Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:03

En vandaag waren we naar een restaurantje gegaan, paarden neer gezet en wij lekker pannenkoeken gegeten :9
Dat paard vind ook alles goed hè <3 Afbeelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:47

He, dat is Johannas hoeve in Castricum.
Daar ging ik vroeger veel heen met mijn pony.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:38

Ben ik weer, even drukdruk met nieuw werk enz :D

_Zsazsa_, wat een leukerd die zwarte!
Ineke, wat heeerlijk dat je helemaal alleen gegaloppeerd hebt *\o/*
Autumnn, wat een heerlijk veelzijdig dier is die Nero toch en ik blijf het zeggen, maar wat zijn jullie samen gegroeid zeg <3
Jenara, ik ben zo blij voor je dat ook jij je paard weer terug hebt <3
Rodevlinder, die van jou is ook al zo knap, wat fijn dat je hem nog een kans geeft, ik duim echt dat jullie er samen uit gaan komen!

Hier gaat Fuego gelukkig nog steeds goed ondanks het vreselijk benauwde weer. Ik merk het wel aan hem dat hij het op zo'n kleffe dagen moeilijker heeft, maar lang niet zo moeilijk als voorheen gelukkig <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3 <3 <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:10

Mijlpaal, er stond een schriktraining parcours op in de binnenbak dus maar meteen even gebruik van gemaakt met Rambo.

Ondanks hij eerst echt dacht WTF!! Liep hij redelijk netjes mee na een paar rondjes <3

Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:57

Wat goed Tarzan, geweldig leuk om je blije updates te lezen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:12

Dankjewel Ineke, ik ben gewoon zo enorm blij dat Fuego nog wat tijd gegund is en daarnaast mega blij dat Rambo toch steeds beter gaat <3

Volgende week begint de school weer, dat betekend dat ik weer wat meer tijd krijg voor de paardjes <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:16

Fuego ziet er ook top uit! Gisteren was het zo vies benauwd..alleen maar super dat hij daar niet zo'n last van had.

Rambo ziet er heel dapper uit bij zijn schrikparcours, is hij nog steeds zo lekker ontspannen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:51

Ja gisteren was het inderdaad heel erg benauwd. Daarom maar een uitgebreide wasbeurt voor Izarra. Niet het nut heeft, want ze is vandaag toch weer vies hahaha.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:22

Hallo allemaal!
Ik kom even gezellig mee lezen/kijken in dit topic. Ik heb sinds half Juli een Lusitano merrie waar ik helemaal verliefd op ben. We zijn mekaar nu stilaan gewoon aan t worden onder het zadel maar wat is ze toch helemaal geweldig zeg :D

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:05

Elisa2 schreef:
Fuego ziet er ook top uit! Gisteren was het zo vies benauwd..alleen maar super dat hij daar niet zo'n last van had.

Rambo ziet er heel dapper uit bij zijn schrikparcours, is hij nog steeds zo lekker ontspannen?

Dankjewel, ik doe m'n best om Fuego zo lang mogelijk goed te houden <3
Rambo was de eerste 5 minuten in de bak enorm op spanning en angstig :') Daarna ontspande hij langzaam en kwam het vertrouwen dat hij met mij mee kon lopen, hij is zelfs door die boog met slingers gelopen met mij, is heel wat voor Rambo als je bedenkt dat toen we hem kochten wij hem diezelfde dag nog niet een stal in kregen :=

Maar Rambo is nog altijd een stuk relaxer dan normaal ja, zondag was ik uit 'nt stappen, kwam iemand met de koets op de menwei, ligt naast de bak, rijden, nou hij keek z'n ogen uit maar teugeltje bleef lang en hij liep gewoon door <3

welkom, Pastis, leuke merrie heb je

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 12:58

Wat een leuk paard Pastis, welkom!

Tarzan echt heel leuk dat jij en Rambo het vertrouwen in elkaar aan het opbouwen zijn. Wat fijn dat die behandeling zoveel goeds brengt.

