Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:47

Ik heb altijd merries gereden en vind een ruin nu heeeeerlijk. Geen poespas, doet wat je van hem vraagt en geen hormoon klachten. Zolang er geen hengstige merrie voor zijn neus gaat staan dan :')

Fijn dat Fuego weer iets beter is! Hopelijk koelt het snel weer iets af!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:05

Flubberboot schreef:
Ik heb altijd merries gereden en vind een ruin nu heeeeerlijk. Geen poespas, doet wat je van hem vraagt en geen hormoon klachten. Zolang er geen hengstige merrie voor zijn neus gaat staan dan :')

Fijn dat Fuego weer iets beter is! Hopelijk koelt het snel weer iets af!

Dat hè, ik wilde heel graag weer een merrie maar toch, nu ik mijn ruin heb. Niet meer dat geslaan en gepiep, och och. En met binnen halen, dat verschil is zo leuk. Die merries kijken je echt aan van, wat doe jij naast me, ik ken je niet. Die trappen, slaan, bijten, trekken zich los. Er hoeft maar 1 paard te dicht achter ze te lopen en ze halen uit. En dan de ruinen: ‘oh wat leuk, ik ken jou niet, oh je kriebelt, wat lekker’ <3 oh wie loopt er zo dicht achter me? Oh jij, oh ik ken je niet maar is goed hoor
Fantastisch :')

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:22

Jeetje Autumn, wat heb jij dan rare ervaringen met merries. Ik herken trappen, slaan, bijten en vooral dat lostrekken helemaal niet als specifiek voor merries… Zeker dat lostrekken, de enige die ik heb gekend die dat deden waren ruinen. Een Haflinger en een Haflinger-kruising.

Bij ons op stal is het momenteel wat onrustig met nieuwelingen. De merries piepen een keer naar elkaar en gaan dan allemaal hun goddelijke gang (als in grazen), de ruin daarentegen :n
Buiten- en binnenzetten gaat bij allemaal prima.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:53

Die ene van ons die zich lostrekt is ook een ruin. Maar dat is omdat hij nooit veel buiten kwam en nu gewoon HEEEEEL blij is om buiten te komen! De merries zijn wel echt drama queens. Zijn ook enorm dominant dus als ze niet gewerkt worden, lopen ze zo over je heen. Dreigen met slaan herken ik wel, doen onze dames ook. Kunnen ook niet samen staan want de ene schoot de ander in een hoekje tot kreupel aan toe. Als Peet en Tet samen komen is het dan weer heel liefjes en rustig. Tot Tet hengstig wordt…

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:09

Jeetje....ik herken t ook totaal niet.
Wat heb ik dan altijd makkelijke merries
Ze zijn wel duidelijk, maar daar hou ik wel van.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:41

Bij ons op stal wat dat betreft ook alleen maar makkelijke merries. Er zijn wel een paar die piepen (lees geluid van een olifant)
Die van mij maakt er een hinnikje van, wel schattig eigenlijk :D

Geen problemen met hormonen behalve wat plakkeriger en wat plassen maar blijft vriendelijk.

M’n vorige kon er wel wat van wat betreft boos kijken maar die moet je kennen. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:30

Ik mag ook weer 'officieel' meepraten. :D

Afbeelding

Qua merries en merrie gedrag heb ik wisselende ervaringen. Van piep merries, pis merries tot merries waar je helemaal niet aan merkt dat ze merrie zijn.

Imo is ieder paard anders met zijn/ haar eigen gebruiksaanwijzing.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:54

Elisa2 schreef:
Ik mag ook weer 'officieel' meepraten. :D

[ [url=m/djKpWD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua merries en merrie gedrag heb ik wisselende ervaringen. Van piep merries, pis merries tot merries waar je helemaal niet aan merkt dat ze merrie zijn.

Imo is ieder paard anders met zijn/ haar eigen gebruiksaanwijzing.

Dat denk ik ook.

Wat leuk! Zachte uitstraling, vertel meer!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:27

Leuk Elisa, vertel eens wat meer!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:15

4 jarige valk merrie, net drie weken in Nederland en moet nog even wat bijkomen/ bijtrekken.

Nog zo groen als gras maar echt een clown in de omgang en nergens bang voor haha.

Ik hoop dat ze geschikt gaat zijn om voor de wagen te lopen bij me en zo niet dan is ze tzt weer voor de verkoop.

