Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:30

Elisa2 schreef:
Vergeten te zeggen, maar inderdaad leuke huwelijks reisfoto's Jenara!

Zo te lezen ben je goed bezig met uitzoeken en fijn dat het supplement al helpt. :-)
Een goede instructeur die bij je past kan ook heel veel uitmaken.

Zolang ze maar gek doen aan de longe is er niks aan de hand he? :-)

Ik was gisteren bij de crossbreed informatiekeuring van het KWPN, Bert Rutten was volgens mij ook wel fan van de Iberische paarden. Hij trainde er veel in Spanje, was een hele interessante clinic ook over de verschillen en overeenkomsten. Hij benoemde het goede en werkbare karakter regelmatig en dat bleek ook wel uit de paarden die er liepen. Een 7 of 8 jarige volle PRE hengst die voor het eerst van huis was. (gaf nergens wat om) En later een 3 jarige kruising warmbloed x pre die pas 6 weken onder het zadel was en al super braaf zijn rondjes liep daar op vreemd terrein.

Ik heb online gekeken! Was inderdaad leuk.
Vond juist dat het bewerkbare nog niet genoeg benadrukt werd, in ieder geval niet het niet-bewerkbare van de KWPN (sommige dan he?).
De valk was echt een plaatje! En zo braaf!

Echt hilarisch was de opmerking uit het publiek dat nog niet genoemd was dat PRE zo comfortabel zitten voor oudere dames. Precies een van de redenen dat ik voor een PRE gegaan ben :D
Bert rutten had geen idee wat ie met die opmerking moest, nou dan neem je toch een KWPN met korte gangen, dat zit ook lekker!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:35

Ja hij zei dat dit niet PRE gebonden was, maar er aan lag of het paard korte of grote passen maakten ofzo. Daar was ik het ook niet helemaal mee eens, ik denk juist dat die Iberische paarden makkelijker dragen en daarom ook comfortabeler zitten en dan wellicht in combinatie met hun bewegingsvorm.

Ze gaan nooit en dan ook echt nooit benadrukken dat de KWPNer niet werkbaar is qua karakter hoor. Hij zei wel dat ze scherper en sensibeler zijn. Maar ja, als je dat stamboek vertegenwoordigt kun je moeilijk ronduit zeggen dat ze lastiger zijn hihi. :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:24

keeyzie, Wat leuk! :D
En hier doet Rambo alleen gek aan de longe, gelukkig *klopt af* nog niet onder het zadel gedaan. Fuego doet alleen maar gek als hij gewoon los staat haha, aan het werk heeft hij nog nooit écht gek gedaan, ook niet aan de longe.

Ik kan niet wachten om morgen Rambo uit te proberen, ben echt benieuwd of ik iets ga merken :D

Fuego en Rocky <3
Eerder had Fuego altijd een hekel aan regen, moet zeggen dat hij zich goed aan begint te passen en hij steeds tevredener lijkt met het 24/7 buiten staan :j
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 13:38

Ik ben benieuwd Tarzan!

Hier nog geen update want ben nog op vakantie. Mijn verzorgster rijdt met hem buiten en mijn instructrice pakt hem 2 a 3x per week onder het zadel.
Thuis maar de balans opmaken met wat ik nou wil, maar het spookt wel steeds door mijn hoofd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:08

Moeilijk Rodevlinder, waar neig je naar?

Wat zien ze er allebei tevreden uit Tarzan <3

Interessant die keuring meiden, kan je dat ergens terug kijken?

Ik heb as vrijdag les op andere locatie en ik ga zelf met een vrachtwagentje rijden. Kunnen jullie mij even een schop onder mijn kont geven want ik vind het best spannend :Y)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:39

Ik ben naar de keuring geweest met ons crossbreed Le Formidable veulen. Leuke promotie kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding

We hebben nog een heel gaaf Topgun merrie veulen maar die was te jong om mee te nemen:
Afbeelding

Ik ben over enkele jaren wat er in de sport te zien is aan crossbreeds, denk dat het hele fijne sportpaarden kunnen worden. Mijn veulens zijn iig super qua karakter maar wel hoogbeniger, groter en ruimer in de beweging.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 17:59

Gaaf _Zsazsa_! Heb je foto's van de moeder van het Le Formidable veulen? Ik ken een ander veulen van Le Formidable, dus ik ben wel benieuwd naar de merrie :D

Ik ben zelf ook het wikken en wegen wat ik graag wil. Ik hou echt van Iberische paarden, maar voor de sport zijn de bewegingen van een warmbloed misschien 'makkelijker'. Ik ben helemaal niet thuis in de fokkerij, maar ik vind die crossbreed pilot echt wel interessant! Het is dat ik gisteren niet kon, anders was ik graag naar de keuring gegaan.

