Wie heeft er een lekkere klassieke fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:20

Zilfstar schreef:
Breghje schreef:
_O- Dééénk dat ie dan wel een soort van tikkie eeeehmm... onderbespierd is zeg maar... zeg ik dat tactisch? :D

Tactisch genoeg :D Ik ben zelf ook nogal euh... barok van bouw :+ bourgondisch zeg maar... :Y) En zoveel krijgt ie niet eens: bij elkaar een kwart schep biks (over 2 momenten verdeeld) en onbeperkt ruwvoer (gras 24/7 in de zomer, kuil en hooi in de winter). En eens per dag een wortel of appeltje.

En ja... beweging: wrs minder dan zou moeten, maar hij wordt er niet nors of heet van. Blijft altijd vrolijk! Miss wel omdat ie zo weinig hoeft te werken haha. Hij heeft vroeger direct vanaf inrijden al wedstrijden gelopen en nu... rij ik 1 a 2 keer op hem, longeer hem af en toe en rijdt zoon dus op hem (half uur eens per week) en dochter aan de longe kwartiertje eens per week.

:D Als je hem wat gestroomlijnder zou willen hebben, zou je de brok in de zomer weg kunnen laten en de appeltjes. In het gras zit genoeg, zeker voor de hoeveelheid uren die hij sport :D Maar das maar een tip he, geen must!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:21

naambordjes schreef:
Breghje schreef:
Als ie niet van een fokker afkomt maar idd voor de lol is gefokt, dan is het moeilijk te zeggen met welk doel hij op de wereld is gezet. :D Bregh is specifiek barok gefokt (in elk geval was dat de planning van de fokker) maar wel om de sport in te gaan. Afijn, dat laatste is in elk geval mislukt. _O-

hahahah achjoh jij sport toch met der?? of wordt dat er niet mee bedoeld _O- :')
Neeh mijne was ongelukje of probeerseltje oid :)) maar hij is wel goed gelukt vind ik, papa en mama van Haiko bedankt *D

zij vindt van wel hoor...als je haar af en toe hoort kreunen en steunen als ik bezig ben met sporten... en dan doen we alleen nog maar stappen.... :o Maar tijdens een 3 uur durende bosrit hoor ik niks... typisch toch he...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:24

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

ja die kandare hoeft van mij ook niet hoor...marijke zegt wel dat dat het meest vriendelijke bit is wat er bestaat, maar mij moet ze toch eerst overtuigen oftewel bewijs laten zien dat het zo is...
ik heb het liefst zo min mogelijk nodig om toch datgene te bereiken wat ik wil...

Het rammelde in elk geval dusdanig hard dat ik het kon horen... en als iets rammelt lijkt me dat al niet lekker zitten bij een paard, kan er niks aan doen. Wel leuk om te zien dat je meteen weet wie ik bedoel. :D Ik rijd ook gewoon met een dubbelgebroken bitje bij Bregh, en dat gaat goed.

ik ben absoluut niet tegen bitten ofzo, maar zo'n stang moet dan ook wel echt een nut hebben (net als elk ander bit) en eerlijk gezegd zie ik weinig verschil tussen de kandare en de dressuurstang...ok een kandare is veel mooier afgewerkt maar die kinketting is zooo grof en zwaar dat lijkt me echt niet prettig voor het paard...

bij jana werkt gelukkig het principe less is more...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:25

Breghje schreef:
naambordjes schreef:

hahahah achjoh jij sport toch met der?? of wordt dat er niet mee bedoeld _O- :')
Neeh mijne was ongelukje of probeerseltje oid :)) maar hij is wel goed gelukt vind ik, papa en mama van Haiko bedankt *D

zij vindt van wel hoor...als je haar af en toe hoort kreunen en steunen als ik bezig ben met sporten... en dan doen we alleen nog maar stappen.... :o Maar tijdens een 3 uur durende bosrit hoor ik niks... typisch toch he...

klinkt een beetje als jana...die beleeft duidelijk veel meer lol aan buitenritten...dan is ze ook ineens enorm voorwaarts en zelfs brutaal in de zin van niks is eng, ik kan de wereld aan...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:29

Breghje schreef:
:D Als je hem wat gestroomlijnder zou willen hebben, zou je de brok in de zomer weg kunnen laten en de appeltjes. In het gras zit genoeg, zeker voor de hoeveelheid uren die hij sport :D Maar das maar een tip he, geen must!

