juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:27

Lies21 schreef:
mijn intructeur zegt altijd dat het in de training belangrijk is dat mijn paard zich los wil laten, diep en laag in de halshouding.... oprichten kan hij van nature al dus dat hoeft eigenlijk niet getraind te worden. Dit helpt mij heel erg.... pas als mijn paard ontspant door los te laten kunnen we pas echt " trainen" het 1e half uur ben ik alleen maar bezig met loslaten en op eigen benen lopen....

Alleen is Krimpen a/d Ijssel niet echt in de buurt voor mij... woon in overijssel...

Exact wat ik ook moet doen! Zo herkenbaar!

black21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:29

ik dacht bij dit topic; leuk onderwerp!

heb het hele topic doorgelezen en ik moet zeggen jammer van het topic.

moll en mindfields; goeie tips zijn natuurlijk altijd welkom maar.........
elke instructeur denkt dat hij de waarheid in pacht heeft en het goed doet, wie zegt dat dat idd het geval is.
en elke ruiter denkt dat hij/zij een goeie instructeur heeft en met de juiste oefeningen aan het werk is.

wedstrijdruiters over 1 kam scheren en vooral het negatieve benadrukken en dan ook nog negatief doen over een andere instructrice vindt ik ietwat beneden peil.

ik begrijp dat jullie veel 'zien' maar er zijn ook zat ruiters die het wel goed voorhebben met hun paard en bv af en toe een wedstrijdje rijden voor de leuk. als we het dan hebben over niet goed voor de paarden weet ik wel een ander voorbeeld; paarden die 23 uur per dag op stal staan en er dan voor een half uurtje/ drie kwartier uit getrokken worden om aan het werk te gaan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:46

Interessant topic dit :)

Ik heb een kruising fries, in de buitenbak is hij altijd erg kijkerig dus daar zet hij het eerste deel van het rijden zijn onderhals helemaal vast, pas later gaat hij ontspannen dus ik hoop die stukjes steeds verder uit te kunnen bouwen
In de binnenbak is hij gelukkig heel fijn, dus meestal rijd ik eerst los in de binnenbak en ga ik daarna nog even naar buiten.

Galop blijft een héél lastig punt, ik ben blij dat ik nu éíndelijk op een normale manier de overgang naar galop kan maken, en begint al iets te zakken met zijn hoofd maar nageeflijk wil ik het nog niet noemen
Zijn achterhand treedt ook nog steeds niet genoeg onder, maar wel meer dan in het begin want toen gingen we echt zo'n beetje plat door de bochten en was er niets mee te beginnen voor mij

Mindfields schreef:
Wellicht is het een idee om een apart topic voor die dag te openen, misschien zijn er wel meer mensen die hier interesse in hebben en zo bereik je wel meer Bokkers denk ik?

Ik weet niet of Krimpen aan den IJssel te doen is voor jullie? Vlakbij Rotterdam ligt dat. We hebben hier een super accomodatie beschikbaar voor zo'n dag. Mensen kunnen dan aangeven wat ze willen, dubbele longe van Moll(Patrick), rijles van Moll of les van mij of welke combinatie van die drie dan ook :D

Dan maken we een planning en indeling en kunnen we van start! Lijkt ons erg leuk!

Zo'n dag lijkt mij ook heel erg leuk.
Heb zelf dan een kruising fries x gelderse, maar herken heel veel dingen die hier met friezen ook aan de hand zijn
Hij heeft dan ook wel in zijn bouw heel veel dingen die typisch fries zijn

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:37

Trennie schreef:
Lies21 schreef:
mijn intructeur zegt altijd dat het in de training belangrijk is dat mijn paard zich los wil laten, diep en laag in de halshouding.... oprichten kan hij van nature al dus dat hoeft eigenlijk niet getraind te worden. Dit helpt mij heel erg.... pas als mijn paard ontspant door los te laten kunnen we pas echt " trainen" het 1e half uur ben ik alleen maar bezig met loslaten en op eigen benen lopen....

Alleen is Krimpen a/d Ijssel niet echt in de buurt voor mij... woon in overijssel...

