Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:23

Wij hebben gisteren voor wop een Saint lourdes jessica dressuur gekocht. Zadel is zo zacht als boter met memory foam gevuld en heeft een verwisselbare boom. Is speciaal voor wat bredere paarden zoals friezen en tinkers of haflingers e.a.. Heeft een diepe zit dus als ruiter zit je ook als een huis. Nieuwprijs 1200 euro. Wij hebben een demo model voor 800 gekregen. Deze is echt het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:42

Geloof 't of niet, op onze PRE ligt de Kieffer VZH die we ook op onze Arabier en onze Ierse Volbloed hebben gebruikt. Op de Arabier vond ik hem zelf nooit optimaal liggen, op de Ier en onze huidige PRE ligt 'ie als een huis.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:31

Ik heb maanden getobt en gedubt over wat ik nog moest nadat mijn zeer brede fries voor de zoveelste keer uit zijn zadel gegroeid was.
Massimo, of toch misschien een wow. Helaas vind ik naast de aanschaf van een wowzadel het onderhoud ervan (of liever gezegd het aanpassen steeds) ook zeer prijzig. Na lang besluit heb ik ervoor gekozen om Marcel Sneek van trekkingsaddles te laten komen. Morgenochtend vroeg komt hij zadelpassen.
Ik ben heel benieuwd wat het worden gaat. :D

Esthera75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:50

Ik denk aan een wintec of bates zadel.. Deze liggen zeer goed op ronde korte ruggetjes...

Hij lag goed op een d-pony die vrij kort en rond was en ligt ook goed op een fries tinker en haflinger.. geen spannse types maar wel een ronde en korte rug..

Dit is slechts een tip..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 14:53

Viel mij erg tegen. Wintec vzh gepast en lag op mijn barokje door de brede schouders niet goed.
Stalgenoot heeft een Fjord met soortgelijke rug en heeft een Wintec gepast (volgens mij Isabel Werth) die op een brede en korte tinker lag en die ook niet goed.
Voor de vergelijking mijn Stubben (door zadelmaker op mijn paard passend gemaakt) gepast en dat lag vrij goed bij hem.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:15

Ik heb een kruising KWPN X Haf van 1,65, van bijna 8 jaar. Ze is breed en kort van achter en, inmiddels, smaller van voren (van 33 naar 31?) en is ook nog eens gezonken, ze heeft een vrij lang achterbeen, dus staat voor net zo hoog als achter :o. Daardoor loopt zij erg makkelijk op de voorhand en wordt ik snel voorover in het zadel gegooid.

Zo'n beetje alle merken geprobeerd die hier opgenoemd worden in 4 jaar tijd: KN Symphonie en Tango (zaten overigens nog als een van de beste goed, vanwege de ronde boom, maar ik dacht toen dat de WK te breed was omdat hij ging kiepen, maar de MK was weer te smal) Bates Isabelle Werth (kiepen, kussens niet aanpasbaar), Wintec Pro nieuwe model (pijn in mijn holle rug van), Equestor Contour Master (kiepen, kussens niet aanpasbaar), Massimo Dressuur (kiepen en zat daardoor steeds achterop de lepel, na slecht aanpassen nog erger), Startrekk Boomloos Dressuur (ging ik zelf naar voren kiepen :D ) en als laatste werd mij aangeraden voor haar de Zaldi New Kent (Lag in de eerste instantie prima, uiteindelijk ook weer naar voren kiepen, boom is smaller gemaakt, weer kiepen, maar mijn paard heeft echt geen boommaat smaller dan 31,5 cm.).

Wat ik ook voor zadelmaker erbij had, de meeste zadels leken in de eerste instantie goed te passen, maar uiteindelijk gingen alle zadels naar voren kiepen! In het begin lagen ze goed, maar naarmate de tijd vorderde gingen we weer voorover. Alleen de Startrekk Dressuur Boomloos lag erg goed, maar daar had ik te weinig steun aan en hing ik weer voorover :(.

Ik heb nu een Prestige Top Dressage, vanwege de ruimte tussen de kussens. Daarnaast maken de afgeronde kussens aan de achterkant het zadel korter en lopen naar boven toe zodat het ook in het midden goed draagt, evenals de curved tree. Geen keilkussens dus voor ons. Het zadel dwingt mij beter te gaan zitten zodat de druk niet zo op de voorkant komt, omdat het dieptepunt midden-achter ligt, dat miste ik bij de Zaldi, die qua boom wel goed bij mijn paard paste en goed aanpasbaar is, maar ik heb gewoon ook meer steun nodig.

