Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:02

Maar Balou, de manen hoeven er toch niet af?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:11

Dorien66 schreef:
Maar Balou, de manen hoeven er toch niet af?

Ik heb begrepen dat er wel echt anders wordt gekeken naar traditioneel geschoren of lange manen.

Vooral Chi heeft enorm lange, maar wel vrij dunne manen.
Doña heeft vrij dikke manen, maar niet erg lang. Wel een enorm dikke en lange staart.

Afbeelding

Afbeelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:15

Volgens mij moeten er bij de keuring de manen en staart van merries geschoren worden.
Hengsten daarentegen niet.

Staat volgens mij wel uitgelegd in het reglement.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:19

Ineke2 schreef:
Toch vind ik het jammer dat sommigen “opeens” wakker lijken te worden van onder een meelees steen en dan 1x even op elkaar reageren en dan weer maanden niets meer zeggen.

Die updates zijn zeker leuk om te lezen hoor, maar dat mag heus wat vaker. Dat is ook leuker voor iedereen die wel vaker in het topic post :)

Haha ik zal vaker wat posten maar soms heb ik niet zoveel te vertellen. :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:00

Volgens mij moeten er bij de keuring de manen en staart van merries geschoren worden.

Nog niet zo lang geleden hadden we het hierover in dit topic, en toen werd me verteld dat ze er niet af hoeven. Voor mij een dealbreaker, want als ik ze eraf moet halen, wil ik niet eens overwegen naar de APTO/A te gaan…

Edit, even gezocht:
Bij de merries mag de eigenaar kiezen tussen: manen en staart lang of de manen, voorpluk en staart volgens Spaanse traditie scheren. Nog steeds is er een tendens te merken dat de jury het prefereert indien de manen en staart geschoren zijn.
De hengsten van 3 jaar en ouder mogen niet geschoren zijn. Manen horen aan 1 zijde te hangen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:17

Dorien66 schreef:

Nog niet zo lang geleden hadden we het hierover in dit topic, en toen werd me verteld dat ze er niet af hoeven. Voor mij een dealbreaker, want als ik ze eraf moet halen, wil ik niet eens overwegen naar de APTO/A te gaan…

Edit, even gezocht:
Bij de merries mag de eigenaar kiezen tussen: manen en staart lang of de manen, voorpluk en staart volgens Spaanse traditie scheren. Nog steeds is er een tendens te merken dat de jury het prefereert indien de manen en staart geschoren zijn.
De hengsten van 3 jaar en ouder mogen niet geschoren zijn. Manen horen aan 1 zijde te hangen.

Dat klopt. Er is zeker de keuze voor de morfologiewedstrijd. Invlechten mag echter niet. Los of eraf voor de merries. Voor APTA maakt het sowieso niét uit. Daar wordt een paard niet geweigerd als ze niet geschoren is. Merendeel van de merries die wordt aangeboden is niet geschoren op de APTA. Morfologische wedstrijden is er wel meer tendens om te scheren. Maar je hebt evenzeer wel de keuze om het niet te doen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:03

Leuk de posts van de meelezers en nieuwe eigenaren!! Gewoon ook saaie foto's blijven posten hoor! Altijd leuk om te lezen hoe het gaat.
Chi heeft echt een heel bijzondere kleur! Ik heb al eerder foto's langs zien komen. Ik heb gewoon een schimmel, nu nog wel heel donker.

En staart en manen eraf voor een keuring zou voor mij ook een nogo zijn!!
Nou ben ik zo slim geweest om een PRE zonder carta te kopen.. dus dat eerst maar eens zien te regelen.
Heb de fokker al gevonden, wel erg leuk want die zit ook op Facebook en ik heb een filmpje gevonden van de opfok van de merrieveulens. Mijn Xada heeft nummer 253 en ik zie daar op het filmpje 232 rondlopen, heel gek idee dat Xada daar wellicht ook rondliep.
Heb hem een briefje gestuurd, nog geen antwoord..

Verder goede berichten over de paardjes! Hopelijk blijft de lijn stijgen.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:16

Ik heb wel een foto van Ella gekregen als 3 jarige van de vorige eigenaar voor de apto keuring. Ze had de manen en staart toen ook geschoren.

De manen vind ik zo erg nog niet, dat groeit wel weer maar de staart.. dat duur eeuwen voordat het er weer bij is
Laatst bijgewerkt door Durquia op 27-08-23 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:18

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:13

Vorig jaar waren er genoeg niet geschoren, of maar half. Dus de manen wel en de staart niet.
Op de APTO maakt het echt niks uit, daarvoor hoef je zeker niet te scheren.
Ik vind scheren in deze maanden niet fijn voor ze met de vliegen. Het is wel lekker makkelijk haha. Mijn merries hebben zo’n dikke manen, ik heb alles behalve de zwarte gewoon een sportcoupe gegeven. Die lange manen mooi houden is toch wel een dingetje..

