Caro_MarjaH schreef:Prachtig Berdien!
@Amoor: het feit dat jou paard wel goed luistert als de instructeur erop stapt geeft aan dat ze het wel weet. Een paard is niet eigenwijs en denkt ook niet: ik ga mijn ruiter eens even plagen door niet te luisteren. Ze begrijpt jou gewoon niet en jij rijdt en leidt blijkbaar niet anders zou het probleem wel opgelost worden.
Ik ben het met de rest eens: zoek een instructeur die jou leert rijden ipv meeliften want op deze manier bereik je niks.
Al die tijd dat ik reed, (heb mijn paard bijna een jaar en voorheen op manege paarden in een manege les gereden) lifte ik mee zeg maar. Deze instructeur leert mij juist om niet mee te liften, om zelf te gaan rijden. Dat is de prioriteit van de les, als ik mee lift kan ik mijn paard nooit leiden. Voorbeeld: "Ik rijd een rondje over de hoefslag en bij de hoek die we naderen draait ze zich om en rent de hoek in. Volgens mijn rij instructeur moet ik al halverwege het rondje me er op voorbereiden dat ze die hoek door moet en niet mag stoppen, (door rijtechnische hulpen) Natuurlijk is het na 1x niet opgelost omdat mijn paard weet wat ze bij mij kan doen, maar als ik goed voorbereidt zoals mijn instructeur zegt gaat het al beter." Alleen zelf heb ik nooit zo gereden, op de manege rijd je je rondje, paard loopt wel.
Ik les nog niet zolang daar, hooguit 4x les gehad. Dus het is wel even wennen, Ik loop echt heel zwaar tegen dingen aan die ik op de manege niet heb geleerd. Of juist verkeerd heb aangeleerd. Maar daar werk ik aan met de instructeur, maar dat is naar 1 of 2 lessen niet perfect, gaan wel jaren overheen.
Maar uiteindelijk komt het wel goed! Natuurlijk is mijn paard niet eigenwijs, maar juist slim, als ik een baas had die super laks is en niet echt de leider uithangt neem ik het er ook van