[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:00

DinkeyGirl schreef:
Persoonlijk plaats ik geen dingen op de foto-fora, niet omdat ik niet tegen (opbouwende) kritiek kan maar omdat ik daar mijn instructeur voor betaal. Ik vind een foto een momentopname. Ook weet je niet van wie de kritiek komt en of je het moet geloven of niet. Als iemand heel hard roept: ik zou er een slof om knopen want dan gaat hij zijn rug beter gebruiken bijvoorbeeld, kun je jezelf eerst eens achter je oren krabben om erover na te denken of je wat met die kritiek moet gaan doen....

Kijk, daarin wordt je wel geprikkeld om te kijken hoe jij het graag ziet of wilt.
Wie weet zit daar wel iemand die je een super tip geeft waar je weer verder mee kan.
en , ach, je weet zelf heel goed, wat wel en wat niet. alleen door te blijven kijken naar jezelf en wat of hoe jij wilt. (het heeft alles te maken met kijken naar jezelf hé)
als je écht gaat voelen, voel je zeker aan je paard, wannneer hij ontspannen loopt en wat hij wel of niet prettig vind.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:02

Mayke: Prima, toch. Niemand verplicht jou ook om iets te doen waar jij je niet prettig bij voelt. In dit topic is nu eenmaal lief en leed. En zit een redelijk vast clubje die om een "bepaalde manier" via deze weg met elkaar communiceerd. ;) Als je daar geen zin in hebt, of dit niet jou stijl is van reageren in een topic, dan kun je je afvragen of het nog "leuk" is hier te komen...

Dan daarbij valt het me een beetje op dat je bij andere heel graag commentaar en tips wilt geven, een andere kijk op dingen wil geven (waar niks mis mee is!). Maar hier zelf eigenlijk niet voor open staat. Het lijkt of je niet echt snapt wat we bedoelen? Maar meer lekker je eigen standpunt blijft houden, inplaats van je eens te verplaatsen in ons standpunt.
Laatst bijgewerkt door Prinslover op 01-09-09 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

[quote="Jolynn"]@Anouk.
Anita IS de bijrijdster van Sun, Sun is van Elise :+ [quote]

Sundance is al 8 jaar van mij en dat blijft hij toch echt voor de rest van zijn leventje... Je moest eens weten hoeveel geld er voor hem geboden is (hij kan heel apart springen) maar nee, dat is de enige die ik never never never nooit weg zal doen...

Hij wordt pas van Anita als er iets met mij gebeurd, maar laten we Anita maar niet op ideeen gaan brengen nu 8)7

Hihi!

Sun liep gisteren trouwens weer helemaal rad... Hij had zich gewoon verstapt op een steentje... Gebeurd mij ook dagelijks :+

nombrado

Re: [HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

ik heb er geen problemen mee

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:05

nombrado schreef:
DinkeyGirl schreef:
Persoonlijk plaats ik geen dingen op de foto-fora, niet omdat ik niet tegen (opbouwende) kritiek kan maar omdat ik daar mijn instructeur voor betaal. Ik vind een foto een momentopname. Ook weet je niet van wie de kritiek komt en of je het moet geloven of niet. Als iemand heel hard roept: ik zou er een slof om knopen want dan gaat hij zijn rug beter gebruiken bijvoorbeeld, kun je jezelf eerst eens achter je oren krabben om erover na te denken of je wat met die kritiek moet gaan doen....

Kijk, daarin wordt je wel geprikkeld om te kijken hoe jij het graag ziet of wilt.
Wie weet zit daar wel iemand die je een super tip geeft waar je weer verder mee kan.
en , ach, je weet zelf heel goed, wat wel en wat niet. alleen door te blijven kijken naar jezelf en wat of hoe jij wilt. (het heeft alles te maken met kijken naar jezelf hé)
als je écht gaat voelen, voel je zeker aan je paard, wannneer hij ontspannen loopt en wat hij wel of niet prettig vind.