Gaan er mensen van dit topic naar Bocholt volgende week? Ik ben de 2e jarig dus ik ga dit jaar voor het eerst helaas niet.

Hele mooi merrie Durquia!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:31

Klopt. Het ‘moet’ niet, maar als ik fokkers spreek hoor ik wel de tendens dat het nog steeds zeer gewaardeerd wordt.

Ik heb een ‘saaie’ grijze, maar o wat is stiekem van goud. Wat is ze lief! Ze is ooit als 3 jarige ingereden en is nu 7. Ze heeft de afgelopen jaren tussen 3 en 7 weinig gedaan en is amper gereden. Maar van deze wil ik er wel 100!

Ik ga dit jaar niet, wellicht als toeschouwer. Het is niet interessant om Chi als 2 jarige mee te nemen. En Doña is drachtig en revaliderend, die laat ik dit jaar ook lekker thuis!

Ik heb het volgens mij wel al gezegd, maar de knappe is Smockey black met dubbel ND1. Wat ook leuk is, is dat ze ook een vosgen draagt. Dus ik kan er in de toekomst een vos uit fokken. Nee, kleur is niet belangrijk, maar dat vind ik stiekem wel erg leuk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:39

België is voor mij te ver weg vooral voor s’avonds heen te gaan. Niet erg praktisch.

Durquia oei wat vind ik het zonde zo… Gelukkig is het inmiddels weer bij gegroeid neem ik aan.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:48

Dankje Zsazsa :)

@ineke, ja hoor ze heeft een hele mooie volle staart. De manen vind ik niet geschikt voor heel lang dus die zijn wat half lang nu

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:51

Okee....ik kom ook weet onder de mee lees steen vandaan.
Na t overlijden van Kira ben ik even niet actief geweest met posten
Had niks te melden
Solana, kira dr dochter, heb ik afgelopen februari uit de opfok gehaald.
Ze is in april 2 geworden en heeft intussen veel geleerd.
Hoe ouder ze word hoe meer ik herken van haar moeder, aan de ene kant confronterend maar aan de andere kant ben ik er mega mega blij mee.

We zijn lekker aan het wandelen in het bos, spelenderwijs leert ze.

Ben zo blij dat ik haar gehouden heb.
Ik zal ook proberen om weer actiever te posten, hield me ook op de achtergrond om jullie niet te vervelend met de dingen die ze geleerd heeft.
Van de week liep een stalgenoot langs met haar zadel, solana vond t zo mega interessant dat ik zoiets had, we maken even gebruik van de gelegenheid, leg het zadel er maar op.
Ze vond het helemaal prima en eigenlijk erg interessant, ze is zo heerlijk nuchter <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:44

Wat leuk al die activiteit! Hoe doen jullie dat als er heel veel gereageerd is sinds de laatste keer dat je hebt gekeken? Het is leuk om op iedereen te reageren maar dat lijkt me best lastig/tijdrovend om telkens te doen. :+

Balou_K: wat leuk dat je merrie drachtig is! Is ze drachtig van een Spanjaard? (Misschien heb je dit al ergens gedeeld hoor)

Rianne1807: wat fijn dat Solana zo nuchter is. Heerlijk. Mooi kleurtje heeft ze!

Xxx en xxx (de vos) waren lekker aan het spelen eergister. Ze staan normaal altijd overdag in de wei maar als het erg nat is worden ze in de paddocks gezet. Xxx (de bruine) staat nu even alleen maar dat wordt een beetje afgewisseld, want mijn zijn drieën in 1 paddock wordt vaak chaos. :D xxx en xxx rij ik ook. Xxx is dressuur getraind (Z gestart) en xxx is springgefokt (yyy x zzz geloof ik).

filmpje: <verwijderd>

Nog een geinig filmpje van xxx en ik: <verwijderd>
De eigenaresse vind het leuk te filmen en fotos te maken als ik aan de slag ga. En is soms lekker creatief bezig :+ :

Grondwerken met xxx (zijn bijnaam ;) ):
<verwijderd>

Samen in de wei:
<verwijderd>

Ha wat bijzonder zeg dat scheren van de manen en staart. Ik weet echt niks van de wereld van de PRE.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-10-23 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beeldmateriaal en namen verwijderd

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:57

Petter, leuke filmpjes en foto’s!

Ze is drachtig van Mexicano BIO.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:04

Er hoeft echt niet op iedereen gereageerd te worden, zolang er maar af en toe ook eens op een ander gereageerd wordt is het wel goed denk ik. :-)

Nu zijn jullie zo hard gegaan dat ik ook niet op iedereen kan reageren. Maar heel leuk alle stille meelezers die zich melden en foto's spammen van hun knappe paarden.

Grappig dat filmpje Spetter, ze hebben lol!

Wat een prachtige valk Rianne, snap dat het confronteren kan zijn dat je haar moeder in haar ziet.

