Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:54

maralyn schreef:
Mijn merrie liet ook zien, dat zij wilde leiden.
Omdat ik hier geen ervaring in had (mijn vorige pony;s waren sokken als het ware) liet ik haar algauw haar gang gaan.
Zelf haar snelheid bepalen, de bochten uitkiezen, en dat resulteerde tot: Er klakkeloos vandoor gaan, zonder rem.

Met stage mocht ik haar 3 weken meer nemen.
Wegen een trap van een ander paard, 1 week niet kunnen rijden. Maar niet erg.

Het eerste wat er gezegd werd "Jij moet vertellen wat jij wilt doen en dat ga je doen. En daar werk je naar. Zij bepaald niet wat er gebeurd. Als jij zegt draf, is het draf. Dan maar met stem er achterna"

Ook het er vandoor gaan. Vorige instructrice zei "Loslaten... loslaten."
Maar loslaten resulteerde nog meer, er vandoor gaan.
"Op de volte, kuit er aan, en er weer langs. Niks gemiep! Laat maar merken wat jij wilt!"

We zijn 6 maanden aan het kwakkelen geweest en nu 3 maanden echt strak en serieus. Voor mijn merrie is het nu wel duidelijk. Nee is nee.
Vanaf volgende week rijd ik om de week lessen bij een lichte tour ruiter.

Kort om? Mijn tip? Stevig les nemen!

Ik herken het wel! Maar het is eigenlijk alleen maar logisch hoe mijn paard dacht. Er moet toch iemand de leider zijn? Op den duur doe je ook niet echt meer je best voor je paard. Met het rijden bedoel ik, dan geef je je sneller over, en laat je het allemaal maar gebeuren. Ik leer nu langzamerhand dat je je echt voor mijn paard moet inzetten en echt laten zien dat je samen wilt werken en je moet je gewoon kei hard bewijzen voor d'r.
Ik denk dat dat best wel met d'r verleden te maken heeft, omdat ze dus niet echt een baasje had wat braaf elke dag op kwam dagen. En altijd maar alleen was, ze stond wel in de wei met andere paarden, maar op den duur wou niemand haar meer mee nemen omdat de vorige eigenaar het zelf ook nooit deed. Of het gewoon vergat. Moesten anderen om 00:00 nog naar stal omdat de paarden niet binnen stonden.
Want toen mijn paard door kreeg gisteren dat ik echt mijn best deed en echt ging rijden, vond ze het plotseling hartstikke leuk en deed zij ook echt d'r best!
Dan komt er echt wel een werkwillig paard uit! Mijn paard heeft echt twee kanten.. Maar die werkwillige fries komt er echt niet uit als ik te laks ben en het al gauw aan haar overlaat.

Ik les nu met d'r, aankomende woensdag heb ik weer les. :j Naar de zomervakantie heb ik ook weer les bij mijn oude vertrouwde rij-instructrice , + de les waar ik nu rijdt. Dus sowieso 2x in de week. Wil eigenlijk wel wat meer, maar het kost wat. En de les waar ik nu rijdt daar moet ik te paard heen, alleen mijn paard vindt dat dood eng, moeten een klein stukje langs de weg.. geen drukke weg, over een bruggetje en door een dorpje. Vorige keer ben ik afgestapt omdat ze echt niet wou, waarschijnlijk was dat niet verstandig maar anders kwam ik nooit een stap verder. Als er een ander paard mee gaat wat niet bang is lukt het wel, en er zijn meerdere die ook op de zelfde plek lessen maar ik heb nu echt nog prive les nodig. (je kunt ook groeps les doen) dus het is ook weer niet handig om iemand mee te vragen. Mijn vader gaat wel mee op de fiets, dan gaat het wat beter, maar hij vindt dat z'n gedoe, als dat veel voor komt dat hij mee moet, heeft hij zo iets dan les je daar maar niet. Hij vindt dat les les is. Of nou op de manege of daar. We hebben helaas geen trailer, maar voor dat stukje is dat ook onzin.

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:07

Je moet sportief denken. Optimistisch maar wel consequent.

