Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:50

Mooie PRE's! is die van jou nog jong Alenthe? altijd leuk een fotomeeting.

Hier wordt die van mijn moeder dressuurmatig door getraind en de kleine moet nog van alles leren dus die mag een klein beetje grondwerk doen en verder niks.
Ook is hij verleden week gecastreerd, dus kan hij straks mooi met vriendjes spelen..{en hij is sinds hij bij ons is in 3 maanden tijd al 5 cm gegroeid!}

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:18

Leuk om te horen wat jullie allemaal doen. Ik ben de mijne nu aan het wennen aan alles en basismanieren aan het leren/herhalen om ze komende zomer hopelijk op stapwandelingetjes mee te kunnen nemen. Ik hoop binnenkort als het weer beter is ook weer te starten met Academische Rijkunst om dat ook met haar op te pakken. We zien wel waar we geraken. Het doel is dressuur en buitenritjes, misschien ooit eens op heel lange termijn een mooi veulentje fokken en misschien mee doen met de campeonatos.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:51

@elisa: hij word 7 dit jaar

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:16

Ik wil als ik straks weer een zadel heb verder gaan de basis installeren bij Nap. Eerst dressuurmatig. Misschien in de toekomst heel basis wat crossen als Nap daar aanleg voor/lol in heeft.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:09

@Maluh, gave foto's zeg!
Ik zou echt in mijn broek poepen of ze niet op hun bakkes gaan zo in galop over die brug haha.
Levert wel hele aparte plaatjes op!

@neile, welkom! En natuurlijk gefeliciteerd me je aanwinst!
Mooi luxe type zo te zien!
Ik rij met de mijne voornamelijk (klassieke) dressuur maar we zijn ook gek van buitenritjes, werken aan de hand en op zijn tijd wat vrijheidsdressuur.

@Elise, leuk beestje! Dacht al bij het zien van de foto's: he dat is vast geen volle PRE... las toen je tekst :+
Waar is hij mee gekruist?

@Alenthe, mooie foto's!
Is wel echt een heel luxe typetje als hij al 7 wordt :D
Alhoewel Adorno toen ook nog niet echt uitgezwaard was.

@Azmay, lieve foto van je dames!

@Edking, heel mooi koppie heeft jouw paard <3

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:15

@kelly-taco: hij word nu langzaamaan voller.. Hij heeft veel moeten wennen aan het nederlandse eten. Was daardoor afgevallen. Ik voer hem nu op zn Spaans... Granen met Fibra en dat gaat super.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:27

Alenthe05 schreef:
@kelly-taco: hij word nu langzaamaan voller.. Hij heeft veel moeten wennen aan het nederlandse eten. Was daardoor afgevallen. Ik voer hem nu op zn Spaans... Granen met Fibra en dat gaat super.

Is hij nog niet zo lang in NL?

Heb zelf ook gezocht met eten geven, toch anders.
Van biks slipte hij helemaal dicht in stijfheid van de spieren dus daar al snel vanaf gehaald.
Voer nu Kentucky Lite-E en granenmix, dat gaat erg goed!

xshaaaronn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:47

Wat een mooie paarden komen er weer voorbij! Leuk om zo te zien wat jullie allemaal doen met je PRE

Mijn Spaanse vriend staat nog steeds in training om opgeleid te worden tot menpaard en dit gaat erg goed! We hebben het erg naar ons zin

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:37

Kelly_Taco schreef:
Alenthe05 schreef:

Is hij nog niet zo lang in NL?

Heb zelf ook gezocht met eten geven, toch anders.
Van biks slipte hij helemaal dicht in stijfheid van de spieren dus daar al snel vanaf gehaald.
Voer nu Kentucky Lite-E en granenmix, dat gaat erg goed!

Hij is nu ongeveer 1,5jr in NL. Maar had hem eerst op basisbrok, kon hij het werk niet mee aan. Toen sportbrok... nou daar werd hij een spook van, suikerboost. Ook merkte ik dat hij heel lang nodig had om bij te komen. Spierpijn van de suikers??
Nu voer ik hem natuurlijk, de granenmix die ik voer zit veel zwarte haver in. Lijkt op de E-lite. En de Fibra is een soort luzerne alleen met goedde verhoudingen. Als extra kauw zeg maar. Ik ben helemaal tevreden over zijn eten nu... eindelijk, het heeft even geduurd..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:32

Ik denk dat we dan idd hetzelfde idee over voor hebben Alanthe.
Adorno is een langzame eter ook nog, laat heel veel staan waardoor de vogels erin gaan zitten en op poepen en hij het helemaal niet meer eet.
Voorheen had ik geen last van de vogels en voerde ik alleen graan want over de nacht at hij alles keurig op.
Was best even zoeken naar zo natuurlijk mogelijk voer wat hij wel in 1x op wil eten.