Nadeel vind ik hier altijd dat als je op de klassieke manier rijdt, je altijd veel nutteloos commentaar krijgt zoals: "Te weinig druk op je teugels", "Geen verbinding" (als het paard op een doorhangend teugeltje blij zijn werk doet) en ga zo maar door...

Men ziet hier het liefste paarden op een strakke teugel lopen die flink over hun tempo worden gejaagd. Want dat heet "Voorwaarts, neerwaarts"

Terwijl als ik bijv. zo'n topic als dat van Idra (sorry dat ik jou even 'misbruik') zie of noem een willekeurig topic, ik er helemaal blij van wordt. Paarden die op weinig druk en hulpen BEGRIJPEN wat er gevraagd wordt en laten zien dit met plezier te willen doen.

Maar ook dan zie je weer reacties als "geen verbinding"...

Ik zou daar zelf ook moedeloos van worden...

Krijg liever commentaar van iemand die zegt: "Het kan allemaal met nog veel minder!!!"

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:25

Cyrina schreef:
Ilonaaa!!! wat staan jullie weer mooi op de foto en jullie genieten dat is goed te zien!!!
Ik snap trouwens niet dat je het voor elkaar krijgt zo mooi op elka foto te staan! Heb je er wel eens over nagedacht om het modellenwerk in te gaan?

Cloris; de wissels! Super zeg! Ik ben er met Bobby ook mee bezig en die kan er ook heeel ril van worden. Ik heb alleen uitgevonden dat hij het met een slalom om pionnen heen opeens volkomen normaal vind en probeer dit nu uit te bouwen. Misschien werkt het ook bij Piep.

Het stomme is dat hij het op die manier wel doet, net als met de garrocha maar dan zit je met een ander zadel en toch denk ik andere hulpen.. Nu moet hij het puur op de hulpen doen met een dressuurzadel en dat vindt hij lastig, ik wil ook niet dat hij achter naspringt en dat wil hij nog wel eens doen als ik hem gewoon laat overspringen snap je?
Maar ik ga nu in contra en voor het einde van de lange zijde tel ik 1....2.....3 en dan halt en direct omspringen dus niet eerst wachten of een pas maar direct omspringen en overduidelijk zijn met wat ik van hem verwacht dus mijn hulpen moeten niet vaag zijn voor hem.
Het op de hulpen changeren vindt hij dus moeilijker dan in het Vaquera werk omdat hij het daar toch een beetje 'zelf' doet zeg maar.. ben ik nou vaag of snap je het nog :D ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:31

Suelza schreef:
Nadeel vind ik hier altijd dat als je op de klassieke manier rijdt, je altijd veel nutteloos commentaar krijgt zoals: "Te weinig druk op je teugels", "Geen verbinding" (als het paard op een doorhangend teugeltje blij zijn werk doet) en ga zo maar door...

Men ziet hier het liefste paarden op een strakke teugel lopen die flink over hun tempo worden gejaagd. Want dat heet "Voorwaarts, neerwaarts"

Terwijl als ik bijv. zo'n topic als dat van Idra (sorry dat ik jou even 'misbruik') zie of noem een willekeurig topic, ik er helemaal blij van wordt. Paarden die op weinig druk en hulpen BEGRIJPEN wat er gevraagd wordt en laten zien dit met plezier te willen doen.

Krijg liever commentaar van iemand die zegt: "Het kan allemaal met nog veel minder!!!"

precies...dat is klassiek rijden (of eigenlijk al het rijden ) we zijn allemaal een beetje afgedwaald en doen veelal teveel aan hulpen (omdat het zo moet/hoort) en te weinig met gevoel. ( is afgeleerd)
als je nl zelf helemaal in balans zit , loopt je paard ook in balans (dan heb het niet over net beleerde typjes) en de paarden hebben er dan ook echt plezier in.(en wij ook)

het gaat ook niet over de voorkant (teugeldrukgedoe) het gaat om de achterkant....daar zit de motor

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:35

Ja, zo leer ik het inderdaad ook altijd aan. Wat ook nog wel eens wilt helpen is op de lange zijdes li.galop - halt - re. galop - halt - li. galop - halt etc. Dan maak je hem al sterker in de achterhand.

