[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:29

Getty Maan, goed dat je het zo oppakt. Het heeft ongetwijfeld tijd nodig.
Prachtige paarden heb je in een prachtige omgeving.

Afgelopen zondag hadden we een ūberfrisse Diekke voor de slee geknupt. Mijn vriend lag al snel naast de slee :=

Vandaag ging ik mijn 1/4 Fries Ice longeren . Ook überfris :=
Paar loslopende hondjes en weg was Ice _O-
Afbeelding

En ik ga trouwens zaterdag. Vraag me niet welk vak. Ben meegevraagd en heb ja gezegd ;)

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 10:21

Mooie plaatjes, Getty maan!

Ik heb Picasso maandag in de les gereden. Het was een stuk warmer dan afgelopen week(end), maar het verbaasde me hoe fris hij was. Frisser dan de week ervoor.

Sommigen hebben het al meegekregen, maar we hebben een huis gekocht met grond, waardoor Picasso straks eindelijk aan huis kan staan. We zijn nu druk bezig ons eigen huis verkoopklaar te maken (opruimen, opruimen, opruimen ), waardoor het rijden er deze week wat bij inschiet.

Gelukkig is zijn wond goed geheeld, over een tijdje zie je daar niets meer van . En tijdens de marathon heeft hij echt ontzettend zijn best gedaan.
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 10:31

Getty_Maan schreef:
Bedankt, het leven gaat gewoon voor iedereen door en bij ons ook. Dus ik wens iedereen een goed 2026 toe!

Wij gaan vrijdag een lang weekend naar Oostenrijk, even met z'n 2 eruit.

Eerlijk gezegd zegt de keuring mei niet heel veel, was ik thuis geweest, zat ik wel voor de tv.

Vindt vooral de hengsten onder het zadel interessant om te kijken.

Maar wens jullie veel plezier, het is toch weer een hele belevenis!

Douglas staat nogsteeds te koop, de markt is niet echt leuk. Mensen komen niet eens even langs hem te bezichtigen en te onderhandelen..

Heb in elk geval een opfok plekje achter de hand.

Ohja en blij dat de sneeuw weer weg is, maar het leverde wel leuke foto's op.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En een filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=efv757hoz ... 0KAYcqIYzv

Oh ja die had ik voorbij zien komen.

Helaas ben ik momenteel nog steeds niet financieel waar ik wezen wil voor ik aan een nieuw paard begin. Anders had ik zijn afstamming zeker het wel waard gevonden om even te komen kijken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 11:25

Boemel leuk dat je er ook bent zaterdag!
Ja alles paardjes zijn fris op het moment.

Getty nogmaals heel veel sterkte.
Fijn dat je een opfokplek achter de hand hebt.

Lyss gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Is het dichtbij jullie oude huis?

Vandaag kon ik weer in onze bak op stal rijden afgelopen weken met een fris en energiek paard meerdere keren naar de binnenbak gegaan.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:17

Hallootjes, mag ik jullie iets vragen? Welke dekens vinden jullie het beste passen bij jullie Fries? Mijn merrie draagt nu bucas, maar ik vraag me af of er dekens zijn met een betere pasvorm? Wat vinden jullie?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:12

Hoi! Ja tuurlijk. Bucas waldhaus domenick past hier het beste.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:17

Vrij onbekend denk ik, maar ik ben echt tevreden over Imperial Riding dekens. Nooit schuurplekken, liggen netjes. Super waterdicht en nog heel betaalbaar ook.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 22:22

Laura1982 schreef:
Lyss gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Is het dichtbij jullie oude huis?

Dankjewel, het is idd in de buurt. Dat vind ik wel prettig, zelfde instructeurs, smid, etc :P zelfs hetzelfde bos, alleen nu aan de andere zijde erin..