Maar voorlopig is het baby grondwerk wat ze allemaal nog moet leren. Ze is nog heel speels en jong in het koppie.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:31

Mooi dier Elisa! Heb jij altijd al Spanjaarden?

Fuego heeft het zwaar ;(
Hij staat overdag op de paddock en in de avond naar de wei, dit zodat hij niet in de zon hoeft te staan, in de wei is bijna geen schaduw, de paddock alleen maar gelukkig.

Duimen dat het weer, weer snel zakt!

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 08:54

Ah arme Fuego..duurt nog tot dinsdag. Sterkte voor hem!

Hij geen stal waar hij wat koeler kan staan?

Dankjewel :-), nee ik had er een paar voor anderen in training en Cacahuete is van mij geweest samen toen met zijn huidige eigenaar die hem daarna volledig overgenomen heeft. Altijd al zelf een willen hebben omdat ik helemaal weg ben van de Iberische paarden dus voor mij is het wel een droom die uitkomt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:44

Gefeliciteerd Elisa!!
Iberische paarden hebben ook mijn hart gestolen <3 Wil niks anders meer! Zulke fijne paarden zijn het!

Arme Fuego… Hopelijk zakt de temperatuur snel weer!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:12

Eigenlijk ben ik meer een ruinen mens, maar Izarra is gelukkig echt geen bozige merrie. Ze is heel sociaal juist naar mens en dier. Heel zachtaardig van karakter, maar toch subtiel heel duidelijk in wat ze wel en niet wil :D

Lostrekken naar de wei is wat mij betreft geen karakter ding, wel opvoeding. Is wel een lastige, want je timing moet heel goed zijn als ze eenmaal een paar keer succes hebben gehad met dat gedrag. Het is nogal zelfbelonend :')

Gaaf Elise gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! <3
Ben benieuwd naar alle updates :D

Fuego :(:) Nog een paar daagjes…

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:29

Peet doet zichzelf lostrekken zodra je door de poort bent in de weide. Is niet echt iets wat je daartegen kan doen. Heb het heeeel lang geprobeerd maar na 3 jaar heel weinig vooruitgang. Helpt ook niet dat bij corrigeren zijn reactie ook lostrekken en wegrennen is. Krijgt hij paniek van. Lastig geval is hij :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:42

Koele stal gaat niet helpen, buiten waait het nog een beetje, maar het is én de warmte én de luchtvochtigheid die hem de das om doen op dit moment. Ik ben nu even in overleg met de DA wat te doen nog deze dagen … Als ik hem zo zie staan breekt m’n hart.

Heel moeilijk dit, van de ene kant als ik hem zie gun ik hem de rust. Van de andere kant, hij stond zo goed en dit is puur het weer, als hij over een paar dagen weer stabiliseert is het weer goed … moeilijk ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:00

Ik snap je dilemma, maar zou het nog even aankijken. Het is ook extreem weer...ik zat te denken aan een stal met meer climate control. Maar snap ook wel dat je die niet in de achtertuin hebt staan.

Bedankt allemaal :-), denk dat er voor mij ook nooit meer iets anders komt dan Iberisch. Zat nog te denken, 20 jaar geleden wilde ik er eigenlijk een kopen van mijn destijds werkgever maar dat mocht niet. Toen een kwpner gekocht omdat ik ook meer de sport in wilde, dus eindelijk..beter laat dan nooit haha.

Ah dat lostrekken is wel lastig Flubberboot, doet ie dat ook uit spanning? Kun je hem niet omdraaien naar je toe en dan pas losklikken?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:07

Nee, hij doet het uit blijdschap. Hij is nu 3 jaar in Nederland en kwam uit Spanje. Wij gokken dat hij in Spanje niet buiten kwam. Het eerste jaar was het al helemaal onmogelijk en rende hij als een debiel door de weide heen en kwam ook telkens met wondjes uit de weide. Nu houd hij zichzelf meer heel en is hij beter te houden, maar je moet echt zijn lichaamstaal herkennen en weten wanneer hij gaat. We brengen hem gewoon aan halster zonder touw naar de weide, als hij dan onverwachts toch gaat, is er in ieder geval geen touwtje wat om zijn benen kan komen. Nu lukt het omdraaien wel maar met touwtje kan niet. Zodra hij hoort dat de gesp open klikt, is hij weg. Langzaam maar zeker komt er verbetering in, al nemen we dit ook wel een beetje voor lief. Straffen heeft toch geen zin bij hem gezien zijn verleden en dit is letterlijk het enige wat hij doet. Tijdens rijden, poetsen, wandelen is hij oprecht de liefste. Dus als dit het is, is het maar zo. We weten dat het uit blijdschap komt en niet uit stress dus dan vinden wij het ook minder erg.