Luzerne achtige dingen mag hij niet vanwege z'n keel maar dat wilde hij daarvoor ook slecht eten dus dat maakt dan geen verschil. Zijn hooi eet hij wel goed :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:50

Alenthe, en welke granenmix voer je dan precies? Ben wel benieuwd. Ben zelf nog wat zoekende in wat ik nu moet voeren aan m'n meisje. Voer nu een sportmix zero van de aveve en ben daar wel erg tevreden van, wil dus niet zomaar aan iets anders beginnen, maar er mag wat mij betreft wel wat extra bij. Ik geef ook luzerne erdoor (geen stopjes), en wat extra olie. Op zich ziet ze er goed uit, maar in de lente wil ik ze toch echt wel wat meer aan het werk zetten en ik weet niet of dit voldoende zou zijn. Er mogen ook nog wel wat extra vetjes aan wat mij betreft...

Kelly_Taco: Jup, inderdaad. Een vrij luxe paardje op dit moment. Ik verwacht wel dat ze naarmate ze ouder wordt, nog wel extra gaat uitzetten. Ze heeft nog een heel smal borstje nu, echt nog een gupje. Bedankt voor het compliment!

Shaaaron: wat leuk, je paard voor de koets. Dat zou ik op termijn ook nog wel willen gedaan krijgen van de mijne, maar eerst andere prioriteiten.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:43

@Neile: ik voer dit voer, zie link. Samen met de Fibra Premium. Luzerne geef ik niet omdat de verhoudingen daarvan niet goed zijn en van de Fibra wel. Ik ben er heel erg tevreden over, de man die dit adviseerd heeft veel ervaring met stallen die ook Pre's hebben. Vandaar dit advies en het is zo natuurlijk mogelijk zonder allerlei vulstoffen ed.

http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... x-recupe-/

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:26

Bedankt voor de link Alenthe05! Helaas in België niet verkrijgbaar, had het anders wel eens willen uitproberen en eens kijken wat het is. Wat bedoel je met de verhoudingen van luzerne? Heb je het over de luzernestopjes (samengeperst met melasse) of de luzerne zoals bijvoorbeeld van hartog (echt dat stro-achtige spul). Ik geef dat laatste, wel niet van hartog, maar van de voederboer, waar geen extra toevoegingen aan zijn gedaan.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:12

Ik volg even mee over het voeder.

Ik heb hier ook problemen gehad daarmee met mijn hengst (kwam ook uit Spanje).
In het begin wilde hij zelfs geen groen gras eten. Hij zocht er altijd de verdorde plukjes tussenuit 8)7

Luzerne heb ik nog niet geprobeerd.

Op aanraden van mijn veearts ben ik hem tegen de herfst van het eerste jaar dat ik hem had beginnen voordroog (kuil) voederen, omdat hij toen erg schraal stond.

Helaas kreeg hij daar na enkele weken een heel gekke reactie op en begon hij als een gek te schuren. In eerste instantie werd de link niet gelegd met het voordroog, maar eenmaal ik daarmee begon af te bouwen, werd het schuren iets minder. Van zodra er iets niet in orde is, begint hij weer te schuren... Zomerexceem is het niet, want hij doet het net zo goed midden in de winter... Ik denk zelf dat het misschien met zijn voeder te maken heeft.

Hij krijgt een muesli van onze plaatselijke voedermenger. Mijn vorige paarden (warmbloeden/volbloeden) hebben het daar altijd heel goed op gedaan. En ze vinden het ook allemaal heel erg lekker. Ik twijfel om hem misschien ook iets anders te gaan geven.

Ik heb al eens even een rantsoen zonder enig krachtvoer geprobeerd, maar aangezien hij alle beetjes nodig heeft (verzwakte weerstand door ziekte van Lyme) krijgt hij het toch terug. Ik zag trouwens geen verschil met schuren (maar misschien was het daarvoor nog niet lang genoeg afgebouwd).