Picasso draagt bucas dekens, wel de big neck uitvoering.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:42

Gefeliciteerd Lys met jullie nieuwe huis, klinkt goed! :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 07:37

Afbeelding

Ik heb gisteren deze voor Diekke gekocht op de HK. Ik ben benieuwd. Ze heeft afgelopen zomer voor het eerst een korte periode geschuurd, maar dat was wel afdoende om direct een mega hap kwijt zijn.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:33

Dala8 schreef:
Helaas staat het herstel proces van Hylke stil door eerst een te natte bak en nu door de sneeuw.
De lessen en behandelingen moeten afzeggen. Hopelijk kunnen we snel weer wat meer regelmaat krijgen.

Wat lastig! Hopelijk houdt het droge weer lang genoeg aan idd.

Heb je je vermaakt bij de show?

@getty;mooie plaatjes zo, in de sneeuw! Ik hoor het om mij heen helaas meer en meer dat men de veulentjes lastiger kwijt raakt, laat staan voor de prijs die ze waard zijn… Terwijl je voor een “gewone” Fries/gebruikspaard klauwen vol met geld kwijt bent… Het is zo’n gekke markt!

@boemel; hoe heb je het gehad op de keuring?

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis Lys! Wanneer verwachten jullie ongeveer over te kunnen? Klinkt echt fantastisch!

Shivatjuh01 schreef:
Hallootjes, mag ik jullie iets vragen? Welke dekens vinden jullie het beste passen bij jullie Fries? Mijn merrie draagt nu bucas, maar ik vraag me af of er dekens zijn met een betere pasvorm? Wat vinden jullie?

Die van mij staan allebei onder horseware dekens. Bij Jels had ik de wijsheid nog niet om op MP te speuren (was ik op het moment dat ik met de behoefte aan dekens op de proppen kwam eigenlijk ook een beetje laat mee), maar die van pit komt mooi van marktplaats. Nieuw en met kaartjes er aan voor een mooi prijsje. Ik moet wel eerlijk bekennen dat als ik nú opzoek moest naar een deken, ik op een tip van Sunny af was gegaan en de Vario-deken van Drunens ruiterhuis had gekocht. Die blijken ook van een fijne kwaliteit te zijn en goed te passen, voor een schappelijke prijs.

Ik heb er drie grandioze dagen opzitten op de HK! Ik was traditiegetrouw met mijn beste vriendin. We zijn nog redelijk wat bekenden tegen gekomen, wat alleen maar bij heeft gedragen aan de gezelligheid. We hebben een heleboel interessante dingen gezien en ook veel geleerd. Maar bovenal hebben we genoten van alle prachtige paarden die voorbij kwamen.

Wij hebben trouwens bij dezelfde manenbeschermers staan te kijken, zij het om een hele andere insteek. Pit is echt een varken namelijk := Ik was dinsdag weer bij Pit om weer eens zelf op te stappen en we waren vanwege het weer nog maar even naar de binnenbaan gegaan. Dus die loopt van het wagentje af en ik zie die staart… |(
Ik weet ook gewoon niet meer hoe ik mensen moet uitleggen, hoe het mogelijk is dat die staart er iedere keer zo uitziet. Iedere week vlechten we hem opnieuw in, omdat ze hem anders ook iedere keer vol poept. Dan is hij evt. zelfs gewassen, maar sowieso uit de klit en makkelijk doorkambaar. En dan kom je de week erop terug en dan is dit wat je aantreft…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volledig in de klit en smerig… Het is gewoon een déjà vu van hoe ik haar uit de opfok haalde…

Nou hebben ze dus van die manenbeschermers ook een staart-variant, die je bevestigd door een lint in de staart mee te vlechten dat aan die hoes vast zit. Maar goed; dan moesten we de staartomtrekt thv de staartwortel weten. Ik ben inmiddels op het punt dat ik dat wel wil proberen. Want ik word hier zo moedeloos van.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:42

Ik vond het leuk, maar ik heb geen verstand of interesse in de fokkerij, dus ik kijk er toch met andere ogen naar dan jij. Ik had einde dag ook genoeg hengsten gezien ha ha. Ik zag behoorlijk wat steigeraars. Ik denk dat het ook best stressvol is voor een groot deel van de paarden en dat vind ik best sneu. Wel genoten van de prachtige dieren hoor.