Grondwerk, hengstenketting ed heb ik allemaal al geprobeerd. Ook weer pakken, uit de weide, terug erin tot hij niet meer wegspringt werkt ook niet. Hij is gewoon heel blij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:11

Ah arm paard, ja dat zou heel goed kunnen dat hij daar veel op stal gehouden is. Staat hij bij jullie veel in de wei? Bij ons lopen ze merendeel gewoon rechtstreeks vanuit de stal naar de paddock en vanuit de paddock naar de wei, gewoon los dus dan heb je dat soort dingen ook niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:13

Snap ik Elisa, denk dat iedereen met een Spanjaard zegt, eens een, altijd een (al is Rambo er geen haha!)

Flubberboot wat lastig dat lostrekken! Wel een geluk dat het niet gemeen is maar uit blijheid.

DA zegt laten staan, de luchtvochtigheid is nu zo hoog dat dat het nu heel heftig maakt. Het overdag in de paddock en savonds wei was al goed, dat raadde hij ook aan, zorgen dat hij niet in de zon staat. En verder even blijven aankijken en duimen dat hij zich hersteld zodra de temperatuur zakt, hersteld hij niet na 2 weken dan is het klaar …

Duimen jullie met mij mee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:22

Phew, heftig! Ik duim mee en ga er vanuit dat hij hersteld zodra het weer omslaat. En ik duim heel hard dat dit snel gebeurd want ik heb er zelf ook de pestpokkehekel aan. Is het s"nachts makkelijker voor hem?

Haha ja, jij wijkt af Tarzan. :+ :D

Er zijn natuurlijk ook nog ontzettend leuke andere paarden. Maar qua karakter en de looks uiteraard kunnen maar weinig paarden tegen Iberisch op vind ik. :o

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:14

Smorgens staat hij eigenlijk het heftigst erbij vanwege de vele dauw. Dus ja wat voor hem nu de voordeligste tijd is weet ik eigenlijk ook niet .. En ja m’n zorgen zijn er niet voor niks ;(

M’n liefje <3
Afbeelding

Haha ja met Rambo ben ik wat afgeweken, maar eerlijk, naast Fuego is Rambo maar een lompe sukkel hoor _O-
Mocht er ooit nog een volgende komen wil ik echt weer terug naar de Spanjaarden!

Ik deel je mening helemaal Elisa, ze stralen gewoon iets bijzonders uit!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:40

Elisa2 schreef:
Ah arm paard, ja dat zou heel goed kunnen dat hij daar veel op stal gehouden is. Staat hij bij jullie veel in de wei? Bij ons lopen ze merendeel gewoon rechtstreeks vanuit de stal naar de paddock en vanuit de paddock naar de wei, gewoon los dus dan heb je dat soort dingen ook niet.

Ja heel sneu... Zijn heftige reacties op onverwachtse beweging is ook enorm sneu...Ze staan hier een paar uurtjes op de weide, rest van de dag op de paddock. We moeten ze er wel elke dag heen brengen maar dat gaat steeds beter. We hebben ons erf helemaal afgesloten dus zelfs als het eens mis gaat en hij de verkeerde kant op rent, wat eigenlijk nooit gebeurd, kan hij nergens heen. Enige lastige is als wij op vakantie zijn, dan moet hij ergens op stalling bij mensen met verstand van paarden.

Enorm lastige situatie met Fuego! Sterkte de komende dagen! Knap is hij wel <3

Hier voor Peetje een vliegenmasker gekocht omdat hij toch wel veel last had en wat pus uit zijn ene oog kreeg. Blijkt dat dus een vliegenkap te zijn met zo een gleuf voor de voorpluk. Die heeft meneertje dus niet, voor de gein toch zijn voorpluk er doorheen gedaan en dat gaf dit beeld :')
Afbeelding
Arme jongen. Ga hem dit meer even niet aandoen :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:50

Hihi het lijkt wel een baby, het strikje ontbreekt nog :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:56

Ineke2 schreef:
Hihi het lijkt wel een baby, het strikje ontbreekt nog :')

Breng me nou niet op ideeën _O- Dat arme dier lijdt al genoeg met mij als baas :')