Dit is wat ik heb geleerd van alle toestanden, luisteren naar mijn paard, veel lezen over types zadels en soorten ruggen, maar ook zeker zelf goed moet kunnen zitten om haar aan de voorkant te kunnen ontlasten.

Ik krijg er nauwelijks iets voor terug, voor de nieuwe zadels, laat staan de pas-sessies die je hebt gehad. Ik merk toch dat zo'n afwijkend paard veel meer zorg nodig heeft, ik ben helaas door schade en schande wijs geworden en mag alleen maar hopen dat mijn paard niet door atrofie van 33 naar 31,5 is gegaan. Nu kan ik weer opnieuw beginnen met sparen voor uiteindelijk toch dat maatzadel.

Als ik al het geld wat ik kwijt ben aan al die zadels bij elkaar optel, waarvan ik de Zaldi en de Massimo nieuw heb gekocht, had ik denk ik toch een WOW laten aanmeten of een maatzadel als van bijvoorbeeld het Zatelatelier of idd Strada, speciaal voor barok, als je een paard hebt wat een wat lastiger type rug heeft, dat is misschien een grotere aanschaf in het begin, maar kan je een hoop frustratie (en uiteindelijk geld ;) ) besparen.

Heb je eigenlijk al een zadel, TS, ik zie nu pas dat het al een oud topic is :o.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:28

Ja, hier ook zo`n drama met mijn fries hoor.
Ook al veel zadels geprobeerd. Vaak schuiven ze of wippen ze van achteren.
De Lander die ik nu test word hem waarschijnlijk ook niet. Hij schuift en klappert achter. Volgens Marcel heeft mijn paard veel beweging in zijn rug maar het kan ook komen omdat hij net een maatje te krap is. testzadel is een 32 en hij moet 33 hebben. Opzich reageerd mijn paard wel heel goed op dit zadel. Meestal laat hij wel merken dat hij het niks vind. De zaldi Lusintanus lag volgens Marcel toch mooier en vooral van achteren stabieler.
Deze ga ik aankomende week nog testen. Ben benieuwd. Ik zou het zadeldrama ook wel eens achter ons willen laten. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:43

Claudia78 schreef:
Ja, hier ook zo`n drama met mijn fries hoor.
Ook al veel zadels geprobeerd. Vaak schuiven ze of wippen ze van achteren.
De Lander die ik nu test word hem waarschijnlijk ook niet. Hij schuift en klappert achter. Volgens Marcel heeft mijn paard veel beweging in zijn rug maar het kan ook komen omdat hij net een maatje te krap is. testzadel is een 32 en hij moet 33 hebben. Opzich reageerd mijn paard wel heel goed op dit zadel. Meestal laat hij wel merken dat hij het niks vind. De zaldi Lusintanus lag volgens Marcel toch mooier en vooral van achteren stabieler.
Deze ga ik aankomende week nog testen. Ben benieuwd. Ik zou het zadeldrama ook wel eens achter ons willen laten. :j

komt niet door de beweging in de rug hoor.
wel door een te krap maatje.
Dat is altijd zo jammer van testzadels. Je zal toch echt de maat moeten hebben van je paard (en ruiter) om een zadel goed te kunnen testen.
Het is dus bijna niet te doen, om van elke maat, elk type een testzadel te hebben.
in de zaldi lander en de lusitanus ligt precies dezelfde boom bij zaldi
dus dan moet het in dat geval aan de kussens liggen of aan de boommaat dat die andere beter ligt.
als dus de lusitanus goed ligt, kan je ook een new kent van zaldi, of de lander nemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:47

Ik ben trouwens bezig met testverslagen van diverse zadels van zaldi en deuber en partner en startrekk (dressuur).
Binnenkort komen er daar verslagen van op mijn site.
De test is, op verschillende barokke paarden, maar ook op de soms brede welsh cob, een kwpn er en friezen.

Daarbij een omschrijving hoe de zit van de ruiter ervaren wordt, en wat bv de verschillen zijn van de zadels die er standaard op lagen.
Zo werd er op 2 paarden, die beide een Sommer dressuurmodel erop hadden, ervaren door de ruiter dat bij de startrekk dressuur het paard veel meer ruimte bij de schouder en het voorbeen heeft en dus meteen anders (soepeler) liep.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:51

Ik las ergens anders dit:
Citaat:
Ik rij * op een Zaldi Lusitanus. Dat heeft de boom en kussens van de New Kent, maar met wat portugese blingbling en zweetblad.