Ik heb in het ziekenhuis o.a. shockwave behandelingen. Vandaag de derde keer gehad en ik ga nu resultaat voelbaar merken. Na de 2de keer al wel hoor, maar elke keer toch net ietsjes meer. Ook met paardrijden. Ik heb nu veel minder tot haast geen spierspanning in mijn bovenbenen en dat is denk ik voor mij en mijn paard toch een stuk fijner.

De behandeling zelf is alleen wel nogal pijnlijk, ondanks dat via google staat geschreven dat het niet pijnlijk is… Denk dat het per persoon en waarom iemand wordt behandeld verschilt. Voor peesblessures zal het wellicht minder pijnlijk zijn dan voor spierbehandelingen.

Over 2 weken nog een keer. Dan is het voorlopig de laatste keer denk ik, maar helaas is het resultaat niet blijvend. Doordat ik zelf dan oefeningen moet doen blijft het resultaat wel langer voortduren, maar uiteindelijk komt het toch terug zoals het was. Dat betekent dat ik er mijn leven lang aan “ vast gaat zitten” maargoed op de tanden bijten maar, want ik ben met het resultaat wel heel blij.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:58

Lief Tarzan! Ik ben er ook super blij mee. Hij is echt het dier geworden waar ik op had gehoopt en waar ik naar op zoek was <3
Wat fijn dat Rambo zo goed gaat en zo dapper is! Jij bent ook wel echt een doorzetter hoor. Menigeen had echt al opgegeven.

Welkom Pastis!

Wij hebben zaterdag en zondag wedstrijd. Als jullie kunnen duimen heel graag :D :)F

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:15

@ Tarzan, zo fijn die updates van jou :D Ik ben ook zo blij dat Rambo nu zoveel rustiger is, hopelijk blijft het zo :D

@Pastis, welkom! wat een knappe merrie, hoe noemt ze? En wat zijn jullie plannen samen :D?

@Ineke, ik heb ook ooit nog shockwave gehad voor een peesblessure net onder mijn knie, suuuuperpijnlijk die behandeling! Hopelijk geeft het goed verschil, zodat het het waard is! Geen idee waarom mensen zeggen dat het niet pijnlijk is ... mss om anderen niet af te schrikken?
Ik was zelf meer gebaat met meso-therapie, met inspuitingen ... maar wss totaal ander type probleem, dus geen idee of dat iets is dat voor jou zou kunnen helpen?

Ik ben weer echt helemaal in de wolken met mijn paard :D
Vandaag voor het eerst in lang echt in onze buitenbak gereden, superchill voorbij alle hoeken. Ze was zelfs wat aan de luie kant weer :p maar zo heerlijk dat ik haar wel echt wakker kan maken! Zelfs een beetje gesprongen en dan zit er plots weer peper in hoor! Ze trekt tegenwoordig zo heerlijk goed aan op de sprong, kan haar zelfs wat beginnen "terugrijden", waardoor ik voel dat ze wat meer op die achterhand komt en dan springt ze zo netjes <3 Allemaal nog niet hoog, 55cm max. denk ik, maar ik wil liever eerst dat ze het technisch echt heel mooi en in balans doet en dat ons aanrijden mooi stabiel is, voor ik hoger ga.

Heb voor nu ook beslist om terug meer op mijn eigen gevoel te gaan vertrouwen, ook qua wat we nodig hebben qua training, dus terug meer dressuurwerk aan het oppakken, terug meer gewoon met bit aan het rijden. Ik heb toch echt het gevoel dat ik haar dan veel beter kan helpen met die balans, ik kan veel meer vertellen dat ze van haar binnenschouder af moet, haar buiging beter onder controle, meer aanspanning in haar lijf, meer ontspanning vooraan. Touwhalster is leuk, maar naar mijn gevoel moet je paard dan al van zichzelf beter in balans lopen, wat ze zijn veel meer op zichzelf aangewezen.

