inderdaad een stuk veiliger om mee om te gaan.

Zelf wil ik geen hengsten, omdat ik niet elke seconde 100% kan zijn in de omgang met een hengst. Met ruinen heb ik dan gewoon een stukje speling door het ontbreken van de hormonen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:16

De hengsten gaan hier meestal makkelijk naar binnen en buiten maar soms is het weer opletten geblazen. De bijrijders van de andere paarden mogen ze dus ook niet binnen zetten. Niet dat de hengsten ze wat aan zouden doen maar dat het meer gevolgen heeft als ze loskomen. Als ze bij een merrie die op stal staat gaan neuzen, dan is het wel link om ze dan te moeten aanlijnen.
Ik denk dat je bij ieder paard moet beginnen met consequent te zijn. Alleen blijkt dan in de praktijk dat je sommigen meer vrijheid kan geven. Onze oude Marco loopt los naar zijn stal, dat durf ik bij de anderen niet aan. De een mag een keer me voorbij lopen, bij de ander moet dit gelijk aangepakt worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:18

nombrado schreef:
GroteVogel schreef:

vlakbij enkhuizen

Moet ik voortaan toch beter opletten, ik werk daar.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:21

Hoe voed je je hengst correct op... Nou is ieder paard natuurlijk verschillend. Maar die van ons krijgt een zoveel mogelijk normale opvoeding zoals ieder ander paard. Dus ook naar buiten, wei, buitenritten, maakt niet uit, gewoon poetsen tussen de andere paarden, met de afstand uiteraard er tussen, en ga zo maar door.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:23

Interessant topic om mee te volgen.
Hier 3 hengsten samen gehad,varierend van leeftijd en grootte.
Vond het spelen altijd machtig om te zien.
Helaas 2 verkocht en 1 gecastreerd omdat ik deze toch heel graag bij een soortgenoot (lees mijn merrie wilde houden zonder telkens een veulen :+ ). Heb er nog spijt van!

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:45

Even een stipje, ik vind de verhalen erg leerzaam!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:17

Maarrrrrrr..........

Reageert iedere hengst op merrie's?
In welke zin, proberen los te trekken en erop af? Kun je dit niet gewoon tegen houden?
Ik zie op shows bv gewoon hengsten aan halster tussen de merries staan ( oke een meter ertussen) dit gaat gewoon goed? Is dit dan een kwestie van opvoeden?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:53

GroteVogel schreef:
Maarrrrrrr..........

Reageert iedere hengst op merrie's?
In welke zin, proberen los te trekken en erop af? Kun je dit niet gewoon tegen houden?
Ik zie op shows bv gewoon hengsten aan halster tussen de merries staan ( oke een meter ertussen) dit gaat gewoon goed? Is dit dan een kwestie van opvoeden?

Nee, niet elke hengst reageert op een merrie..
Duidelijk voorbeeld: de vader van mijn haflingerhengst.
Je zou aan zijn gedrag enz. niet eens zeggen dat hij hengst is.
Zo'n enorme goedzak.
Tijdens dekken kijkt hij echt van: o ok, ik moet erop?? Prima, wat jij wil..

Ben blij dat mijn hengst dit karakter-eigenschap heeft overgenomen....

Btw. Ik heb 1 ruin, en 2 (jonge) hengsten. Dit gaat prima..
Ruin is de leider, en stelt de regels.
De hengsten leren ervan, en zijn prima te hanteren.
Ik durf dan ook rustig mijn oudste dochter, van 4 jaar, in de stallen te laten (waar ik wel in de buurt bij ben, bv. in de stal van de ruin die ernaast staat).
Ook hebben ze beide niet de erge hengstenstreken.

De haflinger, nu net een jaar, begint te proberen om grenzen te verstellen. En begint met hengstengedrag (1x geprobeert op de ruin te springen, gelijk afgestraft). Met een EUH, nee, of dacht het niet, en meneer houdt gelijk op. Kort, streng maar wel eerlijk..
Dit vindt ik zelf belangrijk..

Ik had nooit gedacht hengsten te houden, was er altijd van overtuigd dat ze 'wild' waren etc.
Maar nu ik ze heb, hou ik ze zo lang mogelijk hengst.Veiligheid boven alles uiteraard.
En ben ik blij dat ik dezelfde lijn heb als met mijn ruin, of met een merrie.