"Ik wil die hoek door." Snijd ze die af?
Volte er achter aan. Enkele meters voor de hoek op hoefslag, binnenkuit er in, laat haar lichaam maar inbuigen en met dr "kont" de hoek maar in gaan. Lukt het niet? Volgende hoek pakken, E-B of B-E afwenden en weer naar die hoek. Niet forceren, maar consequent en op juiste moment belonen. Nooit even die aai vergeten na iets moeilijks.

Ik ben er ook nog lang niet hoor!
In stap gaat ze de "marterhoek" door. (zitten marters..) In draf nog niet. Ze kleeft nog aan de bakrand.
Figuren zijn nog zwaar...
Maar consequent blijven... en iemand aan de bakrand, die meerder paarden heeft doorgereden en zoals hier ook al wordt gezegd: Hetzelfde denkt als jou. Of op jou manier het kan uitleggen.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:01

AmoorM schreef:
Wie rijdt er wedstrijden in Drenthe? Op de Eekwal of de Hullen?

Ik rij veel in drenthe maar daar kom ik eigenlijk nooit. Morgen ben ik in Dalen en tijdens het komende indoorseizoen 2x in HCE Emmen.

_R_G_

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:06

Sorry!! Heel lang niet gereageerd, was een weekje in Mallorca.
Ga straks even proberen bij te lezen :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:08

Ik heb vandaag tussen de barokke rassen gereden. Eerste proef ging best wel lekker en daar hadden we ook winst, 2e proef kakte ze weer lekker in ;-) De teller staat nu op 9 winstpunten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:13

Leuk gehad in Mallorca Winnie?

Nogmaals gefeliciteerd Els!

Ik heb vandaag mijn eerste punt binnen gesleept, eindelijk! Zo blij! :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:15

Gefeliciteerd, Els
Super, Berdien.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:33

Hartstikke goed Berdien!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:46

Gefeliciteerd berdien!

Mensen denken dat Friezen makkelijk zijn, maar ze vergeten even dat die beesten maximaal kunnen door tanken! Ik zag het ook toen ik een merrie te koop had staan, de meeste dachten wel even op te stappen maar dat viel aardig tegen.

Met m'n eigen merrie ook ee. Periode gehad dat ze absoluut niet te rijden was.. Zelfs mn instructrice (rijdt prof paard, de heftigste bloedpaarden brengt ze uit in hoge klasses) kreeg der amper der ring door.. Ben er zelf ook een keertje super hard vanaf gegaan, nu ben ik geen rodeo ruiter maar ze ging ecbt hard en hoog! De helft bij mij op stal durfde nirt meer de bak in als ik ging rijden hahaha

Friezem zijn allang niet meer de koelbloedige,slome sukkels.zoals iedereen ze ziet!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:27

Gefeliciteerd allen met jullie winstpunten!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:33

Helemaal mee eens Romy! Mijn merrie is ook een echte merrie, elke keer een ander petje op en van tevoren is niet bekend welk petje het is.
Mijn instructrice rijdt middentour en was op zoek naar paarden om uit te brengen op wedstrijden vanaf M. Ik was niet van plan om haar op Carolien te laten starten maar vroeg wat er zou gebeuren als zij haar zou gaan rijden. Hetzelfde als bij jou zei ze, net zo wisselvallig en met dezelfde fratsen.
Tja, ze ziet er zo lief uit, maar ondertussen is het een spook onder het zadel. Ze bokt niet (hooguit de achterbeentjes 5 cm omhoog), steigert niet, is niet gevaarlijk, maar ze kan zich soms volledig afsluiten voor mij, ze kan haar hele hals en kaken vastzetten en ik heb gewoon niks meer te vertellen. Probeer dat maar eens behoorlijk te rijden...........
Die friezen zijn zulke dooie dienders en dom, nou echt niet!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:39

Dan zit je erop voor de sier hahahaha ja, dat romy (zie profiel) ook altijd, reed dat paard of zonder hoofdstel en zadel of met een dubbel bit... Ze was staatsgevaarlijk of poeslief, ongelooflijk

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:54

Iedereen gefeliciteerd met de goede punten!!