Exact wat ik ook moet doen! Zo herkenbaar!

Dit is ook precies zoals wat ik moet doen van mijn instructrice! :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:02

_Lott schreef:
ik ben niet snel over mezelf tevreden, maar ik geef commentaar maar niet zo direct als jij denk ik

dat is vaak het probleem bij het rijden bij mij, ik wil teveel en ik ben te fanatiek

dat je niet zo uit als dat ik doet kan ik begrijpen ieder mens is anders, echter waarom dit een probleem is omdat je fanatiek bent zie ik niet.

mol

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:35

als je je paard in de mond moet rukken vererger je je probleem hij moet je handen kunnen volgen en niet in de krul lopen om rukken te voorkomen.
denk dat je eens moet overwegen een goede leraar te zoekn

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:00

Ik ga intussen even on topic door.... :o

Mn paard wordt nu in juni 8 jaar. Ik ben met hem begonnen toen hij bijna 5 was.
Heb er gewoon bijna 2 en half jaar over gedaan om hem voorwaarts-neerwaarts te laten lopen.

De reden waarom het zo lang duurt is omdat we allebei groen in de dressuur waren toen we begonnen.
Allereerst was hij helemaal niet voorwaarts en daar ben ik eerst mee aan de slag gegaan.

Ook had ik zelf heel veel moeite om in balans te blijven als hij naar beneden ging.
Ik duikelde vaak voorover of ging zelf voorover zitten om met hem mee te gaan.

Beetje bij beetje kwamen er kleine stukjes die goed gingen.
Maar dan kwam hij vervolgens weer omhoog en was ik te laat met reageren, dus totaal geen verbinding meer en lag alles uit elkaar. Teugels als waslijntjes en weer oppakken en opnieuw beginnen.
Soms maar een paar passen en dan was ik het weer kwijt.

Wat ik ook heel erg moeilijk vond is dat hij snel afgeleid was en gewoon geen aandacht had voor mij, of gespannen reageerde op van alles.
Ik kreeg dat niet 1 2 3 opgelost. Dus steeds weer, over en over, opnieuw beginnen.

Soms werd ik er moedeloos van en dan ben je best geneigd om ruw of hard te worden. Dus te dwingen. Dat heb ik ook wel eens gedaan omdat ik dus dacht dat ik te soft was en hij gewoon lak aan me had. Heel dom want ik bereikte er niets mee. Dus een fout maken en er van leren, haha!

Inmiddels ben ik op een punt gekomen dat het best wel goed gaat.

Ik begin altijd met schakelen van stap naar draf en weer terug en halt houden op m'n zit.
Dit lukt ook niet altijd gelijk, duurt soms echt een halve rijbaan voor hij stil staat.
Het lijkt ook wel of hij, als hij nog koud is, hij heel ongevoelig voor mn hulpen is.
Ook is hij dan nog fris en lijkt het of hij me negeert omdat andere dingen leuker / interessanter zijn.
Ik vraag nog steeds niets, maar rij figuren met licht contact in de mond.
Door veel figuren achter elkaar te rijden, komt zijn aandacht steeds meer bij mij te liggen.
Mack (zo heet hij) is echt een diesel en moet gewoon eerst een kwartiertje alleen maar lopen en op het been worden.

Na dit kwartiertje ga ik vragen: voorwaarts neerwaarts. Zo rij ik hem ook een kwartiertje, steeds wel overgangen maken en halt houden. In dit gedeelte pak ik ook overgangen naar galop en terug, op een grote volte.

Ik reageer tegenwoordig steeds adequater als hij omhoog komt.
Dan ligt het er aan dat ik hem in tempo terug laat vallen, hij niet voorwaarts is.
Door kuit te geven, blijft hij beneden. Dit lukt me nog niet altijd maar het gaat al zo veel beter dan ooit.
Het zijn nu geen kleine stukjes meer dat hij goed loopt, maar juist andersom.
Er zijn kleine stukjes dat hij niet goed loopt.

