Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 06:50

Dankjewel, ik snap het zelf ook niet, ik ben heel sceptisch met zo’n dingen maar ik zie sinds de behandeling eindelijk een ontspannen paard. Z’n spanning is gewoon weg. Hij kan nog altijd heel heet worden tijdens het werk, maar dat schrikken is eraf, dat geeft meteen een heel stuk meer vertrouwen <3

Ik hoop echt dat hij zo blijft want dan is hij gewoon helemaal zoals ik het mij had voorgesteld <3

Rodevlinder, ik ga echt heel hard duimen dat het bij jullie ook de uitkomst blijkt te zijn, ik gun het je echt dat ook jij zo’n enorme verandering gaat zien! <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:57

Super zeg Tarzan! Ik had nog niet eerder zo’n grote verandering op die behandeling gehoord en ben net als jij wat sceptisch daarover, maar vind het zo fijn voor jullie dat het zo goed lijkt te werken zeg.

Rodevlinder, ik duim dat het voor jullie net zo goed uitpakt.

Bedankt allemaal :D Ik glunder nog steeds haha.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:27

Ja ik ben er heel eerlijk ook heel sceptisch in maar dacht, baadt het niet dan schaadt het niet maar heb ik wel alles geprobeerd. Ik snap het nog altijd niet hoe dit kan helpen Maargoed Rambo is het levende bewijs dat het toch serieus helpt haha!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:28

Wat een fijne updates van iedereen. Goed te lezen dat het zo goed gaat!
Het weer is natuurlijk ook veranderd wat vaak positief werkt op het karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:30

Ik heb zelf ook weleens een cranio sacraal behandeling gehad, dat brengt inderdaad het zenuwstelsel tot diepe rust. Bij mij was dat dan helaas alleen niet blijvend. Maar hoe dat bij paarden werkt weet ik niet :-), reageren toch vaak anders/ zitten anders in elkaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:53

Wij mensen denken gewoon te veel. Paarden leven in het nu en voelen zich weer chill en denken niet aan problemen op t werk oid :D

Mooie update in elk geval!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:54

Dat is een feit haha.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:41

Dankjewel, ik ben echt heel erg blij! Eindelijk genieten van m'n paard en met m'n paard <3
En ja hij is nog steeds wel een bommetje onder het zadel hoor, zit genoeg pit en energie in zullen we maar zeggen, maar hij is zoveel meer bij de les nu! Vandaag ook weer heerlijk gereden <3 <3
Hoe beter hij gaat, hoe meer zin ik ook weer heb om wat met hem te doen.

Elisa, over 4 weken krijgt hij een vervolg behandeling, dat raadde zij in ieder geval aan bij positief effect.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:07

@ _Zsazsa_ Bedankt voor het delen, leuk om te zien zo! Ik ben niet zo thuis in de bloedlijnen, maar ze kon als 2 jarige al wel lekker lopen! Ik vind dat het veulen wel echt herkenbare PRE invloeden heeft, ik vind dat persoonlijk alleen maar mooi. Zo benieuwd hoe die crossbreeds gaan presteren in de sport :D

@ _Tarzan en Jenara: Wat fijn dat het bij jullie weer goed gaat met de paarden en rijden!

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:32

Even ego post.
Vandaag weer les gehad, hij was erg stug en sterk en liep als een giraffe. Uiteindelijk hebben we een hulpteugel ingezet en eindelijk rust in zijn koppie.
Liep fijn over de rug en ontspannen. Zelfs galop ging goed.
Volgende keer weer zonder en afwisselend gebruiken is het advies.
Hij is wel echt enorm aan het puberen en aan het uitdijen..

Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:40

_Tarzan schreef:
Nou, net gereden, toeval of niet maar Rambo was vrij ontspannen. Deed even dom met opstappen dus dacht Ohjee maar heb eindelijk eens met lange teugel kunnen draven en stappen. Schrok 1 keer maar was veel minder heftig, schrok en sprong aan in galop, dat was alles. Dus ik duim dat de cranio behandeling onze oplossing is! *\o/*

[ [url=m/jU3TNB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik merkte bij mijn paard ook verandering na cranio sacraal. Heb een paard wat zichzelf snel vastzet met rijden (houdt zich stug) en geregeld headshakend op de wei. Na paar dagen rust na behaneling ben ik er weer op gegaan en hij was echt enorm chill en fijn te rijden. Paard maakt snel spanning en is snel kijkerig/afgeleid. De dagen erna ook super. Zondag voor t eerst na lange tijd weer buitenritje gemaakt en heb hem nog nooit zo rustig gehad. Helaas staat hij toch weer te headshaken sinds aantal dagen ( ik denk vooral door de vliegen) en stond sinds zondag na de buitenrit alleen op de wei (staan wel paarden naast op een paddock) dat gaf toch wel wat stress. Wat ijsberen en gillen. Maar zijn weidemaatje ging t niet helemaal goed mee en moest even paar dagen op stal (vermoeden spier/hoefbevangen). Ook het headshaken is weer terug sinds paar dagen. Dit alles merkte ik helaas gisteravond toch wel weer met rijden, weer wat stug en wat spanning. Vrijdag komt ze terug voor tweede behandeling. Het headshaken is ook wel erg vervelend voor hem.

Zijn maatje staat nu ook op de paddock en hij kan erbij dus hopelijk geeft dar weer wat rust. Zijn net sjors en sjimmie die twee :roll: :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:42

BugsFunny schreef:
Even ego post.
Vandaag weer les gehad, hij was erg stug en sterk en liep als een giraffe. Uiteindelijk hebben we een hulpteugel ingezet en eindelijk rust in zijn koppie.
Liep fijn over de rug en ontspannen. Zelfs galop ging goed.
Volgende keer weer zonder en afwisselend gebruiken is het advies.
Hij is wel echt enorm aan het puberen en aan het uitdijen..

[ [url=m/Dn6NWs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke gebruik jij daarvoor? Ik heb ook een paard (kwpn) die zich nog wel eens stug en vast kan houden maar ik vertik het om een hulpteugel te gebruiken. Dan gaat echt mijn trots en geloof eraan. Ik denk t wel vaak hoor ben t helemaal zat gooi er een slof aan. Maar nee ik geef niet op, de aanhouder wint en als ik een hulpteugel gebruik voelt het als falen. Maar dat ben ik :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:12

BugsFunny, wat vervelend dat hij zich zo vastzette. Wel fijn dat je toch fijn hebt kunnen afsluiten. Welke hulpteugel gebruik je?

michelle933, wat fijn om te horen dat het bij de jouw ook geholpen heeft in het stukje spanning! Het lijkt bij de mijne echt of hij opeens rust in z'n koppie heeft.

Ik gebruik nu een martingaal, puur als noodrem en hij soms ook zijn kop in de lucht kan gooien. Zit denk ik meer tussen mijn oren dat dat ding eraan hangt dan dat het echt nodig is hoor :+

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:58

Fijn dat je nog steeds zoveel verschil merkt _Tarzan, hopelijk blijft het zo.
Zelf geen ervaring met dat soort behandelingen maar ik wordt nu wel nieuwsgierig.
Deze week vooral geknuffeld, geen tijd gehad om te rijden.
Volgende week nog een weekje en dan hebben we beide twee weken vakantie.

BugsFunny: Het blijft een knapperd! Ben zelf niet van de hulpteugels en zelfs een beetje anti.
De stugheid heeft waarschijnlijk een oorzaak, vaak onbalans. Met een hulpteugel ga je hem dus eigenlijk forceren ergens te lopen waar hij zelf niet graag loopt met zijn hoofd/hals. Waardoor je naar mijn inziens alleen maar meer spanning krijgt. Lukt het je niet om hem zonder wat ronder/lager te rijden? Al zijn het maar kleine stukjes?

Hier nog een leuke reel gemaakt met de baby, die al niet meer zo baby is (14 maanden)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:00

Ik deel de mening van Keeyzie, hou ook niet van hulpteugels.

Alles is op te lossen met de juiste hulp. :-) Soms duurt het wat langer maar uiteindelijk levert het veel meer op.

