Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:34

Oke goed om te weten, ik ben ook heel benieuwd hoe ze uitgroeien. Hoop dat de komende jaren ook te kunnen blijven volgen bij de KWPN keuringen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:54

Elisa2 schreef:
Ineke, wat goed..weer een mijlpaal! Ik vind het knap dat je überhaupt nog rijdt.

Paardrijden is extra fysiotherapie voor mij, daarom zal ik dat blijven doen zolang het kan. Een bijrijdpaard is niet echt een optie heb ik ondervonden, daarom toch toch weer voor een eigen paard gekozen met dan mijn instructrice die Izarra bijrijd en ermee op wedstrijd mag.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:35

Ik had vandaag les op ander terrein, met de vrachtwagen gegaan. Nero liep er zo op :D gisteren was hij thuis weer zo aan het klooien in de hoek, werd er echt niet vrolijk van, dus ik hield een beetje mijn hart vast voor vandaag.
Gelukkig was hij vandaag een engeltje, de les ging super. Heel fijn getraind en goede tips gehad. Hij schrok zich alleen te pletter van een bootje _O-
Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 20:57

@autumn, wat fijn dat jullie les zo goed ging!

Hier even een update! De dierenarts kwam langs en heeft Jenara een acupunctuur behandeling gegeven.
Haar maag lag wat overhoop en ook haar lever een klein beetje, duidelijke restanten van stress. Ze vermoed nu dat het zich wat heeft opgestapeld met de verhuizing, de dekkende ruin, de wisselingen in de kudde en gewoon pas later tot uiting is gekomen in haar gedrag, hoewel het al in maart ergens stilaan subtiel was begonnen. De kuur Calm heeft haar in ieder geval al een groot stuk erdoor geholpen en de behandeling nu nog extra.
Ik heb voordien wat liberty gedaan met haar, in afwachting tot de DA kwam en wauww, echt terug mijn heerlijke zen paard bij mij, terug connectie en verbinding! Gaat dan alles perfect, nee natuurlijk niet, maar ik herken mijn geweldige merrie terug <3 Hopelijk is de ellende nu voorbij! Ik hou haar in ieder geval in de gaten en nu weet ik nog maar eens extra zeker, als haar gedrag verandert, is er iets. Ben blij dat ik geluisterd heb!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:03

Wat fijn Jenara! Hopelijk zet de stijgende lijn door +:)+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:26

Leuke update zeg van beiden, fijn genieten van en met onze mooie paarden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:53

Fijn Jenara,
Ze kunnen soms ook zo lekker stress gevoelig zijn. Hopelijk kunnen jullie snel weer verder.

Leuk Autumn, toch altijd spannend op andere terrein.

We hebben vanavond foto’s gemaakt van onze zwarte voor de verkoop. Ga hem wel missen, echt een bijzonder paard. Een PRE in hart en nieren.
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:00

Prachtig paard Zsazsa <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:19

_Zsazsa_ schreef:
Fijn Jenara,
Ze kunnen soms ook zo lekker stress gevoelig zijn. Hopelijk kunnen jullie snel weer verder.

Leuk Autumn, toch altijd spannend op andere terrein.

We hebben vanavond foto’s gemaakt van onze zwarte voor de verkoop. Ga hem wel missen, echt een bijzonder paard. Een PRE in hart en nieren.
[ [url=m/rYgrAB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/V8HDBs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi paard!
Stond hij ook op marktplaats? Meen me te herinneren dat er ook een zwarte pre te koop stond onlangs die voldoet aan jouw beschrijving.

Cordobes is geen Valk trouwens, hij is bruin:

Afbeelding

Mijn les ging wel oké, maar ik werk dat mijn verwachtingen anders zijn en ik meer verwacht.
Ik weet niet of we hier een middenweg in kunnen vinden wat voor beiden werkt.
Wil hem voorlopig aanhouden, maar als ik over een maand of 4 veel inspanning nog geen stap verder ben houdt het wel op.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:30

Wat een prachtig dier zeg Zsazsa! Ook uitgebracht op wedstrijd? Iemand gaat daar vast heel blij van worden!

Lastig, rodevlinder. Bedoel je qua ambities? Of?

Ja zeker altijd spannend zo op ander terrein maar gelukkig is Nero eigenlijk altijd wel heel braaf. Wel ff rondkijken waar hij nu weer is beland maar dat mag natuurlijk <3

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:30

Waar loop je tegen aan Rodevlinder? (misschien heb je het hier al gemeld en heb ik het niet gezien)

Mijn zwarte heeft indd kort op MP gestaan maar daar kwamen echt mensen op af die ik er niet op wilde hebben dus weer eraf gehaald. Is geen paard om iedere dag een andere test ruiter op te zetten. Heb m nu zo fijn en dat zou ik dan weer teniet doen. Wacht liever op echt een goede match, hoop eigenlijk op een bekende ofzo haha.

