De witte Fries bestaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: De witte Fries bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:02

Gaan we straks ook voor de zwarte fjord, de donkerbruine haflinger, de palomino Merens en de witte fries. Raskenmerken, boeiuh! Hardstikke leuk om te zien, iets anders hoor, maar er zijn niet voor niets verschillende rassen.... Want nu fokken we de kleur wit erin, straks willen we ook smallere hoeven, daarna een minder weke rug. Oh en natuurlijk iets minder behang, laten we ook voor een schuiner kruis gaan en stippen, stippen willen we ook.. etc
Iedereen is vrij om te kruizen wat ie wil maar laten we het resultaat van paarden die gekruist worden met de fries geen friezen gaan noemen, maar leuke kruisingen ;-)

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 16:14

Das hey punt, het zou nooit een Witte Fries kunnen worden, dus het word een apart ras hoogstwaarschijnlijk als iemand een witte Fries ooit probeert te fokken. Simpelweg omdat de Friezen liefhebbers de Witte absoluut niet in hun stamboek zouden willen, mooi of niet.

Doet me denken aan hoe mijn hond haar ras is ontstaan. Wit was bij Duitse herders ook taboe, enige die geboren werden werd de nek van omgedraaid of verdronken. Die paar liefhebbers (tussen al die fokkers zaten er een paar de de kleur wel konden waarderen) zijn gaan fokken, en zo is de Witte Herder ontstaan. Overigens een heel ander ras want de Duitser word tegenwoordig in de afgrond gegooid met z'n aflopende rug, de Witte hebben recht en zijn gezonder.

Ook een beetje de reden dat ik er WEL voor open sta. Omdat ik zonder zo'n situatie als dit mijn mooie lieve hond niet had gehad. En ga dan niet roepen had je een Duitser moeten nemen want die zal ik nooit van z'n levensdagen kopen..

Als iemand ooit voor een andere kleur zou gaan zouden waarschijnlijk toch niet alle kenmerken erin blijven.
Wat ik hoop is dat mensen er toch wel een beetje voor open mogen staan. Zoals die fokkers in die tijd, die de Zwitserse Witte Herder op de wereld hielpen.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:27

Het is geen volle fries, maar gewoon een leuk uitgepakte kruising...

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:25

Ik zie wel eens kruisingen die helemaal wit zijn, maar die zijn het dan toch net niet, geen behang aan de benen en net iets andere bouw weet je wel.. Nero is gewoon super.

Misschien is er nog hoop, ooit in de toekomst, ze zijn nu tenslotte ook bezig met Bonte Friezen geloof ik?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:29

Lieke_14 schreef:
Ik zie wel eens kruisingen die helemaal wit zijn, maar die zijn het dan toch net niet, geen behang aan de benen en net iets andere bouw weet je wel.. Nero is gewoon super.

Misschien is er nog hoop, ooit in de toekomst, ze zijn nu tenslotte ook bezig met Bonte Friezen geloof ik?

Volgens mij heb ik dat geschreven, is dit een quote ofzo, of herhaal je nu gewoon wat ik zei?

Als je hele topic had gelezen had je gezien dat dit stukje over de Barock-Pinto gaat. :j
Kruizing Fries + Bont paard. Overigens ook erg mooi, maar mist vaak ook de sokjes heb ik gezien.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:12

Eigenlijk vind ik het helemaal niet passen. Een fries hoort zwart , vind ik.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:17

Als de Fries wit was geweest en ik een zwarte liet zien zou het andersom zijn denk ik, krijg ik allemaal "maar die hoort wit!" te horen. Hihi. :j
Je hebt gelijk hoor, Fries hoort zwart, maar de aparte pareltjes die je soms ziet zijn desalniettemin ook erg mooi vind ik. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:21

Oooooh, ik wil nu een valkfries!!!
Gaat fanatiek beginnen met kruizen. :)) *\o/*

Grapje.
Maar wél onwijs gaaf!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:23

Chaos schreef:
Oooooh, ik wil nu een valkfries!!!
Gaat fanatiek beginnen met kruizen. :)) *\o/*

Grapje.
Maar wél onwijs gaaf!

dat si een goeie, _/-\o_

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:23

Ik dacht dat een fries van vroeger (dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden := ) altijd wit waren :o Maar kan ook een fabel zijn :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:24

Overigens ga ik wel proberen een valk-Fries te fokken. Het is dus niet geheel een grapje.
Ik heb al besloten welke Cremello hengst erop gaat volgend jaar.