Oh die staart. Pfff.
Ik ben wel gecharmeerd van Shire oil. Die verdun ik altijd in een spuitbus voor manen en staart en kreeg daar bij de klittenstaart van Tess alles er wel goed uit.
Puur ook handig bij mok en mijt enzo.

Het westernzadel van Diekke werd eigenlijk nooit meer gebruikt. Mijn vriend rijdt Diekke liever met dressuurzadel. Ze gooit namelijk hoog op.

Gelukkig staat de combinatie Ice fantastisch en loopt ze er lekker mee.
Ook nog even een stukje bos meegepakt Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:26

Dankjewel Meya en Jelske! We krijgen half maart de sleutel, maar Picasso komt denk ik pas in juni. Dat is net iets serieuzer dan de kleintjes :P al blijft die makkelijker achter een simpel draadje.. ons slaapkamer uitzicht, ik zie m er zo staan
Afbeelding
Die staart! Ik snap je frustratie. Heb thuis kleintjes met altijd vieze staart, meteen even mn verzoek voor een wasplaats 'ingediend' bij mn vriend :') maar het rijden gaat goed dus met Pit?

Ik keek voorheen de HK ook op tv, maar had tijdstekort afgelopen weekend.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 13:11

boemel schreef:
Oh die staart. Pfff.
Ik ben wel gecharmeerd van Shire oil. Die verdun ik altijd in een spuitbus voor manen en staart en kreeg daar bij de klittenstaart van Tess alles er wel goed uit.
Puur ook handig bij mok en mijt enzo.

Bedankt voor de tip!

Het westernzadel misstaat Ice inderdaad niet! Zo te zien hebben jullie er weer een fijn ritje op zitten. :D

@Lys:
Ik kan mij er alles bij voorstellen. Fantastisch dat die droom voor jullie werkelijkheid gaat worden.

Met Pit en het rijden gaat het inderdaad heel erg goed. Onder Willem sowieso. Ik ga inmiddels al een poosje 2x per week daarheen om zelf op te stappen. Dat helpt mij om wat dapperder te worden, het helpt ons om elkaar beter te leren kennen in de nieuwe context en het helpt Pit om wat beter te begrijpen wat er van haar verwacht wordt en de overgang geleidelijker te laten verlopen. Ik ben echt heel tevreden over hoe ze het doet en ik denk daarom ook dat ik een goede keuze heb gemaakt om haar naar Willem te brengen.

Daarover gesproken: die moet dit jaar ook nog keuringsklaar worden gemaakt en naar de keuring en ik kijk inmiddels nog bijna iedere dag op de website, maar de keuringsdata zijn nog niet bekend. Kan een van jullie zich herinneren wanneer dat voorgaande jaren zo'n beetje bekend werd?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:08

Super bedankt voor jullie tips qua dekens, ik ga me weer eens verder inlezen. Ze zijn nog niet versleten, dus we hebben nog even om te twijfelen :')

Ik ga mijn best doen hier mee te lezen. :o

Sinds eind 2024 is mijn verzorgpaard van mij. Friese merrie van nu 15 jaar oud <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:19

Wat leuk Shiva! Wat voor een merrie heb je? En waar houden jullie je zoal mee bezig?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:24

Fijn dat Pit zo goed gaat Jelske! Volgens mij had ik jou nog gespot na afloop van de HK, stond je op de hoek bij de stand van Stal de Mersken?

En ik hou ook iedere dag de site in de gaten :') zowel merriekeuring als de data van 1e bezichtiging dit najaar. Beide "jonkies" zouden voor de keuring mogen..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 12:04

Ja, klopt! Wij kwamen op de valreep nog wat bekenden tegen!