@Autumn, in Spanje wel maar in NL niet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:38

Zsazsa: tof zeg, welk niveau weet je dat? Snap ik hoor, verkopen lijkt me echt zo lastig. Wil je hem zelf niet houden? :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:46

Autumnn schreef:
Zsazsa: tof zeg, welk niveau weet je dat? Snap ik hoor, verkopen lijkt me echt zo lastig. Wil je hem zelf niet houden? :D

Nee, ik heb hem echt als project op stal gekregen. Ik verkoop hem ook liever niet als sportpaard. Liever aan iemand die WE of buitenritten als hoofdzaak heeft. Hij had best een trauma in de bak en dat is er nu wel zo goed als uit. Maar ik gun hem iemand die naar hem luisterd, hij kan onzeker worden. Hij is 15 en hoop dat hij iemand nog heel blij kan maken. Ik heb er inmiddels 7 haha mijn stallen raken een beetje vol, vooral met 3 veulens voor 2024. En ik heb nog 2 jonge paarden klaar staan dus ik heb een luxe probleem :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:50

Ah ja, dan wordt het wel wat ja O:) succes met de verkoop! Goed dat je zo naar ze luistert. Dat hebben ze wel nodig, die Spanjaardjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:52

@autumn en @zsazsa:

Ik kocht Cordobes als 4-jarige Spaanse hengst, net 2 weken in NL.
Wel braaf en na mijn ellende met voorgaande paarden (artrose en kissing spines) vond ik het vooral belangrijk dat het paard gezond was en stap, draf en galop kon onder het zadel, de rest kwam wel.
De na castratie bleek dat hij toch wel erg hengst was en last had van zijn verhuizing naar NL, de castratie en zijn tweede verhuizing dus lekker rustig aan gedaan en vooral veel plezier gemaakt en veel vanaf de grond.
Toen heb ik hem een paar maanden later verhuisd naar een stal die in mijn ogen beter leek en gingen we de winterperiode in en wilde ik hem wat verder oppakken. Helaas viel ik er daar lelijk vanaf en durfde er even niet meer op dus heeft mijn verzorgster gereden.
Daarna toch zelf het rijden opgepakt maar hadden we een mega natte winter en de bak daar bleek tig jaar geleden gedraineerd maar niet onderhouden dus de bak was zeiknat en glad waardoor we effectief ook weinig hebben kunnen rijden. Tussendoor wel gelest maar niet door kunnen pakken.
Heb hem eind maart weer terug verhuisd en het lessen bij een nieuwe instructice opgepakt, maar we lopen wel een beetje vast.
Ik heb echt ambitieus om wedstrijden te rijden en hij heeft echt potentie, kan wissels springen en al goed verzameld galopperen en verzamelen richting passage alleen krijg je het er haast niet uit.
Hij is in Spanje ingereden en ik merk dat onze manier van rijden heel anders is waardoor er van beide kanten soms onbegrip is.
Daarnaast heeft hij zowel aan de hand als onder het zadel een vrij sterke wil.
Mijn instructrice heeft en rijdt zelf al jaren PRE's en heeft hem nu een paar weken gereden en geeft aan dat het een braaf en eerlijk paard is maar hij onder het zadel inderdaad niet makkelijk is en vrij specifiek gereden en dat het echt zoeken is naar een manier om met hem samen te werken op een harmonieuze manier.
Nu heeft zij zelf al een hoop paarden opgeleid naar ZZ en is gewoon wat handiger dan ik, en ik heb ook geen haast maar ik hoop nu toch wel dat we elkaar gaan begrijpen en het kwartje gaat vallen en we een team kunnen worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:53

Ohhh volgens mij zag ik hem op Facebook langs komen.. t is dat ik er net 1 gekocht heb :7 vind hem heel knap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:00

MarjanB schreef:
Ohhh volgens mij zag ik hem op Facebook langs komen.. t is dat ik er net 1 gekocht heb :7 vind hem heel knap

Ja zou kunnen hoor, had hem er in een vlaag van verstandsverbijstering tijdens mijn vakantie op gezet haha, maar voelt toch niet fair om het niet nog even te proberen.
Ook omdat ik weet wat ik heb, hij is verder braaf, sociaal, heel vriendelijk, verkeersmak, durf mijn kinderen er mee te laten wandelen en gezond en als ik dan zie wat er te koop staat dan ben ik bang dat ik straks een hoop ellende koop ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:57

RV, je hebt hem toch door de medische mallemolen laten halen toen je er zo hard afgeklapt bent en daar kwam toch uit dat hij ook kissing spines had? Dit kan wellicht ook verklaren waarom hij zo specifiek gereden moet worden.

