Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:41

Nee dat niet eigenlijk, Jenara is eigenlijk altijd net een zetel om in te zitten, zo zacht. Denk ook dat we nog wel wat werk hebben om haar echt mooi van achter naar voren te krijgen, ze hangt nogal graag op haar voorhand en dan liefst nog op haar linkerschouder
Zou zo graag terug dressuurles hebben, hopelijk mag er binnenkort een externe dressuurlesgever op stal komen!
En ja hoor, rechtsom komen er echt al momenten dat ze even haar gewicht van die binnenschouder haalt, die beloon ik ook altijd heel erg. Linksom komt altijd wat achter, maar ze springt nu wel al veel consequenter juist aan en kan al beter blijven galopperen, dag vond ze eerst echt superlastig!

Dat is ook zoiets dat ik wat vervelend vind aan onze parelli-lessen nu, volgens mijn instructrice is het uit galop vallen een gebrek aan respect voor mij … en mag ik haar zo niet helpen, ze moet het zelf maar doen. Maar ik voel het echt veel meer aan dat ze echt keihard haar best doet, maar het er gewoon nog heel moeilijk mee heeft, dus vind ik het helemaal ok om haar wat te helpen en ondersteunen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:01

Ehm uit de galop vallen is gebrek aan respect?! Nooit van gehoord is in mijn ogen absoluut niet waar.
Uit je verhaal maak ik op dat ze sterker moet worden in de achterhand.
Hebben jullie balkjes op stal? Daarmee zou ik gaan oefenen eerst in stap en draf, je kunt daar heel veel verschillende dingen mee doen. Mocht je daar meer tips over willen dan kan ik daar een uitgebreider bericht over typen.

Voor nu qua galop zou ik vooral vaak aanspringen, kort stukje galopperen echt 3/4 sprongen. Zelf terug naar draf en dat belonen.
En weer opnieuw aanspringen. Daar wordt ze sterker van en jij neemt haar zelf terug naar draf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:59

Bijzonder..ze is nog jong toch? Vaak is de galop een kwestie van een gebrek aan kracht en balans als dat nog niet goed gaat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:20

Nou precies dat, vandaar dat ik het advies geef om vaak aan te springen, kort te galopperen en dan weer zelf terug te nemen. Op die manier kan je haar belonen voor dat korte goede stukje :) Is voor jezelf ook meer motiverend. Kleine stukjes die goed gaan.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:46

Vind het ook echt bullshit hoor, ze mist inderdaad echt gewoon kracht en balans!
Ja we hebben balkjes en daar train ik ook wel geregeld mee, nemen we ook af en toe een klein sprongetje mee.
Ook veel achterwaarts en zijgangen etc.
Ze is 8 jaar nu, dus het echt jonge is er wel wat af, maar ze heeft wel lang een flink onderontwikkelde achterhand gehad, dus ze komt echt een beetje achter zeg maar.
Ik wissel nu af tussen oefenen op aanspringen, maar ook soms even door en oefenen op dat gewicht van die binnenschouder af halen, toch zeker op rechts omdat ze daar al veel makkelijker galoppeert dan links.
Ben nu ook de stap-galop aan het meenemen om haar sterker te maken. Ze doet in ieder geval echt héél hard haar best en we komen er wel :) moet gewoon terug consequenter dressuurmatig trainen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:01

Bij Cacahuete is de galop ook niet zijn sterkste kant. Die verbeterd goed door de dubbele longe en dan in galop waar hij wat meer bij elkaar loopt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:22

Elisa2 schreef:
Bij Cacahuete is de galop ook niet zijn sterkste kant. Die verbeterd goed door de dubbele longe en dan in galop waar hij wat meer bij elkaar loopt.

Ja dat is nog een goeie training inderdaad! Ga ik ook nog eens meenemen, lang geleden dat ik dat met haar gedaan heb.
Vandaag weer een beetje haar grens en limiet voorzichtig opgezocht, veel aanspringen gevraagd, ook vanuit stap, werd ze wel een beetje leuk fanatiek van :D Voelde ook wel heel duidelijk wanneer het genoeg was voor haar, dan gaat ze echt vreselijk achter het bit kruipen, terwijl ze daarvoor veel mooier met die neus naar voren liep. Ook wat tempowisselingen in de draf meegenomen, ze komt echt heel mooi terug op mijn zit, soms wat te :') Vind het wel leuk puzzelen zo, heb dat eigenlijk echt gemist! Blij dat ik beslist heb om me terug wat af te zetten van het hele parelli-verhaal en terug meer mijn eigen ding te gaan doen.

Wat ik ook superfijn vind, weet niet of nog mensen dat hier herkennen, als ik zo'n fijne training heb als vandaag, dan blijft Jenara altijd nog even bij me staan als ik haar terug in de kudde zet, ze loopt niet gelijk naar de weide en haar vriendjes, vind ik zo'n fijn compliment van haar!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:04

Als iemand eens wil zien waar Jenara staat, Felinehoi haar inspiratie-huisvesting serie is bij ons op bezoek geweest :D
Helaas was ik er die dag zelf niet, maar mijn verzorgster zie je wel aan het werk met Jenara!
Echt heel leuk in beeld gebracht zo!

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:20

Mooi plekje!!

Is het ook vanwege dat zij les geeft in parelli dat je geen externe instructeurs mag hebben op terrein?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:55

Durquia schreef:
Mooi plekje!!