Dat hoofdje van het Topgun veulen is echt heel cute!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:11

Leuk! Die heb ik gezien en vond het een aansprekend veulen.

Het is terug te kijken op clipmyhorse als je een lidmaatschap hebt en anders heb ik een paar korte filmpjes van de clinic op youtube staan.

https://youtu.be/oFYZbOaMJ_Y
KWPNer en PRE

https://youtu.be/LdB7cVmy7Jk
Toto jr x PRE

https://youtu.be/Wm9NXZrT-rw
Secret x PRE

Ik vind zelf de Toto erg gaaf, veel massa en een hele goede galop.

Autumn, succes met de vrachtwagen! Je kunt het!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 19:58

Die nachtwacht is zeker erg tof! Had hem laatst ook nog gezien, volgens mij bij de andere presentatie in Ermelo wat laatst was. Ik vind hem heel goed gelukt.
De secret ook, maar daar zie je wel meer het maaien van een PRE

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 20:02

Rodevlinder, mocht het echt helpen is het misschien voor jou ook nog een optie om uit te proberen :j
Zit je nog erg te twijfelen of heb je ergens je besluit al genomen?
Autumnn, oeeeeh spannend! Maar jij kunt dat gewoon hoor :D
_Zsazsa_, Wat een retegaaf veulen zeg <3
Contemplate, ik zeg doen, Spanjaarden zijn zo leuk :D
Elisa2, prachtige paarden! Vooral die eerste vind ik erg gaaf!

Gisteren niet bij Rambo geweest, vandaag, ik ga hem van de wei halen, hij stond alleen, maar hij stond heel rustig. Normaal raakt hij in paniek als hij alleen staat, maar hij stond relax onder de boom. En of het toeval is of niet, hij leek zo enorm ontspannen aan de hand, was niet zo gehyperfocust op de omgeving maar liep helemaal zen mee. Dus ik ben echt mega benieuwd hoe hij morgen onder het zadel is!

Daarna lekker door naar de wei en de kleine Rocky gepoetst, kwam Fuego er heerlijk met z'n neus tussen staan (normaal rent ie weg zodra hij een borstel ziet en hij los staat :') ). Nu stond hij er lekker bij te neuzen en heb ik hem daarna ook nog even los gepoetst, echt een unicum hoor dat hij bleef staan. Ik denk dat hij het heel fijn vindt dat hij niks meer hoeft, alsof hij eindelijk z'n rust gevonden heeft, heel fijn <3

Sorry voor de spam maar ik ben nog elke dag heel blij dat m'n lieve vriend er nog is, ik ben zo gelukkig met hem <3
Afbeelding
Afbeelding

Pony poetsen met toeschouwers :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Familieportret }:0
Afbeelding

<3 Ik word hier zo gelukkig van <3
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 08:31

Hij ziet er super uit!.

Hopelijk blijft Rambo zo zen.

Nachtwacht liep vorig jaar ook mee in ieder geval. Samen met wat halfbroers. Komt ook uit een extreem goede merrie volgens mij.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 09:47

Contemplate schreef:
Gaaf _Zsazsa_! Heb je foto's van de moeder van het Le Formidable veulen? Ik ken een ander veulen van Le Formidable, dus ik ben wel benieuwd naar de merrie :D

Ik ben zelf ook het wikken en wegen wat ik graag wil. Ik hou echt van Iberische paarden, maar voor de sport zijn de bewegingen van een warmbloed misschien 'makkelijker'. Ik ben helemaal niet thuis in de fokkerij, maar ik vind die crossbreed pilot echt wel interessant! Het is dat ik gisteren niet kon, anders was ik graag naar de keuring gegaan.

Dat hoofdje van het Topgun veulen is echt heel cute!

Dit is de PRE merrie uit de lijnen van de hengst Lego waar hij uit komt, heb geen goede recente foto van haar, hier is ze net 2:

Afbeelding

En de Topgun komt uit deze PRE merrie:

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:44

Nou, net gereden, toeval of niet maar Rambo was vrij ontspannen. Deed even dom met opstappen dus dacht Ohjee maar heb eindelijk eens met lange teugel kunnen draven en stappen. Schrok 1 keer maar was veel minder heftig, schrok en sprong aan in galop, dat was alles. Dus ik duim dat de cranio behandeling onze oplossing is! *\o/*

Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:01

Superfijne update zeg, heerlijk genieten zo!

Ik heb vrijdag in de groepsles mee gereden bij de vereniging. Dus vreemd terrein en met meerdere ruiters in de bak. Spannend!
Tijdens de les was er ook veel bedrijvigheid rond de bak, honden die speelden, trailers die aankwamen, andere paarden die wachten etc pff voor mij erg veel prikkels en Izarra was uiteraard ook wel afgeleid erdoor. Izarra was wel heel braaf, behalve wat kijken en af en toe onbedoeld stilstaan deed ze niets.
Aan mij de taak om assertiever te rijden dan zodat ze niet gaat stilstaan, maar gewoon doorloopt.
Heb als laatste nog wel gestapt en gedraafd over een hindernisje van 30 cm :D Voor mij toch een hele overwinning!
Eerst rechtsom en daarna linksom, toen vond ze de hindernis plots heel raar en moest ze eerst goed kijken voor ze er over durfde :+
Maar daarna ging ze wel en ging ze zo enthousiast dat ik zelf dacht ehm nou is het wel klaar voordat het dalijk mis gaat :D

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:44

Fijn dat het beter gaat met Rambo, ik duim op een opwaartse lijn!

Pegaso is volgens mij echt enorm aan het puberen op het moment.
Continu afgeleid van alles wat om hem heen gebeurt en speelt dan ook heel graag voor giraffe.
Uiteindelijk sluiten we wel relaxed af maar hard werken.
Hij doet niet gek ofzo behalve aanspringen in galop is weer een dingetje..
Eerst volgas draf.. en als je het onvoorbereid vraagt springt ie zo aan :')
Verder heeeeeeel veel vliegen momenteel op wei waar hij zich erg aan irriteert.
Krijg steeds vaker het idee dat hij de hele dag buiten toch niet zo geweldig vindt.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:45

Wat fijn Tarzan! Hoop dat dit zo blijft.

Haha Ineke, kan ze een beetje springen? Super dat ze zo braaf blijft ondanks de prikkels.

Bij ons is er ook zo'n vliegenexplosie momenteel, wordt er zelf ook gek van. Dat kijkerige kan wel lastig zijn..maar ja, ze hebben allemaal wel wat natuurlijk.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:01

Fijn Tarzan!! Hopelijk zet de stijgende lijn door :D

Wat leuk Ineke! Is zo leuk om dat soort dingen te doen voor de afwisseling. En helemaal als ze het zo leuk vinden.

Vervelend Bugsfunny, hopelijk is hij snel uitgepuberd. Het is wel een dotje hoor <3 Komt Pegaso ook uit Spanje? Misschien dat hij nog even zijn plekje buiten moet vinden? Het is de laatste weken natuurlijk ook niet echt lekker weer geweest, helemaal niet voor Spanjaarden :Y)

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:08

Autumnn schreef:
Fijn Tarzan!! Hopelijk zet de stijgende lijn door :D

Wat leuk Ineke! Is zo leuk om dat soort dingen te doen voor de afwisseling. En helemaal als ze het zo leuk vinden.

Vervelend Bugsfunny, hopelijk is hij snel uitgepuberd. Het is wel een dotje hoor <3 Komt Pegaso ook uit Spanje? Misschien dat hij nog even zijn plekje buiten moet vinden? Het is de laatste weken natuurlijk ook niet echt lekker weer geweest, helemaal niet voor Spanjaarden :Y)

Ja hij is sinds +/_ 1 jaar in Nederland.
Ook juist met dit warme weer wil hij graag naar binnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:34

Elisa2 schreef:
Haha Ineke, kan ze een beetje springen? Super dat ze zo braaf blijft ondanks de prikkels.

Het is geen springpaard, maar met mijn bijrijdster begint ze het steeds meer te durven en leuk te vinden :D

De vliegen explosie is wel herkenbaar en zonder vliegenspray goed op te doen wordt Izarra echt heel onrustig ervan tijdens het rijden. Ik vind het ook logisch hoor het is gewoon zo vervelend dat gekriebel overal en als je pech hebt bijten sommige ook nog.
Dazen hebben wij hier gelukkig niet, dat scheelt.

Gisteren heb ik weer eens een galopje geprobeerd en was er een vriendin op stal die foto’s heeft kunnen maken.
Galop is voor mij erg moeilijk en Izarra durft door mijn onbewust gemixte signalen eigenlijk niet aan te springen. Ze is zo lief voor mij en ik heb haar enthousiast beloond toen ze toch aansprong en heel rustig een stukje rechtuit heeft gegaloppeerd <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:27

@Tarzan, wat fijn van Rambo! hopelijk blijft het zo :D

@Ineke2, Ohh dat ging best goed voor zo'n spannende situatie dan :D Dan assertiever rijden komt wel, liever eerst wat voorzichtig, dat snap ik heel goed! En wat leuk van het sprongetje :D zeker als ze het ook leuk gaan vinden. Wat goed ook van dat galopje! Alle begin is moeilijk, maar goed bezig hé!

@Bugsfunny, ohjee, puber-alarm :p Maar hij blijft op zich wel "braaf" als ik het zo lees? Dat scheelt al! Kan hij schuilen overdag? Vliegen zijn inderdaad heel irritant, veel paarden hebben daar echt een hekel aan heb ik al gemerkt. Op de foto staat hij toch wel lief te kijken hoor :D

Hier ook eindelijk nog eens een positieve update!
Jenara was gisteren echt weer helemaal haar herkenbare zelf! Helemaal chill en zelfs lichtjes aan de luie kant!
Heb eerst even buiten grondwerk gedaan om te kijken hoe ze reageerde, helemaal niets, zelfs niet kijken naar de enge kant/hoek van de piste. Daarna in de binnenpiste heerlijk gereden (was wat warm in de zon buiten), gewoon wat stap, draf en galop, niets bijzonders, maar gewoon relax en fijn. Dan nog even uitgestapt in de buitenpiste en de test gedaan langs de enge kant, ze keek, maar dat was het ook, zo ken ik haar weer :D

Ze krijgt natuurlijk nog steeds dat supplement, dus ergens ben ik nog niet 100% gerustgesteld, omdat het zo nu wel duidelijk is dat ze echt met stress zat ... Ze is nu blijkbaar in de feedpens tijdens het eten ook veel rustiger dan voordien ... Binnenkort komt mijn holistische dierenarts nog eens langs, heb haar het verhaal verteld, dus ben benieuwd wat zij nog vindt. En eind augustus staat er een afspraak met de fysio op de planning.
Uit het bloedonderzoek kwam enkel een klein tekort aan Selenium, niets alarmerends dus.

Kon ook niet laten om gisteren even luidop tegen een paar stalgenoten te zeggen:
"kijk, ik heb het gedrag er magisch uit getraind en zelfs zonder te komen trainen!" :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:30

Wat fijn Jenara! Waardoor komt het nou, dat ze zo veranderd is? Ik lees iets over een supplement?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:34

Haha Jenara, fijne update! ik hoop echt dat dit het is..the magic pill dat supplement.

Ineke, die smile van jou! geweldig! Hopelijk kun je zo steeds vaker een stukje galop mee pakken. Die vliegen hier..zijn er wel 30 per paard ofzo..gaan ook steeds op mij zitten..echt irritant. Maar normaal hebben we ook altijd veel dazen, dat lijkt nu mee te vallen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:19

Nou Ineke dat klinkt wel heel braaf! Kijken mag, zolang ze er niet vandoor schieten of gek gaan doen is kijken niet erg toch :D
Wat een big smile, heerlijk genoten zo te zien! <3

Jenara, wat heerlijk om te lezen dat je zo genoten hebt, hopelijk houdt bij jou nu ook die stijgende lijn weer aan <3

Hier ook weer een hele fijne update. Vandaag Rambo weer gereden, ik keek naar de bak en dacht zelf al ohoh dat gaat leuk worden := De paarden stonden in de paddock en die liggen dus pal naast de bak. Nou, hij keek even gek maar dat was het dan ook. Ze kwamen tussendoor wat paarden van de paddock halen en erop zetten maar ook daar geen enkele reactie op! Toen kwam de staleigenaar ook nog even een aantal keer met de laadschop langsgereden met pakken hooi en uiteindelijk een karretje erachter met hooi, maar ook daarop helemaal niks! Hij schrok 1 keer ergens van en hierbij sprong hij aan in galop, zelfde reactie als zondag, echt ik ben zó enorm blij dat dit voor ons de oplossing lijkt te zijn. Hij is zo ontzettend relax en ontspannen opeens sinds de behandeling, heel vreemd maar heel fijn! <3 <3 Ik kan eindelijk genieten met Rambo en durf nu zelf ook veel meer los te laten en te ontspannen <3 <3

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:07

Wat een fijne update <3 <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:17

Ahh super fijn Tarzan! Hopelijk blijft het zo goed gaan!

Ik overweeg ook een Cranio behandeling bij Cordobes, wil sowieso alles hebben geprobeerd voordat ik concludeer dat hij echt niet het paard voor mij is.

Leuke vrolijke foto's Ineke!