Verzamelen, wissels en passage zijn ook niet belangrijk..op eigen benen lopen, naar de hand toe lopen, op lengte en fijn harmonieus kunnen rijden wel. :-) Dat stuk basis mist vaak bij paarden die in Spanje beleerd zijn.

ZsaZsa, hij is echt prachtig! als ik rijk was dan had ik het wel geweten. Hij toont wel erg mooi in de bak ohz.

Jenara, goed dat je naar je gevoel geluisterd hebt! Sommige paarden zijn echte binnenvetters.

Bootjes zijn ook heel raar Autumm..vooral als ze bewegen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:26

Elisa2 schreef:
RV, je hebt hem toch door de medische mallemolen laten halen toen je er zo hard afgeklapt bent en daar kwam toch uit dat hij ook kissing spines had? Dit kan wellicht ook verklaren waarom hij zo specifiek gereden moet worden.

Verzamelen, wissels en passage zijn ook niet belangrijk..op eigen benen lopen, naar de hand toe lopen, op lengte en fijn harmonieus kunnen rijden wel. :-) Dat stuk basis mist vaak bij paarden die in Spanje beleerd zijn.

Nee hij heeft geen ks, dat was mijn vorige merrie. Maar die heeft me er niet afgegooid destijds.
Toen ik van hem afviel werd het schemerig en begon het te onweren en was het pas de 3e keer op de nieuwe locatie.
Heeft daarna ook niet meer raar gedaan maar was voor mij wel even reden om pas op de plaats te maken.
Heb hem anderhalf jaar geleden röntgen laten keuren en toen in februari nog een keer naar de kliniek geweest.
Daarna osteopaat laten komen, nieuw zadel aan laten meten en tandarts nog een keer geweest.
Wil nu Cranio sacraal proberen zodat ik in ieder geval alles heb geprobeerd.

Dat laatste klopt, er zitten veel knoppen op en hij kan spectaculair lopen maar mist echt een goede basis en daar lopen we nu erg tegenaan..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:40

Je schreef een aantal maanden terug in dit topic letterlijk dat Cordobes ks heeft. Dat je het zo erg vindt, omdat de ellende nu opnieuw begint na je vorige merrie die ook ks had.

Is het niet officieel vastgesteld dan bij hem?

Maakt verder niet uit voor mij hoor, maar het is wel wat verwarrend.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:56

Rodevlinder schreef:
Cordobes blijkt helaas kissing spines te hebben:( dus ondanks dat we een nieuw op maat gemaakt zadel hebben, zal dit de oorzaak niet wegnemen.
Over anderhalve week gaan we naar de kliniek, maar ik ben er goed ziek van.
Mijn vorige paard heb ik moeten laten gaan vanwege kissing spines en nu begint de ellende opnieuw.

Is hij inmiddels genezen van zijn KS dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:55

Ik vroeg het omdat ik de opstapproblemen nog kon herinneren. Voor mij is KS niet perse een probleem maar afhankelijk van de graad en plek waar het zit kan het wel bepalend zijn in hoe de training aangepast moet worden. :-)

Maar goed, los van alles.. juist die basis is zooo belangrijk. Daar zou ik me op richten. En zo,n cranio behandeling kan ook weleens heel erg fijn voor hem zijn en goed doen. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:26

Ineke2 schreef:
Je schreef een aantal maanden terug in dit topic letterlijk dat Cordobes ks heeft. Dat je het zo erg vindt, omdat de ellende nu opnieuw begint na je vorige merrie die ook ks had.

Is het niet officieel vastgesteld dan bij hem?

Maakt verder niet uit voor mij hoor, maar het is wel wat verwarrend.

Ja dat had de keuringsarts van de aankoopkeuring destijds op het rapport geschreven zag ik dus maanden later, toen heb ik een Second opinion laten doen met de oude foto's en nieuwe foto's laten maken bij een kliniek maar daar kwam niets uit.
Dus waarom dat destijds op het rapport stond zonder dat hij er iets over had benoemd geen idee...

De opstap problemen hadden te maken met spanning, dat was eigenlijk heel snel verholpen na een aantal dagen oefenen en niet meer terug gekomen gelukkig.

Mijn instructrice blijft hem nog even rijden en ik blijf doorgaan met wekelijks lessen en laat hem dan behandelen door een cranio sacraal en dan hoop ik dat het soepeler verloopt als ik hem meer ga vragen anders blijft hij toch alleen geschikt voor recreatie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:04

Oo wat fijn dat dat loos alarm is gebleken, ik duim dat jullie verder naar elkaar toe groeien en samen een team gaan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:50

Ja dan weet je in ieder geval dat dit niet iets is wat in de weg kan zitten.

Zou vooral blijven focussen op de basis, eventueel eens bij een andere instructeur kijken. (niet dat de jouwe niet geschikt is hoor, maar soms helpen andere ingangsvormen)