Dus Claudia78, als je een kale Lusitanus zoekt, zie onderschrift ;)!

De Lander was het voor mijn paard ook niet, kussens te lang en te vlak.
Laatst bijgewerkt door Erretje op 31-03-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:56

Startrekk boomloos en dus Deuber kan ik overigens alleen maar positief over zijn en mijn paard ook, lag heel goed, alleen ik had moeite met het zadel. Doordat haar bewegingen extra doorkomen en ze dus iets overbouwd is werd ik nog erger naar voren gegooid en uit balans gegooid met als gevolg dat zij daar ook weer negatief op reageerde.

Hij sloot mooi aan en door de halve kussens zaten haar spekkies ook niet in de weg.

Een Deuber Maxima of een Duett met een leren boom staat ook absoluut op mijn test-lijstje :9! Ik hoop dat ik daar dan meer steun op vind dan op de StarTrekk Boomloos.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:40

Nou, ik vond wa zit alleen al echt wel verschil tussen de zald kent en Lusitanus zitten :+
Het is inderdaad jammer dat je hem niet met de juiste boommaat testen kan (maar idd wel logisch) Je kan zo een hele verkeerde indruk v/d ligging krijgen.
Nombrado heeft mij ook aangeboden om bijv de Maxima en startrekk dressuur bij haar op haar paarden uit te testen. Ik vond dit erg lief van haar en heb dit ook serieus overwogen. ;)
Maar ik vind het te belangerijk dat de match met mijn paard en het zadel goed is. Ik vond het opzich wel jammer dat die Maxima niet te testen is op je paard.
Die leek me ook geweldig. (maarhheee dat prijskaartje :') )

Jesser

Re: Wat voor zadel ligt er op jullie barokke/spaanse paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 23:10

Ik heb een pre met erg kort ruggetje, en rondgeribt. Zeer lastig om daar een goed zadel voor te vinden. Gelukkig en ik ben er erg blij mee, heb ik een StarTrekk Dressuur, wat inderdaad in het begin voor mijzelf even zoeken was omdat ik de eerste week wat naar voren ging. Echter ik ben gewend om close contact met mijn paard te hebben daar ik ook een Zaldi Cabriola Rejoneo zadel heb. En daar voel je alle bewegingen. Met beide zadels ben ik zeer tevreden en het belangrijkste, ze liggen goed op mijn paardje met z'n zeer lastige rug..
Ben overigens wel blij met een bontje voor Op de Startrekk dressuur. Het zadel is zonder wel wat glad en met bontje zit ie heerlijk, als een huis, heb hetzelfde gevoel met dit zadel als mijn cabriola Rejoneo, waar je echt bomproof in zit.
Beide door Callista en Marcel aangepast en het vaquero zadel nieuw gekocht. Het dressuurzadel is 2ehands.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:10

Erretje schreef:
Startrekk boomloos en dus Deuber kan ik overigens alleen maar positief over zijn en mijn paard ook, lag heel goed, alleen ik had moeite met het zadel. Doordat haar bewegingen extra doorkomen en ze dus iets overbouwd is werd ik nog erger naar voren gegooid en uit balans gegooid met als gevolg dat zij daar ook weer negatief op reageerde.

Hij sloot mooi aan en door de halve kussens zaten haar spekkies ook niet in de weg.

Een Deuber Maxima of een Duett met een leren boom staat ook absoluut op mijn test-lijstje :9! Ik hoop dat ik daar dan meer steun op vind dan op de StarTrekk Boomloos.

Op de maxima heb je zeker meer steun dan de startrekk dressuur.
Dit zadel heeft een wat diepere zit en natuurlijk een boom.
Het is jammer dat je al een zadel hebt, want je had je zaldi bij mij kunnen inruilen voor een evt. dueber.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:13