Als hij lekker licht en los is dan ga ik hem meer oprichten en figuren rijden. Hij is dan ook een heel stuk gevoeliger voor mn hulpen. Echt lekker is dat!
En het klopt wat hier gezegd wordt: als hij lekker los is, lukt me het ook om een redelijke schouder binnenwaarts te rijden of te wijken voor de kuit. Maar hierin ben ik nog lerende en sta ik in de kinderschoenen vind ik zelf. Want op een paard waar deze knopjes al op zitten lukt het me aardig en voel ik het ook. Bij Mack vind ik dat moeilijk omdat wij allebei dus groen zijn begonnen.

Wat ik wel heel tof vind is dat Mack een heel duidelijk paard is waar ik veel van leer. Doe ik het niet goed, dan lukt het niet. Doe ik het wel goed dan lukt het wel. Hij is geen moeilijk paard in die zin.

Een zeer ervaren ruiter heeft hem wel eens gereden en zij vind het een heerlijk paard. Hij is dan ook de enige koudbloed waar ze gecharmeerd van is. Dat geeft me ook moed om niet te twijfelen of onzeker te worden.
Want daar heb ik vaak last van gehad, ondanks dat ik wel steeds wekelijks les krijg.

Ik heb het idee dat wij goed bezig zijn en het heeft best wel geduurd voor ik met hem op dit punt was. Maar ben best trots en het voelt heel lekker.

Ik hoop dat ik het goed omschreven heb allemaal, want zoals ik al zei, het is voor mij tot dusverre allemaal zo nieuw geweest en ook heel moeilijk om te leren.
Ik ben ook heel erg benieuwd of iemand dit herkent en of er meer zijn die er zo lang mee bezig zijn?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:29

Moll schreef:
_Lott schreef:
ik ben niet snel over mezelf tevreden, maar ik geef commentaar maar niet zo direct als jij denk ik

dat is vaak het probleem bij het rijden bij mij, ik wil teveel en ik ben te fanatiek

dat je niet zo uit als dat ik doet kan ik begrijpen ieder mens is anders, echter waarom dit een probleem is omdat je fanatiek bent zie ik niet.

mol

nou dat kan wel degelijk een probleem zijn

dat er namelijk soms teveel spanning in komt wat niet goed is voor het paard en niet is voor ons

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:30

was vandaag op wedstrijd en wat me vaak opvalt. vooral rond het B/L/M niveau is dat friezen wat getrek krijgen aan de teugels. fries knikt nog iets dieper maar zakt niet. volgt de hand niet. en de verbinding hoeft dan niet eens zwaar te zijn. maar er wordt wel steeds geplukt zonder reactie of verbetering

dit vind ik persoonlijk keer op keer een zeer vervelend beeld :=

iets wat er bij de friezen echt uit moet!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:41

perfectie is een utopie, maar een mooi streven

mol

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:50

jeltsje24 schreef:
hallo allemaal

tjeee al heel wat reacties zeg !! moest ff terug lezen ...

het topic is juiste hals houding fries .. :+

en niet ter discussie of wedst ruiters juist of niet juist of andere verschillende meningen :Y)

niet vervelend bedoeld hoor ! maar laten we het vooral gezellig en luchtig houden en iedereen waarderen om zijn eigen meningen en waarde laten ...

zodat we hier nog leuk verder kunnen of zijn jullie het er niet mee eens ..

Heb het topic met belangstelling gelezen.
De juiste halshouding voor een Fries, tja wat voor de een juist is, is het voor de ander niet. Ik zie ze iig het liefst op lengte en met de neus eruit. Dat is bij Friezen vaak een probleem.
Ik ben iig blij met onderstaand beeld

Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:52

Moll schreef:

mol

Een waarheid als een koe :j
Perfect heb ik iig nog nooit gezien ;) Wel wat perfectie vaak benaderd: Totilas.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:02

Moll schreef:

mol

Hoe doe je dat longeren aan de dubbel precies?
Longeersingel om neem ik aan, en de lijnen daar doorheen laten lopen? Waar maak je de lijnen vast?
Hoor het graag, ben wel benieuwd.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:08

