Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:08

Er is genetisch onderzoek gedaan naar Oosterse paarden en deze onderzoeken worden mondjesmaat doorgezet. Probleem is echter dat het vooral het mDNA is dat onderzocht is, om diverse redenen. Een bijkomend probleem is dat er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van materiaal dat zich al in de databases bevindt, wat lang niet allemaal "zuiver" is; in die zin van relatief zuiver dus vrij van latere invloeden als Engels Volbloed en dergelijke, en Arabisch bloed dat door sommigen betwist wordt op asala etc. En dat zijn zaken die tegenwoordig helemaal moeilijk hard te maken zijn omdat de relatieve isolatie van gebieden gewoon is weggevallen.

Het is ook een kwestie van problemen aangaande logistiek; iets waar wij bij het opzetten van ons onderzoek ook tegenaan lopen. Veel traditionele fokkers zijn arm en leven in gebieden waar diverse problemen spelen. In geval van Algerije speelt dat het gebied al jarenlang op de rand van burgeroorlog balanceert en enorm gesloten is. In Afghanistan (in het geval van o.a. de Turkoman) is dit niet anders, aangezien veel talibs zich naar het noorden hebben verplaatst wat het gebied is van de Turkoman. In Iran geldt dat ook daar de traditionele paardenfok al jarenlang onder druk staat en de laatste paar jaar zelfs zo erg dat ze de komende generatie wel eens volledig zouden kunnen verdwijnen of opgaan in "iets anders" - dit geldt voor zowel de Perzische Arabier als de Turkoman. Er wordt wel al een aantal jaar meer aandacht aan besteed daar, maar of het genoeg is met het oog op de luzerneprijzen is moeilijk te zeggen. In Turkmenistan is de situatie weer heel anders, net als omliggende gebieden en spelen uiteenlopende zaken mee in de fokkerijrichtingen zowel in het verleden als tegenwoordig.

Er zijn uiteraard ook fokkers van diverse oosterse rassen in uiteenlopende gebieden die wat meer geld hebben, maar ook daarbij staan velen onder druk aangaande modern gebruik. Bijvoorbeeld bij de rensport waarbij de EV uiteraard het snelst is en Anglo-invloed paarden sneller maakt leidt de inbreng van in de praktijk niet zuivere paarden tot gesjoemel in veel gebieden of selectie op grond van Anglo kwaliteiten, of vallen de traditionele races weg ten faveure van Anglo-races.
Daarbij is het ook nog zo dat veel genetische onderzoeken het zwaartepunt niet zozeer bij herkomst an sich leggen maar vooral proberen de dieren te koppelen aan een bepaald gebied (incl ouderdom) met het oog op nationalistische overtuigingen. Een ras als nationale trots.

In de jaren negentig heeft Gus Cothran onder meer onderzoek gedaan naar de herkomst van Oosterse paardenrassen en hun relatieve ouderdom, ook onderling. Hij onderzocht met name Perzische paarden en zijn onderzoek was met name population genetics. Tegenwoordig is genomics vooral een hype en daarin zal de komende jaren zeker wat relevants gepubliceerd gaan worden. In Iran zijn ze bezig daarin wat op te zetten, wat daaruit komt is nog moeilijk te zeggen.
De meeste onderzoeken mbt Oosterse paarden richten zich echter op de Arabische Volbloed. Elk jaar wordt er wel 'wat' gepubliceerd daaromtrent maar weinig specifiek over de Berber. De grootste mythes worden dan ook al decennia lang opgetrokken rond de Arabier en wat betreft genetisch onderzoek is de AV wel als zwaartepunt te benoemen.

Doel je op artikelen over Berbers specifiek, Zitouna? Of ook algemeen over de gehele mythevorming rond Oosterse paardenrassen?

