[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:29

Haha dat is altijd zo he, Mensen maken vaak meer problemen van dan het is,

Zitten hier midden in bouwval op stal rijden Momenteel alleen maar buiten vind niet fijn rijden in de bak als ze aan werk zijn ze afgeleid,, :)

En gefelicteerd trouwens met je punten SUPER !! :D OFiceel ?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:42

Knapperd is het toch zeg!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:00

Wat een pracht dier is het toch! Echt om te kwijlen :9

Ik ben er voornamelijk bang voor dat hij dat rook wat er vanaf komt eng vind. Toen hij net in Nederland stond, vond hij de hoefsmid helemaal niet leuk.. Maarja de hoefsmid is natuurlijk ervaren en weet daar wel raad mee lijkt mij :) Dus alle vertrouwen in hem.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:43

Chim staat op koud beslag, maar staat wel altijd gewoon naast de auto als er nog geslepen e.d. wordt aan de ijzers.
Als jouw smid weet dat t paard het nog niet kent en hij kent t paardal wel, kan hij het vast wel redelijk inschatten hoor!
Mijn ervaring is wel dat ze er echt veel beter op is gaan lopen. Nu met de winter heb ik altijd wat mijn twijfels omdat ik dan bang ben dat t te glad wordt, maar ik kan nu wel nog perfect op straat rijden terwijl de bermen mega zacht, blubberig en glad zijn! Ik ben er heel erg blij mee… (En chim was echt een duivel bij de hoefsmid, maar dat is met een andere smid ineens helemaal over!)

Hier gaat t verder goed. Lekker veel naar buiten, paardje doet t goed. Is heel fris maar super vrolijk dus die frisheid is goed te gebruiken tijdens het werken!

Oei oei, en jouw hengst op wedstrijd. Hij trekt wel bekijks he?! prachtig.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 02:16

Fijn om te lezen dat het bij jou positief is uitgepakt! Vanwaar dat je de keuze hebt gemaakt om Chim op beslag te zetten?
En je hebt inderdaad helemaal gelijk, als de hoefsmid het paard kent, moet het goed komen!

Is bij iedereen wel de bak nog goed rijbaar met het rare weer van de afgelopen weken?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:21

Ik heb Chim op ijzers laten zetten omdat ze voor ongelijk is van zichzelf. Ze heeft een stijle hoef en een 'gewone'… De gewone landde ze te hard op en daardoor sleet deze erg snel en werd het verschil steeds groter. Ik heb haar nu op ijzers en daardoor slijten ze niet meer. De stijle kan (heel geleidelijk) wat platter gemaakt worden en haar normale hoef blijft prima in verhouding nu.
Het heeft even geduurd maar ze loopt nu helemaal zuiver. Ze komt niet meer harder neer op haar ene hoef en loopt daardoor echt goed.

Binnenbak :D

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:36

Dat is fijn dat de ijzers zo goed helpen! In overleg met de hoefsmid toentertijd besloten om de ijzers er onder te doen of niet?

De hoefsmid is afgelopen donderdag voor Jerez geweest en ik heb me onnodig zorgen gemaakt. De hoefsmid heeft gekeken naar zijn stond en vond het eigenlijk zonde om er ijzers onder te doen en hij twijfelde ook of dit wel zou helpen. Hij heeft nu rechtsvoor anders bekapt (de rand aan de voorkant ronder gemaakt, om het zo maar te zeggen), waardoor hij minder snel op de rand van zijn hoef kan gaan staan en dus gaan struikelen.
En ik moet zeggen, de afgelopen dagen heeft hij nergens meer last van gehad. Hij struikelt niet meer en heeft zich ook niet meer verstapt! Voor nu moet ik weer 2 keer wachten, dus sowieso anderhalve maand. En dan kijken of hij weer bekapt kan worden, want zijn hoeven groeien zo langzaam!