Is het ook vanwege dat zij les geeft in parelli dat je geen externe instructeurs mag hebben op terrein?

Ja klopt. Dat is wel één van de enige dingen die jammer zijn.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:02

Ja dat snap ik, zou ik ook van balen.

Ik sta op een dressuur stal waar de eigenaresse ook instructrice is, maar we mogen wel instructeurs die compleet in iets anders les geven zoals, grondwerken of vrijheidsdressuur laten komen. Dat is geen probleem.
Lijkt me ook gewoon logisch, kan je dat haar niet voorleggen? Dat als zij je niet kan bieden wat je zoekt als in een andere tak van sport, dat ze dat dan door de vingers kan zien?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:59

Twee stalgenoten zijn daar idd mee bezig, om te vragen of we specifieke dressuurlessen mogen nemen, dus fingers crossed!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:13

Ziet er uit als een mooi plekje!

Zou wel fijn zijn als er gewoon instructeurs van buiten toegestaan zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:27

Prachtige plek hoor Jenara, wat een fijn systeem hoe er krachtvoer gevoerd word. +:)+

Afgelopen vrijdag is er een nieuw filmpje gemaakt en ingestuurd en de punten daarvan zijn bekend. 183,5 punten met fijne feedback waar je echt wat mee kan, erg fijn :)

Autumnn heb jij je punten ook teruggekregen?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:40

Ja! Gisteravond toevallig :) maar helaas geen winst. Had me er al een beetje op ingesteld.
Jammer maar kon me goed vinden in het commentaar :) jij gefeliciteerd met je winstpunt *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:47

Dankjewel ( is niet de mijn winstpunt hoor, maar van mijn bijrijdster )
Jammer dat jij geen winst hebt, maar goede feedback is wel fijn. Dat was bij mijn bijrijdster ook. Hele goede concrete feedback gehad wat echt goed klopte dus daar kan je dan daadwerkelijk iets mee.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:24

Oh haha, dan gefeliciteerd aan je bijrijder :D ja ach, soms wil ik een beetje te snel en dat was nu ook. Ik had Nero even een paar dagen vrij gegeven en ik merk dat hij het best loopt als ik eerst 2 dagen train en dan wedstrijd doe. Ik had nu 1 keer getraind dus ik had het al een beetje verwacht. Ik moet mezelf soms even leren inhouden :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:57

Dat is Izarra ook hoor. De 2 dagen voor een wedstrijd beter geen vrij voor haar. Haar focus ( en die van de ruiter he ;) ) is dan veel beter.

Ze had nu de dag ervoor vrij gehad, dan gaat het minder goed. Wel winst dan maar ze kan veel beter.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:45

Sorry dames, even afwezig geweest, erg druk met werk, zorgen om Fuego, twijfel om Rambo etc.

Jenara wat fijn dat ze nu zo goed aanvoelt! Heb je de foto’s inmiddels ontvangen? Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Mooie plek ook waar Jenara staat!

Wat superleuk dat zwemmen Balou en wat een brave heb je haha!

Autumnn, haha die Nero neemt het ervan zo te zien!

Durquia, prachtige foto’s van jullie <3

Jammer dat je geen winstpunt had autumnn en gefeliciteerd aan je bijrijders Ineke!

Ik heb inmiddels ook de resultaten van m’n fotoshoot binnen <3
Afbeelding

En vandaag weer een shoot gehad met dezelfde fotografe, aangezien het einde langzaam in zicht komt wil ik alles wat bij mij op komt nog op de foto laten vastleggen <3

Vandaag dus ook kerstfotos gemaakt <3
Afbeelding

Foto’s samen met z’n kleine vriend
Afbeelding

En nog een kleine droom, foto’s erop <3
Zo blij dat ik het toch aangedurfd heb om er voor een laatste keer op te stappen <3
Afbeelding

Wereldpaard is het <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:25

Mooie foto's! Vooral die eerste vind ik.

Hoe gaat het nu met hem?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:31

Fantastisch vooral de eerste foto is echt een plaatje <3

Die met zijn vriendje is grappig :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:37

Haha ja ik zie nu pas de tong van zijn vriendje _O- lolbroek!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:48

Dankjewel dames <3
Die mini is echt vreselijk, een echte lolbroek inderdaad dus die tong is echt heel toepasselijk _O-

Het gaat op en af met Fuego, heel moeilijk, dus geniet nog even van de korte tijd die we samen hebben.
Ik laat hem waarschijnlijk niet meer de koude, natte winter in gaan ... Maar ik heb er heel veel moeite mee om te accepteren dat het langzaam 'klaar' is, zijn koppie wil nog zo enorm graag maar zijn lijf doet helaas niet meer mee ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:57

Oef..dat is een heftige beslissing.

Ja als het lijf het niet meer doet dan is het klaar, ken het..heb deze keuze ook eens moeten maken bij een paard die zo graag wilde nog maar benen had die het begaven. Dat is moeilijker dan als ze er zelf ook klaar mee zijn zeg maar..
Heel veel sterkte, het is een rot tijd om steeds over zo'n beslissing na te moeten denken.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:07

Prachtige foto’s Tarzan, vooral die eerste!

Lastig hoor! Vooral de twijfel omdat het koppie nog goed is. Snap dat je het daar heel moeilijk mee hebt.