Het is ook erg moeilijk om wanneer het oorspronkelijke bestaan bedreigd wordt het oorspronkelijke gebruik te handhaven, zeker wanneer geld een groot probleem is. Ik weet niet hoe sterk de oorspronkelijke berber bedreigd wordt en hoeveel liefhebbers er in de verschillende landen vasthouden aan de oorspronkelijke fokdoelen maar bij de Turkoman weet ik dat diegenen die aan Russische overheersing ontsnapt zijn onder een enorme druk leven om de oorspronkelijke fokdoelen op te geven. Rooftochten zijn in Iran (geloof) sinds de jaren 40 verboden (in de voormalige Russische gebiedsdelen al sinds de jaren 80 van de 19e eeuw) maar races werden gehandhaafd. Nu is het commercieel al jaren interessanter om met Engelse Volbloeden of Anglo-kruisingen te racen. Daarin valt wat te verdienen voor de meerendeel erg arme Turkoman bevolking. Dan is er nog de wat vermogendere groep welke hun paarden minder oorspronkelijk houden en voor Westerse sporten inzetten - dat bedreigt de oorspronkelijke paarden ook.
Nu zijn er in Iran al enige seizoenen de luzerne oogsten mislukt, waardoor de prijzen de pan uit rijzen. Daardoor worden de paarden ook steeds minder oorspronkelijk gehouden en gevoerd, want Westerse concentraten zijn goedkoper (ter vergelijking: het is wat betreft goed ruwvoer nu bijna net zo duur om een paard daar te onderhouden als het hier is en de maandlonen liggen daar in het noorden toch stukken lager).
Over de populatie in Afghanistan is helemaal bitter weinig bekend omdat het er niet veilig is.

Gezien de parallellen met andere oorspronkelijke fokkers in andere gebieden verwacht ik dat de situatie in het gehele noorden van Afrika niet minder ingewikkeld is. Het is een voortdurende strijd van traditie en modernisering. Daarbij geldt dat historisch gezien paarden werden ingezet die beschikbaar waren en geschikt werden gevonden voor gebruiksdoel, wat met het oog op de Fantasia zwaarder en zwaarder ( = richting trekpaarden) is en met het oog op de races sneller en sneller (richting Engelse Volbloeden en Anglo-bloed) zowel bij berbers als AV.
Bij de AV in Noord-Afrika maar ook in Iran zijn het de imports o.a. uit Europa die populair zijn. Veel van de oorspronkelijke 'zuivere' paarden zijn inmiddels op leeftijd en van vele van de jongere dieren is de herkomst lastig te achterhalen. Maar goed het is ook weer niet voor niks dat ik zuiver tussen aanhalingstekens zet. Het is ingewikkelde materie - ik hanteer vooral een richtlijn van (gebruiks)type en een bijbehorend algemeen voorkomen. Gangenwerk, beenwerk, karakter en algeheel voorkomen is dan een richtlijn. Papier is allesbehalve heilig. Raszuiverheid is hoe dan ook een 19e eeuwse uitvinding.

Het zijn zaken waarvan ik inmiddels heb begrepen dat ze in veel gebieden in de Dry Belt spelen. Er heerst een constante druk en steeds minder fokkers kunnen die druk weerstaan.
Dat dan bovendien Westerse fokkers doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben als een soort achteraf-koloniaal denken is schoppen tegen het zere been en helpt behoud van dergelijke waardevolle bloedlijnen en types zeker niet. Dan speelt bovendien nog de discussie of die oorspronkelijke types nog wel zo oorspronkelijk zijn en of een paardenras dat zich niet weet te handhaven in deze tijd nog wel een bestaansrecht heeft, hoe romantisch het idee van een hondstrouw oorlogspaard als de berber, bedoeïenenarabier of turkoman ook voor veel mensen is. Voor velen geldt toch: paarden zijn zo al duur genoeg, ik kan hier in Europa ook een AV, berber of AT kopen, wat zou ik dan moeilijk doen om paarden uit die gebieden te importeren als het gros van de vooraanstaande fokkers zegt dat ze zeker niet beter zo niet minder zijn dan hetgeen ik bij "vul maar in" kan kopen en bovendien hun raszuiverheid in twijfel wordt getrokken. Status speelt een rol, geld speelt een enorme rol en er worden bergen en bergen aan mythes opgetrokken rond al deze oosterse paardenrassen waar je als historicus verschrikkelijk kromme tenen van krijgt en waardoor het erg moeilijk is het kaf van het koren te scheiden zowel in het Westen als in de "oorspronkelijke" gebiedsdelen. Het is vooral moeilijk om oprecht idealisme en liefde voor het ras te onderscheiden van iets anders, zeker wanneer het zeker voor leken moeilijk is om informatie te vergaren en op waarde te schatten. Dat speelt bij de gemiddelde AV veel minder.