Wat spannend! Gaat er van jullie eentje daadwerkelijk naar de 1e bezichtiging? Dat lijkt mij echt heel bijzonder om mee te maken. Breng je hem dan weg of laat je dat zelf doen?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:44

Ik heb niemand van hier gezien geloof ik. Normaal spot ik Jelske altijd wel in de verte o.i.d. :D maar dit keer ook niet haha.

Ah wat leuk Shiva! Ik heb altijd horseware dekens voor de Fries.

Volgens mij waren die keuringsdatums vorig jaar allang bekend rond deze tijd, maar zeker weten doe ik het ook niet meer. Weet alleen dat het me dit jaar opviel dat het er nog niet staat.

Wat fijn dat het zo goed gaat met Pit en onder begeleiding van Willem!

Ah wauw een plekje aan huis waar ook Picasso kan! Wat fijn Lys gefeliciteerd !

Haha fijn dat het westernzadel ook mooi op Ice gebruikt kan worden Boemel!

Hier ook altijd een smerige staart echt drama. En nu in de winter kan ik er ook weinig aan doen.

Wat een leuke plaatjes in de sneeuw Getty en hopelijk was het even fijn je weekendje in Oostenrijk samen er tussen uit.

Hier ook ontzettend leuke 3 dagen gehad, maar wel pittig hoor er voor of erna nog door moeten naar stal. Heb wel even 2 dagen moeten bijkomen want ben amper thuis geweest.

Hier gaat het rijden even wat minder. Baal echt ontzettend van het weer steeds. Paddocks zijn zo nat dus met vorst zijn het direct ijsbanen. Dus beest zal er wel weer een week niet uit kunnen nu. Longeren mag bij ons alleen in de cirkel buiten die ook in slechte staat is dus al de hele winter gewoon niet te doen is. Dus moet elke keer maar rijden om hem een beetje tam te houden, maar eens een keer kunnen longeren zou ook wel fijn zijn of losgooien.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:10

Na een tijd meelezen misschien tijd om mij hier ook eens te melden als ik welkom ben :D

Even ten eerste, mijn ervaring is dat de keuringen er nog nooit opgestaan hebben in januari. En in februari volgens mij ook nog niet/net wel. Eerste keuring is vaak laatste week april of mei. Eerder alleen ibop of abfp testen. Buitenlandse keuringen komen er nog later op te staan

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Elina en heb enige ervaring in de Friezen. Ik ben opgegroeid op een boerderij en we hadden kleinschalige pension aan huis. Mijn moeder reed altijd al de Friese paarden van Ruurd steenbeek (fan e Vesta hoeve) en Eeke en Rinske stonden geregeld bij ons op stal. Voor zowel rijden als bevallen. Eeke kreeg bij dhr eens een heel mooi luxe elastisch veulen, welke 3 jaar later goedgekeurd is als Uldrik 457. Dit is nogsteeds wel ons oogappeltje, ondanks zijn sneue afloop (verkocht naar Amerika, gecastreerd wegens teelbalkanker en uiteindelijk daar ook aan overleden nadat het uitgezaaid was in de buikholte).
Hier Uldrik als veulen en op zijn laatste Nederlandse hengstenkeuring samen met m’n moeder en mij
Afbeelding
Afbeelding
In mijn familie zijn wij ook druk met de Friezen. Mijn beide ooms en tantes aan mijn vaders kant fokken met Friese paarden waarvan zelfs een goedgekeurd werd. Gradus 356. Mijn oom zie je hier als aanjager

Mijn moeder is chipper bij het KFPS op de keuringen. Dus je kan haar best eens treffen bij de veulen keuringen/fokdagen :D