En maandag ga ik er dus weer op na weer een pauze van een maandje! Gisteren alweer in de bak gestapt aan de hand en in het begin was hij wat jolig, maar na een paar rondjes zo braaf <3

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:52

Beter dat je gelijk het verschil merkte,
en wat fijn dat beter gaat,

Ik ga binnenkort hoefschoenen bestellen, Ijzers is hier geen optie hellaas, En ga van de zomer paar maanden op de wei staan,

Wat heerlijk als je weer in de pedock kan en is veel verbouwt bij ons ze genieten heerlijk :)

Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:20

My_Chimanga schreef:
Oei oei, en jouw hengst op wedstrijd. Hij trekt wel bekijks he?! prachtig.

Haha ja dat wel, vooral de penny meisjes komen bijna gillend op hem afrennen :') Jury was (heel goed) niet onder de indruk en heeft gewoon het rijden beoordeelt.
Mensen zijn vaak vooral onder de indruk omdat hij zo rustig en goed te hanteren is, weer even een goed 'woordje' doen voor de hengsten haha.

Hier rijd ik normaal in de wei natuurlijk, dat is nu gewoon onmogelijk. Maar ook buiten in de berm is het soms erg lastig.. Wij rijden dus voornamelijk op de weg -O- Of ik neem 'm in de trailer mee naar de binnenbak inderdaad.

Was niet officieel hoor Joyce! Mag ik nog niet eens met een hengst :P
Leuke foto :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:48

Yeahh nu weer opmaken voor springwedstrijd met Splashy :):) :D Tot vanavond haha.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:00

Dat is dan wel weer jammer Natas,
Ga volgende week weer is rij foto's maken ! :D

Kom snel weer x na je toe Natas

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:25

wow wat een knappe friese bink!! <3

en paardjes weer heerlijk in de paddock zag ik voorbij komen...

Hoeven en ijzers...
Ik heb ze eigenlijk altijd op ijzers gehad, vanwege het mennen op de weg.
Met Ferro men ik niet en rijd ik nog niet veel over de weg, dus die staat nog lekker op blote voeten.
Ik heb van de zomer wel ijzers overwogen, maar mijn smid raadde het nog af vanwege risico tot aftrappen op de wei en het tussentijds bij kunnen houden van zijn iets verschillende voeten.
Hij heeft 1 wat steilere voet die ik tussen de bekaptbeurten altijd wat extra bijvijl en zo het verschil met de andere voet zo klein mogelijk houd, met ijzers wordt dat een beetje lastig...
Ik heb wel hoefschoenen maar die gaan helaas draaien, dus die zijn nu even tijdelijk doorgeschoven naar de pony waarbij ze wel goed zitten...

Vandaag het geluk dat we weer hadden ingeschreven voor een les van Herman Wientjes, in de binnenbak in de buurt.
Konden we weer even fijn rijden, dat is met dit weer en de buitenbakken niet zo simpel op het moment, dus even genieten en vooral hard aan het werk!

rechtsom:

linksom:

stukje galop

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:40

Dat ziet er echt super uit !!

ff heb wel gehad met de Sneeuw enzo

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:31

thanx!

wel een leuke foto!

ik heb vanmorgen vroeg buitenritje gemaakt met stalgenootje samen, hij vindt het verkeer nog steeds heel eng, maar eenmaal in de duinen is 'ie echt super braaf!
Afbeelding

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:08

Ben zo blij dat ik binnenkort me droom uit mag laten komen !:)
Wat heerlijk zeg ::D:D

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:59

Wat voor een droom ga je uit laten komen? :)

Hier een traantje weg moeten pinken van de week haha. Eergisterem voor het eerst in 7 maanden weer los gestapt in de bak (niet aan de longeerlijn vast) en gisteren voor het eerst weer een lange zijde in draf gedaan <3 zit weer helemaal in de winkel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:21

super zeg! *\o/*

klinkt spannend die droom! 8-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:29

Wat een fijne berichten allemaal!
En leuke foto's en filmpjes!
Hier drukte alom, dus reageer weinig, maar lees wel bij.
Borahlover, wat super!
Moonfever, wat voor droom?

