Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:44

We hadden een tijdje een whatsapp groep ook vanuit dit topic, maar die is wat uit elkaar gevallen!
Vond ik in ieder geval wel leuk!

Ik probeer ook wel telkens te reageren op een heel aantal posts terug, maar net daarom vraagt een reactie posten dan soms best wel wat tijd en daardoor schiet het er vaak over. Ik lees tijdens een werkpauze wel eens bij, maar dan idd geen tijd meer om ook nog te reageren.

Gewoon fijn blijven kletsen zou ik zeggen :) vinden zowel de kletsers als de meelezers leuk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:11

Balou_k schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, ‘vroeger’, zo’n 10 jaar geleden zat ik in huiskamer topics en was het echt een gezellige boel. Nu lijkt dit allemaal sowieso verhuisd te zijn naar Facebook etc.

Dat bedoel ik inderdaad :)
Ik zit wel op Facebook, maar daar heb je niet topics als hier op bokt. Of ik kan ze niet vinden, dat kan ook :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:25

Ik vind het op Facebook vaak zo negatief/agressief. Veel erger dan hier op Bokt (hoewel ik sommige topics bewust vermijd). Ik heb een FB-account, maar doe er bijna niets mee.

Mogguh trouwens :+

Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:10

Nou pfff....vandaag even een mindere dag, ook die horen er bij helaas.
Voor de 3e keer gaan wandelen vanmorgen, de 1e 2x super braaf maar vandaag was ze behoorlijk heftig.
Het was drukker in t bos, meer paarden tegen gekomen waaronder eentje met een minder fijne energie waar ze op reageerde
Gelukkig had ze de kaptoom om want ze is een paar keer weg geschoten
Dus....ik was kapot en haar hoofd zat vol, dan merk je echt op zulke momenten dat ze nog zo jong is.
Maar al met al veilig weer thuis gekomen en een leermoment rijker.

Mee eens wat de facebook groepen betreft, ik post daar ook niks

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:28

Balou_k schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld, ‘vroeger’, zo’n 10 jaar geleden zat ik in huiskamer topics en was het echt een gezellige boel. Nu lijkt dit allemaal sowieso verhuisd te zijn naar Facebook etc.

Komt misschien ook omdat toen de manieren om iets te delen er niet echt waren. Nu kan je ook door middel van even een story op insta iets met je vrienden delen.

Ik kom er ook niet altijd aan toe om alles bij te lezen en te reageren, of wel alles bij lezen maar net geen tijd om te reageren.
Drukke baan als zelfstandige, sociaal druk leven en dan nog een paarden hobby

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:48

Lekker slaperig koppie Dorien :D

Rianne die dagen horen er ook bij en inderdaad het belangrijkste is het leermoment voor jullie beide en dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen. Laat het van je afglijden en morgen weer een nieuwe dag, nieuwe kansen!

Vanmorgen heb ik weer les gehad en vandaag hebben we gefocust op handen bij elkaar houden, op mijn benen sturen, bovenlichaam terug houden en mijn tempo.

In de overgangen heb ik de neiging zelf veel te veel te doen, dus ik moet wachten en niet ala Fred Flinstone de auto zelf in beweging zetten, nee Izarra moet mij mee nemen _O-

Aan het einde van de les ging ik uit mezelf kijken of ze mijn hand wou volgen richting halsstrekken. Handen bij elkaar en voor mij gehouden en ze bleef op hetzelfde vlotte tempo lopen en zakte steeds tot zover ik toestond. Blij mee *\o/*

Afbeelding

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:26

Wat zien jullie paarden er allemaal goed uit! Dat relaxte stralen de meeste Iberiërs wel uit vind ik. Als je er op zit soms net wel even anders :')
Famosa had het eergisteren wat moeilijk tijdens het rijden. Er was een jong paard in de piste die behoorlijk aan het “ezelen” was. Werd ze daar chagrijnig van zeg. Ze vond het precies zelf absoluut niet fijn dat ze uit haar focus gehaald werd. We werden een paar keer de pas afgesneden en dat vond mevrouw wel echt allesbehalve :=

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:03

Wat grappig dat Famola daar chagrijnig van werd Pastis. Is dat PRE eigen? Ik merk het aan Taruga ook, als iets anders dan anders gaat, kan ze heel kribbig worden. Nou had mijn vorige merrie dat ook wel toen ze jonger was, en dat was een volle Trakehner, dus misschien is het meer des merrie?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:19

Nee ik herken dat niet. Denk eerder dat het dan een karakter ding is. Het ene paard zal eerder verstoord zijn en daar op reageren dan de ander. Het klopt wel dat veel Spaanse paarden snel afgeleid zijn, maar tegelijkertijd is het dan aan de ruiter om ze weer bij de les te krijgen en te houden :D
Izarra is vooral heel nieuwsgierig en heeft echt geen lelijk merrie gedrag. Als ze hengstig is, wil ze wel graag bij de kudde blijven en denk ik wel eens had ik maar oordopjes in, want dat gehinnik is heel luid :')
Ze hinnikt dan ook regelmatig onder het rijden. Het is dan wat lastiger om ontspannen te rijden, maar ze doet niet lelijk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:29

Het is gelukkig ook niet zo dat Taruga vaak kribbig is. Ik heb het in 14 maanden tijd misschien 3x meegemaakt. Maar het viel me dus wel op, boos kind :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:46

Ik antwoord even een later moment op de rest.

