Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:16

Nou, ik sta open voor het verhaal van de ander. Maar ik ben het er niet mee eens, ik kan ermee in discussie gaan. Je leert zien wat de ander ziet, en je kunt je eigen mening onderbouwen met argumenten om de ander te laten inzien waarom jij gelijk zou hebben. Ik vind een discussie dus niet zinloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:18

Welshcobfan schreef:
Ik vind het zinloos omdat het een oneindige discussie is die totaal niets bijdraagt aan het tegengaan of begrijpen van stierenvechten. Waarbij men vooral niet open staat voor andere ideeen. Ik merk hier een tunnelvisie Lachen

Wanneer iemand goede argumenten op tafel gooit waaruit zou blijken dat die stieren onder geen beding enige vorm van onbehagen of pijn beleven wil ik daar best in mee gaan.
Maar lijdt ik aan 'tunnelvisie' omdat ik het nu eenmaal een afgrijselijk idee vind dat dieren moeten lijden voor het vermaak van de mens?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:20

Jannepauli schreef:
Citaat:
Wil je het topic niet vervuilen met dingen die met Spaans stierevechten te maken hebben?

.
Mag ik nu zeggen dat jij dan misschien het forum niet moet vervuilen met topics die het misbruiken van dieren verheerlijken?
Portugees of Spaans, 't is mij om het even en het was mij niet ontgaan. Maar mishandelen blijft mishandelen, al was 't Russisch of Chinees stierenvechten.

en dan ter vergelijking nog 's op z'n portugees..

http://www.youtube.com/watch?v=xWIPqgHTw5Y

wat een 'clean' verschil hé? Shame on you!!

Ach inderdaad, nu zie ik het! Haha! Haha! Dit is geen dierenmishandeling, deze stieren vinden het leuk! Haha! Haha! Haha!
(hopelijk zien jullie wel in dat dit een sarcastische reactie was )

Dieren zouden nooit mogen lijden voor plezier en vermaak van mensen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:25

Je moet het ook in via hun cultuur zien. Want de indiers vinden het onbegrijpelijk dat wij koeien opeten en ophokken! Mensen in Afrika die met zn allen in een hutje slapen vinden het pure kindermishandeling dat hier een kind alleen moet slapen en in spanje/portugal is dit een deel van hun cultuur.
Zie ik er de lol van in? nee, maar ik ben er niet mee opgevoed. Kan ik ergens voorstellen dat iemand er wel plezier in heeft, ja.

Overal moeten dieren lijden voor ons. Zolang wij nog gezellig ons vlees naar binnen schuiven zal dat niet veranderen. Zolang wij dieren als huisdieren houden zal dat ook gebeuren. Kijk maar eens hoeveel goudvissen er nog in een kom worden gehouden Knipoog of paarden te lang op stal.
Dus een eindeloze discussie waarmee je nergens komt hier. Want niemand vindt het leuk om een dier te zien lijden.

Neemt niet weg dat het voor deze dame best knap is om een plek te bemachtigen tussen de heren! En ja, daar heb ik respect voor! Ongeacht wat ik van haar beroep vind!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:31

Welshcobfan schreef:
Je moet het ook in via hun cultuur zien. Want de indiers vinden het onbegrijpelijk dat wij koeien opeten en ophokken! Mensen in Afrika die met zn allen in een hutje slapen vinden het pure kindermishandeling dat hier een kind alleen moet slapen en in spanje/portugal is dit een deel van hun cultuur.
Zie ik er de lol van in? nee, maar ik ben er niet mee opgevoed. Kan ik ergens voorstellen dat iemand er wel plezier in heeft, ja.

Overal moeten dieren lijden voor ons. Zolang wij nog gezellig ons vlees naar binnen schuiven zal dat niet veranderen. Zolang wij dieren als huisdieren houden zal dat ook gebeuren. Kijk maar eens hoeveel goudvissen er nog in een kom worden gehouden Knipoog of paarden te lang op stal.
Dus een eindeloze discussie waarmee je nergens komt hier. Want niemand vindt het leuk om een dier te zien lijden.