Het is ook een precaire balans tussen het fokken van een gebruikspaard wier gebruiksdoel grotendeels is weggevallen en het hanteren van enigszins arbitraire keuringsmiddelen zoals bij hondenrassen ook gebeurt. Wanneer is een berber geen berber meer? En hoe belangrijk is raszuiverheid daarin? Er zijn op papier raszuivere exemplaren die qua type minder passen in de ideale pasvorm van wat een Berber, AV, Turkoman of vul maar in volgens de bronnen zou zijn (welke trouwens ook gekleurd zijn) Het is in alle gevallen een ingewikkelde materie waarbij gebruik wordt gemaakt van het materiaal dat in veel gevallen onder koloniale heerschappij werd geselecteerd en bijeengebracht in staatsstoeterijen. Historisch gezien volgde het type uit het gebruik en werd geselecteerd op dat gebruik en bijpassend karakter, en traden er in koloniale tijd veranderingen op; tegenwoordig wordt in de eerste plaats vanuit de stamboeken gekeurd op type en dreigt de rest te worden ondergesneeuwd. Dat is iets waar liefhebbers constant voor moeten waken, maar fokkers hebben allen hun ideeën rond een ras en welke richting een ras uit zou moeten gaan. Ik vind het wat dat betreft moeilijke materie. Bij de AV is meer ruimte, alleen al vanwege de algemene aantallen, voor selectie op basis van show, race, endurance etc. criteria.

Gelukkig is het natuurlijk niet alleen maar kommer en kwel, maar dit zijn de scherpe kanten die ik in de laatste jaren heel veel ben tegengekomen over de gehele lengte van de Dry Belt en de bijbehorende paarden. In koloniale tijd zijn er rigoureuze veranderingen doorgevoerd welke lang niet allemaal in het voordeel van deze paardenrassen hebben gewerkt, zo niet ze gewoonweg nogal veranderd heeft - misschien zelfs tot in de meest afgelegen gebieden aan toe. Cavalerie, landbouw en "verbetering" waren daarbij de sleutelwoorden en in de laatste decennia is daar invention of tradition bovenop gekomen wat de rassen ook nogal beïnvloed heeft. Het is moeilijk met zekerheid te zeggen wat de impact is geweest omdat lang niet alles is op te maken uit bronnenmateriaal en je te maken hebt met levende dieren waarbij veel bronnenmateriaal niet eens meer bestaat of zelfs vervalst is. Daar is inmiddels wel wat historisch onderzoek aan gewijd en met een beetje geluk zal er de komende jaren verder onderzoek aan gewijd worden. :j Maar goed, wat de paarden zelf daar direct aan hebben is ook weer moeilijk te zeggen, maar het geeft inzicht in hoe deze paardenrassen door de tijd beïnvloed zijn en met welke gedachtegang daarachter.

Gelukkig zijn er zeer zeker nog wel hier en daar fokkers die proberen het oorspronkelijk gebruikstype te vertalen naar bijvoorbeeld endurance en trektochten, waar veel oosterse rassen uitermate geschikt voor zijn omdat de oorspronkelijke eindgebruiker vele uren per dag in het zadel doorbracht. :j Het is wel een precaire balans al is het alleen al vanwege het feit dat ook in het geval van de Berber de aantallen nu ook weer niet enorm groot zijn en er daardoor weinig ruimte is voor allerhande fokrichtingen naast de 'oorspronkelijke' fokrichtingen (in hoeverre die (nog) bestaan).

Ik zie zelf dat er nog zeker paarden bestaan zowel in Europa als in oorsprongslanden die voldoen aan de historische beschrijvingen van karakter, gangen en dergelijke, waarvoor deze paardenrassen terecht zo geroemd waren. Maar interessant is het zeker hoe zulke oude paardenrassen onderhevig zijn geweest aan verandering en dan zeker in extrema in de laatste 100, 150 jaar.

:wow: Toch onvoorstelbaar dat ik zo een end in de rondte kan kletsen naar aanleiding van de bestaande discussie hier. Goed, dit is ook wel een beetje mijn persoonlijke fascinatie, hoor. :o :o :o
Voor de liefhebber kan ik wat historische foto's opsnorren van lokale Noord-Afrikaanse paarden? Zal dan voornamelijk 19e eeuw en begin 20e eeuw zijn, waardoor de paarden uiteraard lang niet allemaal (of allemaal niet) vrij zijn van Westerse invloed in meerdere of mindere mate. Zo zijn er uiteraard ook leuke historische films van lokale stoeterijen in het kader van het opzetten van moderne Europese fok voor cavalerie doeleinden. Kunnen we in elk geval op type en gangen vergelijken met nu. :D

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:07

Josav, superinteressant, je mag van mij wel vaker in de rondte kletsen. Ik heb gewoon een fijn buitenrijpaard willen kopen, maar vind het ook leuk om me wat meer in het "ras" te verdiepen, ook als dat begrip een 19e eeuwse uitvinding is.