Helaas gaat m’n shoot op de heide met Fuego niet door vandaag. Hij stond vanmorgen opeens extreem te pompen weer. Die kl*te mist en benauwdheid de laatste dagen zijn hem weer op de luchtwegen geslagen ;( .. dus ik wil hem die stress van de trailer besparen…

Duimen dat hij zich snel hersteld ;(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:53

Ach nee, heel veel beterschap voor Fuego hoor :knuffel:

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:18

Zo zie ik het ook Ineke, die momenten horen er bij en zullen vaker voorkomen.
Fijn dat je les zo goed ging, das extra genieten.

Ik herken dat ook niet zo pastis, denk ook dat het t karakter is.

Oh wat balen tarzan, heb alles wel gevolgd tijdens mijn meelees steen maanden, hopelijk herstelt hij snel weer.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:23

Geen idee hoeveel PRE en Andalusiers op Lusitano’s lijken maar Peetje kijkt oprecht nergens naar. Is ook nergens echt bang voor en als hij ergens van schrikt of iets spannend vind is het net alsof hij denkt “Baas, kom, snel! Ik red ons leven” :') Verder een echte allemansvriend en gentleman.

Oh balen Tarzan! Hopelijk hebben we snel beter weer! Mijn KWPNer met astma staat nu flink te hoesten… Hele zomer geen last gehad en nu ineens toch… Zoo benauwd en vochtig

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:24

Ineke2 schreef:
Nee ik herken dat niet. Denk eerder dat het dan een karakter ding is. Het ene paard zal eerder verstoord zijn en daar op reageren dan de ander. Het klopt wel dat veel Spaanse paarden snel afgeleid zijn, maar tegelijkertijd is het dan aan de ruiter om ze weer bij de les te krijgen en te houden :D
Izarra is vooral heel nieuwsgierig en heeft echt geen lelijk merrie gedrag. Als ze hengstig is, wil ze wel graag bij de kudde blijven en denk ik wel eens had ik maar oordopjes in, want dat gehinnik is heel luid :')
Ze hinnikt dan ook regelmatig onder het rijden. Het is dan wat lastiger om ontspannen te rijden, maar ze doet niet lelijk.

Zelfde hier :j

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:25

_Tarzan schreef:
Ik antwoord even een later moment op de rest.

Helaas gaat m’n shoot op de heide met Fuego niet door vandaag. Hij stond vanmorgen opeens extreem te pompen weer. Die kl*te mist en benauwdheid de laatste dagen zijn hem weer op de luchtwegen geslagen ;( .. dus ik wil hem die stress van de trailer besparen…

Duimen dat hij zich snel hersteld ;(

Jakkes! Beterschap voor Fuego :knuffel:

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:37

Ik had vandaag een beetje een gevecht met Ella, ik dacht leuk een buitenritje naar het bos te maken maar het begon al op het erf, stokstijf blijven staan. Uiteindelijk liep ze wel en toen begon het gevecht halverwege het dorp al, terug willen keren, in de achteruit. Dus ik probeer een kant op te sturen. De laatste keer deze richting ging het echt super goed maar toen ik vorige week een andere route wilde doen die ze al eens eerder had gedaan had ze het ook al niet in haar kop. Ik denk dat ze een beetje in de gaten heeft gekregen hoe ze het voor elkaar krijgt dat we terug keren.
Dus ik besloot haar niet te laten winnen en dan maar aan de hand dat stuk naar het bos te doen. Toen we uiteindelijk bij het bos waren was ze nog steeds dwars en wilde terug, ik kreeg zelfs een terugkerende passage :+
Weer eraf gesprongen (want zodra een paard in de achteruit gaat voel ik me even niet veilig door de val met m’n vorige paard) en eerst wat gehoorzaamheids oefeningen op de grond voor er weer op. Blijkbaar deed dat het em want daarna super leuk in het bos gereden en natuurlijk was ze op de terugweg ook super braaf. Ze is echt nergens bang voor dus dat is het echt niet bij haar.
Ik denk dat ze wat rond de hengstigheid zit want ze is super plakkerig naar de andere paarden en toen we bijna thuis waren begon ze al te hinniken.

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:58

Hé wat balen Tarzan… hopelijk knapt hij snel op.

Durquia, ja dat herken ik haha. Waarschijnlijk iets te meedenkend. Nero wordt ook altijd erg geïrriteerd als we net iets anders oefenen als hij in zijn hoofd heeft. Gelukkig was ze daarna wel weer braaf.

