Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:06

Klopt helemaal! Dat is ook wat ik daarna geleerd heb. De meeste paarden zijn niet goed aan het been en lopen niet echt van achter naar voren en 99% van de problemen komen daaruit voort. Dat is echt zo,n belangrijk stukje basis.

Er zit een verschil in weten/ lezen en ervaren denk ik. :-)
Sommige dingen zijn ook moeilijk uit te leggen en kunnen beter ervaren worden. :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:08

_Tarzan schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat hij stelling en buiging moeilijk vindt. Dat zie je ook aan zijn bouw. Hij moet duidelijk gewoon nog leren zijn lijf goed te gebruiken.

Vasthouden werkt altijd averechts maar ik snap heel goed hoe dat werkt en gaat vanuit angst. Wat dat betreft kunnen jullie daar ook net pas aan werken natuurlijk.

De bouw heeft hij inderdaad niet bepaalt mee, hij heeft genoeg potentie in ieder geval alleen z’n bouw niet helemaal mee zitten.

Loslaten zal nu wel wat sneller gaan nu ik iets meer vertrouwen in hem heb en hij niet meer zo snel weg schiet, alleen zoals je zelf al zegt is het moeilijk om een gewoonte eruit te krijgen.

Daarnaast is hij ook nog gewoon heel groen dus moeten we samen een fijne weg gaan vinden. Ik heb er in ieder geval weer vertrouwen in <3

Dankjewel petter, hij is inderdaad een leuk project om zelf beter te leren rijden en zo samen een team te worden. Paar weken terug nog was ik ‘nt twijfelen over verkopen dus opzich gaat het nu wel heel goed! :D

Dat laatste is het belangrijkste hoor! De rest komt wel. Gewoon lekker verder puzzelen en trainen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:12

fnpetter1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is een heel verschil hè :-) Ik heb mezelf ook zo moeten omscholen ooit (inmiddels al ff geleden haha) en ik dacht in eerste instantie toen dat ik helemaal niet meer kon paardrijden. Dat afleren om met teveel hand te rijden is echt wel een lastig stukje. Maar wel echt zooo belangrijk! Paard moet de hand zelf opzoeken.

Nou echt, ik voel me soms net een beginner. :+ En stiekem steunde ik dus ook wat op de hand want ik moet mijn balans ook weer wat vinden.

Maar er is ook echt een kwartje gevallen bij me. Ja hartstikke leuk een mooi model in de hals, maar je hebt er geen reet aan als het niet vanuit het lijf komt. Ik wist dat wel natuurlijk, maar ik had denk ik niet echt besef hoeveel impact het had. Vooral het gebrek aan impuls, wat je heel veel ziet in de dressuur (ik schrijf af en toe bij dressuurwedstrijden), komt echt omdat paarden in een frame worden getrokken. En door inconsequent been geven, dat ook uiteraard.

Dit… Dit is zoooo belangrijk. En Tarzan, dit kun je leren hoor. Ik heb ook een angstgeschiedenis (long time ago), maar toen dit kwartje eenmaal viel, was het binnen de kortste keren over en kon ik eraan gaan rijden. En dat is zo waanzinnig leuk! Om er maar een cliché tegenaan te gooien: je krijgt er zoveel voor terug…

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:13

Zeker Elisa, de rest komt ook wel. M’n houding is al heel erg verbeterd, ik zat voorheen altijd te zeer naar voren, ik kieperde gewoon altijd naar voren en trok m’n handen naar m’n buik, dus de rest komt ook wel goed!