In mijn jeugd heb ik altijd NRPS pony’s gehad, toen ik daar afgegroeid was heb ik mijn eerste eigen paard gekocht, natuurlijk een Fries. Anderhalf jarige Pier 448 merrie Zilver fan ‘sweltjes state’. Een leuke jonge merrie uit een kroon sport merrie van Wikke 404. Leuk weetje, de nieuwe hengst Syme 551 is haar neefje :D Die komt ook een sweltjes state moeder.
Met Zilver kan ik echt alles. Ze is beleerd voor enkel en dubbelspan, ze speelt mee in de film Grutte Pier, je ziet haar in de intro van de muziekclip van ‘De Hûnekop’ met het nummer ‘Wy kam fram Fryslan’, we doen leuke dingen zoals buitenritten, working equitation, dressuur rijden, cross clinic etc. Niks is haar te gek. Ze is enorm vertrouwd en braaf. Met Ria hettinga heeft ze eind 2022 haar sport predikaat behaald en ze haalde ze 82 punten op de ibop, dus een mooie AAA score. Ze is 3 maal op de keuring geweest maar ster willen ze helaas niet geven. Laatste keer was afgelopen april en ze stond er super voor bij Chardon. Helaas..
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan wel duizenden foto’s plaatsen over haar :+ Zal dat maar niet doen haha
Afbeelding
Afbeelding
Zilver heeft inmiddels 5 veulens gehad. Van Alger 522, Markus 491, Omer 493, Bartele 472 en een bonte, Tiësto. De Tiësto heb ik nog, de rest heeft een liefdevol thuis. De bartele is naar de keuring geweest en helaas stamboek gebleven. Momenteel is ze drachtig van een kruising, dat is schelden in de kerk dus ik zal niet teveel zeggen :P Dit jaar gaat ze naar Herre 524

Ik heb verder ook nog in de paarden gewerkt. Ik heb 5 jaar bij Stal fan de Kadyk gewerkt, echt vanaf het begin toen hij het nog samen met Kai had, die inmiddels een succesvolle stal in Amerika heeft. Ik heb daar eerst stage gelopen en later een BBL opleiding. Na school heb ik er nog gewerkt. Mede door lichamelijke ongelukjes heb ik wat anders gezocht, vaak vind ik dat nog jammer. Want het was echt een leuke tijd! Na de goedkeuring van Teun 505 ben ik weggegaan. Ik heb hier veel geleerd wat ik heel waardevol vind. Ik heb toen ook Dana fan de Kadyk uitgebracht. De moeder van de goedgekeurde Rutger 546!
Afbeelding

Tevens heb ik goede connecties met Marcel heuker, waar ik Zilver ook gekocht heb. Ik heb nog met Marcel en Dennis paarden voorgebracht in Luxemburg. Dit was erg leuk! En ik mocht van hem eens plaats nemen in het zadel van Bartele. Heel bijzonder!
Bartele 472 en ik
Afbeelding
In 2023 ben ik afgereisd naar Ontario, Canada, om bij Jack Vanderkooy paarden te trainen voor de keuring. Samen met Bouke Feenstra waren wij verantwoordelijk voor de keuringspaarden. Dit was een fantastische tijd! Jack is eigenaar van Alger 522, Tonjes 459 en de door hem gefokte Julius 486. We hadden toen zeer goed resultaat met 3 kampioenen!
Afbeelding
Afbeelding
Tonjes 459 en ik in Canada 2023
Afbeelding
In Canada heb ik de moeder van Auwert 514 getraind, Gerlinde D. Heel fijn paard
Afbeelding

Nou heel boekwerk, maar dit ben ik :D

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 12:04

_Jelske schreef:
Wat leuk Shiva! Wat voor een merrie heb je? En waar houden jullie je zoal mee bezig?

Ik durf haar afstamming zo een twee drie niet te benoemen. Iets waar ik om eerlijk te zijn ook niet echt verstand van heb :=

Haar vorige eigenaresse heeft haar van bekenden overgenomen omdat ze een achterblijvertje was, ze werd met de fles groot gebracht en ze hadden niet veel verwachtingen van haar. Haar oude eigenaresse hield voornamelijk van buitenritten maken, dus dat heeft ze ook het meest van haar leven gedaan.

