Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:53

Jammer dat hij niet op zijn plek is!! Hopelijk past de nieuwe stal beter bij hem!

Interessant om te lezen over het scheren van de manen en staart! Zag wel een paar kale halsen en voorplukken voorbijkomen maar nooit geweten dat er zo veel redenen achter kunnen zitten!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:05

Wat vervelend Bugsfunny! Hopelijk kan hij beter aarden op zijn nieuwe plekje :j

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:16

Ja ik hoop het ook.
Hij zal sowieso iedere dag nog lekker buiten komen maar geen 12 a 13 uur meer per dag, wel in een groep met andere ruinen en onbeperkt ruwvoer.
En dichter bij huis.
Punt is ook, ze staan ongeacht het weer nu gewoon buiten, ook met onweer en bliksem (code geel, oranje en rood) en daar ben ik zelf geen voorstander van.
Vaak ga ik in de avond rijden en dan staan ze nog buiten, hij wil dan ook echt naar binnen.
Krijgt nu eerst wat muesli en luzerne voor het rijden omdat hij ook echt honger heeft.
Rijden is dan ook echt een uitdaging want het liefste gaat ie op stal, zodra hij hoort dat de andere naar binnen gaan kan ik beter afstappen..

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:10

Gek hè, sommige mensen lijken het zo belangrijk te vinden dat hun paard veel naar buiten komt maar het is zo verschillend per paard.
Van hitte of vliegen kunnen zichzelf ook echt gek maken en liever naar binnen willen.

Ik heb vorig jaar uiteindelijk 3 keer moeten verhuizen met m’n vorige paard door omstandigheden (eerste stalling stopte, 2e was toch minder goed dan gedacht, 3e was tijdelijk totdat 4e de uiteindelijke plek was)
Nu gelukkig direct op een goede plek en 3 minuten van huis.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:15

Ik lees dat haar paard honger heeft, daar heb ik eerder vragen bij als de hoeveelheid tijd buiten ongeacht het weer. Zeker in dit seizoen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:53

Ineke2 schreef:
Ik lees dat haar paard honger heeft, daar heb ik eerder vragen bij als de hoeveelheid tijd buiten ongeacht het weer. Zeker in dit seizoen.

Ook buiten weide seizoen wil hij na een paar uur al naar binnen.
Nu met de wei voer ik hem idd bij omdat ze niet bijgevoerd worden in de weides en er niet veel gras meer staat.

@Durquia ja een paar uur vind hij prima maar niet de hele dag.
Mijn vorige merrie vond het wel prima maar hij dus echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:25

Snap wel dat hij dan honger heeft en vervelend wordt inderdaad, zou fijner zijn als hij in ieder geval zijn buikje vol zou hebben. Ieder paard is ook anders natuurlijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:14

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:23

Wat een leuk dier is het toch Tarzan! Er zit veel in zijn mars zo te zien. Die moet je wel aan het werk zetten en houden gok ik

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:48

Autumnn, dat heb je goed gezien haha, hij heeft energie voor 10 en vindt sommige dingen nog heel moeilijk, hij kan daardoor best een bommetje worden soms haha, nu geleerd hand naar voren en dan weer rustig oppakken. Soms best lastig hoor! Maar ergens ook wel weer een leuke uitdaging zo! Het blijft een leuk dier <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:52

Dit is gewoon een Spanjaard in een ander formaat :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:59

Zeg dat wel, kan even gestoord zijn in ieder geval :')

Maar hij heeft zeker flink wat in z’n mars, ondanks z’n compacte bouw. Je moet alleen wel echt flink eraan werken, 2 rondjes hetzelfde is niks voor Rambo _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:04

Het ziet er niet zo makkelijk uit nee..als hij iets meer er in zakt aan de voorkant wordt het misschien wat fijner? Kan hij een beetje voorwaarts/ neerwaarts lopen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:12

Klopt zodra hij zakt van voren loopt hij meteen een stuk beter. Maar dat vindt hij heel moeilijk, nooit geleerd natuurlijk. Voorwaarts/neerwaarts kent hij ook alles behalve. Hij loopt nu al een stuk beter, eerder was het kop en neus de lucht in haha!