Heb vorige weekend als leuke afwisseling ook nog eens op neckrope geprobeerd en dat ging ook gewoon :D
Moet dringend nog eens terug wat beeldmateriaal hebben!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:40

Jenara top zeg. Zeker op je eigen intuïtie vertrouwen hoor. Er is geen 1 “ juiste” manier. Ik bedoel daarmee dat het ene paard wel bitloos, ijzerloos etc kan en het andere paard niet. Zelfs de combinatie andere ruiter met hetzelfde paard kan al verschil maken.

Gewoon zeker doen waar je je goed bij voelt.

Meso therapie is meer voor de huid toch? Ik heb geen huidproblemen.
De shockwave behandeling is bij mij een behandeling tegen spasme ( dus spieren die in 1 houding verkrampt blijven, de behandeling zorgt dat die spieren uit de kramp komen en zich ontspannen )
Jammer genoeg is het resultaat niet blijvend… Maar we gaan wel voor zolang mogelijk :)

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:53

@jenara: haar naam is Famosa II JMR, Framboos voor de vrienden :') Mijn doelen met haar zijn gewoon plezier maken. Nu dressuurmatig aan de slag, wat door de bossen huppelen en mettertijd misschien wat WE. Ze is voor alles in, dus dat maakt het wel reuzeleuk.

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:25

:Y) Hey hey! Ik ben vrij nieuw op bokt (lees vooral mee) maar wilde me toch even voorstellen. Mijn naam is Femke, ik rij al mijn hele leven (voornamelijk dressuur) en ben altijd bijrijdster geweest. Wellicht koop ik ooit een paard, maar bij de mensen waar ik nu rij zit ik voorlopig echt prima. Het is gezellig en de paarden zijn onwijs leuk. :D

Ik heb sinds een paar weken 3 nieuwe bijrijdpaarden waaronder een knappe Spanjaard. Hij heet xxx, is 14 jaar en gekocht bij yyy.

Hij heeft nu een paar maanden niks gedaan, en heb er pas een paar keer op gereden maar ik vind het nu al een fijn paard. Afgelopen vrijdag hebben we onze 1e les gehad. Mijn doel met hem is naast (natuurlijk) plezier hebben, volgend jaar beginnen met dressuurwedstrijden. Dressuurmatig ben ik erg geïnspireerd door de methode van Rien van der Schaft. Ik ben ook lid van DressagePro en mijn instructrice krijgt les van hem.

Ik vind grondwerk ook ontzettend leuk (TRT en Featherlight) en zou ook toe willen werken naar alles kunnen doen in liberty (ook rijden in liberty). Maar we nemen lekker onze tijd. Hij kan inmiddels wel keurig inparkeren naast het krukje. :)

<verwijderd>
Foto hierboven was de 2e keer geloof ik. Hij heeft inmiddels een andere singel want hij is een beetje buikig geworden door zijn vakantie.
<verwijderd>

Halsstrekken is nog lastig, meer lengte in de hals creëeren is uiteraard ook een doel.
<verwijderd>
Hij was een beetje moe na 30 minuten les. :(:) Ik heb gister les gehad dus hij mag nu even lekker herstellen, morgen weer grondwerken en dinsdag weer rijden.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-10-23 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afbeeldingen en namen verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 15:48

Welkom! Wat een ontzettend leuk paard zeg.

Rien vd Schaft is een fijne methode voor eerlijk paardrijden.

Pastis, ook welkom en ook een leuk paard! zie duidelijk het verschil tussen de PRE's en Lusitano's qua hoofd.

Jenara, wat een fijn positief verhaal van jou! Zo fijn dat jij en Tarzan met Rambo allebei weer positief vooruit gaan.

Autumn: jouw opstartproblemen weet ik ook nog wel inderdaad..ook zo fijn dat jullie daaruit zijn gekomen.

Ineke: doen ze dan je spieren shockwaven? fijn dat het zo goed werkt in ieder geval.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:50

Ik ga je naam afkorten tot petter hoor :o Welkom! Wat een bof dat je zo’n leuk paard mag bijrijden <3

Elisa, ja dat apparaat geeft heel veel tikken ( ala stroomschokken ) achter elkaar. Mijn voetzolen worden ook mee genomen in de behandeling. Nou dan lukt het niet om mij te concentreren op mijn ademhaling zodat ik de pijn beter kan verdragen :+
Maar heb het weer overleefd.