Neemt niet weg dat het voor deze dame best knap is om een plek te bemachtigen tussen de heren! En ja, daar heb ik respect voor! Ongeacht wat ik van haar beroep vind!

Dat 'voor ons' gedeelte kun je weghalen.
Ik sluit geen paarden op en eet geen vlees....

Kinderen uithuwelijken en ontmaagden op 7-jarige leeftijd is in sommige landen ook cultureel bepaald? Maakt dat het echter juist?
Nee! En daarom is het maar goed dat de internationale gemeenschap sommige zaken een halt toeroept.

Ik kan je waardering niet delen helaas.... en dat maakt mij niet kortzichtiger of minder ruimhartig. Maar dat maakt mij vooral heel principieel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:34

Of ik nou zeg voor ons of voor de mens, het komt op hetzelfde neer Nagelbijten / Gniffelen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:38

Ik weet niet wat ik hiervan vind, op internet staat hier vrijwel geen objectieve informatie over. Ja waarschijnlijk wel in het Spaans maar om dat te begrijpen moet ik eerst mijn Spaanse woordenschat verder uitbreiden. Hier op bokt is ook niets te vinden, aangezien alles óf extreem rechts óf extreem links is.

Overigens wel erg interessant om eens een intervieuw te lezen met een dame die dit als leefstijl heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:38

Welshcobfan schreef:
Of ik nou zeg voor ons of voor de mens, het komt op hetzelfde neer Nagelbijten / Gniffelen

Ik snap niet waarom je zo'n stomme smilie plaatst.
Je geeft inhoudelijk geen antwoord....

Je kan zeggen 'voor ons' of 'de mens' maar dat blijkt godzijdank niet de hele lading te dekken.
Er zijn dus mensen wiens dierenliefde verder strekt dan hier zitten schreeuwen dat stierenvechten zielig is.

Je kunt dit leed dus niet afdoen met de uitspraak dat wij ons allemaal schuldig maken aan dierenleed, en dat het daarom op voorhand alweer een gestreden strijd is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:39

Redrumfox schreef:
Ik weet niet wat ik hiervan vind, op internet staat hier vrijwel geen objectieve informatie over. Ja waarschijnlijk wel in het Spaans maar om dat te begrijpen moet ik eerst mijn Spaanse woordenschat verder uitbreiden. Hier op bokt is ook niets te vinden, aangezien alles óf extreem rechts óf extreem links is.

Overigens wel erg interessant om eens een intervieuw te lezen met een dame die dit als leefstijl heeft.

Wat is er nu objectiever dan je eigen waarnemende blik (filmpjes) en objectieve kennis over dieren?
Natuurlijk kun je hier dus heel erg goed een mening over hebben.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:44

Nou dan zal ik wel een chromosoom teveel hebben want ik heb er gewoonweg geen mening over. Ik vind het zielig maar het is ook een deel van de cultuur van bepaalde landen, culturen vind ik stuk voor stuk prachtig (ja ook die waar stierengevechten deel van uit maken) maar ik vind het ook heel sneu voor die beesten, dit is dubbelop dus ik heb er geen duidelijke mening over. Ik kan hier dus helemaal niet ''natuurlijk heel erg goed een mening over hebben'', beetje vreemd dat je dat zegt: ik voel zelf wel aan of ik er wel of niet ''iets'' van vind. Hier heb ik simpelweg geen duidelijke gevoelens bij, daarvoor zou ik er eerst meer over willen weten en dat is niet mogelijk via internet. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:47

Redrumfox, ik ga met je mee. Zo voelt het voor mij dus ook. Heb bewondering voor die meid, vindt de cultuur erg interessant en sja ook niet echt leuk voor de stieren.
Via bokt kan ik mij er niet echt in verdiepen, want het is zoals al eerder werd aangehaald altijd heel links of heel rechts.

En wie ben ik ook om dit zo erg af te keuren, ik eet zelf vandaag ook lekker vlees en om nou te zeggen dat mijn kippeborstjes een goed leven hebben gehad? Geen flauw idee!