Jesser schreef:
Ik heb een pre met erg kort ruggetje, en rondgeribt. Zeer lastig om daar een goed zadel voor te vinden. Gelukkig en ik ben er erg blij mee, heb ik een StarTrekk Dressuur, wat inderdaad in het begin voor mijzelf even zoeken was omdat ik de eerste week wat naar voren ging. Echter ik ben gewend om close contact met mijn paard te hebben daar ik ook een Zaldi Cabriola Rejoneo zadel heb. En daar voel je alle bewegingen. Met beide zadels ben ik zeer tevreden en het belangrijkste, ze liggen goed op mijn paardje met z'n zeer lastige rug..
Ben overigens wel blij met een bontje voor Op de Startrekk dressuur. Het zadel is zonder wel wat glad en met bontje zit ie heerlijk, als een huis, heb hetzelfde gevoel met dit zadel als mijn cabriola Rejoneo, waar je echt bomproof in zit.
Beide door Callista en Marcel aangepast en het vaquero zadel nieuw gekocht. Het dressuurzadel is 2ehands.

de zaldi bontjes voor de dressuurzadels passen prima op de deuber zadels. Dus dat is idd wel fijn.
Ik heb ze er ook meestal op liggen, niet vanwege het glijden, maar voor het beschermen van de testzadels.
(en warme billen in de winter)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:19

Op mijn fjord O:) met korte rug, rondgeribt, weinig schoft ligt een Massimo Son.
Wel is dit zadel op haar aangepast d.m.v. kortere kussens, die ook wijder uitelkaar staan en wat hoger zijn opgevult.
Boommaat 42!! had ik nodig voor haar. Doordat ik een bruin zadel wilde en die zowiezo gemaakt moest worden konden er mee aanpassingen door gegeven worden.
Zadel zit heerlijk en ligt perfect op haar. :O

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:28

ik heb een Deuber Barock, met verstelbare boom. Heerlijk zadel en evt. ook nog aan te passen in de kussens ed. Nombrado kan daar meer over vertellen. Voel de bewegingen van mijn paard heel goed en hij reageert ook goed op dit zadel. Als het niet goed is, laat ie me dat nl. ook heel duidelijk weten :D

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:08

Ik heb een Harry Dabbs True Brit zadel op mijn P.R.E. liggen. Heb m bij 't zadelhuisje gekocht. Ze heeft heel veel goed geprijsde 2e hands zadels. Ik heb ook een Somer geprobeerd, weet het type niet. Deze vond ik lekkerder zitten maar bij het dabbs zadel liep mn paard gewoon lekkerder.
Het zadel biedt bredere paarden goede bewegingsvrijheid door de halve kussens. De schouders blijven lekker vrij. Ook heeft het zadel afgeronde keilkussens zodat het ook goed ligt op de korte rug van mijn paard.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:39

Nou, ik weet het niet meer.... |(
Ik heb de lander dus getest...schuift naar voren...de Zaldi Lusitanus schuift naar voren...Gisteren is Marcel nog geweest met een Zaldi San Jorge.
Erg fijn zadeltje om op te zitten. Maarrrr.....Mijn paard stapte weg en schoof meteen op zijn schouder. Na genoeg alle zadels schuiven hem op zijn schouder. Nou moet ik weer opzoek |o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:07

Probeer de Strada :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:23

Claudia78 schreef:
Ik heb de lander dus getest...schuift naar voren...de Zaldi Lusitanus schuift naar voren...Gisteren is Marcel nog geweest met een Zaldi San Jorge.
Erg fijn zadeltje om op te zitten. Maarrrr.....Mijn paard stapte weg en schoof meteen op zijn schouder. Na genoeg alle zadels schuiven hem op zijn schouder. Nou moet ik weer opzoek |o

Op mijn Bobby schuift ook alles naar voren (lage schoft, ronde ribben). Uiteindelijk een JC Quantum geprobeerd en die bleef wel liggen!
Helaas is hij daar uiteindelijk ook nog uitgegroeid (boommaat 33) en kon ik geen 34 vinden. Nu heeft hij een Euroriding Jade boommaat 34. Licht ook redelijk, maar niet zo mooi als de JC Quantum deed.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:14

Ik heb een Wow. Ligt goed op het paard, schuift niet naar voren en ik kon er zweetbladen met zo weinig mogelijk wrong bij krijgen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:42

Claudia78 schreef:

Jeetje, wat vervelend zeg. Is jouw paard iets overbouwd? Ik lees wel vaak dingen over een zadel met voorsingel voor een paard waarvan zadels over de schouder schuiven, maar het gevaar is ook dat je ze té strak kan aansingelen om dat te voorkomen. Of misschien toch een zadel met Flair?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:45

Claudia78 schreef:

Je zou eens contact op moeten nemen met Best Fit.
Die werken met een Deltaboom in het zadel.
Mijn schoonzusje had hetzelfde probleem en nu blijft het zadel echt super liggen!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:09

ik heb een ghost