Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meisje

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:59

zie vandag je toppic vandaag voor het eerst, vind het echt top dat je haar zo opgeknapt heb.
En je heb echt veel voor haar over en voor charley die het helaas niet gered heeft.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:00

Amigo..
Wat is je merrie veranderd zeg!!!!
Wouwie.. dat dat dezelfde merrie is zeg!!!

Top dame!!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:07

femmefatale1 schreef:
Amigo..
Wat is je merrie veranderd zeg!!!!
Wouwie.. dat dat dezelfde merrie is zeg!!!

Top dame!!

Ze ziet er goed uit, hé? Tuurlijk ben ik er nog niet helemaal, maar ze straalt toch? Een échte glimworm, dat paard van me Pling

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:36

WAUW wat ziet ze er goed uit zeg Haha! Ze glimt je echt tegemoet Haha! En wat kijkt ze vrolijk Haha!
Leuke trend hoor, lijkt me alleen niet zo handig Tong uitsteken

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:37

geerke schreef:
hou je ons op de hoogte wat de kliniek zegt morgen?

edit....zou het niet mogelijk zijn dat ze een paar rotte kiezen heeft?
dat komt vaker voor bij friezen,het bot raakt dan ook ontstoken.
misschien dat de tandarts dat de laatste keer niet gezien heeft?

Dat zou idd ook nog kunnen..

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:54

Wat ziet ze er echt super uit! hopelijk blijf die stijgende lijn zo doorgaan!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:14

@ amigo: even een reactie op voorgaande berichten van jou en detour.
Dit paard is zo ontzettend mager geweest, dat er grote kans is dat ze spierweefsel is gaan gebruiken om op te leven. Doorgaans wordt eerst vet verbruikt, maar als dat er niet is, gaan ze over op spierweefsel.
Echter, verbruikt spierweefsel komt niet meer terug, omdat die spiercellen worden afgebroken. Een spier is nl. opgebouwd uit cellen en die cellen kunnen groter/dikker worden (zo wordt je paard bespierder of valt terug in bespiering) maar die cellen kunnen niet 'aangroeien' a.h.w. Vet komt wel terug. Grote kans dus dat je paard altijd onderbespierd zal bijven en op deze manier 'strak' of ongelukkig zal ogen.
Toch ziet ze er zeker al 100x beter uit als in het begin!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:45

Ow, dankuwel om dit even toe te lichten. Daarom dat er al enkele mensen zeiden (die Ceara kennen en al écht zagen) dat ik ze hoogstwaarschijnlijk nooit écht dik zal krijgen. Dat ze altijd een slank en mager uitziend paard zal blijven.

Nuja, ik kan jullie écht allemaal verzekeren dat ze véél eten krijgt van goede kwaliteit. Ze eet ongeveer een halve baal voordroog op verspreid over de dag (kleine baal van -/+ 50 kg) en dan staat ze nog op de wei. In het weekend staat ze een hele dag op een goed gevulde graswei.
Van krachtvoer is het Mijten dat ik nu geef aangevuld met lucerne van Hartogh.
Ze is nog steeds een schrokop, zo bang dat iemand of iets haar eten zal gaan afnemen van haar.

Ze ziet er idd al 100 x beter uit, ook in de omgang is ze superveel verbeterd. Maar ze heeft heel wat slechte dingen meegemaakt en dit wis je niet zomaar uit! Een paard is op dat vlak een slechte vergeter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:47

Jibbel, dat klopt; onze oude ruin heeft hier inmiddels ook zijn spierweefsel afgebroken en dan worden ze echt mager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:50

En toch, gezien de leeftijd van je paard, heb ik het idee dat je haar wel dikker kunt krijgen. Een heel oud dier wat heel erg mager is geweest, dat krijg je niet meer vol, maar zo oud is de jouwe nog niet.
Ik heb niets aan te merken op het rantsoen wat je haar geeft. Alleen je moet er wel rekening mee houden, dat in dezet tijd van het jaar, het gras kwa voerderwaarde niets meer voorstelt.
Toch denk ik dat het goed zou kunnen dat er nog een kleinigheidje schort aan haar gezondheid.... en dat dat de reden is, dat ze nog steeds schraal is.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 12:20

Dat gras waarop ze nu lopen is gras van vorig jaar gezaaid. Ik kan je zeggen, ze heeft er de hele zomer opgelopen. Nu lopen ze er nog in t weekend op, en af ent oe in de week. Ik moet letten op de lijn van mn haf, want zonder hem wil ze niet eten. Zélfs niet met een draadje ertussen, heb ik geprobeerd.