Petter, herkenbaar dat steunen op de hand, ik merk dat ik langzaam meer balans krijg maar het blijft een dingetje :+

Gelukkig heeft Rambo genoeg impuls van zichzelf, die is soms TE enthousiast _O-

Klopt helemaal, we zijn al heel wat stappen verder dan een paar weken terug, toen durfde ik niet eens meer alleen in de binnenbak te rijden dus komt vast goed! <3

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:49

Ik zag laatst een advertentie waar Tristan Tucker iets zei over dat je bij je paard iets wat niet wil als een obstakel ziet maar ook kan zien als een uitdaging om het op het goeie pad te krijgen.
Niemand wil een perfect paard want daar haal je geen uitdaging uit

Hij legt het uiteraard beter uit maar je begrijpt vast wat ik bedoel :D

Fijn dat het nu zoveel beter gaat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:13

Ik vind het niet meer normaal dat je met ieder paard een weg moet afleggen om ergens te komen, allemaal hebben ze hun eigen uitdagingen. Dat maakt het ook leuk vind ik en leerzaam want het is een manier om jezelf ook continu te verbeteren. :-)

Gewoon genieten van de reis en dan op een gegeven moment omkijken en denken goh..wat hebben we al veel bereikt. Het leuke is wel in deze tijd dat die reis ook goed vast te leggen is op video.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:38

Klopt helemaal, alleen soms aan het begin van je reis ga je twijfelen of dit wel is wat je wil of wat je kunt :')

Aan Rambo ga ik ook een hele leuke hebben maar dat zal wel heel wat tijd en zweet kosten ~~}>

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:44

Daarom zeg ik altijd, als het makkelijk was geweest had het wel voetbal geheten :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:47

Haha :D
Ik zit er soms ook moedeloos op hoor ( en dat komt door mezelf niet door Izarra).

Ik leg mijn eigen lat heel hoog ( te hoog zeggen mensen in mijn omgeving) het is verrekte moeilijk om goed paard te rijden :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:42

Ja joh, en je bent nooit uitgeleerd...het is echt niet makkelijk, maar dat maakt het tevens ook zo leuk.

Heb toen met mijn dressuurpaard ook wel echt jaren over gedaan om een goede combinatie te worden, voordat ik de gebruiksaanwijzing in het Chinees die achterstevoren gelezen moest worden door had. Uiteindelijk waren we helemaal op elkaar ingespeeld, maar dat is echt niet komen aanwaaien.

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:44

Ineke2 schreef:
Haha :D
Ik zit er soms ook moedeloos op hoor ( en dat komt door mezelf niet door Izarra).

Ik leg mijn eigen lat heel hoog ( te hoog zeggen mensen in mijn omgeving) het is verrekte moeilijk om goed paard te rijden :o

Ohh dit heb ik ook! Ik wil alles in een keer goed doen.

Ik zat van de week naar videomateriaal te kijken van mijn rijden, en ik vond mezelf zooo slecht rijden. En ineens besefte ik me dat ik alleen keek naar wat er niet goed ging. Toen ging ik me focussen op wat wel goed ging, en toen bleek het beeld niet eens zo bagger te zijn.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:30

Heel herkenbaar dit
De lat voor jezelf te hoog leggen
Al heb ik inmiddels al weer een tijd niet gereden, moet ik volgend jaar toch alweer moed bij elkaar rapen om na lange tijd niet rijden weer een jonkie zadelmak te maken.

Maar...tot nu toe is ze overal heel nuchter onder dus ik heb goede hoop dat ze ohz ook net als haar moeder is, retebraaf.
Dus daar duim ik heel hard voor.
Al is de kans groot dat ik er volgend jaar nog niet op zit, ga eerst een basis leggen aan de hand
We zien t wel tegen de tijd hoe ze t oppakt allemaal

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:32

Nouja, ik wil eigenlijk gewoon steeds een heel braaf bomproof paard kopen maar koop toch steeds de verkeerde heb ik het idee :')

Maar ergens rijd ik ook wel graag dressuurmatig dus zie ook wel een uitdaging in Rambo (en eerder Fuego) alleen dat ik niet zo'n zekere ruiter ben maakt het wel soms lastig :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:53

Elisa2 schreef:
Ja joh, en je bent nooit uitgeleerd...het is echt niet makkelijk, maar dat maakt het tevens ook zo leuk.

Heb toen met mijn dressuurpaard ook wel echt jaren over gedaan om een goede combinatie te worden, voordat ik de gebruiksaanwijzing in het Chinees die achterstevoren gelezen moest worden door had. Uiteindelijk waren we helemaal op elkaar ingespeeld, maar dat is echt niet komen aanwaaien.