Voor wie van mooie plaatjes houdt, hierbij de link naar de vierde aflevering van Horizon Barbe, met ondere andere foto's van Francois Jacquelin's groep. De vijfde aflevering verschijnt binnenkort.

http://fr.calameo.com/read/0006046914e45c7ca77ad

Horizon Barbe probeert in iedere aflevering een of twee stoeterijen voor te stellen, altijd leuk om te lezen wat mensen beweegt en wat ze belangrijk vinden bij het fokken.

@Djin: ik zag op de uitslagenwebsite van de FFE trouwens dat Esther Groen van Green Distance op Selim Larzac gereden heeft, en dat hij een volle broer is van Tiaret Larzac die door jouw vriendin is aangekocht.

Zie hier de link naar de website met uitslagen. Je kunt op deze website veel informatie vinden over paarden: hun ouders, broers en zussen ("fratrie"), de uitslagen van wedstijden, je kunt ook de resultaten van een ruiter bekijken. Op de Elevage Al Mounira legden ze me uit dat als een koper langskomt die een paard voor de endurance wil kopen, ze deze potentiele koper natrekken op deze website. Als hij naar hun zin te vaak is geëlimineerd vanwege "metabolisme" (dat wil zeggen dat het paard uitgeput is en door de veterinair uit de wedstrijd wordt gehaald) dan verkopen ze deze persoon geen paard! Je kunt hier dus ook checken of (half)broers en zussen van een paard dat je op het oog hebt het goed doen in de sport, en wat de prestaties zijn van de ouders (de database gaat geloof ik niet verder terug dan 2001)

Zie voor Selim Larzac - als je op de knop met "recherche" drukt krijg je de uitslagen (de link naar de uitslagen zelf kopieren wilde niet lukken)

http://ffecompet.ffe.com/chevaux/MXVRb1 ... hUcE95dz09

zie voor Tiaret Larzac

http://ffecompet.ffe.com/chevaux/U2l5T0 ... 4yMEEvUT09

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:00

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:51

Heel interessant om te lezen! :) Ik ga het even uitprinten en bij de rest van mijn verzamelde info stoppen.

Zitouna

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:22

Erg leuk om te lezen allemaal weer!
JoSav alle informatie is interessant, er kunnen zoals je hebt gedaan ook vaak makkelijk paralellen worden gelegd en de geschiedenis van deze oosterse rassen is nu eenmaal erg met elkaar verbonden. Als je daar nog meer over weet... (ongetwijfeld :D ). Hmm ja zo is het ook gelijk een stuk begrijpelijker waarom zelfs DNA onderzoek eigenlijk niet zoveel kan zeggen over 'pure' rassen. Ik kan me wel herinneren dat er ergens een onderzoek was gedaan in Marokko waar men een 'marker' had gevonden die enkel bij Berberpaarden zou voorkomen, deze zou echter bij een groot deel van de Fantasiapaarden (die vaak wel ingeschreven waren in het stamboek) dan juist weer niet voorkomen, maar ik kan het artikel niet meer terugvinden :(

Oh hier nog een linkje naar een onderzoek naar Berberpaarden in Tunesie
http://www.revmedvet.com/2004/RMV155_31_37.pdf

ElanorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:06

JoSav: klets alsjeblieft vaker in het rond, erg interessant om te lezen!! Geld ook voor de rest (Zidouna, Nicolanca, Vertigo) Vertigo, heb nu pas je profiel bekeken.WWat heb je prachtige paarden!!! Vooral die Rocky, waar komt die vandaan?

Ik plaats zelf niet zoveel omdat ik nog vrij onbekend ben met Berbers en niet zoveel tijd heb, maar ik lees het allemaal!