Zó schraal vind ik ze niet meer, hoor. Als ik zie van waar ze komt, ook met Charley enzo... Nee, ik vind ze goed op weg. Zoals ik al eerder zei, heeft mn DA én de osteo gezegd dat ik mínstens een jaar moet rekenen tot ze weer goed staat vanaf de moment daar haar veulen van haar weg was. Nu, hij is héél vroeg weggegaan, dus vanaf dan moet ik rekenen. + dat ze, ondanks alles, toch heeft afgezien dat haar veulen er plots niet meer was. Ook al zag ze hem niet zo graag...

Volgens mn DA is ze gezond, maar om zeker te weten krijgt ze dus (van zodra dat ook lukt voor mij) een check-up in de kliniek waar ook haar tanden en slokdarm zullen gecontroleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:34

Amigo, je snapt me geloof ik niet Haha!
Het maakt niet uit wanneer het gras is ingezaaid, maar het is de tijd van het jaar die bepaald hoeveel voeding er in zit. En de meeste kracht is er rond deze tijd van 't jaar echt wel uit. In het voorjaar worden paarden het dikst van gras. Snap je?
Ik vind je paard vooral kwa spieren nog wel schraal, al moet ik zeggen dat ze natuurlijk wel erg is bijgekomen.
Ik denk dat het de redding van je merrie is geweest, dat Charley is doodgegaan, hoe jammer dat ook is. Ik denk niet dat jouw merrie sterk genoeg zou zijn geweest om voor een veulen te zorgen.
Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met dit paard.
Een tijd terug had je het er nog over om er in de toekomst nog eens een veulen bij te fokken. Ben je dat nog steeds van plan?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:26

Ja, ik snap je wel en ik denk ook dat ze nooit sterk genoeg zou geweest zijn om Charley'tje op te voeden.
En ik heb nog steeds héél veel verdriet om hem, maar mijn besef is er nu wel dat het allemaal beter is zo. Charley had nooit een gezond paard kunnen worden en wie weet had ie wel een paardwaardig bestaan kunnen hebben? Maar toch...
Soms denk ik, had ik niet zoveel gedaan voor Ceara toen ze bij mij gekomen was, dan had ze mss een miskraam gekregen. Mss had ik dan niet zoveel pijn gehad van Charley zn dood? Ben ik nu egoïstisch?

Morgen is het exact 5 maanden... Verdrietig

Ik heb nog niks getraind met Ceara. Noch longeren, noch grondwerk. Enkel, héél af en toe een korte wandeling in het bos.
Zij loopt nog steeds constant gewoon met mn haf op het land waar ze speelt, graast en zot doet. Dus, ze heeft iets of wat van bespiering, maar helemaal niet te vergelijken met een paard dat van tijd tot tijd moet werken.

Ik denk niet dat ik er nog mee zal fokken. Wie weet wat zien we bij haar binnen een jaar of 5, maar ik denk niet dat ik haar nog een veulen zal vragen. Ik weet ook niet of zij wel in staat is om deftig voor een veulen te zorgen en ik weet al helemaal niet of ik zoiets nog eens kan doormaken. Een veulen verliezen, dit wens je niemand toe, want dat doet pijn, héél veel pijn!
Er zijn er die zeggen: "ach, steek da paard nog vlug es vol, tijdens ze jong is", maar neen, dat wil ik niet. Ik sta in voor haar welzijn en ik wil dan ook dat ze gelukkig is en dat moet niet ten koste zijn van mij of iemand anders.
Ze is nu 8, dus nog een heel leven voor zich als alles goed blijft gaan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:34

Sterkte morgen. Lijkt mij echt heel verdrietig om een veulen te verliezen waar je zo naar uitgekeken en voor gevochten hebt incl. je merrie Ach gut

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 22:57

Horse_ schreef:
Sterkte morgen. Lijkt mij echt heel verdrietig om een veulen te verliezen waar je zo naar uitgekeken en voor gevochten hebt incl. je merrie Ach gut

Dankjewel. k Kan het wel gebruiken...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:58

Amigo_tje schreef:
Horse_ schreef:

Dankjewel. k Kan het wel gebruiken...