Nero wordt eigenlijk ook niet geïrriteerd van andere paarden. Hij kijkt daar eigenlijk niet echt naar. Wel als ze galopperen en hij mag nog niet, maar dat had m’n vorige paard ook. Denk niet dat dat iets Spaans is :D

Wij hadden vandaag wedstrijd en weer twee winstpunten! Nog drie punten en mogen we al naar de L2 :wow:
Afbeelding

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:13

Oh wat goed zeg Autumn!

Ik krijg ineens ook de kriebels om toch wedstrijd te gaan rijden. Had nooit die ambitie maar dressuurmatig zit er bij ons ook wel vooruitgang in dus ook al zou het gewoon voor de ervaring zijn het lijkt me nu toch wel leuk :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:31

Wat goed Autumn!

Jammer Durquia als ze lastig het erf aan gaan. Niks fijners dan even lekker alleen naar buiten.

Beterschap Tarzan voor Fuego. Hoe houd hij zich met aankomende droog weer deze week. Is dat juist beter of slechter?

We hebben de zwarte nu in de verkoop en vorige week hebben mensen het gewoon gepresteerd om 4 van de 4 x niet op te komen dagen… 4 verschillende mensen ook echt.. 5 min van te voren af appen of zelfs niks laten weten. Kan er echt met mijn verstand niet bij.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:59

Rianne1807, wat een tegenvaller, jammer maar volgende keer zal het vast weer beter gaan.
Wat fijn Ineke2, en wat een geweldige foto <3
Pastis, ze voelen anders dan wat ze uitstralen ja :')
Fuego heeft daar nooit last van gehad, die reageerde zolang je erop zat dus totaal NIET op andere paarden. En dat voor een hengst :D konden gewoon merries in de bak lopen, hij bleef ten alle tijden braaf en trouw aan mij.
Flubberboot, vreselijk dit weer he! Fuego ging vanaf z'n behandeling nu zo goed, is wel weer even een flinke domper.
Durquia, wat vervelend, gelukkig toch goed kunnen afsluiten :D
Woehoeeee Autumnn, zie je wel dat jullie dit kunnen!

Afbeelding
Dankjewel allemaal <3 Hij is gelukkig weer ietsjes hersteld, nu hopen dat deze week snel voorbij is. Zodra de temperatuur zakt zal hij zich snel weer beter voelen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:27

Hopelijk blijft het goed gaan Tarzan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:40

Flubberboot schreef:
Geen idee hoeveel PRE en Andalusiers op Lusitano’s lijken maar Peetje kijkt oprecht nergens naar. Is ook nergens echt bang voor en als hij ergens van schrikt of iets spannend vind is het net alsof hij denkt “Baas, kom, snel! Ik red ons leven” :') Verder een echte allemansvriend en gentleman.

Oh balen Tarzan! Hopelijk hebben we snel beter weer! Mijn KWPNer met astma staat nu flink te hoesten… Hele zomer geen last gehad en nu ineens toch… Zoo benauwd en vochtig

Ik moest hier echt om lachen, dat Baas, kom snel! ik redt ons leven haha. :D

Kan natuurlijk dat hij stierenvechters bloedlijnen heeft. :D

Tarzan, balen zeg! Het is ook weer erg warm en benauwd helaas.

ZsaZsa: wat onbeschoft zeg, je reserveert er toch tijd voor. :-(

Durquia, kan toch ook leuk zijn om gewoon eens te doen? zonder druk en voor de ervaring. Jammer dat ze zo vervelend was in het bos. Van hengstigheid kunnen ze best vervelend worden/ doen.

Autumn, gefeliciteerd! gaat hard zat zo te zien.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:38

Elisa2 schreef:
Flubberboot schreef:

Ik moest hier echt om lachen, dat Baas, kom snel! ik redt ons leven haha. :D

Kan natuurlijk dat hij stierenvechters bloedlijnen heeft. :D

Tarzan, balen zeg! Het is ook weer erg warm en benauwd helaas.

ZsaZsa: wat onbeschoft zeg, je reserveert er toch tijd voor. :-(

Durquia, kan toch ook leuk zijn om gewoon eens te doen? zonder druk en voor de ervaring. Jammer dat ze zo vervelend was in het bos. Van hengstigheid kunnen ze best vervelend worden/ doen.

Autumn, gefeliciteerd! gaat hard zat zo te zien.

Ja opeens gaan we heel snel. Als we de laatste 3 puntjes binnen hebben stoppen we weer. Ff leuke dingen doen en trainen. Moet ook leuk blijven

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:25

Wat sneu voor Fuego! Het is ook zo’n vervelend weer (ben wel heel blij met de zon hoor). S ochtends best fris en mistig en dan s middag 30 graden. :')
Mijn oudje hier thuis heeft het er ook echt moeilijk mee.

Famosa was niet echt boos op het andere paard, ze liet gewoon merken dat al die drukte in de piste voor haar niet moest. Ze blijft braaf hoor, ze is gewoon expressief. Ik heb hiervoor ook altijd ruinen gehad, en dan is een merrie wel aanpassen :=
(Dat plassen tijdens de hengstigheid, jemig :wow: )

@autumnnn: wat goed zeg! Dat gaat vlot precies *\o/*