Kruip ik nu weer terug in mn meeleespositie

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:07

Haha, ik zal wat vaker onder mijn steen vandaan kruipen dan. :')

nicolanca, daar zou het uiteindelijk ook om moeten gaan: ik wilde ook een vriendje voor het leven om lekker mee buiten te rijden, wat endurance en heerlijk als een hondje overal mee naartoe te nemen. Het is in mijn geval dan een andere oosterling geworden, maar vanuit dezelfde gedachtegang. Het is dat type paard wat mij aantrekt en dat type karakter en gebruiksdoel is ook wat mij aantrekt in de Berber.

Ik heb inderdaad ook wel wat gelezen over unieke markers bij Berberpaarden en als zijstraat trouwens ook een unieke marker bij de Sorraia.
Er zijn enkele marker studies en dergelijke over o.a. de Berber. Een studie over Marokkaanse paarden is deze. Inmiddels wel al een wat oudere studie, maar een goede instap, zeg maar. Deze sheets zijn ook gebaseerd op een oudere studie van E. Gus Cothran op basis van population genetics en klusterstudies van DNA van diverse oosterse paarden. Inmiddels wordt gedacht dat de Kaspische mogelijk een vroege miniatuurvorm van de Turkoman is - daarover wordt nu onderzoek gedaan in Iran. Ben benieuwd wat daaruit komt.
Deze bijv. behandelt paarden in Mediterraans gebied en is wat recenter. Ik weet dat er nog diverse gerelateerde recente studies zijn, maar heb nu te weinig tijd.
Ik weet er nog wel meer, maar moet eerst de tijd vinden mijn database door te spitten en dan door te linken. Het zijn wel erg interessante studies, maar dit type onderzoek heeft niet zulke enorme prioriteit.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:43

Ooh thanks Jorieke :D weer wat te lezen vanavond 8-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:41

Heel interessant, thx om dit te delen ;-)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:08

nicolanca schreef:
@Djin: ik zag op de uitslagenwebsite van de FFE trouwens dat Esther Groen van Green Distance op Selim Larzac gereden heeft, en dat hij een volle broer is van Tiaret Larzac die door jouw vriendin is aangekocht.

Zie hier de link naar de website met uitslagen. Je kunt op deze website veel informatie vinden over paarden: hun ouders, broers en zussen ("fratrie"), de uitslagen van wedstijden, je kunt ook de resultaten van een ruiter bekijken. Op de Elevage Al Mounira legden ze me uit dat als een koper langskomt die een paard voor de endurance wil kopen, ze deze potentiele koper natrekken op deze website. Als hij naar hun zin te vaak is geëlimineerd vanwege "metabolisme" (dat wil zeggen dat het paard uitgeput is en door de veterinair uit de wedstrijd wordt gehaald) dan verkopen ze deze persoon geen paard! Je kunt hier dus ook checken of (half)broers en zussen van een paard dat je op het oog hebt het goed doen in de sport, en wat de prestaties zijn van de ouders (de database gaat geloof ik niet verder terug dan 2001)

Zie voor Selim Larzac - als je op de knop met "recherche" drukt krijg je de uitslagen (de link naar de uitslagen zelf kopieren wilde niet lukken)

http://ffecompet.ffe.com/chevaux/MXVRb1 ... hUcE95dz09

zie voor Tiaret Larzac

http://ffecompet.ffe.com/chevaux/U2l5T0 ... 4yMEEvUT09

Laten mijn oren nu kriebelen en ik een seintje krijgen dat mijn naam in een topic voorkomt ;)

Ik heb Selim inderdaad gereden, en ben meegeweest om Tiaret uit te zoeken.
Larzac gebruikt vaak Berber bloed in hun endurancepaarden, meestal zo'n 25% (zoals Selim en Tiaret) maar ik weet niet of je het dan officieel nog een berberarabier kan noemen?
Ze begruiken overigens geen berber-hengsten hoor, maar volbloed arabieren die meestal ook echt bewezen hebben goede endurance paarden voor te brengen.

In mijn zoektocht naar een goed nieuw paard ben ik veel berbers of deels berbers tegen gekomen, en op zich zou ik er graag een hebben.
Maar op dat moment zat er niets bij wat ik echt wilde, en je moet toch wel voorzichtig zijn als je op hoger niveau mee wilt draaien (120+ op tempo). Daar is alleen Larzac echt in gespecialiseerd en je ziet ook dat die paarden dat kunnen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:34

Leuk Moragh!