Punt voor mij is nu om zelf wat meer los te laten en handen wat lager houden, wat al beter begint te gaan maar we zijn er nog niet. duidelijke ophoudingen maken, vindt hij niet leuk maar zodra hij dan nageeft loopt hij meteen heel ontspannen, zo niet gaat hij ertegenin en begint ie te ontploffen, dan is het meteen hand naar voren en naar voren drijven en dan ontspant hij ook meteen weer.

Hij vindt alles nog heel moeilijk in ieder geval (en ik ook! :') )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:14

Ja misschien iets meer van achter naar voren rijden zodat hij zelf de hand op gaat zoeken of ondersteunen met goed longeren. :-) Het ziet er nu inderdaad wat afgedwongen uit (bedoel het niet rot) maar ik kan me voorstellen dat jullie daardoor dan ook eerder miscommunicaties en problemen krijgen in het rijden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:19

Snap ik, vandaar ook m’n opmerking verre van perfect maar we zijn op de goeie weg.

Hij heeft er een handje aan om compleet onder je uit te lopen, keihard te gaan draven of te gaan galopperen, dus we zijn nog een beetje zoekende om hier samen uit te komen haha! Ik ga dan namelijk juist tegenhouden ipv dat ik gewoon even mee geef en 1 duidelijke ophouding maak, daar werk ik hard aan. Ik vind het zelf ook nog heel moeilijk hoe en wat en Rambo vindt het ook nog allemaal moeilijk, maar we komen er wel samen uit.

Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan eerst gelukkig :o

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:23

Een bommetje energie wel zo te zien :D

Hoe rij jij los? Ik zie weinig buiging en stelling en dat is essentieel als je wilt aanleren om je paard neerwaarts te krijgen naast het stukje naar de hand toe rijden :)
Het beste begin je hier in stap mee op een kleine volte. Vraag stelling met je hand en buiging met je been. Voel je dat hij loslaat sta je van voren toe en beloon je. Dan de volte de andere kant op etc.

In het begin zal hij nog niet zover zakken misschien maar timing is ook hier weer van belang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:28

_Tarzan schreef:
Snap ik, vandaar ook m’n opmerking verre van perfect maar we zijn op de goeie weg.

Hij heeft er een handje aan om compleet onder je uit te lopen, keihard te gaan draven of te gaan galopperen, dus we zijn nog een beetje zoekende om hier samen uit te komen haha! Ik ga dan namelijk juist tegenhouden ipv dat ik gewoon even mee geef en 1 duidelijke ophouding maak, daar werk ik hard aan. Ik vind het zelf ook nog heel moeilijk hoe en wat en Rambo vindt het ook nog allemaal moeilijk, maar we komen er wel samen uit.

Het gaat in ieder geval al een stuk beter dan eerst gelukkig :o

Ah ik snap op welk punt jullie zitten, hij is loperig/ vluchterig..ja dat is lastig. Dan zijn die wachtoefeningen en loslaten inderdaad erg belangrijk. :) Zolang er maar progressie in zit he. :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:34

Overigens, wat ik vergeten ben erbij te zeggen, hij kropt zichzelf ook wel enorm op met die korte maar gespierde hals van hem }:0

Ik stap wat los, draaf met wat langere teugel aan, doen we galop en dan zet ik hem pas aan het werk, hij moet altijd echt even z’n energie kwijt anders kropt hij nog meer op en wordt het nog meer een bom ~~}>

Stelling werken we aan, vindt hij heel moeilijk en vooral linksom heeft hij er heel veel moeite mee maar stelling werken we wel heel veel aan hoor, kleine voltes en stelling pakken. Hij is alleen niet veel gewend wat dat betreft dus is allemaal nog erg nieuw voor hem.

Elisa, juist, hij moet leren wachten en ik moet leren loslaten, komt echt door mijn ‘angst’ dat ik vasthoud en zodra hij versnelt ik juist teugel pak ipv geef. Is een proces waar we in zitten in ieder geval :+

Je moet hem zien als een vrij groen paard namelijk. Hij kon nadat hij in training is geweest de basis stap, draf en galop, sturen, remmen en gas geven, meer kon hij niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:37

Hij reageert trouwens wel perfect op de buitenteugel, ik kan hem heel fijn op de buitenteugel terug pakken, het moet alleen nog even in m’n systeem komen te zitten :')

Verder is hij super aan het been, echt sturen kun je heel fijn met de benen, hij is heel licht aan de hulpen :j

Vandaag ook, was even nt stappen, hij was niet op mij nt letten maar op wat naast de bak gebeurde, ik geef een keer heel duidelijk been en hij schrok zich helemaal kapot, focus was daarna wel weer bij mij _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:28

Ik snap wel dat hij stelling en buiging moeilijk vindt. Dat zie je ook aan zijn bouw. Hij moet duidelijk gewoon nog leren zijn lijf goed te gebruiken.