Kan helaas het filmpje niet zien.

Afbeelding
Deze meneer gaat ook zo hard vooruit, het is wel een zwabbertje (hypermobiel) wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Maar altijd 200% inzet.

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:36

We hebben er een slofje aan gedaan, aan het zadel en niet onderlangs.
Nee hij is er echt niet doorheen te krijgen. Osteopaat is al geweest, zadelmaker uiteraard ook.
Binnenkort hoofdstel en bitfitter erbij.
Ik rij dus nooit met een hulpteugel maar ik heb wel een blijvende beperking in mijn rechterarm/pols/hand.
Een onderliggende reden is er (denk ik) niet.
Ik rij met een equestic SaddleClip en hij loopt verder goed in balans, taktmatig ook gewoon goed.
Juiste hulp heb ik zeker hoor, mijn instructeur is gewend om te werken met Spanjaarden en rijdt zelf hoger niveau met Spanjaarden oa ook WE.
Ben juist overgestapt naar iemand met ervaring met Spanjaarden.
Daarbij, ik zal hem zeker niet dagelijks gebruiken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:15

Elisa2 schreef:
Ik deel de mening van Keeyzie, hou ook niet van hulpteugels.

Alles is op te lossen met de juiste hulp. :-) Soms duurt het wat langer maar uiteindelijk levert het veel meer op.

Kan helaas het filmpje niet zien.

[ [url=m/1wdPKc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze meneer gaat ook zo hard vooruit, het is wel een zwabbertje (hypermobiel) wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Maar altijd 200% inzet.

Oh dat zwabberen is super herkenbaar, hier ook zo’n hypermobieltje!

Bij een jong paard zou ik ook nooit een hulpteugel gebruiken, maar heb ook ooit mee geholpen een hengst terug in ontspanning te rijden, die was helemaal kapot gereden, ging compleet giraf en zichzelf vastzetten in cirkeltjes als je nog maar je teugels aanraakte (ook al waren ze nog lang) en daarbij hebben we ook een slof gebruikt, vastgemaakt aan het zadel. Zo kon hij niet omhoog, maar wel voorwaarts neerwaarts. Eerst zo gelongeerd een week of 2 en dan gereden, losse teugel en gewoon vooruit, zodat hij zelf de ontspanning kon gaan zoeken. Na 1,5e maand slof eraf en zachtjes terug begonnen met aanleuning nemen, hij is terug zo’n fijn paard geworden!

Hier voel ik bij mezelf toch nog wat terughoudendheid bij mezelf, omdat ik de oorzaak nu nog steeds niet weet. Ben nu terug gestopt met het supplement, ben benieuwd hoe het verder evolueert. Morgen komt dan ook die holistische dierenarts eindelijk!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:21

Lastig hoor, hopelijk lukt het na een week of 2 weer helemaal zonder hulpteugel daar doe je het voor, dus ik duim dat het voorspoedig gaat :)

Ik heb vandaag voor het eerst zonder dat iemand erbij was gegaloppeerd op Izarra *\o/*
Dat betekent dan ook dat ik geen elastieken om mijn voeten / stijgbeugels had, want dat gaat uiteraard niet als ik alleen ben.

Vind het zo leuk dat het gelukt is dus ik glunder nog even verder :D

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:02

Ineke2 schreef:
Lastig hoor, hopelijk lukt het na een week of 2 weer helemaal zonder hulpteugel daar doe je het voor, dus ik duim dat het voorspoedig gaat :)

Ik heb vandaag voor het eerst zonder dat iemand erbij was gegaloppeerd op Izarra *\o/*
Dat betekent dan ook dat ik geen elastieken om mijn voeten / stijgbeugels had, want dat gaat uiteraard niet als ik alleen ben.

Vind het zo leuk dat het gelukt is dus ik glunder nog even verder :D

Heb hem vanavond even kort gereden om spierpijn te vermijden, zonder slof en meneer liep op 2 pinkies..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:34

Wat fijn Ineke!