Herkenbaar hoor, het liefst spring je gelijk de eerste les al de wissels. Maar als je achteraf de hele route ziet, is het leuker dat je die knopjes er zelf op hebt gezet :j maar dat kost wel bloed, zweet en tranen (en in mijn geval twee keer gekneusde ribben en een gebroken pink :') )

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:56

_Tarzan schreef:
Nouja, ik wil eigenlijk gewoon steeds een heel braaf bomproof paard kopen maar koop toch steeds de verkeerde heb ik het idee :')

Maar ergens rijd ik ook wel graag dressuurmatig dus zie ook wel een uitdaging in Rambo (en eerder Fuego) alleen dat ik niet zo'n zekere ruiter ben maakt het wel soms lastig :')

Haha. Zo koop ik blijkbaar steeds paarden die onwijs goed kunnen springen. Terwijl ik zelf liever dressuur en absoluut geen springheld ben.
Was wel grappig want met de wedstrijd zondag sprak een man ons aan, die ons later uitnodigde voor de springwedstrijd daar, die zei, hoe springt jouw paard? Ja zeg ik goed. Ja zei die man, dat kan ik zo wel aan hem zien. Spring je zelf met hem? Nou meneer ik ben zelf niet zo’n springheld. Jammer zei hij toen, heb je iemand ervoor? Zo niet moet je hem eigenlijk laten uitbrengen, ik kan zien dat hij kwaliteiten heeft.
Ik ga erover nadenken meneer maar voorlopig blijft hij tussen de witte hekjes :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:27

_O- geweldig Autumnn, dus toch gaan springen dus! :))

<3 <3 <3
hij ziet er goed uit, al zeg ik het zelf!Afbeelding

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:55

Wat is Tarzan toch een knapperd!
Jullie kletsen te veel en ik vergeet bokt vaak :+ maar geniet graag mee.

Fedra is ondertussen 21, net als onkruid niet kapot te krijgen :+
Afbeelding

Xio is in mei 3 geworden en daar heb ik nu een paar keer mee gestapt. Ik doe alles zelf, en dat is ook vrij confronterend soms :+ Ze is gelukkig wel vrij braaf.
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:30

Wat fijn Tarzan dat Fuego er zo bij staat! Dit weer is fijn voor hem denk ik?

Fedra gaat ook maar door hè! Wat doe je nog met haar?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:58

Dankjewel, ik ben gewoon blij dat hij weer goed is bijgetrokken. Hij had toch veel ingeleverd door de medicatie en behandeling maar daar is niks meer van te zien gelukkig <3
Dit weer is eigenlijk funest, nat en warm, maar hij doet het gelukkig niet slecht. Ik heb alleen liever droger weer, je merkt dat toch wel bij hem dat dat natte/vochtige/warme weer op de luchtwegen slaat.

Wat is Fedra een knapperd, en heerlijk zo samen op pad! En je jonkie is ook voor alles in zo te zien, leuk! :D

Ik heb als het weer meezit zondag een shoot op de paarse hei met Fuego <3

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:10

Ineke2 schreef:
Toch vind ik het jammer dat sommigen “opeens” wakker lijken te worden van onder een meelees steen en dan 1x even op elkaar reageren en dan weer maanden niets meer zeggen.

Die updates zijn zeker leuk om te lezen hoor, maar dat mag heus wat vaker. Dat is ook leuker voor iedereen die wel vaker in het topic post :)

Ik lees ook vaak mee en heel soms reageer ik maar mensen zoals ik hebben ook een ander leven dan alleen het bokt forum. Ik heb bijvoorbeeld een druk gezin met 2 jonge kinderen, werk en een man die op zee vaart dus helft van de tijd (alleenstaande) mama met ook een paard. Dat is gewoon giga druk weet je. Ik heb dan niet de tijd om op iedereen te reageren helaas dus ik lees dan wel. Vind jullie verhalen ook altijd erg leuk om te lezen hoor. Ik zal proberen om iets vaker te posten maar dit was ten tijde van mijn burnout wel mijn laatste prioriteit, vandaar dat het ook heel stil was van mijn kant..

