CPL topic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:21

KoudbloedKim schreef:
Weten jullie eigenlijk of CPL ook bij bijvoorbeeld Ardenners voor komt?

Volgens mij kan het bij alle sokken paarden voorkomen maar zijn belgen gevoeliger.

Onze Boulonnais (frans trekpaard) hebben het beide niet en onze Fries helaas in erge maten.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:21

Ja, dat idee heb ik ook.
Ook dat het bij Belgische (en NL) Trekpaarden meer voorkomt dan bijv. bij Tinkers.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:23

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat idee heb ik ook.
Ook dat het bij Belgische (en NL) Trekpaarden meer voorkomt dan bijv. bij Tinkers.

Ja klopt de rassen met iets minder zware sokken lijken er beter vanaf te komen.
Alhoewel ik ooit naar een Percheron van 4 jaar ben wezen kijken die al rimpels en wondjes had.

Met een paard van 10 jaar of ouder met gladde benen zou ik het wel aan durven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:26

Ja, dat is ook een beetje mijn insteek.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:26

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat is ook een beetje mijn insteek.

En dan nog preventief behandelen tegen mijten (oh wat ben ik toch bang geworden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:27

Herkenbaar. :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:17

Mijn tinker had het anders in toch wel zeer zware vorm. Hoor er toch wel regelmatig tinkereigenaren over helaas. Al is het toch iets meer een taboe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:40

Hoe oud was jouw Tinker toen hij er last van kreeg?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:49

Ik wilde net zeggen, Tinkers hebben er (helaas) wel vrij vaak last van. De mate waarin verschilt wel heel erg.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:27

Ik krijg ook steeds meer t idee dat t bij Tinkers juist veel voorkomt maar dat het niet niet herkend wordt als zijnde CPL.
Friezen idem dito. Weet niet hoe 't bij de Tinkers is, maar de trekpaarden en Friezen hebben hoog inteelt percentage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:40

Dat zou ook heel goed kunnen inderdaad!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:23

friesam schreef:
Met een paard van 10 jaar of ouder met gladde benen zou ik het wel aan durven.

Ik niet denk ik, Marloes was 9,5 ofzo toen het begon, en daarvoor mooie normale gladde benen. Ik was er steeds ook best van overtuigd dat ze het niet had/zou krijgen. Helaas..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:19

Tja, als zelfs de DA mijt/CPL en mok door elkaar haalt... :x #) En als je dan als Tinkereigenaar nog nooit van CPL gehoord hebt en blind op je DA vertrouwt.. Is nog veel te winnen wat kennis over CPL bij DA's betreft.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:33

Absoluut!! Ik ben erg blij dat mijn dierenarts weet wat het is, het gelijk herkende en ons veel informatie kon geven. Zelf wist ik redelijk wat CPL is, maar mijn vriend kon maar moeilijk geloven dat het echt iets ergs is. Het zou allemaal wel wat mee vallen, tot de DA zei dat als we er niks aan zouden doen ze in het ergste geval binnen een half jaar naar de slacht zou kunnen. Toen nam hij het wel serieus, en dat is wel belangrijk vind ik.

Ik ben nu in Italië, vorige week waren we in Oostenrijk en daar heb ik een literse spuitflacon meegenomen met een of ander goedje tegen mijten, word hier gebruikt bij koeien, geiten, schapen en kippen. Schijnt 4 weken te helpen, ben benieuwd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:36

DA's.. :+
Als ik een willekeurige DA naar mijn tinker zou laten kijken om te controleren op CPL dan zouden ze me allemaal voor gek verklaren denk ik :+ Mooie dunne benen zonder ook maar ooit een wondje te hebben gehad.. Maar hij heeft wél een rimpel in zijn kootholte. Dus ik weet zelf dat dat een heel vroeg stadium van CPL is.
Gelukkig heeft hij die ene kleine rimpel al járen en is meneer al 17, dus ik maak me er verder geen zorgen om, maar het is inderdaad jammer dat dierenartsen dit niet kennen en herkennen. Een vroege behandeling zou zo veel leed schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:38

Hier in de buurt ook weinig dierenartsen die het kennen, maar onze huidige dierenarts wel en zij heeft zich er ook nog speciaal extra in verdiept. :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:15

Welke DA is dat Tineke? Mag ook per PB :) Maar vind het wel prettig om te kunnen overleggen met een DA die wél weet waar ze het over heeft. Grote kans ook dat ze al bij ons over de vloer komt hoor :)) maar dan is het maar zeker.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:16

En hoe zit het eigenlijk met alle andere paarde'n en ponies met sok. Denu aan fell ponies of shires en anderen. Hebben ze er elders (lees Amerika of Australië) op de wereld er ook last van?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 00:11

Mo had het achteraf al toen ik haar kocht. Ik herkende het alleen niet. Ze is uiteindelijk 22 geworden, maar had het dus al vanaf haar 15e sowieso. Geen idee hoelang ze het daarvoor al had. Ze had al haar gigantische sokken nog en daarom viel het helaas niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:41

Berdien, zij komt helaas niet in jouw woonplaats.
Wij wonen met 25 minuten rijden al op de grens van wat ze normaal rijden.
Maar ik weet dat ze bijvoorbeeld in Veendam ook kennis hebben van CPL en dat zit dichter bij jou in de buurt.

22 vind ik wel acceptabel... acceptabeler dan 13. :o
Maar ik zou nooit meer bewust een paard met CPL kopen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:52

Onze Fries is ook al 20 maar die heeft geen rimpels alleen die ballen. Ze is nu 3,5 jaar in ons bezit en ik zou er ook nooit meer aan beginnen.

Onze dierenarts schreef destijds ook mokzalf voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:58

Onze vorige dierenarts diagnostiseerde Kim met overhoef. :x
Dat is een vorm van artrose.
Die zei dat we niks meer voor Kim konden doen, alleen hoefijzers met dwarsbalkjes en dan maar afwachten.
Tijdens het beslaan heeft Kim een ongeluk gehad, andere dierenarts erbij en hoefsmid die beide zeiden dat dit echt geen overhoef was.
Dat was in 2012...
Ernstig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:09

Toch ongelofelijk eigenlijk, dat er zo'n slechte dierenartsen tussen lopen :=
Ik moest er via bokt zelf achter komen dat mijn belg met loopneus een kaakholteontsteking had, en de DA bleef maar beweren dat het iets anders moest zijn en bleef maar antibiotica en ventipulmin enzo voorschrijven 8)7

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:32

Paarden staan niet waar ik woon :D

Jes is 26, en gaat hopelijk nog een hele tijd mee. Flynn zijn benen vind ik wel weer slechter. Hij heeft wat meer stil gestaan de afgelopen tijd (lees: minder gereden/gelongeerd, hij staat 24/7 buiten) dus toch maar de tijd vinden om hem regelmatig aan de gang te krijgen.

De DA die ik bij Flynn had om hem te spuiten met Dectomax was heel stellig: mok en mijt waren hetzelfde en CPL? Dat was maar een moderniteit. Onvoorstelbaar :roll:

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:55

Ik hoorde het toevallig van de hengstenhouder van mijn merrie.
Gelijk dierenarts gebeld voor bevestiging. Die zei: Nee hoor, is gewoon chronische mok.

Stamboek had gevraagd of ik een stukje ging schrijven voor het stamboekblad daar was ik wel mee bezig, zodat tinker eigenaren meer info er over krijgen, want je merkt gewoon dat echt heel veel het niet kennen.