Mijn merrie (ook PRE) doet het dan weer wel heel goed met dezelfde muesli en gras (24/7 op de weide). Voor haar zal ik binnenkort wel op zoek gaan naar een goede merriebrok, want ze is drachtig (242 dagen vandaag).

Zijn er hier nog mensen die iets dergelijks hebben zien gebeuren met hun paard? Die van mij schuurde eerst enkel zijn manen, daarna ook zijn staart en enkele maanden terug zelfs zijn hals, schoft, rug en heupen.

Mijn veearts wilde er geen groot onderzoek naar doen, omdat hij niet kon uitsluiten dat het van de antibiotica was (tegen lyme).

Maar hij deed het lang daarvoor ook al...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:15

Op welke weide staat hij?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:20

Ja vaak komt het door de suikers in het krachtvoer/ kuil...je hebt wel van Pavo care for life dat is zonder melasse en granen. En je kunt hem bietenpulp voeren om hem op gewicht te houden en droog hooi lijkt me daarna het beste.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:26

Niet alleen dat, ook het gras is van belang. Zet 'em op raaigras en 't schuren kan beginnen, zet 'em op veel te kort gras en de suikers schieten zijn mond in. Je zou hem op vrij lang gras moeten kunnen zetten (geen raaigras -koeiengras-) voor de meerderheid van de tijd, of op een paddock. De meerderheid van z'n voer haalt 'ie toch uit gras of ander ruwvoer.

Die bietenpulp kan wel es helpen. Wat Elisa zegt over droog hooi zou ik ook doen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:32

Bietenpulp lust hij niet... :(

Raaigras was het niet, was een fijne soort gras, redelijk droog ingepakt. meer weet ik er niet meer van (al meer dan een jaar geleden intussen).

Sindsdien krijgt hij enkel nog droog hooi. En sinds deze zomer enkel droog hooi van onze eigen weides (lang gedroogd en lang op het veld gestaan tot het goed in zaad stond).

Gras staat hij nu ongeveer 2 à 3 dagen per week in. Fulltime lukt helaas nog niet (weideafsluiting nog niet in orde, dus ik durf hem niet achterlaten wanneer ik hem niet in het oog kan houden. Anders zit hij binnen de kortste keren bij m'n merrie vrees ik :+ ).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:31

Van Pavo ging mijn merrie ook schuren. Ze staat nu sinds kort op de cavalor fiber force (heel laag in suiker en zetmeel) en tot nu toe gaat dat goed. Ze krijgt ook enkel alleen hooi en geen voordroog omdat ik bang ben dat dat ook teveel suikers bevat.

Met het voorjaar in aantocht weet ik ook nog niet hoe ik dat ga doen met een overdosis aan vers gras, maar dat is weer een probleem voor dan :P

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:46

@neile: iets met calcium en fosfor als ik me niet vergis. ff googlen.

Idd de PRE kunnen niet tegen teveel suikers. In Nl voeren wij te rijk aan voer. Vele voersoorten zijn gemaakt voor hetere rassen zoals kwpn ed maar onze sobere kunnen daar niet tegen. Daarom laag in de suikers en melasse voeren en voerdroog/droog hooi geven, anders zijn ze aan de dunnen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:55

De mijne loopt toch het beste op wat heter makend voer. Anders haalt hij er echt niet genoeg energie uit. Hij doet het wel goed op droogvoer gelukkig. Ze voeren geen droog hooi meer bij ons.
Volgende week voor het eerst een clinic met hem, ben benieuwd op ander terrein.
Afbeelding

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:46

Jack in de sneeuw met Malibu :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:47

Leuk die sneeuwfoto's!

zsazsa, jouwe lijkt net een kwpm op die foto :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:33

Haha tis toch echt n Spanjaard. Wel met sportcoupe. Maar in deze houding kijkt het anders indd.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:40

Afbeelding
Afbeelding

<3 <3

Ik doe nog niet heel veel met mijn spanjaard. Voornamelijk wat grondwerk en lange lijnen! Wil binnenkort het rijden op gaan pakken!
Hij krijgt lucerne en kuil. Met soms een handje muesli er door :)