Verder over de keuringen, zou het ook zonde vinden om de manen er af te scheren. Er was toch een reden dat ze dit doen in Spanje? Van vroeger uit ofzo..weet iemand die reden nog?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:19

De merries worden de manen en staart zo van geschoren, omdat het makkelijker is in onderhoud en zodat ze niet blijven hangen in bramenstruiken e.d.

Rianne wat heerlijk zo’n nuchter dier <3

Petter zo jij hebt het druk op stal zeg haha. Wat leuk dat de eigenaresse zo van filmen en foto’s maken houdt. Veel beeldmateriaal hebben is zowel leuk als regelmatig leerzaam :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:21

Ik vraag me dan af, hebben/ krijgen ze dan geen last van insecten? Want de merries lopen toch ook grotendeels buiten in groepen? Ik snap wel dat het makkelijker is in de onderhoud.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:23

Geen idee, ik zou het zelf niet doen, maar goed ik heb maar 1 merrie. Dat is wel een verschil met een hele groep fokmerries op een groot stuk land.

Izarra heeft wel sportmodel coupe. Dat is nou eenmaal makkelijker met knotjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:25

Tilmar schreef:
Leuk de posts van de meelezers en nieuwe eigenaren!! Gewoon ook saaie foto's blijven posten hoor! Altijd leuk om te lezen hoe het gaat.
Chi heeft echt een heel bijzondere kleur! Ik heb al eerder foto's langs zien komen. Ik heb gewoon een schimmel, nu nog wel heel donker.

En staart en manen eraf voor een keuring zou voor mij ook een nogo zijn!!
Nou ben ik zo slim geweest om een PRE zonder carta te kopen.. dus dat eerst maar eens zien te regelen.
Heb de fokker al gevonden, wel erg leuk want die zit ook op Facebook en ik heb een filmpje gevonden van de opfok van de merrieveulens. Mijn Xada heeft nummer 253 en ik zie daar op het filmpje 232 rondlopen, heel gek idee dat Xada daar wellicht ook rondliep.
Heb hem een briefje gestuurd, nog geen antwoord..

Verder goede berichten over de paardjes! Hopelijk blijft de lijn stijgen.

Stamboek Nederland is ook heel behulpzaam wat dat betreft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:35

@Zsazsa...een 2-jarige mag je ook uitbrengen in Bocholt.
Wat is voor jou de reden geweest om dit niet te doen?

Ik wil volgend jaar mijn hengst wel meenemen.
Dat is nu nog een jaarling.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:53

Matheno schreef:
Stamboek Nederland is ook heel behulpzaam wat dat betreft!

Ja dank je, ik heb daar al wat zitten lezen. Even goed voorbereiden voordat ik alles ga invullen.
Maar het kan natuurlijk zijn dat de fokker de carta expres heeft achtergehouden. Paard staat nog op de naam van de fokker.
Kan ook zijn dat het tijdens het transport is kwijtgeraakt, het was niet de beste vracht helaas. Alle paarden hadden wel wat mankementen, daarom zijn ze waarschijnlijk naar Nederland gestuurd en het transport zal wel goedkoop geweest zijn :(

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:36

De reden van het scheren van de manen en staart is enerzijds onderhoud, anderzijds ook een snelle inschatting kunnen maken op de campo hoe oud het paard is (voor jonge paarden, is de staartlengte van de staartharen afhankelijk van hoe oud ze zijn. Veulens alles eraf, jaarlingen een toefje vanonder, tweejarigen weer iets langer) en ook op de keuring kan je door handig en secuur scheren de hals en de kont van het paard net iets beter laten uitkomen. Je kan door een goed oog te hebben en precies te scheren, kleine onvolkomenheden proberen weg te werken (bvb. deukje in de hals, daar de manen iétsje langer laten en ergens anders wat korter zodanig dat je een doorlopende boog hebt). Dat is millimeterwerk, maar dat is wel de reden waarom het gedaan wordt op keuring.

Hier met de twee dames nog alles goed, vooral rond en gezond na een zomer goed gras.
Ik lees vooral mee, gewoon omdat ik het fijn vind om andermans verhalen over de PRE te volgen. Af en toe zal ik wel iets plaatsen maar in feite doe ik te weinig met de paarden om interessant te zijn voor jullie hier. Ik zit wel in het bestuur van de PRE in België en wij organiseren dus de morfo in Bocholt. Dus bij dat soort vragen, daar kan ik nog wel iets over bijdragen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:49

Jeetje veel geschreven zeg..
Te veel om op te reageren.
Ivm ziekte en operatie even afwezig geweest.
Wel heb ik inmiddels de knoop doorgehakt en besloten om te verhuizen van stal.
Pegaso is dusdanig aan het veranderen dat hij er echt niet leuker op wordt.
Vanavond heeft hij mij ook omver gelopen bij het uit de wei halen.
Meneer wou naar binnen en wel direct.
Uiteraard op zijn sodemieter gegeven.

27 september gaan we verhuizen.
Afbeelding