Pronkje is zadelmak gemaakt toen ze 4 was, nu is ze 9 en krijg ik haar nog maar net de ring door. Mevrouw kan gruwelijk bokken als iets niet naar haar zin is. Maar ze is ook lichtelijk niet helemaal goed in haar hoofd. Ze is eerst super rustig en braaf maar ze kan een knop in haar hoofd omzetten en dan wordt ze helemaal gek. Ze is door een hek van 3 planken 1.40 m met daarachter een dijk gesprongen in blinde paniek met longeren. Als ze gaat stopt ze ook niet meer. Ben er met buitenrit afgesprongen toen ze ng aan het galopperen was want ze stopte gewoon niet. Toen ben ik er vanaf de grond aan gaan hangen om haar te stoppen. Het ene moment is ze super braaf en het andere moment draait ze helemaal door vanuit het niets.

Mijn vader heeft haar al 4x willen verkopen. Maar ze is ook wel braaf hoor alleen wel heel erg gespannen. Op les zeggen ze altijd dat ik een nep fries heb

Mensen onderschatten friezen vaak. Nu begint ze eindelijk wat rustiger te worden maar het is nog altijd oppassen. Maar zoals hierboven ergens al eens is genoemd sommige friezen zijn niet meer zo 'koudbloedig'

maralynJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:07

pronkje_vdp schreef:
Mensen onderschatten friezen vaak. Nu begint ze eindelijk wat rustiger te worden maar het is nog altijd oppassen. Maar zoals hierboven ergens al eens is genoemd sommige friezen zijn niet meer zo 'koudbloedig'

Iedereen, gefeliciteerd met de punten! Super!!

En inderdaad.
Er werd mij verteld: Er is niets zo makkelijk als een fries.
"Als je die een schop extra geeft, worden ze niet extra heet."

Ja ja.... Neemt u plaats zal ik zeggen ;)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:15

Ik had dat ook. Ik kreeg ook altijd te horen;' het is een fries dus die is altijd braaf'

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:29

Haha nou de fries die ik rij is ook alles behalve dood. Ik kan hem heerlijk heet krijgen (ja ik vind het fijn) Dan moet ik heel secuur en fijn gaan rijden. Af en toe trekt hij het gas wel goed open, maar agh, das niks verschillend dan met een warmbloed.

Bokken deed hij in het begin heel vaak, was puur allemaal spanning. Voor het rijden longeerde ik ook altijd 10 minuutjes en het eerste rondje hoefde ik ook geen hulp te geven want dan ging hij bokken. Teugels uit mijn handen trekken deed hij ook graag :Y) (Nu soms nog steeds met hoesten of proesten en dat gaat er denk niet meer uit haha) Gelukkig is dat nu veel minder, met aanspringen kan hij nog wel eens bokken (joligheid of omdat hij het moeilijk vindt) maar dat vind ik niet zo erg

Op wedstrijd gaat ie eigenlijk ook nooit aan de kletter, dan heeft ie alleen de eerste keer gedaan. (*knok*knok*) Nu maakt ie zich voornamelijk groot en sterk en dan kom ik niet meer door en kan ik ook niet echt meer sturen(meer Friezen amazones weten hoe dat ie zoals ik hier lees :j ) Enfin, oefening baart kunst! Na 7 wedstrijden al L1+1 zijn, daar mag ik opzich niet mee klagen voor een paard wat nooit wedstrijd heeft gelopen en werkelijk alles heul spannend vindt!

Maar ik heb niet vaak het idee dat ik een Fries rij. Vroeger stonden ze inderdaad erg bekend als 'trage trapzakken' maar volgens mij zijn die er bijna allemaal uitgefokt of worden niet onder het zadel gereden :D

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:52

Och ik heb dus ook een merrie. Laatst wilde ik haar kin scheren, boos dat ze was(had haar los staan) dus ik halster om gedaan, niets aan de hand.. Alleen miep bleef boos op me, wilde niet meer knuffelen en echt weglopen ook!