In de wissel zelf tel ik altijd tot 4 en daarna changeer ik. Dus 1,2,3,4 en hop (wissel). Dan geef je de hulp nl. exact in het zweefmoment en meestal wisselen ze dan gelijk goed mee.

Als ze achter naspringen is vaak de hulp iets te vroeg gegeven, waardoor de voorhand wel wisselt, maar de achterhand nakomt...

Overigens wat jij zegt is wel grappig... Met springen werkt het nl. net zo. Een lesklantje van mij met haar pony is nu aan het springen. Dus waren we bezig met het aanleren van de wissels, alleen zij wilt achter ook wel eens naspringen (omdat het ruitertje wat moeite heeft met goed timen) en op concours sprong de pony de wissels foutloos, haha! Toch door de spanning, het enthousiasme etc. dat het onbewust dan toch gewoon soepeler gaat... Echt leuk is dat dan!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:39

nombrado schreef:
Suelza schreef:

precies...dat is klassiek rijden (of eigenlijk al het rijden ) we zijn allemaal een beetje afgedwaald en doen veelal teveel aan hulpen (omdat het zo moet/hoort) en te weinig met gevoel. ( is afgeleerd)
als je nl zelf helemaal in balans zit , loopt je paard ook in balans (dan heb het niet over net beleerde typjes) en de paarden hebben er dan ook echt plezier in.(en wij ook)

het gaat ook niet over de voorkant (teugeldrukgedoe) het gaat om de achterkant....daar zit de motor

Gaat dat onze bokkende-collega's maar eens uitleggen, haha! Dat is dus het hele probleem. WIJ zien dat zo, ZIJ zien dat heel anders...

Geen druk? -> paard neemt bit niet aan
Doorhangende teugel? -> ruiter heeft geen verbinding
Verzameld beleren -> paard is niet voorwaarts, dus leert alles verkeerd
Paard over tempo rijden? -> Nee joh! Dat is voorwaarts!!!
Zakken in de achterhand -> Wat is dat? Dat staat toch niet in je proevenboekje?!
Enkel been geven als je daadwerkelijk iets vraagt? -> Hoe weet het paard dan dat hij iedere pas al zijn benen op moet tillen?
Contact? -> handen van graniet en 40 kilo tussen de pinken!
Rijden op zithulpen? -> Waar zijn de teugels dan voor uitgevonden?

Zucht... nee ik heb die discussies al lang geleden opgegeven :+

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:41

Suelza schreef:
Ja, zo leer ik het inderdaad ook altijd aan. Wat ook nog wel eens wilt helpen is op de lange zijdes li.galop - halt - re. galop - halt - li. galop - halt etc. Dan maak je hem al sterker in de achterhand.

Yep zo doe ik het dus ook met regelmaat, sterk in de achterhand is hij wel :D het lampie moet even gaan branden bij hem.
Citaat:
In de wissel zelf tel ik altijd tot 4 en daarna changeer ik. Dus 1,2,3,4 en hop (wissel). Dan geef je de hulp nl. exact in het zweefmoment en meestal wisselen ze dan gelijk goed mee.

Ik doe nu nog dat 123 halt is, maar het is idd een strak plan die wissel straks ook op een telling te doen!!
Citaat:
Als ze achter naspringen is vaak de hulp iets te vroeg gegeven, waardoor de voorhand wel wisselt, maar de achterhand nakomt...

Ik moet echt heel goed mijn 'nieuwe binnenbeen' goed bij de singel houden dan springt hij rondom over, doe ik dat idd net ff niet duidelijk genoeg blijft hij achter met de achterhand.
Citaat:
Overigens wat jij zegt is wel grappig... Met springen werkt het nl. net zo. Een lesklantje van mij met haar pony is nu aan het springen. Dus waren we bezig met het aanleren van de wissels, alleen zij wilt achter ook wel eens naspringen (omdat het ruitertje wat moeite heeft met goed timen) en op concours sprong de pony de wissels foutloos, haha! Toch door de spanning, het enthousiasme etc. dat het onbewust dan toch gewoon soepeler gaat... Echt leuk is dat dan!