25% berber is nog steeds een berber-arabier (of arabe-barbe, ik geloof dat er mensen zijn die de voorkeur aan die volgorde geven); ze zullen misschien niet altijd in het AFCB stamboek zijn opgenomen als die een ander beleid voeren als het gaat om dekhengsten - maar als de arabische hengst door de haras-nationaux voor "toute race" is goedgekeurd worden de produkten van een merrie met een AFCB papier en die hengst opgenomen in het AFCB (en met de dekhensten die Seranne Larzac gebruikt kan ik me nauwelijks anders voorstellen!)

De papa van mijn paardje, Haidouck, een Berber, heeft ongeveer tien jaar geleden op Seranne Larzac gedekt - maar hij heeft de 90 km voor zesjarigen met zo'n 12 km per uur afgelegd (zal het nog precies checken) dus dat is niet handig als je paarden voor de wereldtop wil fokken ... :) - de stoeterij waar ik mijn merrietje kocht wilde dan ook zeker weten dat ik haar niet met het idee kocht er endurancewedstrijden mee te gaan rijden.

Shabaya Al Shatane, een berbermerrie, heeft jarenlang het snelheidsrecord voor Florac gehad - maar dat was in een tijd dat de topsnelheden echt kilometers lager lagen dan nu. De enige toppers die ik tot nu toe ben tegen gekomen bij de berberarabieren in de endurance hebben minsten 50% arabisch bloed (volgens de papieren dan - dat die niet alles zeggen is hiervoor al opgemerkt).

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:09

He Esther leuk dat je ook even komt kijken :) ja jij zoekt natuurlijk in de eerste plaats gewoon een goed sportpaard en het labeltje wat eraan hangt is dan van minder belang natuurlijk, dan kan je beter voor een verdere goede klik gaan. Merkte jij verder nog enige verschillen tussen de berber-arabieren (ook al hadden ze dan misschien vrij weinig berberbloed) en de volbloed arabieren?

25% is nog wel gewoon een berber-arabier (en ja in Frankrijk en Duitsland zeggen ze het meestal andersom, Arabe-Barbe), of het in het kader van het behouden van het 'berberpaard' nou echt handig is om veel te kruisen met arabisch bloed weet ik niet, voor sportpaarden en gebruikspaarden waarbij men de eigenschappen van beide rassen combineert natuurlijk wel maar aan de andere kant zou je het ook zonde kunnen vinden dat het berberbloed zo steeds meer zou verdunnen. Maar daar kan weer tegenin gebracht worden dat het toch al een illusie is, de 'pure' Berbers.. Beetje lastige kwestie dus, over te laten aan de fokkers die ieder wel hun eigen weg zullen zoeken :)

Hier in Tunesie starten er sinds kort toch nog wat ruiters succesvol met Berber Arabieren in de endurance, de mentaliteit lijkt wel enigszins te veranderen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:44

Wat Christele vertelde is dat de berberarabieren soms wat stugger/eigenwijzer kunnen zijn... Die van mij wilde bv niet zo graag dat er iemand aan zijn kop zat en toen zei ze: C'est le Barb....
Ik vond het een erg fijn paard overigens hoor, lekker no nonsense, liet zich niet gek maken.

Misschien zou er ietsje minder snelheid in zitten dan in een volle Arabier, maar ik denk dat ze dan ook wel weer net dat beetje sterker kunnen zijn (even kort door de bocht)... Dat ze dus langer door kunnen gaan op iets langere snelheid...
Prima toch, want niet iedereen wil (of kan ;)) een 160 km winnen met 20 km/uur....

Ik heb zelf nog een halfbloedje daarvandaan, moeder is een kruising Anglo x iets ponie-achtigs... Denk niet dat dat berber is (want champagne komt volgens mij niet als kleur bij berbers voor) maar zou houd dus wel van degelijke merries met scheut bloed en daar dan een goede snelle hengst op te zetten.

Ze heeft op dit moment 2 hele leuke berberarabieren te koop staan.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:46

Josav, heel interessant om te lezen, bedankt!

Nicolanca, bedankt voor de links!