Woops! Vergeten te vermelden: de brok krijgt ie pas sinds ie weer 's nachts in de stal staat. Als ie 24/7 buiten staat krijgt ie alleen maar wat lekkers als ie gewerkt heeft (appeltje met handje weide-biks voor de nodige mineralen). Ik zou hem liever geen biks geven, maar als de hele stal krijgt wil hij ook wat. We hebben het geprobeerd... meneer kwam bijna door zijn deur heen zetten hoorden we van degene die moest voeren. Echt met zo'n kop van: Je slaat mij over!!!! Dus nu krijgt ie een hoeveelheid die ik vooraf bepaal en dat is ik denk 2 handjes biks (en ik heb kleine handen...)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:31

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

klinkt een beetje als jana...die beleeft duidelijk veel meer lol aan buitenritten...dan is ze ook ineens enorm voorwaarts en zelfs brutaal in de zin van niks is eng, ik kan de wereld aan...

Bregh is gelukkig voorwaarts zat maar heel erg snel verveeld. Die moet ik echt aan het werk zetten, maar ook niet teveel vooruit denken wat ik ga doen, want dan voert ze het al uit. Momenteel is ze herstellende van een misselijk klein pokkesteentje dat zich ingegraven had in een hoef dus mag ze alleen stappen en klene stukjes draven rechtuit. En geloof me, ik moet echt van alles uit de hoed toveren om haar bezig te houden, want anders kreunt en steunt ze alsof ze kweeeeet nietwat moet doen. :D Buiten is ze idd helemaaaaal voorwaarts idd, dingen kunnen wel eng zijn (als ze niet eetbaar zijn) maar dan gaan we er maar snel voorbij want dáár is het bos dus dáár moeten we naartoe! :D En in volle galop gaan we overal langs, das veeeeel te leuk om ergens bang van te zijn!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:33

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:
Het rammelde in elk geval dusdanig hard dat ik het kon horen... en als iets rammelt lijkt me dat al niet lekker zitten bij een paard, kan er niks aan doen. Wel leuk om te zien dat je meteen weet wie ik bedoel. :D Ik rijd ook gewoon met een dubbelgebroken bitje bij Bregh, en dat gaat goed.

ik ben absoluut niet tegen bitten ofzo, maar zo'n stang moet dan ook wel echt een nut hebben (net als elk ander bit) en eerlijk gezegd zie ik weinig verschil tussen de kandare en de dressuurstang...ok een kandare is veel mooier afgewerkt maar die kinketting is zooo grof en zwaar dat lijkt me echt niet prettig voor het paard...

Dat stoorde mij dus ook verschrikkelijk. Als je idd met stang rijd, zorg er dan wel voor dat alles fijn zit voor het paard. Dus geen losse rammels enzo. Bij Bregh werkt less is more niet, ik heb haar lang met een langer teugeltje gereden maar nu ik met CR mijn teugels korter moet maken merk ik dat ze veel fijner wordt. Gaat nu ook haar rug gebruiken dus ik ben benieuwd hoe ze eruit gaat zien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:34

Zilfstar schreef:
Woops! Vergeten te vermelden: de brok krijgt ie pas sinds ie weer 's nachts in de stal staat. Als ie 24/7 buiten staat krijgt ie alleen maar wat lekkers als ie gewerkt heeft (appeltje met handje weide-biks voor de nodige mineralen). Ik zou hem liever geen biks geven, maar als de hele stal krijgt wil hij ook wat. We hebben het geprobeerd... meneer kwam bijna door zijn deur heen zetten hoorden we van degene die moest voeren. Echt met zo'n kop van: Je slaat mij over!!!! Dus nu krijgt ie een hoeveelheid die ik vooraf bepaal en dat is ik denk 2 handjes biks (en ik heb kleine handen...)

Dan heb jij dus ook zo'n dier dat als ie te lang naar lucht kijkt al dikker wordt.... Zit er Folkert in misschien?? _O- Dan weet ik ook waar het van komt....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:34

ja volle gallop vind jana ook geweldig....
gewoon op stal in de bak is jana nog wel eens liever lui dan moe (ze doet dan ook wel eens alsof iets eng is), maar ze doet alles wat ik vraag wel...maar buiten gaat ze helemaal los...hahaha
wel, balen dat dat steentje roet in het eten gooit voor jullie...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:37

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

Dat stoorde mij dus ook verschrikkelijk. Als je idd met stang rijd, zorg er dan wel voor dat alles fijn zit voor het paard. Dus geen losse rammels enzo. Bij Bregh werkt less is more niet, ik heb haar lang met een langer teugeltje gereden maar nu ik met CR mijn teugels korter moet maken merk ik dat ze veel fijner wordt. Gaat nu ook haar rug gebruiken dus ik ben benieuwd hoe ze eruit gaat zien.

ja ik heb ook wel teugelcontact, maar ik bedoel ook meer met toeters en bellen (stangen, zwepen, sporen, hulpteugels enz.)...
heel af en toe moet ik weer een keer met sporen rijden, omdat ze dan lui aan mijn been is, heb ik dat 1 keer gedaan dan kan ik er weer maanden mee vooruit...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:39

Rijtechnisch niet de beste foto, maar hij heeft zo wel iets klassieks, toch :+ ?