Cultuur is een lastig iets met positieve en negatieve aspecten, maar ik heb wel respect voor een cultuur. Dat is eeuwenoud en verander je niet 1,2,3. Geef het tijd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-11-08 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:48

Nou, een cultuur is een cultuur, maar omdat je culturen mooi vind hoef je niet perse alles wat bij die bepaalde cultuur goed te keuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:51

Redrumfox schreef:
Nou dan zal ik wel een chromosoom teveel hebben want ik heb er gewoonweg geen mening over. Ik vind het zielig maar het is ook een deel van de cultuur van bepaalde landen, culturen vind ik stuk voor stuk prachtig (ja ook die waar stierengevechten deel van uit maken) maar ik vind het ook heel sneu voor die beesten, dit is dubbelop dus ik heb er geen duidelijke mening over. Ik kan hier dus helemaal niet ''natuurlijk heel erg goed een mening over hebben'', beetje vreemd dat je dat zegt: ik voel zelf wel aan of ik er wel of niet ''iets'' van vind. Hier heb ik simpelweg geen duidelijke gevoelens bij, daarvoor zou ik er eerst meer over willen weten en dat is niet mogelijk via internet. Knipoog

Dus je kunt je ook geen beeld vormen van besnijdenis bij jonge meisjes?
Het verbod op sociaal contact buiten de deur voor vrouwen in bepaalde culturen?
Kinderen uithuwelijken op 7-jarige leeftijd?
Hanen- en hondengevechten?
Het levend villen van honden voor consumptie?

Allemaal cultureel bepaalde gebruiken/ omgangsvormen en consumptiepatronen...... en dus allemaal mooi, en allemaal niet voldoende om je een mening over te vormen?

Eerste stap naar een mening vormen is kennis vergaren, en die is ruim voorhanden... ook op het internet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:54

Welshcobfan schreef:
En wie ben ik ook om dit zo erg af te keuren, ik eet zelf vandaag ook lekker vlees en om nou te zeggen dat mijn kippeborstjes een goed leven hebben gehad? Geen flauw idee!

Cultuur is een lastig iets met positieve en negatieve aspecten, maar ik heb wel respect voor een cultuur. Dat is eeuwenoud en verander je niet 1,2,3. Geef het tijd.

Jij hebt wat dat betreft inderdaad weinig recht van spreken, dat geef ik toe. Die kippen hebben het zo mogelijk namelijk nog veel slechter. Dus wat dat betreft ben ik het met je eens.

Je kunt iets dat 'fout' is niet de tijd geven.
Dat afrikanen geloven dat je aids geneest door te copuleren met een baby is ook een 'cultureel bepaalde' overtuiging/misvatting. Ook dat verander je niet 1,2,3.
Maar het de tijd geven? I don't think so!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:57

Ja nou het probleem is dus dat ik niet tot die kennis kom > ik vertrouw internet voor geen meter. Staat meer onzin dan waarheid op. Boeken vertrouw ik wel, maar dat betekent dat ik naar de bieb moet en daar heb ik niet zoveel zin in > moet altijd betalen omdat ik die boeken vergeet terug te brengen en het interesseert me niet genoeg om er moeite voor te doen. Als het nou iets is waar ik wakker van lig, tja dan zou ik wel naar de bibliotheek fietsen maar ik slaap lekker hoor. Dromen Lachen

Ik kan er verder ook niets aan doen, want ik heb er simpelweg geen mening over. Wil mezelf best iets aanpraten maar dat schiet ook niet op natuurlijk. Het is niet zo dat ik woede op voel borrelen als ik aan stierengevechten denk, maar ik word er ook niet warm van. Nee ik weet het gewoon niet..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:59

Redrumfox schreef:
Ja nou het probleem is dus dat ik niet tot die kennis kom > ik vertrouw internet voor geen meter. Staat meer onzin dan waarheid op. Boeken vertrouw ik wel, maar dat betekent dat ik naar de bieb moet en daar heb ik niet zoveel zin in > moet altijd betalen omdat ik die boeken vergeet terug te brengen en het interesseert me niet genoeg om er moeite voor te doen. Als het nou iets is waar ik wakker van lig, tja dan zou ik wel naar de bibliotheek fietsen maar ik slaap lekker hoor. Dromen Lachen

Ik kan er verder ook niets aan doen, want ik heb er simpelweg geen mening over. Wil mezelf best iets aanpraten maar dat schiet ook niet op natuurlijk. Het is niet zo dat ik woede op voel borrelen als ik aan stierengevechten denk, maar ik word er ook niet warm van. Nee ik weet het gewoon niet..