Ja Piep heeft met een demo ook wel eens dat hij al zijn wissels springt hoor, soms ook niet natuurlijk :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:42

cloris schreef:
soms ook niet natuurlijk :+

Ja zeker als je hem zo oneerbiedig "PIEP" blijft noemen, haha!!!

Piep....
:D

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:45

Suelza schreef:
cloris schreef:
soms ook niet natuurlijk :+

Ja zeker als je hem zo oneerbiedig "PIEP" blijft noemen, haha!!!

Piep....
:D

Haha ik zeg ook wel eens Piepje :o

Okej okej ik zal hem netjes Piropo gaan noemen ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:48

Whahaha... Piep vind ik echt niet passen bij zo'n gaaf paard. PIEP! Dan denk ik aan het musje wat ik laatst gered heb (nou ja, eigenlijk mijn hond, die komt iedere keer met allemaal beesten aanwandelen)...

Anyway, ik vind dat je hem gewoon bij zijn naam moet noemen. Sterker nog, bij deze wordt het:

Sir Piropo... Klinkt stukken beter... Zul je zien dat hij wel de wissels voor je wilt springen :D

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:50

hahah Suelza, dat is echt helemaal waar zoals je dat opschrijft!

Cloris....Bob is denk ik Piep zijn kleinere broer, hihi.

Ik oefen nu de wissels alsof er pionnen staan, dus bochtenwerk.
Die telling er bij is denk ik ook wel handig, Goed idee!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:52

Je noemde hem ook wel eens Prop toch? Moest ik wel om lachen want ik noem Bob ook wel Propje

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:56

Nou geen Sir hoor dan Senor Piropo ;)

Yep Prop zeg ik ook wel eens, maar dat doe je vanzelf als je hem ziet *D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:00

Suelza schreef:
Gaat dat onze bokkende-collega's maar eens uitleggen, haha! Dat is dus het hele probleem. WIJ zien dat zo, ZIJ zien dat heel anders...

Zucht... nee ik heb die discussies al lang geleden opgegeven :+

Geen druk? -> paard neemt bit niet aan ik geef de paarden geen ongelijk ;)
Doorhangende teugel? -> ruiter heeft geen verbinding haha, de arrogantie, dat de ruiter denkt dat een paard pas kan lopen met verbinding ruiterhand
Verzameld beleren -> paard is niet voorwaarts, dus leert alles verkeerd
Paard over tempo rijden? -> Nee joh! Dat is voorwaarts!!!zelfs verzameld hoort voorwaarts...het gaat om de voorwaartse drang
Zakken in de achterhand -> Wat is dat? Dat staat toch niet in je proevenboekje?!ruiters weten niet wat de achterhand doet...of het bekken van een paard
Enkel been geven als je daadwerkelijk iets vraagt? -> Hoe weet het paard dan dat hij iedere pas al zijn benen op moet tillen? |(
Contact? -> handen van graniet en 40 kilo tussen de pinken! :(:)
Rijden op zithulpen? -> Waar zijn de teugels dan voor uitgevonden?hihi.....moet je ze eens zonder teugels op die paarden zetten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:04

cloris schreef:
Nou geen Sir hoor dan Senor Piropo ;)

Yep Prop zeg ik ook wel eens, maar dat doe je vanzelf als je hem ziet *D

Ja, Senor had ik eerst, maar kon het streepje niet vinden wat erop hoort :o

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:09

Hallo Hier spuit 11

DinkeyGirl, Jij schrijft:
Mayke ik hou het ook niet bij om overal op te reageren, het gaat hier veel te hard. En er is zeer zeker niets mis met opbouwende kritiek, maar ik denk dat het huiskamer subforum daar niet echt voor bedoeld is. Daar zijn de andere fora voor, zoals bovengenoemde fotofora "Horses At Work" en "Rij-In The Picture." Het huiskamer subforum is juist bedoeld voor topics waarin de stemming is zoals Sanne en Laura omschijven. Dus meer het delen van lief en leed en het interesse hebben in elkaar als persoon en elkaars paard(en) en leven. Als jij je daar niet prettig bij voelt (wat natuurlijk heel goed kan) dan hoor je denk ik niet in dit topic thuis.