Ach gut

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 05:03

Ze ziet er goed uit!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:27

Goh Amigo_tje, zo mag je niet denken. Ceara was er erg aan toe en heeft daardoor gewoon de kans niet gekregen om Charley een goede start te geven. 5 jaar kunnen veel veranderen, je weet nooit hoe ze er dan aan toe is. Een nieuw veullie kan best goed uitdraaien dan. Voor nu is dat idd geen optie, ze heeft vooralsnog nog steeds alle energie voor zichzelf nodig. Maar wie weet, ooit... Ach gut Lachen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:41

Nja, maar toch... Onbewust gaat ge steeds nog gaan zoeken wat je nog méér kon gedaan hebben.
Mss was Ceara er érger aan toe dan ze zelf liet uitschijnen? Wie zegt dat ze al goed was vóór de dekking? Charley's onderzoek wees uit dat zn ingewanden niet 100 % waren. Dat duidt voor 90 % op een slechte start bij t begin van de dracht, dus dat Ceara er toen al slecht moet hebben voorgestaan.
Ach, had ik het adres van da mens via ik haar heb gekocht... Zéker weten dat ze handelaar is, en géén zuivere!

Maar idd, 5 jaar kan veel verandering bieden. Hoewel ik het sterk betwijfel, zien we wel wat de toekomst ons brengt. Charley zou ik niet hebben gehouden, maar het was wel een stille droom om ooit een veulen van haar te hebben (en te houden). Ik zie wel, tijd brengt raad, zeggen ze toch, é?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:42

Hoe gaat t nu met Ceara nu t kouder wordt en slechter weer is?
Houdt ze zichzelf een beetje warm, of merk je toch een (kleine) terugval?

Ben erg benieuwd hoe t met dr gaat!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:34

Ik merk voorlopig geen terugval. Ze staat wel met een deken van 400 g op en op de wei krijgt ze er nog een wind- en waterdichte regendeken bij. Ik ga nu zien hoe ze het ermee doet met die 400 g. Krijgt ze te koud naar mn zin, gaat er nog een 200 g bij.

Maar ze doet het super, naar mijn gevoel. Ze galoppeert nog steeds hard door de wei, de kluiten modder me om de oren vliegend Knipoog)
Ze krijgt superveel lekker voordrooghooi en ik krijg steevast een luide hinnik wanneer ze me ziet.

Jaja, mn meisje is volgens mij een écht gelukkig paard aan het worden. Iedereen die haar ziet, staat ervan versteld hoe mooi ze is geworden de laatste maanden.
Ik hoop natuurlijk dat ze de winter supergoed doorkomt, maar voorlopig zie ik geen problemen.

Maar ze is toch een echt stalpaard, hoor. Oooo, mn meisje staat nu niet zo graag meer buiten. Veel te koud en te guur. , geef haar maar haar stalletje, vindt veel leuker. Terwijl mn haf zn plezier niet opkan *LOL* rollen en rennen in de grootste modder Rolleyes

Thx voor je berichtje Haha!

Ik zal dit weekend foto's probere maken en even hier op zetten.

Ik heb ook net via bokt hier een 2de hands bitloos hoofdstel kunnen kopen voor haar. De plannen om haar stilaan meer te trainen krijgen stilaan vorm Haha!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:14

hey geweldig dat ze zo opgeknapt is. ben benieuwd naar de foto's. veel succes nog met dr

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:40

Klinkt allemaal positief! Haha!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:31

Wat foto's genomen vandaag in de sneeuw. Is wel met mn gsm, dus niet top, maar zo hebben jullie wel een idee :D

Wachten om naar buiten te gaan...
Afbeelding

Mn meisje even zonder deken op vraag van velen ;)
Afbeelding
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... 1478a5.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... 8610f6.jpg

En dan op de wei ongeduldig wachten op haar maatje Amigo :D
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... eaa762.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... ae912e.jpg

Haar mooie hoofdje
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... 0ca940.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:37

ze ziet er zeker niet slecht uit!