Na een tijd meelezen misschien tijd om mij hier ook eens te melden als ik welkom ben
Even ten eerste, mijn ervaring is dat de keuringen er nog nooit opgestaan hebben in januari. En in februari volgens mij ook nog niet/net wel. Eerste keuring is vaak laatste week april of mei. Eerder alleen ibop of abfp testen. Buitenlandse keuringen komen er nog later op te staan
Ik zal mij even voorstellen, ik ben Elina en heb enige ervaring in de Friezen. Ik ben opgegroeid op een boerderij en we hadden kleinschalige pension aan huis. Mijn moeder reed altijd al de Friese paarden van Ruurd steenbeek (fan e Vesta hoeve) en Eeke en Rinske stonden geregeld bij ons op stal. Voor zowel rijden als bevallen. Eeke kreeg bij dhr eens een heel mooi luxe elastisch veulen, welke 3 jaar later goedgekeurd is als Uldrik 457. Dit is nogsteeds wel ons oogappeltje, ondanks zijn sneue afloop (verkocht naar Amerika, gecastreerd wegens teelbalkanker en uiteindelijk daar ook aan overleden nadat het uitgezaaid was in de buikholte).
Hier Uldrik als veulen en op zijn laatste Nederlandse hengstenkeuring samen met m’n moeder en mij
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
In mijn familie zijn wij ook druk met de Friezen. Mijn beide ooms en tantes aan mijn vaders kant fokken met Friese paarden waarvan zelfs een goedgekeurd werd. Gradus 356. Mijn oom zie je hier als aanjager
[
Video ]
Mijn moeder is chipper bij het KFPS op de keuringen. Dus je kan haar best eens treffen bij de veulen keuringen/fokdagen

In mijn jeugd heb ik altijd NRPS pony’s gehad, toen ik daar afgegroeid was heb ik mijn eerste eigen paard gekocht, natuurlijk een Fries. Anderhalf jarige Pier 448 merrie Zilver fan ‘sweltjes state’. Een leuke jonge merrie uit een kroon sport merrie van Wikke 404. Leuk weetje, de nieuwe hengst Syme 551 is haar neefje

Die komt ook een sweltjes state moeder.
Met Zilver kan ik echt alles. Ze is beleerd voor enkel en dubbelspan, ze speelt mee in de film Grutte Pier, je ziet haar in de intro van de muziekclip van ‘De Hûnekop’ met het nummer ‘Wy kam fram Fryslan’, we doen leuke dingen zoals buitenritten, working equitation, dressuur rijden, cross clinic etc. Niks is haar te gek. Ze is enorm vertrouwd en braaf. Met Ria hettinga heeft ze eind 2022 haar sport predikaat behaald en ze haalde ze 82 punten op de ibop, dus een mooie AAA score. Ze is 3 maal op de keuring geweest maar ster willen ze helaas niet geven. Laatste keer was afgelopen april en ze stond er super voor bij Chardon. Helaas..
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Ik kan wel duizenden foto’s plaatsen over haar

Zal dat maar niet doen haha
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Zilver heeft inmiddels 5 veulens gehad. Van Alger 522, Markus 491, Omer 493, Bartele 472 en een bonte, Tiësto. De Tiësto heb ik nog, de rest heeft een liefdevol thuis. De bartele is naar de keuring geweest en helaas stamboek gebleven. Momenteel is ze drachtig van een kruising, dat is schelden in de kerk dus ik zal niet teveel zeggen

Dit jaar gaat ze naar Herre 524
Ik heb verder ook nog in de paarden gewerkt. Ik heb 5 jaar bij Stal fan de Kadyk gewerkt, echt vanaf het begin toen hij het nog samen met Kai had, die inmiddels een succesvolle stal in Amerika heeft. Ik heb daar eerst stage gelopen en later een BBL opleiding. Na school heb ik er nog gewerkt. Mede door lichamelijke ongelukjes heb ik wat anders gezocht, vaak vind ik dat nog jammer. Want het was echt een leuke tijd! Na de goedkeuring van Teun 505 ben ik weggegaan. Ik heb hier veel geleerd wat ik heel waardevol vind. Ik heb toen ook Dana fan de Kadyk uitgebracht. De moeder van de goedgekeurde Rutger 546!
[
Afbeelding ]
Tevens heb ik goede connecties met Marcel heuker, waar ik Zilver ook gekocht heb. Ik heb nog met Marcel en Dennis paarden voorgebracht in Luxemburg. Dit was erg leuk! En ik mocht van hem eens plaats nemen in het zadel van Bartele. Heel bijzonder!
Bartele 472 en ik
[
Afbeelding ]
In 2023 ben ik afgereisd naar Ontario, Canada, om bij Jack Vanderkooy paarden te trainen voor de keuring. Samen met Bouke Feenstra waren wij verantwoordelijk voor de keuringspaarden. Dit was een fantastische tijd! Jack is eigenaar van Alger 522, Tonjes 459 en de door hem gefokte Julius 486. We hadden toen zeer goed resultaat met 3 kampioenen!
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
Tonjes 459 en ik in Canada 2023
[
Afbeelding ]
In Canada heb ik de moeder van Auwert 514 getraind, Gerlinde D. Heel fijn paard
[
Afbeelding ]
Nou heel boekwerk, maar dit ben ik