De bonte Fries wil ik ook nog eens fokken.
Dit is mijn man, die nu in Mexico vertoefd, Bonte Fries (geen pinto maar AES stamboek). Op de foto 2jaar. :))

Ik ben er gek van, Friezen modellen in kleurtjes. :))

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:24

Ik houd niet van friezen, en ook niet van schimmels, dus dit paard is niet mijn smaak maar een eyecatcher is het zeker. Alleen beetje ironisch dat hij Nero (betekent zwart) heet.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:25

Annekeee schreef:
Ik dacht dat een fries van vroeger (dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden := ) altijd wit waren :o Maar kan ook een fabel zijn :)

Geen idee geen verstand van het Friese ras.
Ik vind wit niet bepaald de kleur die bij hun hoort :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:25

Ik kende die betekenis van de naam niet.
Maar dat staat stom, whaha! :+

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:29

PinkPrincess schreef:
Annekeee schreef:

Geen idee geen verstand van het Friese ras.
Ik vind wit niet bepaald de kleur die bij hun hoort :Y)

Komt omdat wij dat niet gewend zijn :o

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:32

nou het geeft zo een beeld van een tinker, en ik vind een fries gewoon ja het hoort zwart. net als spaanse paarden wit horen te zijn die vind ik in de kleur vos bijv heel lelijk XD. maar dat is gewoon mijn mening hihi.. Het paard zelf is mooi maar de kleur past er niet bij.

Overgens vind ik al dat gefok met rassen om iets te krijgen wat beter is dwaal dat het oude juist beter was dan het nieuwe. Ik vind de ouderwedse fries nog het mooiste. die waren super elegant en sterk. mooi voor de koets :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:34

Bonita_Bon schreef:
Gaan we straks ook voor de zwarte fjord, de donkerbruine haflinger, de palomino Merens en de witte fries. Raskenmerken, boeiuh! Hardstikke leuk om te zien, iets anders hoor, maar er zijn niet voor niets verschillende rassen.... Want nu fokken we de kleur wit erin, straks willen we ook smallere hoeven, daarna een minder weke rug. Oh en natuurlijk iets minder behang, laten we ook voor een schuiner kruis gaan en stippen, stippen willen we ook.. etc
Iedereen is vrij om te kruizen wat ie wil maar laten we het resultaat van paarden die gekruist worden met de fries geen friezen gaan noemen, maar leuke kruisingen ;-)

Tuurlijk, dit speelt al jaren.
Welke raskenmerken willen we behouden, welke willen we verminderen.
Alles blijft altijd streven naar beter. Dus ook de fokkerij.

Ik snap je punt wel hoor, ras is ras!

Ik snap overigens niet dat mensen bijv. de Bonte Fries niet zo willen noemen omdat het geen Fries is. Het is toch een variatie op de Fries? Mag het die naam wat mij betrefd ook dragen! :)

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk!

Wat betrefd kleurtjes, ik vind idd dat men niet in het wilde weg moet gaan kruizen, maar dit weloverwogen moet doen.
Ik fok kleurtjes in principe voor mezelf, omdat ik het gaaf vindt. Maar voor goed geld is alles te koop, helaas...

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:35

PinkPrincess schreef:
nou het geeft zo een beeld van een tinker, en ik vind een fries gewoon ja het hoort zwart. net als spaanse paarden wit horen te zijn die vind ik in de kleur vos bijv heel lelijk XD. maar dat is gewoon mijn mening hihi.. Het paard zelf is mooi maar de kleur past er niet bij.

Overgens vind ik al dat gefok met rassen om iets te krijgen wat beter is dwaal dat het oude juist beter was dan het nieuwe. Ik vind de ouderwedse fries nog het mooiste. die waren super elegant en sterk. mooi voor de koets :D

Maar minder mooi voor de dressuurring :D

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:00

Nou Chaos, kan niet wachten jou Valkje te zien hoor! :j
Heb overigens gehoord dat er ook Palomino uit Cremello + Fries kan komen, weet niet of dit klopt.
Zal ook wel iets met drager van dit of dat zijn. Geen verstand van. :o

Wat gebeurd er trouwens als je een gekleurde kruising Fries weer op een Fries zet? Hoe groot is de kans dat een kleur word doorgegeven?
Nero kwam uit een schimmel Arabo-Fries (50%-50%) en uit vele donkere veulens werd hij als enige ook schimmel.
Zou dus maar een klein procent kans zijn ofzo?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:10

Hangt allemaal af van de genen van de hengst.

Ik hou met mijn hengstkeuze ... Oja, lekker blond, nu weet ik het niet meer:
Of:

50% Smokey Black 50% Valk

Of:

75% Valk 25% Smokey Black.

Palomino kan alleen met vosgen???????

Pin me er niet op vast, genitica ben ik niet zo goed in. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:11

Schimmel is dominant.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:11

En ik heb ook een hengst gezocht met (damn, weet het echt niet meer) het Agouti gen. Of juist niet? :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:15

Ze zijn al tijden aan het experimenteren met idd bonte/schimmel (arabo)friezen.
Echter de schimmel uit het filmpje, sorry dat ik het zeg maar wat een slecht paard. Zou hem nog niet kado willen.... Menig 'volle' fries loopt fantsoenlijker als dit dier ;). (Terwijl je met arabo bloed toch rijtypischer zou verwachten).

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:17

Chaos schreef:
Schimmel is dominant.

Dat is de donkerste kleur toch altijd :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:18

Hoeft niet ;). Ligt aan het percentage.