Vandaag mijn eerste WE clinic gehad met Izarra :D
Ik vond het vooral heel moeilijk. Leuk, maar meerdere opdrachten achter elkaar onthouden en dan natuurlijk uitvoeren dat is niet mijn sterkste punt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:03

Wat gaaf! Lijkt me zo leuk om te doen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:06

Ik kan mijn berichtje niet meer aanpassen, maar ik heb een klein stukje film bewerkt. Dit is bij de bel en de kan met zand pakken, omhoog houden en weer neerzetten.

Izarra was zoals altijd heel nieuwsgierig :D

https://vm.tiktok.com/ZGJGMJsuq/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:08

Wat is ze super braaf zeg! Het is net of ze ook mee wilt doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:31

Ineke2, Dankjewel, ik ben er ook echt blij om <3
Wat fijn dat het beter gaat nu je de shockwave krijgt, in ieder geval fijn dat je zo heerlijk kunt genieten samen met je paard <3
Wat ontzettend gaaf die clinic, zo leuk dat jullie zoveel plezier hebben samen :D

Autumnn, ik weet hoe je toen met hem in je maag zat, maar kijk jullie nu <3 Zo leuk om te zien hoe je toch zo kunt groeien samen als je maar doorzzet :D
Ook lief van jou, ik zou heel graag snel willen opgeven maar ergens kan ik dat (gelukkig) niet :')
En oeeeeh ik duim voor julllie, jullie kunnen dat wel hoor, zet 'm op *\o/*

Jenara, zooooo ontzettend fijn dit bericht van jou, ik ben zo blij voor je dat ook jij en Jenara jullie weer helemaal hebben gevonden en kunnen genieten samen <3

Welkom petter! Prachtig dier heb je onder je kont!

Vandaag weer lekker getuttelt met Fuego <3 en Rambo is morgen weer aan de beurt :D

fnpetter1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 08:48

Bedankt voor het welkom! Jullie mogen me petter noemen hoor :D Heel leuk om een PRE te rijden. Hij heeft ook echt een typische 'PRE stap'. Korte passen en een beetje bouncy.

Wat leuk zeg Ineke2 wat je gedaan hebt met je paard! Dat zou ik ook nog wel eens willen doen. Lijkt me ook wel uitdagend ja. Je ziet wel dat je het erg leuk vindt en Izarra ook.

Pastis wat een mooi paard! Je ziet inderdaad echt dat het een Lusitano koppie is. Dat vind ik altijd zo mooi.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:36

Zijn er nog bokkers die volgend weekend naar de Campeonato gaan in Bocholt?

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 10:31

Wat leuk zeg Ineke! Dat lijkt me super leuk om te doen!

Welkom Petter, ik ben meer een lezer dan een poster :)

Ik heb Ella (Eleganza) nu 3 maanden en het gaat heel goed! Zoveel beter nu al dan het met m’n vorige merrie in 10 maanden is gegaan. We hebben regelmatig les en ik zie elke keer verbetering.
Maar wat ik vooral super fijn vind is dat het me met Ella is gelukt wat ik vorig jaar met m’n andere merrie al graag had gewild en dat is zelfstandig op buitenrit gaan zonder afhankelijk te zijn van iemand anders met een paard.
We hadden al een paar keer vlakbij stal een rondje gedaan van zo’n 15/20 minuutjes en de eerste keren vond ze dat een beetje spannend in deze nieuwe omgeving maar door belonen en vertellen hoe goed ze het deed groeide haar vertrouwen en ook dat van mij.
Vorige week zondag was het weer perfect (en lekker rustig op de weg) om eens te proberen naar het bos te gaan maar daarvoor moeten we eerst een stukje door het dorp en over een wat drukkere weg. Dus ik dacht ik zie het wel en als ik even af moet stappen omdat ze iets spannend vind is dat ook geen probleem. Maar ze deed het super goed! Onbekend terrein voor haar maar kennelijk hebben we nu best wel vertrouwen in elkaar! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding