Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:27

Caro_MarjaH schreef:
Prachtig Berdien!

@Amoor: het feit dat jou paard wel goed luistert als de instructeur erop stapt geeft aan dat ze het wel weet. Een paard is niet eigenwijs en denkt ook niet: ik ga mijn ruiter eens even plagen door niet te luisteren. Ze begrijpt jou gewoon niet en jij rijdt en leidt blijkbaar niet anders zou het probleem wel opgelost worden.
Ik ben het met de rest eens: zoek een instructeur die jou leert rijden ipv meeliften want op deze manier bereik je niks.

Al die tijd dat ik reed, (heb mijn paard bijna een jaar en voorheen op manege paarden in een manege les gereden) lifte ik mee zeg maar. Deze instructeur leert mij juist om niet mee te liften, om zelf te gaan rijden. Dat is de prioriteit van de les, als ik mee lift kan ik mijn paard nooit leiden. Voorbeeld: "Ik rijd een rondje over de hoefslag en bij de hoek die we naderen draait ze zich om en rent de hoek in. Volgens mijn rij instructeur moet ik al halverwege het rondje me er op voorbereiden dat ze die hoek door moet en niet mag stoppen, (door rijtechnische hulpen) Natuurlijk is het na 1x niet opgelost omdat mijn paard weet wat ze bij mij kan doen, maar als ik goed voorbereidt zoals mijn instructeur zegt gaat het al beter." Alleen zelf heb ik nooit zo gereden, op de manege rijd je je rondje, paard loopt wel.

Ik les nog niet zolang daar, hooguit 4x les gehad. Dus het is wel even wennen, Ik loop echt heel zwaar tegen dingen aan die ik op de manege niet heb geleerd. Of juist verkeerd heb aangeleerd. Maar daar werk ik aan met de instructeur, maar dat is naar 1 of 2 lessen niet perfect, gaan wel jaren overheen.
Maar uiteindelijk komt het wel goed! Natuurlijk is mijn paard niet eigenwijs, maar juist slim, als ik een baas had die super laks is en niet echt de leider uithangt neem ik het er ook van :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:27

Mooie foto's berdien! :j :j

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:38

Goed zo Amoor, dat is wel een goede instelling. Als jij vooruitgang ziet dan is het goed, maar daar moet je inderdaad zelf ook hard aan werken.
Ik had tot 4 jaar geleden nooit zelf een paard gehad, alleen maar op maneges gereden. Pas toen ik mijn eigen paard had leerde ik echt rijden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:41

Caro_MarjaH schreef:
Goed zo Amoor, dat is wel een goede instelling. Als jij vooruitgang ziet dan is het goed, maar daar moet je inderdaad zelf ook hard aan werken.
Ik had tot 4 jaar geleden nooit zelf een paard gehad, alleen maar op maneges gereden. Pas toen ik mijn eigen paard had leerde ik echt rijden......

Ja hier het zelfde, liep jij ook tegen dingen aan? Zo ja welke?

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:42

Ik herken dat ook nog wel van mijn eerste privelessen na de manegelessen. Volgens mij gebeurt dat heel veel... Komt wel goed :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:45

Ik heb ook pas echt leren rijden op mijn 3e paard hoor, mijn 1e pony was net zo braaf als een manege pony en mijn 2e pony idem.
Dus toen ik naar de paarden ging heb ik pas echt leren rijden.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:08

AmoorM schreef:
Ja hier het zelfde, liep jij ook tegen dingen aan? Zo ja welke?

Ik heb vaak op maneges gereden waar je wel zelf moest rijden, dus niet in een rijtje achter elkaar moest maar zodra je achter een ander kwam te zitten moest je een halve grote volte rijden zodat je de ruimte weer kon opzoeken. Daardoor heb ik eigenlijk nooit problemen met sturen en zo gehad. Wel moest ik leren hoe je een paard aan de teugel rijdt, het fijnere werk zoals de juiste stelling en buiging, voorbereiden voor je een oefening begint, impuls, al die basisonderdelen die nodig zijn om een simpele B-proef te kunnen rijden.
Omdat ik ook nooit wedstrijden had gereden kwam er bij elke klasse weer wat nieuws bij wat ik moest leren. Mijn paard had al M1 gelopen en was dus voor mij een superleerpaard. Maar nu zijn we samen aan het leren en studeren op de M2 onderdelen en leer ik zelf weer nieuwe dingen maar leer ik ook hoe mijn paard dat moet doen en dat geeft wel een kick als je een travers rijdt of zoals sinds deze week een stukje appuyeert wat ik dus zelf aan haar heb geleerd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:13

Hier net zo hoor, manege's gereden en daarna een paar bijrijdpaarden gehad, maar die kenden niet meer dan dat ik kende vaak...

Mijn paard was bijna 10 toen ik haar kocht en we zijn zelf alle klasses door gekomen, alles zelf en samen geleerd! Goede instructie is daarbij toch echt essentieel.
Maar eerst 3 bijna 4 jaar rond gehobbeld voordat ik überhaupt durfde te denken aan het rijden van wedstrijden.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:23

Ik ben pas echt aan het leren rijden op mijn huidige paard. Daarvoor op mijn welshpony was het vooral lang leve de lol hahaha

Paardjelief is zeker niet een van de makkelijkste en een echte merrie.

Heb me weer ingeschreven voor 6sept. Zou graag zsm nog mn laatste puntjes voor het L1 willen rijden. Kan ik in de winter lekker doortrainen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:46

Vandaag heeft mijn instructrice/buurvrouw op mijn fries gereden aangezien ik weinig tijd had en wilde zien hoe zij vond dat mijn fries vooruit was gegaan. Ze liep ontzettend goed, totdat... ze gingen galopperen.

Mona die bokte hoog en m'n instructrice zat nog maar niet stabiel, ze bleef door galopperen en toen bokte ze weer heeél hoog, tja.. toen lag ze er af:( Gelukkig viel ze op haar kont, dus hield geen erge schade over.

Ze had lange sporen aan, die ze wss iets te veel in haar buik duwde toen ze onstabiel werd. En mijn lieve beledigde fries dacht dus maar te bokken.

Nou echt hoor! Friesen kunnen goed en hoog bokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:41

Ik heb gisteren en vandaag echt met een grote glimlach op mijn fries gezeten! :D Zo heerlijk gereden!! Ze is zo voorwaarts!
Al die overgangen rijden en heel consequent zijn met mijn been begint zijn vruchten af te werpen..
Ik ben een aantal week geleden begonnen om bij elke letter een over gang te rijden en haar te leren weg rijden op mijn kuit ipv mijn hak.
In het begin moest ik haar heel erg aansporen en met correctie hulpen geven omdat ze niet op mijn kuit reageerde en nu moet ik zo zachtjes been geven om haar niet te snel te laten gaan. Ze is zo actief dat als ik mijn kuit zachtjes aanleg ze gelijk in midden draf zit. Ik ben vanmiddag ook al bezig geweest van stap naar galop, ze snapt dat als ik mijn buitenbeen naar achterleg ze in galop moet aanspringen, maar ik moet nog met best veel inkomen om haar te laten galopperen, maar door veel oefenen wordt dat beter! Ook leuk om van verzamelde stap naar draf te gaan of van verzamelde draf naar midden draf. Vindt paard nog niet zo leuk omdat ze dan in 1x wakker geschut wordt, krijg ik vaak een bokje of gaan de oren even plat. :')
Die overgangen rijdt ik elke keer als we rijden, ook om het af te wisselen.

Ik merkte vandaag dat de zij gangen ook wel wat beter gaan, maar omdat ik alleen rijdt weet ik niet of ze nu echt opzij gaat. Als ik op de binnenhoefslag reed en ik wou naar de hoefslag en ik stuurde naar de hoefslag met mijn benen ging dat wel wat vloeiender, ik dacht soms te voelen dat ze opzij ging. Ik heb hier natuurlijk wel les voor, maar als je zelf rijdt en er is even niemand op te kijken en te corrigeren is dat wel lastig.

Ik richt me ook totaal niet op aan de teugel, ik merk hier door dat ze wat rustiger wordt met haar hoofd. Wel geef ik een ophouding als ze veel te diep loopt.

Waarom is het goed om op de binnenhoefslag te rijden?

Nu heb ik woensdag weer les, benieuwd hoe ze het daar gaat, want met de les gaat het rijden juist vaak erg slecht. Maar we gaan natuurlijk goed 'thuis' oefenen. Morgen weer!! *D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-14 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:42

L_Vie schreef:
Vandaag heeft mijn instructrice/buurvrouw op mijn fries gereden aangezien ik weinig tijd had en wilde zien hoe zij vond dat mijn fries vooruit was gegaan. Ze liep ontzettend goed, totdat... ze gingen galopperen.

Mona die bokte hoog en m'n instructrice zat nog maar niet stabiel, ze bleef door galopperen en toen bokte ze weer heeél hoog, tja.. toen lag ze er af:( Gelukkig viel ze op haar kont, dus hield geen erge schade over.

Ze had lange sporen aan, die ze wss iets te veel in haar buik duwde toen ze onstabiel werd. En mijn lieve beledigde fries dacht dus maar te bokken.

Rijdt je zelf met spoor?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:53

Super Amoor. De reden van op de binnenhoefslag rijden is, dat ze dan op hun eigen benen moeten lopen. En niet kunnen gaan kleven aan de bakrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:00

FriesWytske schreef:
Super Amoor. De reden van op de binnenhoefslag rijden is, dat ze dan op hun eigen benen moeten lopen. En niet kunnen gaan kleven aan de bakrand.

Wat is het verschil met een paard dat niet op eigenbenen loopt en een paard dat dat wel doet?
Misschien dat daar foto's van zijn?

Sorry, wil graag veel leren

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:06

Een paard dat op eigen benen loopt, loopt in balans en zoekt geen steun of heeft geen steun nodig van de ruiterhand en/of de bakrand. Een paard heeft van nature zijn eigen evenwicht, dat meer naar de voorhand neigt, maar met een ruiter op zijn rug moet hij opnieuw een evenwicht/balans zien te vinden en jonge paarden zoeken dan steun aan de bakrand en/of de ruiterhand.
Naarmate het niveau/mate van africhting hoger wordt, wordt dat evenwicht steeds meer naar de achterhand verplaatst, maar dat kost kracht en vergt balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:12

Caro_MarjaH schreef:
Een paard dat op eigen benen loopt, loopt in balans en zoekt geen steun of heeft geen steun nodig van de ruiterhand en/of de bakrand. Een paard heeft van nature zijn eigen evenwicht, dat meer naar de voorhand neigt, maar met een ruiter op zijn rug moet hij opnieuw een evenwicht/balans zien te vinden en jonge paarden zoeken dan steun aan de bakrand en/of de ruiterhand.
Naarmate het niveau/mate van africhting hoger wordt, wordt dat evenwicht steeds meer naar de achterhand verplaatst, maar dat kost kracht en vergt balans.

Dus als een paard heel zwaar voelt in de hand, heel erg gaat hangen loopt het niet op eigen benen?
Hoe kun je zien dat een paard in balans is?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:13

Dat voel je, dan is je paard licht in de handen en gaat alles heel gemakkelijk. Een paard wat hangt loopt 9 van de 10 keer niet op eigen benen. Maar zoekt steun in je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:14

Wie rijdt er wedstrijden in Drenthe? Op de Eekwal of de Hullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:15

FriesWytske schreef:
Dat voel je, dan is je paard licht in de handen en gaat alles heel gemakkelijk. Een paard wat hangt loopt 9 van de 10 keer niet op eigen benen. Maar zoekt steun in je handen.

Een paard wat op de binnenhoefslag rijdt, en dat niet recht loopt, wat schommelt als het ware. Dan loopt het ook niet op eigen benen toch?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:16

Nee, dan is loopt hij nog niet op eigen benen. Dan is hij nog zoekende op iets wat hem of haar steun geeft.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:18

AmoorM schreef:
L_Vie schreef:

Rijdt je zelf met spoor?

Met een kleine knop spoor ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:18

FriesWytske schreef:
Nee, dan is loopt hij nog niet op eigen benen. Dan is hij nog zoekende op iets wat hem of haar steun geeft.

En door veel op de binnen hoefslag te rijden kan dat beter worden?

En zoals het bos?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:19

Ja, dan kan het zeker beter worden.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:22

AmoorM schreef:
Ik heb gisteren en vandaag echt met een grote glimlach op mijn fries gezeten! :D Zo heerlijk gereden!! Ze is zo voorwaarts!
Al die overgangen rijden en heel consequent zijn met mijn been begint zijn vruchten af te werpen..
Ik ben een aantal week geleden begonnen om bij elke letter een over gang te rijden en haar te leren weg rijden op mijn kuit ipv mijn hak.
In het begin moest ik haar heel erg aansporen en met correctie hulpen geven omdat ze niet op mijn kuit reageerde en nu moet ik zo zachtjes been geven om haar niet te snel te laten gaan. Ze is zo actief dat als ik mijn kuit zachtjes aanleg ze gelijk in midden draf zit. Ik ben vanmiddag ook al bezig geweest van stap naar galop, ze snapt dat als ik mijn buitenbeen naar achterleg ze in galop moet aanspringen, maar ik moet nog met best veel inkomen om haar te laten galopperen, maar door veel oefenen wordt dat beter! Ook leuk om van verzamelde stap naar draf te gaan of van verzamelde draf naar midden draf. Vindt paard nog niet zo leuk omdat ze dan in 1x wakker geschut wordt, krijg ik vaak een bokje of gaan de oren even plat. :')
Die overgangen rijdt ik elke keer als we rijden, ook om het af te wisselen.

Ik merkte vandaag dat de zij gangen ook wel wat beter gaan, maar omdat ik alleen rijdt weet ik niet of ze nu echt opzij gaat. Als ik op de binnenhoefslag reed en ik wou naar de hoefslag en ik stuurde naar de hoefslag met mijn benen ging dat wel wat vloeiender, ik dacht soms te voelen dat ze opzij ging. Ik heb hier natuurlijk wel les voor, maar als je zelf rijdt en er is even niemand op te kijken en te corrigeren is dat wel lastig.

Ik richt me ook totaal niet op aan de teugel, ik merk hier door dat ze wat rustiger wordt met haar hoofd. Wel geef ik een ophouding als ze veel te diep loopt.

Waarom is het goed om op de binnenhoefslag te rijden?

Nu heb ik woensdag weer les, benieuwd hoe ze het daar gaat, want met de les gaat het rijden juist vaak erg slecht. Maar we gaan natuurlijk goed 'thuis' oefenen. Morgen weer!! *D

Dan heeft ze geen steun van de omheining en moet ze goed op eigen benen lopen :)

Wat fijn dat het rijden goed ging!!! :) In het bos is ook goed, lekkere lange rechte stukken draven of galopperen :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:44

Mijn merrie liet ook zien, dat zij wilde leiden.
Omdat ik hier geen ervaring in had (mijn vorige pony;s waren sokken als het ware) liet ik haar algauw haar gang gaan.
Zelf haar snelheid bepalen, de bochten uitkiezen, en dat resulteerde tot: Er klakkeloos vandoor gaan, zonder rem.

Met stage mocht ik haar 3 weken meer nemen.
Wegen een trap van een ander paard, 1 week niet kunnen rijden. Maar niet erg.

Het eerste wat er gezegd werd "Jij moet vertellen wat jij wilt doen en dat ga je doen. En daar werk je naar. Zij bepaald niet wat er gebeurd. Als jij zegt draf, is het draf. Dan maar met stem er achterna"

Ook het er vandoor gaan. Vorige instructrice zei "Loslaten... loslaten."
Maar loslaten resulteerde nog meer, er vandoor gaan.
"Op de volte, kuit er aan, en er weer langs. Niks gemiep! Laat maar merken wat jij wilt!"

We zijn 6 maanden aan het kwakkelen geweest en nu 3 maanden echt strak en serieus. Voor mijn merrie is het nu wel duidelijk. Nee is nee.
Vanaf volgende week rijd ik om de week lessen bij een lichte tour ruiter.

Kort om? Mijn tip? Stevig les nemen!