Heb periode gehad dat ze niet te berijden was, ook een periode dat ze haar kop erop zette en met mij de bak uit liep of de heuvel op rende. :-(

Maar, de laatste tijd gaat het erg goed! Helaas alleen gisteren niet toen mijn instructrice haar reed. Laatste tijd haar ook niet hengstig gezien gelukkig, dan is het altijd feest.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:42

Die van mij heeft soms ook de blinde paniek. Maar ze zal me er nooit afgooien. Al is zonder controle rondjes scheuren ook niet echt leuk. Gister is de tandarts ook geweest. Mw werd 10cm groter alle spieren stonden er op. De tandarts vertelde ook dat de friezen het moeilijkst waren. Dus die van mij was nog super braaf al vond ik het wel indrukwekkend hoe ze er bij stond

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:14

Die merries toch, we hebben er wat mee te stellen!
Nu gaf iemand op fb mij het advies om bronscure te gaan gebruiken maar ik dacht: ze is niet vervelend tijdens de hengstigheid. Totdat ik eens verder ging nadenken. Mijn merrie is hengstig van begin mei tot half oktober en gedurende de winterperiode niet. Nou moet ik zeggen dat ze in die winterperiode wel veel gelijkmatiger in gedrag is, niet zulke uitschieters in gedrag en op concours kakt ze ook niet zo erg in. Misschien toch iets gaan geven wat die hormonen een beetje in de hand houdt waardoor ze tijdens haar hengstige seizoen ook iets gelijkmatiger wordt?
Gisteren dus even zitten googlen en ik kwam uit op Naf Oestress. Ik heb de vloeibare variant besteld en kan dus zodra ik dat in huis heb gedurende ongeveer 80 dagen zien of dit werkt. Zo ja, dan krijgt ze dat vanaf april volgend jaar. Ik hoop dat het werkt.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:15

Friezen worden wel steeds rijtypischer heb ik de indruk en zijn allang niet meer de 'trage trapzakken'.
Ze hebben nog steeds wel een hoog tankgehalte waardoor een hete Fries soms best lastig kan zijn. Heb er al veel op concours over het terrein zien vliegen.. Laatst nog in Hilvarenbeek met een bekende Friezenamazone.....

Gefeliciteerd met je winstpunt Caro_MarjaH! Lastig om dat zelfde gevoel vast te houden in de 2e proef als ze zo inkakken.

En Berdien super, jullie eerste winstpunt binnen! Dat smaakt vast naar meer? :D

Marjolein, dat zei mijn paardentandarts ook. Hij vond dat de meeste Friezen ontzettend hard zijn.
De mijne had al geruime tijd een stuk tand in zijn tandvlees zitten.. Hij heeft nooit een kik gegeven -O- ..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:18

Tja, die uitspraken over friezen komen in mijn ogen voornamelijk van mensen die en geen tot weinig ervaring hebben met friezen. En die friezen geen leuke paarden vinden.
Wat ik al niet heb gehoord over wat wel geen friezenkwaaltjes zouden zijn. Het is gewoon een paard net als elk ander paard. En heeft net als elk ander paard een eigen karakter.

Zou er mee oppassen met wat je gaat geven, Els. Goed kijken wat er allemaal inzit. Want lang niet alles is dopingvrij. En als je dan een keer controle hebt, ben je het bokje.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:46

Smaakt inderdaad naar meer :D

Ik ben het met je eens FriesWytske, men roept soms ook maar wat heb ik het idee.. En vooral blijven hangen in de oude cliches over friezen..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:48

Heb jij ooit al eens een controle gehad dan? Ik heb dat nog nooit gezien op reguliere wedstrijden, FriesWytske.

En die cliché's.. pff.. Friezen zijn lui, en lomp en hebben altijd mok en ze mankeren altijd van alles. Nee, al die andere paarden zijn allllltijd gezond en mankeren noooooit wat :(:) .

Wij gaan voorbereiden op een onderlinge wedstrijd aanstaande zaterdag :)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:49

Ik vind het altijd leuk om het tegendeel te bewijzen :D ..
Mensen zijn vaak verbaasd dat ik een Fries heb (ik zelf ook overigens :P ).. Vooral als ze hem in de wei zien staan onder de modder met klitten in zijn haar, haha! Maar zodra hij gaat lopen, of ze zitten er even op.. dan snappen ze het vaak wel ;) ..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:50

Gefeliciteerd met de punten dames!!!

Ik zelf heb nooit controle gehad maar een vriendin van mij wel toen ik mee was groomen.
Ze had nooit haar paspoort bij nooit maar die dag voor het eerst wel :') toen ben ik heel hard naar de auto gelopen om die te gaan halen hahaha.