Je bent gewoon weer een 'ongeïnteresseerde' consument/ aardebewoner.
En ja, die zijn er ook..... schokkend veel zelfs.
Ik vind dat moeilijk te accepteren.... maar het zij zo.

edit:Zie nu pas dat je nog heel erg jong bent.
Meer scholing en jaren op de aarde rondhobbelen zal nog wel wat aan je wereldbeeld veranderen denk ik.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:01

Als ik niet geïnteresseerd was zou ik niet in dit topic rondhangen lijkt mij. Lachen Het interesseert me niet bijzonder veel, maar ik wil er wel graag meer over weten zoals ik eerder al liet weten. Die 'drang tot kennis' is alleen niet zo groot dat ik in de kou een roteind naar de bibliotheek ga fietsen..

Edit: daar kan het ook aan liggen inderdaad. Wil daar nog even aan toevoegen dat ik door bepaalde omstandigheden moeite heb met het vormen van een mening > ik heb op jongere leeftijd als het ware 'afgeleerd' om gevoelens te tonen en op een gegeven moment herkende ik ze ook niet meer. Hier heb ik soms nog wel eens last van, zou kunnen dat dat nu ook zo is: voel in ieder geval niets bij dit onderwerp.. (dit klinkt erg vreemd natuurlijk maar ik loop echt niet de gek met je te steken, ik meen het serieus)
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 06-11-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:02

even een nuance, besnijdenis bij kinderen gaat om mensen, stierenvechten om dieren.....een groot verschil lijkt mij

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:03

Ninx schreef:
Redrumfox schreef:

Dus je kunt je ook geen beeld vormen van besnijdenis bij jonge meisjes?
Het verbod op sociaal contact buiten de deur voor vrouwen in bepaalde culturen?
Kinderen uithuwelijken op 7-jarige leeftijd?
Hanen- en hondengevechten?
Het levend villen van honden voor consumptie?

Allemaal cultureel bepaalde gebruiken/ omgangsvormen en consumptiepatronen...... en dus allemaal mooi, en allemaal niet voldoende om je een mening over te vormen?

Eerste stap naar een mening vormen is kennis vergaren, en die is ruim voorhanden... ook op het internet.

Ik ben het wel met je eens Redrumfox. Ik vind het aan de ene kant heel indrukwekkend om te zien (bijv. ruiter en paard) maar aan de andere kant is het natuurlijk vreselijk voor de stieren.

Maar Ninx, wat je nu voor voorbeelden opnoemt, wat heeft dat hier in godsnaam mee te maken. Verward Misschien kan iemand zich ergens geen beeld bij vormen, dat je dat niet kan inzien is erg jammer. En om er dan allemaal voorbeelden bij te halen, misschien kan diegene zich daar wél een beeld bij vormen, maar is er bij dit onderwerp nog niet helemaal uit? Lachen

Ninx, ik snap dat je je verontwaardigd voelt over wat er allemaal gebeurt. Het is ook niet goed, stierenvechten. Het zou heel goed zijn om naar een oplossing te zoeken. Maar andere mensen hebben het recht iets anders te denken dan jij, en dat hoeft niet per definitie meteen een misdaad te zijn bij wijze van spreken. Knipoog Of in ieder geval geen dingen voor anderen in te vullen.
Ik vind dat als je vlees eet, ben je toch ook niet meteen slecht? En nee, die dieren heb ook geen fijn leven gehad. Waarschijnlijk een nog slechter leven dan de stierenvechtersstieren. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:04

Wat dacht je dan van mensen over onze cultuur:
Kinderen alleen laten slapen
Koeien die niet vrij rond mogen lopen en zelfs worden opgegeten!
Oudere mensen in een bejaardentehuis wegstoppen helemaal zielig en alleen
Paarden die voor de lol van de baas moeten springen, dressuren etc.