ElanorJ, bedankt! Bedoel je waar de Rocky Mountain horse ontstaan is? Dat is in Kentucky, in de USA. Hieronder een link waar je meer kan lezen over het ontstaan van het ras :

http://www.rmhorse.com/history.html

Esther, leuk, jouw ervaringen met de berber-arabier. En voor topsnelheden gaat een (Anglo-)Arabier wellicht meer geschikt zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:59

Ja, dat zie je meestal wel, al zijn er zeker ook wel kruisingen... Maar dan vaak met minimaal 75% Arab. Soms scheutje berber dus, of scheutje warmbloed.
En topsnelheid is dan dus grofweg 20 km/uur.
Met 17 a 18 kunnen veel berberarabieren ook best meekomen, en zeker met dus wat steviger beenwerk kunnen ze gewoon ook meer hebben.
Veel Arab in de top heeft vooral ook te maken met de verbranding (soort spiervezel type).

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:52

Ik zie nu dat Haidouck twee dochters heeft die fokmerrie zijn bij Seranne Larzac! Dus halfzusjes van mijn Briska. Het gaat om Magrebia Larzac, die 90 km endurance heeft gelopen en waarvan een dochter van Said Lotus naar Bahrein is verkocht, en om Nunca Larzac.

En omdat de wereld klein is: Maquelone Gobart reed Haidouck bij de finale van zesjarigen in Uzes over 90 km, met een snelheid van 12,764, en reed onlangs ook Selim Larzac op 6 juni in La Vacquerie.

Ik ga eind augustus weer het Domaine de Bonnefont, ik zal Haidouck dan vertellen dat hij een kleindochter in Bahrein heeft!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:18

Haha, leuk zijn dat soort dingen he! (overigens niet Said Lotus maar Said Lotois, erg fijn paard die een super fijne galop en werkwillige paarden doorgeeft)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:43

nicolanca schreef:
Ik zie nu dat Haidouck twee dochters heeft die fokmerrie zijn bij Seranne Larzac! Dus halfzusjes van mijn Briska. Het gaat om Magrebia Larzac, die 90 km endurance heeft gelopen en waarvan een dochter van Said Lotus naar Bahrein is verkocht, en om Nunca Larzac.

Even de lijst met fokmerries (die ik heb) nagekeken (op internet niet altijd alles compleet of up-to date), Nunca staat daar niet tussen dus ik denk niet dat ze die nog heeft, de enige berberarabier fokmerries zijn Maghrebia en Babouche, deze hebben overigens nog wel een paar interessante jonge paarden ook, bv veulen van Diament du Rolon bij Maghrebia dit jaar, maar ook nog leuke 2 en 3 jarigen uit beide merries.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:53

Leuk om de endurance kant een beetje te lezen :) ik heb met Flavio een keer een 34 km gereden en hij had de beste conditie toen, eigenlijk kwamen we ook tegelijk aan met de winnaars maar we moesten even wachten om door het hek te mogen en toen moesten we dus achteraan sluiten. Ik zou graag wat meer ermee doen, vind het echt de leukste tak van de paardensport (naast WE of trec, welke me ook wel leuk lijken) maar hier zijn de wedstrijden altijd zo'n 500 km verderop, dat gaat me toch net wat te ver..

In het midden oosten lopen er dus ook een paar paarden met berberbloed rond?

Hebben jullie ook foto's van wat endurance berber-arabieren?

En tja over stugheid van karakter, ik heb dat hier nog niet meegemaakt eigenlijk... De enige van mijn paarden die niet echt van gepruts aan z'n hoofd houd, is Darius en dat is juist degene waar flink wat Arabisch bloed doorheen zit. Daarbij hebben ze echt allemaal een heel verschillend karakter dus ik vind het toch al lastig om een standaard Berber karakter te definieren. Ok ze zijn wel allemaal relatief makkelijk, relaxed en aanhankelijk maar er zitten best verschillen tussen qua coolheid/nerveusheid en gevoeligheid/onverstoorbaarheid.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:04

De enige foto die ik van Shabaya Al Shatane heb kunnen vinden staat op de website van La Cavale

http://www.la-cavale.fr

in de linkerkolom klikken op elevage, dan kom je op een bladzijde met een klein fotootje van haar. Ik zal nog een keer een post proberen te maken over haar en al haar afstammelingen, en op welke stoeterijen ze staan (haar dochters staan verspreid over heel frankrijk).

