@
Dala: hoe gaat het nu met jouw Hylke? Je schreef half november dat jullie zo goed geholpen werden, dus ben nu wel erg benieuwd!
@
Laura: hoe vorderen jullie ontwikkelingen rond het M2?
@
Getty: is de chef al gewend aan vitamine P? En hoe gaat het nu met jou? Is de (ver)koop van Douglas door gegaan?
Welkom
Pandameisje! Wat een leukerd heb je daar! Beginnen jullie elkaar inmiddels beter te leren kennen? Wil je wat meer vertellen over Yinthe? Hoe oud is ze? Wat voor afstamming? Wat vinden jullie leuk om te doen?
Wat leuk dat jullie WE aan het beproeven zijn
Lys! Links en rechts heb ik toch begrepen dat veel Friezen zich hier prima voor lenen. Super interessant! Kun je dat “thuis” ook een beetje oefenen?
Ik hoop dat jullie allemaal fijne dagen achter de rug hebben!
Ik merk wel behoorlijke verschillen met Pit. In veel opzichten is ze net zo makkelijk als mijn andere paarden, maar in de groep stelt ze zich zo anders op. Pit heeft op de eerste dagen van haar leventje na, nagenoeg alleen met Jels gestaan en is na het spenen zo de groep van de opfok in gegaan. Frouwke is natuurlijk al vanaf heel jong een kuddeverband gewend en dat maakt echt een enorm verschil. Ze is een stuk stabieler, had in de beginfase ook zichtbaar minder stress en misschien wel het belangrijkste: ze gaat een stuk evenwichtiger met de andere paarden om en laat zich in tegenstelling tot Pit niet op haar kop zitten. Dat is voor mij een beste verademing want ik heb bij Pit wel eens gedacht dat die beschadigd zou raken. Ze is ook totaal niet onderdanig naar andere paarden en ook daarin is er een tegenstelling tot Pit. Maar alles binnen het redelijke gelukkig!
Pit gaat ook heel goed. Die staat nog steeds in training en maakt heel mooie vorderingen. We doen het kalm aan, daar ik een hekel heb aan van de cowboy-snelkookpan-methodieken en bovendien helpt het mij. Ik ga momenteel zo’n 2x per week daar heen en stap dan ook zelf op. Zo kan ik mooi vertrouwd worden terwijl zij ook steeds meer leert/beter snapt wat de bedoeling is. Zo groeien we mooi naar elkaar toe. Willem rijdt haar momenteel al met veel gemak in drie gangen de baan door en ik heb eigenlijk het voornemen dat ze daar blijf tot Pit en ik, in vertrouwen, zelfstandig de baan door kunnen. Dat komt ook eigenlijk met de week dichterbij. Opstappen gaat eigenlijk zonder aarzeling (vond ik aanvankelijk echt heel spannend) en ik stap haar ook wel door de baan. Alleen als zij afgeleid is of scherp is, wil ik nog wel te veel spanning opbouwen, alhoewel we ook al hele mooie stukken gedraafd hebben. Ze is ontzettend voorzichtig met mij en braaf ook gelukkig. Dus ik moet gewoon meer vertrouwen hebben in/geven aan mijn paard en wat meer “fiets it” denken en gewoon gaan rijden.

Maar! De afspraak met de zadelmaker staat al in het nieuwe jaar, dus dan kan de zadelmaker haar iig vast zien/opmeten. Ik wil namelijk een ouderwets, ordinair zadel met een platte zit en weinig wrong - geen poespas. Dus daar zal hij ongetwijfeld even naar moeten zoeken.
Jels gaat ook top

Ik denk niet dat ik haar er in die 4 jaar ooit zo goed voor heb gehad. Mooi in de bespiering, mooi op gewicht (zelfs een beetje te veel

) en fijn in de arbeid. Ze is momenteel zo goed dat we zelfs de laatste stukjes van haar bekkeninstabiliteit kunnen gaan aanpakken. En dat met bijna 23 jaar

Ze wordt ontzettend heet en opgewekt van werken dus die werkt zeker nog 3x per week (eigenlijk vooral aan de dubbele longe) en een enkele keer wat grondwerk of zadelen we haar weer eens op. Zolang ze plezier en inzet laat ziet, zijn we ook echt voornemens daarmee door te gaan.
We zijn begin van de maand nog weer even op controle geweest en daar heeft ze eigenlijk niks geks laten zien. Gebit was nog puik in orde, alleen wel weer wat te veel zand. Dus we hebben haar weer even binnen gehouden, zandkuur iets opgeschroefd en inmiddels gaat ze weer halve dagen naar buiten ☺️