Onze cultuur is voor buitenstaanders ook barbaars Knipoog

Ninx, je hebt niet heel veel verstand van cultuur verankering vrees ik: Als jij iets wilt veranderen wat zo verankerd ligt in de geschiedenis, denk je nou echt dat je dat overnight kunt veranderen? Nee, dat moet geleidelijk gaan anders stuit je op vreselijk veel weerstand (en dan kun je fluiten naar je veranderingen!). Voorbeeld is stierenvechten zonder bloedvergiet als alternatief. Sluit aan bij de cultuur en dier heeft er een stuk minder last van. Mooie overgang toch? Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:08

Wildgirl schreef:
even een nuance, besnijdenis bij kinderen gaat om mensen, stierenvechten om dieren.....een groot verschil lijkt mij

Beide zaken grijpen mij in gelijke mate aan.
Dat ik daarin een uitzondering ben realiseer ik me, en is ook niet iets dat ik een ander zou willen 'opdringen'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:10

Redrumfox schreef:
Als ik niet geïnteresseerd was zou ik niet in dit topic rondhangen lijkt mij. Lachen Het interesseert me niet bijzonder veel, maar ik wil er wel graag meer over weten zoals ik eerder al liet weten. Die 'drang tot kennis' is alleen niet zo groot dat ik in de kou een roteind naar de bibliotheek ga fietsen..

Edit: daar kan het ook aan liggen inderdaad. Wil daar nog even aan toevoegen dat ik door bepaalde omstandigheden moeite heb met het vormen van een mening > ik heb op jongere leeftijd als het ware 'afgeleerd' om gevoelens te tonen en op een gegeven moment herkende ik ze ook niet meer. Hier heb ik soms nog wel eens last van, zou kunnen dat dat nu ook zo is: voel in ieder geval niets bij dit onderwerp.. (dit klinkt erg vreemd natuurlijk maar ik loop echt niet de gek met je te steken, ik meen het serieus)

Mooi dat je zo eerlijk durft te zijn, bedankt dat je dit aan mij richt. Ik neem je absoluut serieus en vind het mooi dat je op die manier met jezelf aan het werk bent en naar jezelf durft te kijken.
Excuses wanneer ik door emotie misschien over de schreef ben gegaan naar jou.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:14

Fiffill schreef:
Maar Ninx, wat je nu voor voorbeelden opnoemt, wat heeft dat hier in godsnaam mee te maken. Verward Misschien kan iemand zich ergens geen beeld bij vormen, dat je dat niet kan inzien is erg jammer. En om er dan allemaal voorbeelden bij te halen, misschien kan diegene zich daar wél een beeld bij vormen, maar is er bij dit onderwerp nog niet helemaal uit? Lachen

Men zegt er geen mening over te kunnen vormen omdat dit cultureel bepaald zou zijn en dan blijkbaar een plaats inneemt waar je het niet meer objectief en helder zou kunnen beoordelen.
Ik geef aan dat het wel degelijk mogelijk is je hier een mening over te vormen, omdat andere 'cultureel bepaalde gebruiken' (zoals de gebruiken die ik noem) ook door de internationale gemeenschap veroordeeld worden (en er dus wel degelijk een mening over gevormd is die steekhoudend is) en dit zeker een invloed heeft op de uitvoering van die gebruiken.

Ik zie de lijn tussen die zaken, en de invloed van de internationale gemeenschap (en dat zijn ook wij) helderrood voor me....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:17

Zoals Redrumfox zelf al zegt is het voor haar moeilijk om er een mening over te vormen, dus ik ben het niet helemaal met je eens. Knipoog Soms zit je nog een beetje in een dubio, om hier meteen zwart op wit je mening neer te knallen kan voor sommige mensen wat moeilijker zijn denk ik. Lachen Ik kan het me voorstellen in ieder geval.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:20

Oh nee je hoeft absoluut geen excuses aan te bieden hoor Ninx (hoewel ik dat wel erg lief vind), niks aan de hand. Lachen