Ik ben net terug gekomen van vakantie, mijn instructrice zou Cordobes nog een keertje rijden maar ze vind het beter als ik het zelf doe, dus wordt meteen lessen.
Aan de bak voor mij na 3 weken vakantie haha

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:44

Hopelijk heb je geen spierpijn Rodevlinder, succes en vooral veel plezier.

Superfijn Bugsfunny!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:08

Ik ga proberen weer in te haken maar jullie zijn snel gegaan

Bugsfunny; fijn dat het nu goed gaat. Misschien snapte hij eerder gewoon echt niet wat de bedoeling was. Jonge Pre’s willen ook soms een onderhals hebben waardoor afbuigen niet altijd makkelijk is.

Ineke2; hoelang is Izarra onder het zadel? Fijn als je er alleen mee kunt rijden. Dat is hier altijd een ding. Ik heb veel jonge paarden en ben meestal alleen. Das toch een risico.

Rodevlinder; Jouw cordobes is die valk toch?

Jenara; Wat jammer dat je nog steeds problemen ervaart met Jenara. Het is geen makkelijke weg zo.

Elisa2; wat een mooi fijn beeld zo zeg!

Keeyzie; leuk filmpje!

Contemplate; Ik ben ook heel benieuwd naar de crossbreeds in de sport. De moeder van de Topgun is drachtig van Bloomberg voor volgend jaar. De moeder van de Le Formidable willen we zadelmak maken en uitbrengen in de sport. Kijken hoever zij kan komen.

We verwachten volgend jaar weer 3 veulens. (1 KWPN, 1 Crossbreed en 1 NRPS D-pony.) We hebben nu al 2 jaar op rij geen PRE veulens. Iets wat ik heel jammer vind, maar de markt in NL voor Pre veulens is best klein. Tenzij je voor weinig verkoopt.

Mochten jullie iemand weten voor een 15 jarige hele mooie Pre ruin; recent gecastreerd, braaf op buitenrit maar vind in de bak niet zoveel aan. (Beetje Spaanse trauma’s denk ik) heel mooi dier, normale prijs voor iemand die echt een leuk grondwerk en recreatie paard zoekt. Kan uiteindelijk echt wel heel fijn dressuurpaard zijn maar moet zijn ruiter wel kunnen vertrouwen.
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:19

Izarra is nu ruim een jaar onder het zadel. Met mijn bijrijdster ( en tevens 1 van mijn instructrices ) loopt ze L1 + 6 winstpunten. Ze is in mei voor het laatst officieel gestart, gaat vanaf september weer op wedstrijd.

Dat ik nu “ pas” ga galopperen ligt aan mij, niet aan Izarra :) Ik heb een lichamelijke beperking en hierdoor is galopperen voor mij een extra uitdaging. Het hele paardrijden trouwens, maar sommige dingen net nog een tandje extra :D

Ik rij ook met magnetische stijgbeugels en met les nog extra met elastieken om mijn voeten / beugels, omdat ik zelfs de magnetische stijgbeugels nog regelmatig weet te verliezen. Gisteren is dat tijdens de galop trouwens niet gebeurd, heel blij mee :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:32

Dankje ZsaZsa! :-)

Ik vond die moeder van de Le Formidable echt een mooi en fijn dier ook. Is er wel een markt voor de crossbreeds? Prachtig die zwarte PRE, daar gaat iemand vast heel blij van worden.

RV, succes!

BF, hopelijk is het kwartje gevallen bij hem en kun je hier op verder werken..jouwe zit natuurlijk ook nog Fries in. (Friese stijfkop haha) Met een beperking kan het ook lastiger zijn natuurlijk.

Ineke, wat goed..weer een mijlpaal! Ik vind het knap dat je uberhaupt nog rijdt.

Jenara, ben benieuwd wat de holische dierenarts gaat vinden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:07

Elisa2 schreef:
Dankje ZsaZsa! :-)

Ik vond die moeder van de Le Formidable echt een mooi en fijn dier ook. Is er wel een markt voor de crossbreeds? Prachtig die zwarte PRE, daar gaat iemand vast heel blij van worden.

Ja beide veulens heb ik al mooie biedingen op gehad. Maar ik doe ze niet weg. Wil graag zien hoe ze uitgroeien.