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:54

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

ja ik heb ook wel teugelcontact, maar ik bedoel ook meer met toeters en bellen (stangen, zwepen, sporen, hulpteugels enz.)...
heel af en toe moet ik weer een keer met sporen rijden, omdat ze dan lui aan mijn been is, heb ik dat 1 keer gedaan dan kan ik er weer maanden mee vooruit...

Ah , op die fiets. Bij Bregh heb ik een poos met sporen gereden, want ze liep voor geen hout. Na een 3 daagse clinic CR konden ze tijdens de laatste dag af, en ze zijn niet meer aangegaan. Hulpteugel heb ik in het begin gehad een thiedemann gezien ze in de galop richting huis meer weg had van een zwart vliegtuig... maar die hangt nu ook te stoffen in de kast, ook niet meer nodig. Zweepje heb ik wel om haar af en toe wakker te houden als ze een boodschappenlijstje gaat maken tijdens het stappen en straaaal vergeet dat er nog iemand meehobbelt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:59

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

Ah , op die fiets. Bij Bregh heb ik een poos met sporen gereden, want ze liep voor geen hout. Na een 3 daagse clinic CR konden ze tijdens de laatste dag af, en ze zijn niet meer aangegaan. Hulpteugel heb ik in het begin gehad een thiedemann gezien ze in de galop richting huis meer weg had van een zwart vliegtuig... maar die hangt nu ook te stoffen in de kast, ook niet meer nodig. Zweepje heb ik wel om haar af en toe wakker te houden als ze een boodschappenlijstje gaat maken tijdens het stappen en straaaal vergeet dat er nog iemand meehobbelt.

zooo dus jouw paard maakt boodschappenlijstjes onderweg...dat doet jana echt niet...die kijkt altijd heel relaxed om haar heen en als er een konijn/haas voorbij komt dan gaat ze stilstaan en kijkt ze net zo lang tot het beestje weg is en dan gaat ze weer lekker relaxed verder...
kijk als iemand hulpmiddelen echt nodig heeft ben ik de laatste om er wat van te zeggen, maar ik merk gewoon bij jana dat zij het absoluut niet nodig heeft...

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:01

Ik rij buitenritten met thiedeman-stang (in de bak dubbelgebroken bustrensje), gebruik een zweepje tijdens de les (en echt alleen tijdens de les, want hij bereikt het juiste effect zónder em te gebruiken := ) ik heb hele kleine ini mini stompspoortjes om buiging om mijn been te krijgen, mijn kuitspieren werkten niet meer door het knijpen en deden erg auwie enne op buitenrit heb ik er een martingaal aan hangen.

Bovenstaande attributen/poespas is noodzakelijk en in overleg met instructie gegaan *D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:04

naambordjes schreef:
Ik rij buitenritten met thiedeman-stang (in de bak dubbelgebroken bustrensje), gebruik een zweepje tijdens de les (en echt alleen tijdens de les, want hij bereikt het juiste effect zónder em te gebruiken := ) ik heb hele kleine ini mini stompspoortjes om buiging om mijn been te krijgen, mijn kuitspieren werkten niet meer door het knijpen en deden erg auwie enne op buitenrit heb ik er een martingaal aan hangen.

Bovenstaande attributen/poespas is noodzakelijk en in overleg met instructie gegaan *D

kijk en dan hoor je mij niet zeuren en snap ik het, maar er is ook een categorie mensen die een paard hebben, iets voor elkaar willen krijgen, dat lukt niet en dan is de eerste stap die ze maken naar de ruiterwinkel en halen even een hulpteugeltje of scherpe sporen enz. en die categorie mensen snap ik niet...

Kelperpau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:05

Martine_R schreef:
3 lekkere dikbillen hier :D

Waar ik verzorg 4 O:) }:)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:08

lammie2701 schreef:
naambordjes schreef:

kijk en dan hoor je mij niet zeuren en snap ik het, maar er is ook een categorie mensen die een paard hebben, iets voor elkaar willen krijgen, dat lukt niet en dan is de eerste stap die ze maken naar de ruiterwinkel en halen even een hulpteugeltje of scherpe sporen enz. en die categorie mensen snap ik niet...

Klopt helemaal hoor, weet wat je bedoelt :j
Ik wil zo langzamerhand ook weer back to normal zonder poespas er omheen, maar voor nu lukt dat nog niet.
Meneertje weet buitenuit iets te goed het gaspedaal te vinden en ik heb de gebruiksaanwijzing tig keer gelezen maar kan maar niks vinden over de handrem :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:17

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

zooo dus jouw paard maakt boodschappenlijstjes onderweg...dat doet jana echt niet...die kijkt altijd heel relaxed om haar heen en als er een konijn/haas voorbij komt dan gaat ze stilstaan en kijkt ze net zo lang tot het beestje weg is en dan gaat ze weer lekker relaxed verder...
kijk als iemand hulpmiddelen echt nodig heeft ben ik de laatste om er wat van te zeggen, maar ik merk gewoon bij jana dat zij het absoluut niet nodig heeft...