De foto's van de fokmerries op de website van de elevage seranne larzac zijn ook heel sprekend! Met een lief verhaal over Grisette, die in een eerder leven toeristen langs het strand
moest vervoeren en daar een enorme overlevingsdrang aan heeft overgehouden, en wellicht ook de gewoonte om zich op de grond te laten vallen bij het aansingelen :) "c'est la Barbe" zullen we maar denken.

http://www.grands-causses-arabians.com/ ... arzac.html

Potige dames, die wat stevigheid kunnen meegeven aan hun kinderen.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 30-07-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:16

*\o/* Ha ik open dit topic toevallig omdat ik hoopte op wat foto's.
Wist haast wel zeker dat Martine in dit topic zou reageren en ik vind het super interessant.
Komen er ook nog superberichten van Jorieke voorbij.
Heb alles al weer doorgespit.

Wat ik grappig vind dat veel geschiedenis verhalen over zeldzame barokke en oosterse rassen toch echt overeen komen.
veel van de teksten zijn ook toepasbaar op 'mijn' ras de Frederiksborger, waar ik ook de geschiedenis van aan het uitpluizen ben.

thanks voor alle leuke info en foto's!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:44

nicolanca staat ze nu daar? Het staat me bij dat ik in contact was met de huidige eigenaresse op facebook en zij daar ook nog foto's van haar op had staan, maar ik kan haar/de foto's niet meer terugvinden :o knappe dames allemaal ja!
Hmm en nu ik erover na denk herken ik misschien toch wel wat van dat koppige karakter := eigenlijk hebben ze allemaal wel wat, alleen allemaal wat anders haha.
Bijvoorbeeld als chef Flavio ergens geen zin in heeft, gaat het niet gebeuren ook. In het begin was dat soms ook best een probleem, maar nu is het zo'n goedzak geworden en wil hij alles wel gewoon voor ons doen. Met hem moet je echt samenwerken.
Mouza moet je altijd in het oog houden als je met hem z'n paddock uit loopt, als hij even doorheeft dat je niet op hem let dan hup, schiet hij ervandoor op zoek naar eten := dan helpt niks meer, vandaar zijn bijnaam 'de tractor' :P als je wel op hem let, loopt hij keurig netjes achter je aan haha.
Kalife is echt een goedzak, maar neemt graag als je niet oplet de teugels tussen z'n tanden..
Mabrouk is vooral heel speels. Bij Raqas heb ik nog niks kunnen ontdekken haha hij lijkt gewoon een brave sul :)

He Petra leuk dat je ook komt kijken, gaat er nog een keer een Frederiksborger/Berber mix komen? Zijn er rond de Frederiksborger ook zoveel 'mythes'?
Ik zie dat je nog allemaal fototopics hebt geplaatst, he verdorie ik mis ze steeds want ik kijk niet zoveel op ks itp -O- je zet ze ook niet op fb?

En spam dan maar: [ITP] Groetjes uit Tunesie! (Berbers&AV)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:02

Alle fokprodukten van Shabaya Al Shatane die ik kan terugvinden op FFE Competition hebben als fokker (naisseur) Chantal Chekroun Al Shatane, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat zij deze topmerrie ooit verkocht heeft. Maar op haar eigen website heb ik geen foto kunnen terugvinden.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:13

Ja klopt ik heb haar een paar jaar terug over haar gesproken op facebook, sorry af en toe laat m'n geheugen me in de steek :o op haar facebook heeft ze nog een foto van haar staan van vorig jaar, op 21 jarige leeftijd, met een prachtig veulen erbij.

Haha en gek toch eigenlijk van die nukkigheidjes/eigenaardigheden van de paarden dat je die al helemaal niet als iets geks beschouwd.. Het is gewoon zo dat ze in vergelijking met veel andere rassen zo enorm cool zijn dat je zulke dingen gewoon snel vergeet/vergeeft ;)

Edit, Chantal Chekroun heeft ook nog een prachtige jonge hengst te koop, leuk voor iemand die van kleur en sportpotentie houdt ;)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 304&type=3

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:19

Zal ik toch eens een keer lid moeten worden van facebook. Overigens heeft Chantal Chekroun, net als de Elevage Seranne Larzac, Diament de Rolon gebruikt om Shabaya Al Shatane te dekken, en is het fokprodukt QE Shadiana al Shatan*de Jalima op dit moment succesvol tot op CEI3* niveau, bijvoorbeeld op de CEI*** van Montcuq over 191 (!) km. Maar ik neem aan dat dat een wedstrijd over twee dagen is?

In ieder geval een aanwijzing dat de combinatie van Diament de Rolon met een stevige berberdame een goede zet kan zijn.