nombrado schreef:Laat je paard, hoe jong ook, hoe net beleerd ook , niet te hoog tempo, gewoon op 4 beentjes en liever meer op achter dan op voorbeen. en vanuit de kracht die je vanachter traint naar voren.
je ziet bij jou foto's ook haar voorhoef nog aan de grond staan (draagt ze op) en achter al beginnend optillend, hieraan kan je zien, dat ze teveel van voren doet.
zelf begin ik al aan de longe met dit lage tempo om ze voor te bereiden onder het zadel.
Knap als jij een paard voor de tweede keer al ontspannen in een laag tempo kan rondrijden...
Ik vind het er netjes uitzien Mies, zo voor de eerste keer. Het is niet evident om een 10-jarig paard in te rijden.
Ik wil overigens ook geen rijtechnisch commentaar als ik daar zelf niet om vraag, ik investeer genoeg in degelijke les, dus ik hoef echt geen commentaar op een momentopname van iemand die ik eigenlijk niet ken. Verder weet ik zelf ook heel goed wat er nog beter kan en om mij daarin te helpen, heb ik een instructeur.
Dank je Elise... Ik moet er van blozen!
En ik weet dat ik hier ook nooit fatsoenlijk reageer op iedereen, maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor 
Over de wissels: aartsmoeilijk vind ik dat
Het is pas na bijna een jaar bij David te lessen dat Licor zijn wissel goed springt, hij spring ze al 4 jaar 8/10 achter later, nu is dat 2/10.
Bij Licor lag het probleem vooral in de verbinding achter voor en dus het ruggebruik. Hij werd er eerst ook altijd heeeeeeeel heet van, maar nu kan ik echt gewoon blijven verder rijden en blijft hij rustig onder mij. Waar ik ook erg op moet letten, is het juist plaatsen van de schouder, zodat je de schouder als het ware vrijmaakt om te wisselen.