De boodschappenlijstjes zijn voor in de binnenbak tijdens het instappen vooral... buiten gaan we niet stilstaan, das zonde van de tijd joh!!Wel is ze nieuwsgieriger dan ze bang is, wat al eens een heeeel hilarische situatie heeft opgeleverd met en legervrachtwagen (wij delen ons bos met militairen) waar nog iemand in bleek te zitten toen Bregh haar hases naar binnen hing in de laadruimte.... Die was niet echt aan paarden gewend zeg maar :D . Jaa trouwens ze kan evenstilstaan om op haar maatje te wachten die op haar gemakkie rondhobbelt. :D
Gas erop vindt ze het leukste buiten, kan gelukkig ook hier in de buurt maar de rem zit er ook goed op nu.

Jana lijkt me een heel erg fijn paard om mee buiten te rijden trouwens!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:17

als jana zelf gaat denken van ooh nu kunnen we wel hard, kan ik haar puur op stem terug krijgen...das echt heerlijk...
lammie was wat dat betreft het tegenovergestelde, die kon dan gewoon door je heen denderen en bokken tot je eraf lag...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:20

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

De boodschappenlijstjes zijn voor in de binnenbak tijdens het instappen vooral... buiten gaan we niet stilstaan, das zonde van de tijd joh!!Wel is ze nieuwsgieriger dan ze bang is, wat al eens een heeeel hilarische situatie heeft opgeleverd met en legervrachtwagen (wij delen ons bos met militairen) waar nog iemand in bleek te zitten toen Bregh haar hases naar binnen hing in de laadruimte.... Die was niet echt aan paarden gewend zeg maar :D . Jaa trouwens ze kan evenstilstaan om op haar maatje te wachten die op haar gemakkie rondhobbelt. :D
Gas erop vindt ze het leukste buiten, kan gelukkig ook hier in de buurt maar de rem zit er ook goed op nu.

jana is ook heel fijn buiten, eigenlijk fijner dan in de bak, maar ja altijd bos kan ook niet he...
jana is ook zo'n paard wat nieuwsgieriger is dan dat ze bang is en als ze bang is dan kan ik haar altijd goed overtuigen door op haar in te praten en dan doet ze het uiteindelijk wel...dus ja...ze is heerlijk buiten...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:22

lammie2701 schreef:
Breghje schreef:

jana is ook heel fijn buiten, eigenlijk fijner dan in de bak, maar ja altijd bos kan ook niet he...
jana is ook zo'n paard wat nieuwsgieriger is dan dat ze bang is en als ze bang is dan kan ik haar altijd goed overtuigen door op haar in te praten en dan doet ze het uiteindelijk wel...dus ja...ze is heerlijk buiten...

Dat lijkt me ook idd, we hebben heeeerlijke knollen onder onze hollen!

Bregh heeft dat laatste ook. Dan staat ze stil (net zo'n jachthond zeg maar, alleen de opgeheven voorpoot ontbreekt) maar als ik dan even een krabbeltje op haar hals geef en "voorwaarts" zeg, dan hobbelt ze gewoon door. Wel scheef, want voor je het weet hangt het alsnog in je nek, maar ze loopt door...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:25

Breghje schreef:
lammie2701 schreef:

Dat lijkt me ook idd, we hebben heeeerlijke knollen onder onze hollen!

Bregh heeft dat laatste ook. Dan staat ze stil (net zo'n jachthond zeg maar, alleen de opgeheven voorpoot ontbreekt) maar als ik dan even een krabbeltje op haar hals geef en "voorwaarts" zeg, dan hobbelt ze gewoon door. Wel scheef, want voor je het weet hangt het alsnog in je nek, maar ze loopt door...

dat klinkt exact als jana...
lammie was daarin echt het tegenovergesteld, maar ja daar heb ik uiteindelijk ruim 1 1/2 jaar mee bezig geweest tot ik eindelijk veilig zelfstandig in de bak kon rijden...en daar heb ik maar 3 maanden van kunnen genieten...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:27

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:23

Aangezien dit helaas toch meer een verzamel topic aan het worden is dan een informatief topic, hier een slotje.
Alle foto's die hier staan, om de showen met een paard, kunnen geplaatst worden in het daarvoor aangemaakte topic: [BKR] [Verzameltopic]Barokke Paarden ITP. Max 2 foto's!

Hier een slotje.