Ik ben hier de nieuwste op de wolk, ik moet me nog helemaal waarmaken, ik kan niet eens reageren op iedereen of ook maar waarop ik zou willen omdat het zo snel gaat en ik gewoon alle namen doorelkaar haal, daarentegen ben ik zelf heel ego omdat mijn hele situatie en het verblijf op bokt voor mij nog redelijk nieuw is, ik ben snel afgeleid door nieuwe reacties en wil nog graag zoveel leren en weten, maar ik wil ook graag meekletsen en de prachtige foto's mogen bewonderen en ik ben natuurlijk hele blij als er een reactie komt op mijn beleveningen. De mensen achter de paarden zijn natuurlijk even interessant als de paarden zelf.
Maar,... tada,... we zijn hier in een topic over rassenpraat, met name de barokke en klassieke rassen en dus geen huiskamer topic. Dat dit topic een eigen stijl heeft ontwikkeld is natuurlijk onderscheidend. Dat alles in de groep gegooid kan worden vind ik alleen maar leuk!

Ik heb bewondering voor Martine (Lakshmi) die net als Nombrado zonder de andere leden te hebben ontmoet of kent in het topic is gedoken.

Nombrado, ik bezocht je profiel en ik kreeg het idee dat dit topic van de roze wolk wel jouw favo, zo niet jouw enige bokt topic is! Goed van je, vind ik dat je dicht bij jezelf blijft en jouw persoonlijke motivatie doorzet. Maar misschien vind je het leuk je profiel uit te breiden en meer persoonlijke info over jou en je interesses voor paarden te plaatsen voor een nieuwsgierig aagje zoals ik met een slecht geheugen? Ik moet regelmatig op ieders profiel spieken van wie is wie, Ik begrijp bijvoorbeeld nu pas dat Idefix4 bij Frankiej hoort. De foto's van de paarden op je website zijn echt schiterend, zet ze op je profiel joh!
Wat je schreef over het magnetiseren, de handoplegging bij paarden en hun eigenaren is heel mooi. En zoals je in je eigen bericht schrijft: is wat er met de paarden gebeurt is, waar jij ook mee te maken krijgt is 'vaak' te herleiden naar de eigenaren, dan ben juist jij toch geinteresseerd in al het geklets van de eigenaren? Misschien vind je het zwaar, gezien je gevoeligheid, maar je komt hier, dus ik neem aan dat je eveneens een behoefte voelt en een nieuwsgierigheid.
Je lijkt mij een mooi gevoelig mens. Je bent al zo lang op de roze wolk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:14

@ Nombrado, laten we vooral de zeer bekende 'engelse' uitlating niet buiten beschouwing laten hier ;) :

"I think my horse has a bad day, he's trying to make a fool out of me!"

YEAH RIGHT!!!

De gemiddelde 'engelse ruiter' is een ster als het op antropomorfisme aankomt...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:14

Laulau, Heel veel plezier met Malin in t bos :)
Het was ook echt een domper mbt ons nichtje.

Saida balen van je reactie :( Ik schrijft t vaak in kladblok en dan knippen, plakken :)

Jolynn, ja t lijkt er heel sterk op dat t zelfde is. Ze doen volgende week nog wel een scan voor de zekerheid. Thanx.
Succes in t zh vandaag en veel plezier bij je meissie :)

Nombrado, wat is magnetiseren? Ik heb zelf reiki gedaan, lijkt t hierop?

Zasread, Flan is met haar behandelde been vooruit gegaan.
We zijn verder nog niet bij een paard gaan kijken. Ik zal trouwens nog op je pb reageren. Is door de internettroubles thuis en mijn verjaardag er helemaal doorheen geschoten :oo Ons nichtje is net 18 geworden.

Prinslover, idd als t maar beter(der) wordt dan is t t allemaal wel waard.
Lekker dat t gisteren buiten toch zo goed ging aan lang teugeltje.

begin zo met 480

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:22

Suelza schreef:
@ Nombrado, laten we vooral de zeer bekende 'engelse' uitlating niet buiten beschouwing laten hier ;) :

"I think my horse has a bad day, he's trying to make a fool out of me!"

YEAH RIGHT!!!

De gemiddelde 'engelse ruiter' is een ster als het op antropomorfisme aankomt...

hihi...je kan daarin tussen de regels doorlezen (het blijft moeilijk hoor, naar jezelf kijken)

"I think 'I' have a bad day, therefor my horse is doíng this and show me a mirror to look into"

wat een engelen die paarden 8-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:24

Martine, Where are you? En Hoe gaat het nu met jou en Flavio?
Wat zegt Mo van alles wat je is overkomen? Heb je overwogen om Flavio te laten ruinen? Hij is nu 4 zeg je, is er geen grote kans dat hij ietwat onbetrouwbaar is vanwege zijn hormonale staat?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:30

Hoihoi ga zo even alles bijlezen, sorry maar heb een paar chaotische dagen gehad, stel vrienden uit Tunis op bezoek en dat gedoe met Flaaf..
Wenda alvast even: met ons gaat het goed, Mo was niet zo blij van die trap te horen, hij zei gelijk 'ik had je al gewaarschuwd, dat paard is gek', hij heeft hem wel vaker raar zien doen namelijk.
Ow en ik geloof dat de meeste mensen elkaar juist door dit forum hebben leren kennen toch? Ruinen weet ik niet, hij is op zich ook juist heel rustig als paard, alleen dus af en toe heel onbetrouwbaar... Met jou alles goed??

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:42

Suelza schreef:
Ja, maar wel afgeschermd ;) en bokt niet (kreeg ook al een mail via bokt van KPN toen ik een zaak tegen hun had lopen).

Jeetje, wat onprofessioneel van zo'n bedrijf!
Wel afgeschermd inderdaad :j
Gelukkig liep Sun weer goed :D

Ilona: School missen... ik kan het me niet voorstellen :P
Oeh, lekker dat jullie zo lekker relaxt buiten hebben gereden :j Dat is ook wel fijn voor het vertrouwen. Chico wordt nog wel eens kipmak :j

Cyrina: Ik ben ook wel heel benieuwd naar de kleine Arrojado! Die zal inmiddels ook wel flink gegroeid zijn. En je nieuwe merrie?

Bedouin: We zijn wel degelijk een huiskamertopic :j Kijk maar eens in de titel [HK] staat ervoor. De titel huiskamertopic hebben we al in deel 1 gekregen, omdat het dus een echt lief en leed topic was geworden. Puur gezelligheid. Dat het onder Barokke en Klassieke Rassen valt is, omdat elk subforum over rassen een HK-Topic heeft.
En jij bent ook zeker meer dan welkom. Juist leuk om ook jou te leren 'kennen'. Iedereen hier in het topic heeft elkaar leren kennen via dit topic. Madelief, Jasmijn, Ilona en Michelle zijn mijn vriendinnetjes hier geworden sinds dat we door dit topic een meeting hebben georganiseerd!

Iggie kan de Jambette *\o/* Hij is nu alleen wel over enthousiast := hij gooit zijn been zo'n beetje in zijn nek! En hij kan nu ook kusjes geven op commando :D
Sinds gisteren ben ik wat gaan spelen met de bal en hij vind het fantastisch om dat ding keihard met zijn been naar achteren te schoppen. Vervolgens gaat hij er zelf in zijn achteruit achteraan, om die bal vervolgens weer een mep te geven :=