Ik zal binnenkort even een voorstelpost maken met wat foto's :)
Laatst bijgewerkt door Shivatjuh01 op 22-01-26 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 12:07

Kabayo schreef:
Na een tijd meelezen misschien tijd om mij hier ook eens te melden als ik welkom ben :D

Even ten eerste, mijn ervaring is dat de keuringen er nog nooit opgestaan hebben in januari. En in februari volgens mij ook nog niet/net wel. Eerste keuring is vaak laatste week april of mei. Eerder alleen ibop of abfp testen. Buitenlandse keuringen komen er nog later op te staan

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Elina en heb enige ervaring in de Friezen. Ik ben opgegroeid op een boerderij en we hadden kleinschalige pension aan huis. Mijn moeder reed altijd al de Friese paarden van Ruurd steenbeek (fan e Vesta hoeve) en Eeke en Rinske stonden geregeld bij ons op stal. Voor zowel rijden als bevallen. Eeke kreeg bij dhr eens een heel mooi luxe elastisch veulen, welke 3 jaar later goedgekeurd is als Uldrik 457. Dit is nogsteeds wel ons oogappeltje, ondanks zijn sneue afloop (verkocht naar Amerika, gecastreerd wegens teelbalkanker en uiteindelijk daar ook aan overleden nadat het uitgezaaid was in de buikholte).
Hier Uldrik als veulen en op zijn laatste Nederlandse hengstenkeuring samen met m’n moeder en mij
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
In mijn familie zijn wij ook druk met de Friezen. Mijn beide ooms en tantes aan mijn vaders kant fokken met Friese paarden waarvan zelfs een goedgekeurd werd. Gradus 356. Mijn oom zie je hier als aanjager
[ Video ]
Mijn moeder is chipper bij het KFPS op de keuringen. Dus je kan haar best eens treffen bij de veulen keuringen/fokdagen :D

In mijn jeugd heb ik altijd NRPS pony’s gehad, toen ik daar afgegroeid was heb ik mijn eerste eigen paard gekocht, natuurlijk een Fries. Anderhalf jarige Pier 448 merrie Zilver fan ‘sweltjes state’. Een leuke jonge merrie uit een kroon sport merrie van Wikke 404. Leuk weetje, de nieuwe hengst Syme 551 is haar neefje :D Die komt ook een sweltjes state moeder.
Met Zilver kan ik echt alles. Ze is beleerd voor enkel en dubbelspan, ze speelt mee in de film Grutte Pier, je ziet haar in de intro van de muziekclip van ‘De Hûnekop’ met het nummer ‘Wy kam fram Fryslan’, we doen leuke dingen zoals buitenritten, working equitation, dressuur rijden, cross clinic etc. Niks is haar te gek. Ze is enorm vertrouwd en braaf. Met Ria hettinga heeft ze eind 2022 haar sport predikaat behaald en ze haalde ze 82 punten op de ibop, dus een mooie AAA score. Ze is 3 maal op de keuring geweest maar ster willen ze helaas niet geven. Laatste keer was afgelopen april en ze stond er super voor bij Chardon. Helaas..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik kan wel duizenden foto’s plaatsen over haar :+ Zal dat maar niet doen haha
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Zilver heeft inmiddels 5 veulens gehad. Van Alger 522, Markus 491, Omer 493, Bartele 472 en een bonte, Tiësto. De Tiësto heb ik nog, de rest heeft een liefdevol thuis. De bartele is naar de keuring geweest en helaas stamboek gebleven. Momenteel is ze drachtig van een kruising, dat is schelden in de kerk dus ik zal niet teveel zeggen :P Dit jaar gaat ze naar Herre 524