@petter, Femke!!! Gezellig jij ook hier! Leuk zeg!
Femke heeft paar weken geleden ook even op mijn Dawn gereden hihi :D
Hopelijk kom je hier met je toekomstige eigen paardje op stal.

Ik heb met Dawn wel wat ups &downs gehad. Hij is even kreupel geweest maanden geleden en alles op de foto gezet op de kliniek en echo laten maken. Bleek er niets te vinden. Met rust is dit weer goed gekomen en zijn nu weer op niveau als voor de kreupelheid.
Rien vd Schaft komt hier elke week bij ons op stal lesgeven aan mijn instructrice dus dat is erg leuk om te zien. Zij gebruikt ook zijn methode bij haar lesklanten. Heel leerzaam en idd heel erg wennen.

@ Tarzan, Wij hebben maandag een prachtige heideshoot gehad en heb al een voorproefje gekregen van de fotograaf. Echt super blij mee. Ze heeft ook een paar gemaakt van de kinderen en man met Dawn omdat hij ook echt ons familie paardje is. Ben zo benieuwd naar de rest van de foto's. Hopelijk zondag mooi weer tijdens jou shoot!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Twirrewyn op 31-08-23 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:49

Prachtige foto zeg, ik snap wel dat je er blij mee bent.

Autumnn oeh een echt springpaard heb je schijnbaar haha, ik ben benieuwd wat je in de toekomst er verder mee gaat doen :D

Bijna iedereen heeft een druk leven naast het blauwe forum. Mijn post is niet bedoeld om excuus berichten mee op te wekken. Meer omdat het mij op valt dat er op deze manier ‘ groepjes’ zijn die even op elkaar reageren en dan weer verdwijnen. Dat is niet zo leuk voor het topic naar mijn idee.

Als je dan langere tijd niet hebt gereageerd is het best te doen om op de laatste of laatste 2 pagina’s wel te reageren. Anders heeft het geen nut om in een topic als dit te zitten. Mijn mening he, iedereen mag daar anders over denken. Ik vind het gewoon jammer als er dus heel selectief lijkt te worden gereageerd :)

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:57

Ineke2 schreef:
Prachtige foto zeg, ik snap wel dat je er blij mee bent.

Autumnn oeh een echt springpaard heb je schijnbaar haha, ik ben benieuwd wat je in de toekomst er verder mee gaat doen :D

Bijna iedereen heeft een druk leven naast het blauwe forum. Mijn post is niet bedoeld om excuus berichten mee op te wekken. Meer omdat het mij op valt dat er op deze manier ‘ groepjes’ zijn die even op elkaar reageren en dan weer verdwijnen. Dat is niet zo leuk voor het topic naar mijn idee.

Als je dan langere tijd niet hebt gereageerd is het best te doen om op de laatste of laatste 2 pagina’s wel te reageren. Anders heeft het geen nut om in een topic als dit te zitten. Mijn mening he, iedereen mag daar anders over denken. Ik vind het gewoon jammer als er dus heel selectief lijkt te worden gereageerd :)

Dat valt best mee toch? Soms lopen de dingen zo dat een ander even niet steeds kan reageren door drukte, ziekte of een burnout (in mijn geval) daar moeten we toch gewoon begrip voor vinden bij elkaar?
Ik probeer nu wel wat vaker te posten hoor maar blijft lastig met al die druktest. Ik doe mij best

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:59

Heb veel begrip hoor, ik poste gewoon even mijn gedachten. Dat mag ook denk ik zo :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:25

Iedereen reageert wanneer hij tijd heeft. Ik reageer vaak op anderen maar soms gaat het mij ook te snel of sla ik per ongeluk iemand over.

Prachtige foto Twirrewyn, echt heeeeeel gaaf <3
Ik duim echt dat de shoot doorgaat!

Hoe verliefd kun je op je paard zijn <3 <3 <3
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:12

Ik snap wel wat je bedoeld, ‘vroeger’, zo’n 10 jaar geleden zat ik in huiskamer topics en was het echt een gezellige boel. Nu lijkt dit allemaal sowieso verhuisd te zijn naar Facebook etc.