Vorige week met Villa in de sneeuw gespeeld :)

Afbeelding

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:41

Ik ga een paar weekjes in spanje werken :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:43

Mooie sneeuwfoto's :+:

En heerlijk zo'n ritje Nouvel!!

Snap wel dat je een traantje hebt gelaten Marit, lijkt me een bijzonder moment!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:01

Borahlover schreef:
Wat voor een droom ga je uit laten komen? :)

Hier een traantje weg moeten pinken van de week haha. Eergisterem voor het eerst in 7 maanden weer los gestapt in de bak (niet aan de longeerlijn vast) en gisteren voor het eerst weer een lange zijde in draf gedaan <3 zit weer helemaal in de winkel

Aah top hè Marit! ik als Jerez-liefhebber heb ook maar eens een kijkje genomen in dit topic :)
Ik heb vandaag ook voor het eerst los gestapt, whoop whoop. :)
Wat een mooie paarden hebben jullie allemaal!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:20

Ik blijf je filmpjes echt steeds weer kijken Nouvel! Hoop dat ik ook weer zo relaxed de bak door kan gaan over een tijdje! En wat herkenbaar dat hij op de weg verkeer heel eng vind, maar zodra hij daaruit is er niks meer aan de hand is! Hoe train jij dit met hem? Door gewoon de weg op te gaan met een ander braaf paard of iets anders?

Erg leuke sneeuwfoto van Villa!

Wat lekker een paar weekjes naar Spanje om te werken! Wat ga je precies doen?

Vandaag weer lekker rond gestapt en een beetje gedraafd en zelfs vanaf het begin af aan al los. Hij was zo rustig, denk ook door het rustige weer, want het zonnetje schijnt heerlijk hier! Zal kijken of ik van de week een keer een foto kan maken of een filmpje :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:58

Dank je!

Hij heeft onderweg van de opfok naar huis een ongeluk gehad in de trailer (over het schot en onder de voorstang door op de snelweg), waarschijnlijk door het schrikken voor achterop komend groot verkeer.
Dat verklaart zijn angst voor verkeer en het moeilijk er aan kunnen wennen.

Ik ben vorig jaar heel rustig aan begonnen met wandelen over rustige stukjes straat met weinig en langzaam rijdend verkeer met een braaf paard erbij.
Dat gaat nu goed.
Echt naar buiten ga ik nu sinds kort en dan alleen in het weekend 's morgens heel vroeg zodat we zo min mogelijk verkeer tegen komen en dan samen met een heel braaf paard dat hij vertrouwt.
Hij vindt het dan nog heel erg spannend maar hij heeft veel steun aan zijn maatje en dan merk dat het steeds iets beter gaat.
En zo proberen we vol te houden en heel rustig aan uit te bouwen, in hele kleine stapjes zodat hij het kan blijven verwerken.

Ik ben verder wel echt reuze trots op hem, buiten de angst voor verkeer die hij heeft is het echt zo'n super leuk paard, en tot nu toe heb ik alles zelf gedaan (met hulp van mijn instructrice) en dat is echt super leuk!

Fijn dat het bij jullie vandaag ook goed ging!
Rustig weer scheelt inderdaad heel veel... :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:56

Woow heftig als dat gebeurt in de trailer!
Snap wel wat je bedoelt met dat het zo leuk is dat je alles zelf hebt gedaan, dat heb ik met Tamme ook en schept zo'n bijzondere band :D

Fijn dat je weer hebt kunnen hobbelen met Jerez :):)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:09

Woww inderdaad heftig wat er vroeger in de trailer is gebeurd!
Fijn dat hij vertrouwd op een ander paard! Kun je inderdaad heel veel aan hebben. Wat is zijn schik reactie? Gaat hij rennen of springt weg?
Wel fijn dat je op rustige wegen kan oefenen!