Ik heb verder ook nog in de paarden gewerkt. Ik heb 5 jaar bij Stal fan de Kadyk gewerkt, echt vanaf het begin toen hij het nog samen met Kai had, die inmiddels een succesvolle stal in Amerika heeft. Ik heb daar eerst stage gelopen en later een BBL opleiding. Na school heb ik er nog gewerkt. Mede door lichamelijke ongelukjes heb ik wat anders gezocht, vaak vind ik dat nog jammer. Want het was echt een leuke tijd! Na de goedkeuring van Teun 505 ben ik weggegaan. Ik heb hier veel geleerd wat ik heel waardevol vind. Ik heb toen ook Dana fan de Kadyk uitgebracht. De moeder van de goedgekeurde Rutger 546!
[ Afbeelding ]

Tevens heb ik goede connecties met Marcel heuker, waar ik Zilver ook gekocht heb. Ik heb nog met Marcel en Dennis paarden voorgebracht in Luxemburg. Dit was erg leuk! En ik mocht van hem eens plaats nemen in het zadel van Bartele. Heel bijzonder!
Bartele 472 en ik
[ Afbeelding ]
In 2023 ben ik afgereisd naar Ontario, Canada, om bij Jack Vanderkooy paarden te trainen voor de keuring. Samen met Bouke Feenstra waren wij verantwoordelijk voor de keuringspaarden. Dit was een fantastische tijd! Jack is eigenaar van Alger 522, Tonjes 459 en de door hem gefokte Julius 486. We hadden toen zeer goed resultaat met 3 kampioenen!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Tonjes 459 en ik in Canada 2023
[ Afbeelding ]
In Canada heb ik de moeder van Auwert 514 getraind, Gerlinde D. Heel fijn paard
[ Afbeelding ]

Nou heel boekwerk, maar dit ben ik :D

Wat een prachtpaarden en avonturen zeg!

Benieuwd naar je kruising veulen! Wat voor iets word het?

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:36

Ah gaaf Kabayo!
Ik heb een merrie staan van Tjebbe X Tonjes,
Wel leuk, want Tonjes hoor je verder heeeel weinig.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:19

Ahh balen zeg Marjolein! En geen binnenbak in de omgeving?

Ik ben blij dat ik eindelijk weer eens tijd heb om te rijden, de bak is goed en de langere dagen maken ook al echt verschil. Foto's van ons eigen huis zijn gemaakt, dus nu weer even adempauze :') Zaterdag rij ik een koeien clinic mee, ben benieuwd. Weet niet zo goed wat Picasso gaat vinden van koeien :+ Mss wordt het dan ook nog tijd voor een westernzadel voor mij ;)

Uiteraard welkom Kabayo, al herken ik je merrie natuurlijk wel van andere posts (net zoals al haar nakomelingen) en de strandrit een aantal jaar geleden, maar ook interessant om te lezen over je overige ervaringen! Gaaf hoor!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:58

Afkepieteke wat leuk! Ik heb wel meer foto’s van Tonjes :D Heb je een foto van je merrie?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LysPPA wat fijn dat het bij jou wel te rijden is. Hier helaas al 2 weken niet te doen. Eerst sneeuw, toen ijs (of ijzel) en nu gewoon hard. Hoe was de koeienclinic? Waar ben je geweest? Leuk dat je mij herkent :)

Shivatjuh ben benieuwd wat voor afstamming je dame heeft :j
Dankjewel! Ze is gedekt met een pony hengst. Op moment van dekking werd mij vertelt dat hij 150cm was, al bleek hij maar 146 te zijn afgelopen najaar. Dus daar baalde ik wel wat van want had op zijn eindmaat op 155 gehoopt. Nu maar zien hoe groot de kleine wordt :=
Ze is gedekt door een homozygoot champagne hengst, Esperidion Doux Lorenzo. Bekend bij bokker Faline, die helaas vorig jaar is overleden
Afbeelding
Hij heeft veel % Arabisch bloed dus je zou de kruising wel kunnen vergelijken met een arabo Fries. Arabieren zijn in de regel ook niet groot (E pony’s)
Afbeelding