Matsje schreef:
Moll schreef:

mol

Longeersingel om neem ik aan, en de lijnen daar doorheen laten lopen? Waar maak je de lijnen vast?

beide longes aan het bit vast en laten leiden door de ringen van de longeersingel.
Gevaar is dat je je paard er scheef mee laat lopen, wat voor jou gevoel recht is. Wanneer je hier niet ervaren in bent, vraag advies aan een deskundig iemand hierover. En laat diegene je helpen

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:11

Dacht ik al. Dankje.
Ik wist alleen niet of de longes aan de singel vast moesten ( en dan via het bit naar de hand) of eerst aan het bit en dan naar de singel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:13

piewie schreef:
Matsje schreef:

beide longes aan het bit vast en laten leiden door de ringen van de longeersingel.
Gevaar is dat je je paard er scheef mee laat lopen, wat voor jou gevoel recht is. Wanneer je hier niet ervaren in bent, vraag advies aan een deskundig iemand hierover. En laat diegene je helpen

dat klopt wel ja wanneer je er geen ervaring in hebt, en ook geen les in krijgt is het moeilijk te voelen en te zien of het paard recht is, het is bij mij ook met paarden waar mee ik werk of les geeft een welkome afwisseling in het recht richten.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:05

Longeren met dubbele longeerlijn wil bij een paard van mij echt niet werken :o ze is tot nu toe elke keer door het lint gegaan als er iets achter haar kont kwam. Heb het eerst proberen door te zetten, maar ze werd steeds bozer en agressiever. dus voor mij gaat dat niet werken met haar :n

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:57

Ze wil niet dat er aan haar billen gezeten wordt haha..
Ik ga het wel een keer proberen, hij is wel redelijk longeerproof.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:58

_Lott schreef:
Longeren met dubbele longeerlijn wil bij een paard van mij echt niet werken :o ze is tot nu toe elke keer door het lint gegaan als er iets achter haar kont kwam. Heb het eerst proberen door te zetten, maar ze werd steeds bozer en agressiever. dus voor mij gaat dat niet werken met haar :n

het is een proces wat je langzaam op kan bouwen, ook met freestyle kan je haar hier mee helpen, als je dit in 1 keer doet kan dat heel erg traumatish zijn voor een paard

mol

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:04

Het laten wennen aan een touw achter mijn paard zijn billen heb ik hem aangeleerd door de follow the lead oefening van Emiel Voest.
Bij deze oefening heb ik ook het touw achter zijn billen laten bewegen (hoog/laag en links/rechts) en daarna zijn we pas de dubbele longe gaan doen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:05

Tamara81 schreef:
Het laten wennen aan een touw achter mijn paard zijn billen heb ik hem aangeleerd door de follow the lead oefening van Emiel Voest.
Bij deze oefening heb ik ook het touw achter zijn billen laten bewegen (hoog/laag en links/rechts) en daarna zijn we pas de dubbele longe gaan doen.

precies, zo doe ik het ook.....

mol

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:15

De juiste halshouding voor een Fries; denk dat dat bij iedereen een beetje verschillend is. Ik zie Friezen het liefst lopen met de achterhand erbij, een mooie ronde rug en het neusje eruit :j. Belangrijk vindt ik dat het dier de ontspanning zélf zoekt en m'n hand opzoekt. Ik ben erg blij met deze 2 plaatjes van 1 van m'n verzorgpaarden :) :

Afbeelding

Afbeelding

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:23

Die van mij gaf er eigenlijk niet om, maar hij heeft voor de wagen ook de broek achter z'n kont hangen. Ik ben er zelf niet zo heel handig mee, maar als m'n pa longeerd laat ik hem dat altijd met de dubbele doen. hij is daar echt heel handig mee.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:14

Tamara81 schreef:

als ik dat doe wordt ze alsnog super kwaad en zoals zij slaat wil je er echt niet naast staan!

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:21

Kan je wel gewoon zelf achter haar langs lopen en haar billen daarbij aanraken? Misschien dat je dat dan uit zou kunnen breiden met haar aanraken met een touw in je (aanrakende) hand?