Vasthouden werkt altijd averechts maar ik snap heel goed hoe dat werkt en gaat vanuit angst. Wat dat betreft kunnen jullie daar ook net pas aan werken natuurlijk.

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:36

Tarzan: Leuk dat je een filmpje deelt! Stoer! Mooi beest. Lijkt me lastig als hij én loperig is en zichzelf opkrult. Dan is naar je hand toe rijden en hem vertrouwen in de hand laten krijgen makkelijker gezegd dan gedaan. Wel een leuk project zo toch? :D

Ik ben dus sinds kort wat meer gaan rijden volgens Rien vd Schaft zijn methode, en ik merk nu pas hoe erg ik gewend ben om toch een beetje in te werken met mijn hand, al heb ik van nature een 'zachte' hand, werkte ik een paard soms wel even naar beneden als ie zijn hoofd de lucht in gooide. Al merk ik nu na een paar keer rijden al dat de nagevelijkheid en vertrouwen in de hand steeds meer begint te komen! :) Dus ik ga geduldig door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:39

Dat is een heel verschil hè :-) Ik heb mezelf ook zo moeten omscholen ooit (inmiddels al ff geleden haha) en ik dacht in eerste instantie toen dat ik helemaal niet meer kon paardrijden. Dat afleren om met teveel hand te rijden is echt wel een lastig stukje. Maar wel echt zooo belangrijk! Paard moet de hand zelf opzoeken.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:44

Elisa2 schreef:
Ik snap wel dat hij stelling en buiging moeilijk vindt. Dat zie je ook aan zijn bouw. Hij moet duidelijk gewoon nog leren zijn lijf goed te gebruiken.

Vasthouden werkt altijd averechts maar ik snap heel goed hoe dat werkt en gaat vanuit angst. Wat dat betreft kunnen jullie daar ook net pas aan werken natuurlijk.

De bouw heeft hij inderdaad niet bepaalt mee, hij heeft genoeg potentie in ieder geval alleen z’n bouw niet helemaal mee zitten.

Loslaten zal nu wel wat sneller gaan nu ik iets meer vertrouwen in hem heb en hij niet meer zo snel weg schiet, alleen zoals je zelf al zegt is het moeilijk om een gewoonte eruit te krijgen.

Daarnaast is hij ook nog gewoon heel groen dus moeten we samen een fijne weg gaan vinden. Ik heb er in ieder geval weer vertrouwen in <3

Dankjewel petter, hij is inderdaad een leuk project om zelf beter te leren rijden en zo samen een team te worden. Paar weken terug nog was ik ‘nt twijfelen over verkopen dus opzich gaat het nu wel heel goed! :D

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 18:47

Elisa2 schreef:
Dat is een heel verschil hè :-) Ik heb mezelf ook zo moeten omscholen ooit (inmiddels al ff geleden haha) en ik dacht in eerste instantie toen dat ik helemaal niet meer kon paardrijden. Dat afleren om met teveel hand te rijden is echt wel een lastig stukje. Maar wel echt zooo belangrijk! Paard moet de hand zelf opzoeken.

Nou echt, ik voel me soms net een beginner. :+ En stiekem steunde ik dus ook wat op de hand want ik moet mijn balans ook weer wat vinden.

Maar er is ook echt een kwartje gevallen bij me. Ja hartstikke leuk een mooi model in de hals, maar je hebt er geen reet aan als het niet vanuit het lijf komt. Ik wist dat wel natuurlijk, maar ik had denk ik niet echt besef hoeveel impact het had. Vooral het gebrek aan impuls, wat je heel veel ziet in de dressuur (ik schrijf af en toe bij dressuurwedstrijden), komt echt omdat paarden in een frame worden getrokken. En door inconsequent been geven, dat ook uiteraard.
Laatst bijgewerkt door fnpetter1990 op 29-08-23 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt