[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:31

Getty Maan, nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe is het uiteindelijk gegaan met de verkoop van Douglas?

Jelske, hoe gaat het inmiddels met het rijden van Pit?

Welkom, Pandameisje! Wat een mooi paard heb je.

Dala, interessant proces, en goed dat je de hulp inschakelt van mensen met kennis hiervoor.

Bij ons gaat alles z’n gangetje. Ik ben ontzettend blij met de vooruitgang die we boeken. Onze band wordt elke dag beter; hij loopt mooi in balans, ziet er top uit en zelfs de zadelmaakster was trots op ons. Zij heeft het zadel twee jaar geleden aangemeten, is daarna nog een keer langs geweest voor een korte termijncheck, en de jaarcontrole heb ik vanwege reisafstand en kosten door iemand uit de buurt laten doen. Ze had hem dus al lange tijd niet meer gezien, wat haar enthousiasme over onze vooruitgang extra leuk maakte.

Afgelopen weekend heb ik ook een WE-priveles gereden. Soms kan hij echt een schijterd zijn en soms juist ontzettend makkelijk. Zaterdag zat hij duidelijk in de makkelijke modus, en dat is zó genieten. Daarom heb ik me meteen ingeschreven voor een veedrijfclinic in januari. Ik ben benieuwd!

Mijn bestie :D
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:47

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:42

Wens iedereen fijne feestdagen en een mooi 2026 toe.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:51

Fijn Lyss PPA dat het allemaal zo lekker loopt!

Ha ha die paarden. Feestje daar.

Fijne feestdagen!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:52

boemel schreef:
Fijn Lyss PPA dat het allemaal zo lekker loopt!

Ha ha die paarden. Feestje daar.

Fijne feestdagen!

Jullie ook fijne feestdagen!
Afbeelding

Ik baal als een stekker, vandaag les en ik poets altijd pas daar. Kom ik aan, heeft hij n beste wond op binnenkant bovenbeen voor:
Spoiler:
Afbeelding

Behalve dat ik uiteraard leuke plannen had hoop ik dat hij er gewoon geen last van heeft. Hij reageert er niet op en is niet kreupel.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:38

@Dala: hoe gaat het nu met jouw Hylke? Je schreef half november dat jullie zo goed geholpen werden, dus ben nu wel erg benieuwd!

@Laura: hoe vorderen jullie ontwikkelingen rond het M2?

@Getty: is de chef al gewend aan vitamine P? En hoe gaat het nu met jou? Is de (ver)koop van Douglas door gegaan?

Welkom Pandameisje! Wat een leukerd heb je daar! Beginnen jullie elkaar inmiddels beter te leren kennen? Wil je wat meer vertellen over Yinthe? Hoe oud is ze? Wat voor afstamming? Wat vinden jullie leuk om te doen?

Wat leuk dat jullie WE aan het beproeven zijn Lys! Links en rechts heb ik toch begrepen dat veel Friezen zich hier prima voor lenen. Super interessant! Kun je dat “thuis” ook een beetje oefenen?

Ik hoop dat jullie allemaal fijne dagen achter de rug hebben!

Hier gaat het zijn gangetje!

Frouwke doet het goed in de opfok en groeit als kool. Ik zou haar het liefst weer eens opmeten :o
Ik merk wel behoorlijke verschillen met Pit. In veel opzichten is ze net zo makkelijk als mijn andere paarden, maar in de groep stelt ze zich zo anders op. Pit heeft op de eerste dagen van haar leventje na, nagenoeg alleen met Jels gestaan en is na het spenen zo de groep van de opfok in gegaan. Frouwke is natuurlijk al vanaf heel jong een kuddeverband gewend en dat maakt echt een enorm verschil. Ze is een stuk stabieler, had in de beginfase ook zichtbaar minder stress en misschien wel het belangrijkste: ze gaat een stuk evenwichtiger met de andere paarden om en laat zich in tegenstelling tot Pit niet op haar kop zitten. Dat is voor mij een beste verademing want ik heb bij Pit wel eens gedacht dat die beschadigd zou raken. Ze is ook totaal niet onderdanig naar andere paarden en ook daarin is er een tegenstelling tot Pit. Maar alles binnen het redelijke gelukkig!

Pit gaat ook heel goed. Die staat nog steeds in training en maakt heel mooie vorderingen. We doen het kalm aan, daar ik een hekel heb aan van de cowboy-snelkookpan-methodieken en bovendien helpt het mij. Ik ga momenteel zo’n 2x per week daar heen en stap dan ook zelf op. Zo kan ik mooi vertrouwd worden terwijl zij ook steeds meer leert/beter snapt wat de bedoeling is. Zo groeien we mooi naar elkaar toe. Willem rijdt haar momenteel al met veel gemak in drie gangen de baan door en ik heb eigenlijk het voornemen dat ze daar blijf tot Pit en ik, in vertrouwen, zelfstandig de baan door kunnen. Dat komt ook eigenlijk met de week dichterbij. Opstappen gaat eigenlijk zonder aarzeling (vond ik aanvankelijk echt heel spannend) en ik stap haar ook wel door de baan. Alleen als zij afgeleid is of scherp is, wil ik nog wel te veel spanning opbouwen, alhoewel we ook al hele mooie stukken gedraafd hebben. Ze is ontzettend voorzichtig met mij en braaf ook gelukkig. Dus ik moet gewoon meer vertrouwen hebben in/geven aan mijn paard en wat meer “fiets it” denken en gewoon gaan rijden. :') Maar! De afspraak met de zadelmaker staat al in het nieuwe jaar, dus dan kan de zadelmaker haar iig vast zien/opmeten. Ik wil namelijk een ouderwets, ordinair zadel met een platte zit en weinig wrong - geen poespas. Dus daar zal hij ongetwijfeld even naar moeten zoeken.

Jels gaat ook top :D Ik denk niet dat ik haar er in die 4 jaar ooit zo goed voor heb gehad. Mooi in de bespiering, mooi op gewicht (zelfs een beetje te veel := ) en fijn in de arbeid. Ze is momenteel zo goed dat we zelfs de laatste stukjes van haar bekkeninstabiliteit kunnen gaan aanpakken. En dat met bijna 23 jaar <3 Ze wordt ontzettend heet en opgewekt van werken dus die werkt zeker nog 3x per week (eigenlijk vooral aan de dubbele longe) en een enkele keer wat grondwerk of zadelen we haar weer eens op. Zolang ze plezier en inzet laat ziet, zijn we ook echt voornemens daarmee door te gaan.

We zijn begin van de maand nog weer even op controle geweest en daar heeft ze eigenlijk niks geks laten zien. Gebit was nog puik in orde, alleen wel weer wat te veel zand. Dus we hebben haar weer even binnen gehouden, zandkuur iets opgeschroefd en inmiddels gaat ze weer halve dagen naar buiten ☺️

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:50

_Jelske schreef:
@Dala: hoe gaat het nu met jouw Hylke? Je schreef half november dat jullie zo goed geholpen werden, dus ben nu wel erg benieuwd!

@Laura: hoe vorderen jullie ontwikkelingen rond het M2?

@Getty: is de chef al gewend aan vitamine P? En hoe gaat het nu met jou? Is de (ver)koop van Douglas door gegaan?

Welkom Pandameisje! Wat een leukerd heb je daar! Beginnen jullie elkaar inmiddels beter te leren kennen? Wil je wat meer vertellen over Yinthe? Hoe oud is ze? Wat voor afstamming? Wat vinden jullie leuk om te doen?

Wat leuk dat jullie WE aan het beproeven zijn Lys! Links en rechts heb ik toch begrepen dat veel Friezen zich hier prima voor lenen. Super interessant! Kun je dat “thuis” ook een beetje oefenen?

Ik hoop dat jullie allemaal fijne dagen achter de rug hebben!

Hier gaat het zijn gangetje!

Frouwke doet het goed in de opfok en groeit als kool. Ik zou haar het liefst weer eens opmeten :o
Ik merk wel behoorlijke verschillen met Pit. In veel opzichten is ze net zo makkelijk als mijn andere paarden, maar in de groep stelt ze zich zo anders op. Pit heeft op de eerste dagen van haar leventje na, nagenoeg alleen met Jels gestaan en is na het spenen zo de groep van de opfok in gegaan. Frouwke is natuurlijk al vanaf heel jong een kuddeverband gewend en dat maakt echt een enorm verschil. Ze is een stuk stabieler, had in de beginfase ook zichtbaar minder stress en misschien wel het belangrijkste: ze gaat een stuk evenwichtiger met de andere paarden om en laat zich in tegenstelling tot Pit niet op haar kop zitten. Dat is voor mij een beste verademing want ik heb bij Pit wel eens gedacht dat die beschadigd zou raken. Ze is ook totaal niet onderdanig naar andere paarden en ook daarin is er een tegenstelling tot Pit. Maar alles binnen het redelijke gelukkig!

Pit gaat ook heel goed. Die staat nog steeds in training en maakt heel mooie vorderingen. We doen het kalm aan, daar ik een hekel heb aan van de cowboy-snelkookpan-methodieken en bovendien helpt het mij. Ik ga momenteel zo’n 2x per week daar heen en stap dan ook zelf op. Zo kan ik mooi vertrouwd worden terwijl zij ook steeds meer leert/beter snapt wat de bedoeling is. Zo groeien we mooi naar elkaar toe. Willem rijdt haar momenteel al met veel gemak in drie gangen de baan door en ik heb eigenlijk het voornemen dat ze daar blijf tot Pit en ik, in vertrouwen, zelfstandig de baan door kunnen. Dat komt ook eigenlijk met de week dichterbij. Opstappen gaat eigenlijk zonder aarzeling (vond ik aanvankelijk echt heel spannend) en ik stap haar ook wel door de baan. Alleen als zij afgeleid is of scherp is, wil ik nog wel te veel spanning opbouwen, alhoewel we ook al hele mooie stukken gedraafd hebben. Ze is ontzettend voorzichtig met mij en braaf ook gelukkig. Dus ik moet gewoon meer vertrouwen hebben in/geven aan mijn paard en wat meer “fiets it” denken en gewoon gaan rijden. :') Maar! De afspraak met de zadelmaker staat al in het nieuwe jaar, dus dan kan de zadelmaker haar iig vast zien/opmeten. Ik wil namelijk een ouderwets, ordinair zadel met een platte zit en weinig wrong - geen poespas. Dus daar zal hij ongetwijfeld even naar moeten zoeken.

Jels gaat ook top :D Ik denk niet dat ik haar er in die 4 jaar ooit zo goed voor heb gehad. Mooi in de bespiering, mooi op gewicht (zelfs een beetje te veel := ) en fijn in de arbeid. Ze is momenteel zo goed dat we zelfs de laatste stukjes van haar bekkeninstabiliteit kunnen gaan aanpakken. En dat met bijna 23 jaar <3 Ze wordt ontzettend heet en opgewekt van werken dus die werkt zeker nog 3x per week (eigenlijk vooral aan de dubbele longe) en een enkele keer wat grondwerk of zadelen we haar weer eens op. Zolang ze plezier en inzet laat ziet, zijn we ook echt voornemens daarmee door te gaan.

We zijn begin van de maand nog weer even op controle geweest en daar heeft ze eigenlijk niks geks laten zien. Gebit was nog puik in orde, alleen wel weer wat te veel zand. Dus we hebben haar weer even binnen gehouden, zandkuur iets opgeschroefd en inmiddels gaat ze weer halve dagen naar buiten ☺️

Yinthe is 8 jaar toen ik haar kocht was ze net 6 tot 8 weken onder zadel. Ze kent aan de hand zeer weinig daar zijn we nu ons vooral op aan focussen. Met rijden is ze erg braaf we zijn ook Instagram account gestart friesian.yinthe .

Ze vind werken erg leuk we hebben nu paar lesjes gereden en dat ging super. Vanaf januari is het plan om haar ook echt meer onder zadel op te gaan pakken.

Afstamming is Eibert 419 x felle 422

Verder is ze gek op knuffelen het is wel echte merrie hoor qua gedrag en moet daar echt weer aan wennen mijn vorige paard was een ruin ( geen Fries).

En eerlijk ik ben blij echt blij dat ik weer met een Fries werk blijft toch een fantastisch ras ben er zo 6 a 7 jaar uit de Friezen geweest . Wat wil je nog meer weten over Yinthe ?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:57

Oh interessante afstamming! Ik sla een beetje aan op moedersvader: Felle - dat is een halfbroertje van onze oudste merrie Jelske (Lolke 371 x Tamme 276).

Uiteraard willen we meer weten :+ Ik ben altijd hartstikke nieuwsgierig. Klinkt alsof jullie ook lekker veel afwisselen tussen werken vanaf de grond en onder het zadel. Hoe ben je bij haar terecht gekomen? Was je bewust op zoek naar een Fries?

En over het karakter kunnen we denk ik allemaal wel meepraten. Het blijft toch een beetje het unique sellingpoint van het ras :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:08

Jelske zo te lezen doen jou 3 meiden het super goed. Zo fijn als iedereen stabiel en oke is.

Pandameisje ik volg jullie volgens mij op insta.

Lyss zo balen van Picasso z'n wond hopelijk knapt hij nu goed op en is hij snel de oude!

We hebben intussen 11 punten in het M1 en zijn druk met de travers en keertwendingen. Ook de slangevoltes in galop en galop stap zit in de training. Meneer is wel een enorm vuurdraakje op het moment en heb mijn handen vol aan hem.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:52

_Jelske schreef:
Oh interessante afstamming! Ik sla een beetje aan op moedersvader: Felle - dat is een halfbroertje van onze oudste merrie Jelske (Lolke 371 x Tamme 276).

Uiteraard willen we meer weten :+ Ik ben altijd hartstikke nieuwsgierig. Klinkt alsof jullie ook lekker veel afwisselen tussen werken vanaf de grond en onder het zadel. Hoe ben je bij haar terecht gekomen? Was je bewust op zoek naar een Fries?

En over het karakter kunnen we denk ik allemaal wel meepraten. Het blijft toch een beetje het unique sellingpoint van het ras :D

Mijn andere paard is in september overleden en ik was beetje aan kijken naar nieuw paard maar kon niks vinden dus had de zoektocht opgegeven en dacht die avond dat ik besloten had om de stal op te zeggen nog even 1x op marktplaats gekeken en daar stond ze opslag verliefd op de foto’s haha . En toen ik haar in echt zag en met proef rijden wist ik het zeker dat ik haar wilde kopen. Dus gelijk keuring ingepland en ze kwam helemaal goed door de keuringen heen.

En grappige is toen ik mijn vorige paard nog had riep ik al mijn volgende paard word een Fries. Toen mijn vorige paard overleed had ik niet verwacht een Fries te vinden dus was niet bewust naar opzoek.

Alsof het zo moest zijn .

Jaa ik hou erg van afwisseling mijn vriend wil leren mennen en zij is ook beleerd voor de kar dus dat gaat ze waarschijnlijk in de toekomst ook doen.

Maar mijn doel is eerste jaar lekker elkaar goed te leren kennen en dan kijken waar we stranden misschien alleen recreatief blijven rijden of toch de dressuur in we gaan het zien . En sws wil ik met haar buitenritten gaan rijden in de toekomst.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:10

Laura1982 schreef:
Jelske zo te lezen doen jou 3 meiden het super goed. Zo fijn als iedereen stabiel en oke is.

Pandameisje ik volg jullie volgens mij op insta.

Lyss zo balen van Picasso z'n wond hopelijk knapt hij nu goed op en is hij snel de oude!

We hebben intussen 11 punten in het M1 en zijn druk met de travers en keertwendingen. Ook de slangevoltes in galop en galop stap zit in de training. Meneer is wel een enorm vuurdraakje op het moment en heb mijn handen vol aan hem.

Leuk wat is jullie insta

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:00

Even kort berichtje van mij, helaas is onze zoon veel te vroeg geboren met 24+5 weken. Wel hebben we nog 6 dagen van hem mogen genieten, het was een sterk mannetje, alleen een darminfectie is hem fataal geworden. Hij was nog te jong.

Hij laat een enorme leegte achter en dat heeft tijd nodig.

Dus de paarden staan nog op een laag pitje, daar wordt voor gezorgd en komt later wel weer.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:53

Oh jeej Getty wat heftig gecondoleerd heel veel sterkte.

@pandameisje frisianhorses.douwe.ilias

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:15

Getty Maan, wat een verdrietig bericht. Ik kan goed begrijpen dat dit er enorm inhakt bij jullie. Logisch dat de paarden op een laag pitje staan. Veel sterkte en gecondoleerd

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:32

Ach Getty wat vreselijk!
Heel veel sterkte.

Wat een verdriet!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:56

Getty_Maan schreef:
Even kort berichtje van mij, helaas is onze zoon veel te vroeg geboren met 24+5 weken. Wel hebben we nog 6 dagen van hem mogen genieten, het was een sterk mannetje, alleen een darminfectie is hem fataal geworden. Hij was nog te jong.

Dus de paarden staan nog op een laag pitje, daar wordt voor gezorgd en komt later wel weer.

Jeetje heel veel sterkte

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:58

Laura1982 schreef:
Oh jeej Getty wat heftig gecondoleerd heel veel sterkte.

@pandameisje frisianhorses.douwe.ilias

Ik ben je terug gaan volgen !

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:41

Wat intens verdrietig Getty. Gecondoleerd met het verlies van jullie zoon.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:49

Wat ontzettend verdrietig Getty, gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst voor jouw en jouw naasten…

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:26

Getty_Maan schreef:

Wat een enorm verlies, heel veel sterkte getty maan!!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:46

Wat ontzettend verdrietig Getty, heel veel sterkte.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 14:50

Ik kom even onder mijn steen vandaan... Wat een ontzettend verdrietig bericht Getty ;( Heel veel sterkte samen. Dit is heel heftig, ik hoop dat jullie steun bij elkaar kunnen vinden Y;(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 12:57

Klinkt een beetje dubbel na het bericht van Getty, maar ik wens jullie allemaal toch het beste voor het nieuwe jaar!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:51

_Jelske schreef:
Klinkt een beetje dubbel na het bericht van Getty, maar ik wens jullie allemaal toch het beste voor het nieuwe jaar!

Ik snap je helemaal. Wens iedereen een mooi 2026.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:20

Iemand het beste wensen is altijd goed toch?

Allemaal de beste wensen voor dit nieuwe jaar. Dat het voor iedereen een goed jaar mag worden